Alsnog VWO behalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kraamzuster, 13 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Toen ik nog een jong meisje was, vond ik studeren geen klap aan. Inmiddels is dat omgeslagen, maar nu ondervind ik problemen.......

Ik zit erover na te denken om de opleiding tot vroedkunde/verloskunde te gaan volgen. 1 probeem. Vooropleiding.

Ik heb ooit net een Vmbo behaald en later mbo 2 en mbo 3.

Een optie zou zijn om mbo 4 te gaan behalen. Maar eerlijk? Er is geen 1 opleiding waarvan ik denk: yesss dat wordt het. Daarnaast zit ik nu 1,5 jaar in de geboortezorg, en daar wil ik graag blijven. Als ik er toch uit moet vanwege een mbo 4 opleiding is dat zo zonde voor mijn ervaring. Dan ben ik er weer helemaal uit.

Is het ook mogelijk om op latere leeftijd je VWO te behalen? En kan dit dan wél naast je huidige werk? Iemand hier ervaring mee? Zou je dan (na loting of zonder loting in BE) wel toegelaten worden?

Ze vragen minimaal mbo 4 of vwo niveau.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Via een avondopleiding?
    Of via bijv NCOI/LOI?
    Zijn er misschien Via je huidige werkgever opties/mogelijkheden?

Ik ben voor een functie hoger gegaan naast/tijdens mn eigen baan. 1-2 dagen school en praktijk. Maar werkgever moet wel mee willen werken. En het is pittig.... vooral als je er al even uit geweest bent qua school.

Kraamzuster vindt dit leuk.
  3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Deelcertificaten?

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.858
    113
    Maar heb je een mavo-diploma of Havo-diploma behaald voor je die MBO-opleidingen deed?
    Ik weet niet of je met MBO en Mavo nu een VWO-opleiding kunt doen, dat zou je even na moeten vragen.
    Zelf was ik voor 1 vak voor de Havo gezakt, maar de vervolgopleiding liet me toch toe. Daarna heb ik bij de LOI dat vak omgeruild voor een ander vak en dat deelcertificaat gehaald, toen kreeg ik als og mijn Havo-diploma. Dat was weinig werk en deed ik naast mijn werk.
    Mijn man heeft 2 jaar VWO in één gedaan naast zijn werk wat al 40 + uur per week was. Dat was te veel, hij heeft daarom niet alle vakken gehaald.

Je kunt ook kijken naar opleidingen die met toelatingstesten werken.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Welk niveau is de opleiding die je wilt gaan doen? Je kan voor het HBO een toelatingsexamen doen als je niet de juiste vooropleiding hebt.

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Verloskunde is een HBO opleiding.
    Je hebt dan een mbo-v of havo nodig .

Misschien kun je een toelatingsexamen

7. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja dit. Een 21+ test heette dat jaren geleden geloof ik!

8. Cobon

Cobon Niet meer actief

9. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Bedankt! Maar ik wil de opleiding waarschijnlijk in België gaan volgen. Gezien daar geen loting is, en in Nederland wel. Lijkt me lastig om tussen te komen dan.

Inmiddels een reactie gekregen van de school. Zij hebben geen toelatingsexamen. Je moet mob4 hebben of vwo.

10. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    HBO verloskundige

11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dat is jammer zeg. Ik zou het toch proberen met toelatingstest en loting in NL voor je aan een mbo4 oid begint.

Lastig, dit soort dingen :( alsof je als puber ook maar enig besef hebt hoe belangrijk een opleiding is.

12. Cobon

Cobon Niet meer actief

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Shay25, Kraamzuster en femkes vinden dit leuk.
  14. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    Mijn vriend heeft geprobeerd om via Loi havo alsnog te halen. Maar eerlijk, dat was echt zwaar en is dus ook niet gelukt. Zelf heb ik universiteit gedaan dus in theorie zou ik havo moeten kunnen doen maar ook ik kwam niet uit bepaalde vraagstukken. Je bent het leren op die manier zo snel vergeten blijkbaar. En eerlijk mijn brein is ook niet meer wat het 20 jaar geleden was

Kraamzuster en Cobon vinden dit leuk.
  15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Is er geen mbo4 deeltijdopleiding waarbij je werk als praktijkplek kan tellen? Want waarschijnlijk hoef je maar een jaar of misschien maximaal 2 jaar een opleiding te doen aanvullend aan je mbo3. Ik denk dat een mbo4 deeltijd in een richting waar je nu al in zit en je werk als praktijk mag tellen echt vele malen makkelijker is dan een vwo diploma halen. Dat zijn compleet andere vakken. En ik vraag me ook af of je met een mbo3 wel door kan naar een vwo. Lijkt me stug eerlijk gezegd. Want dat is regulier nu ook niet mogelijk.

16. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    In Nederland is de toelating voor verloskunde heel lastig. Ze accepteren alleen de beste. Het is ook een voltijd-opleiding die (naar eigen zeggen) lastiger is dan de gemiddelde HBO-opleiding.
    Als je VWO-examen wil gaan doen, denk eerst eens na over het vakkenpakket. Wiskunde is verplicht. (En echt pittig als je niet met dat talent geboren bent), maar daarnaast natuurkunde, scheikunde en biologie op VWO niveau is niet te vergelijken met MBO niveau.

Kraamzuster, Ysabella en Syane vinden dit leuk.
  17. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    https://www.verloskunde-academie.nl/veel-gestelde-vragen/#toggle-id-5

Er is wel een belangrijk verschil tussen de verloskundigen in werkplek in Nederland en België, maar dat wist je waarschijnlijk al.

In België werkt een verloskundige gewoonlijk in een ziekenhuis en in Nederland zijn er veel meer mogelijkheden. Wel iets om rekening mee te houden als je voor de België route gaat.

18. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Wil je na de opleiding in nl werken?

Ik weet niet hoe het nu is,. Maar jaren geleden was er dan ook echt een voorkeur voor opleiding in nl. Omdat in België idd de functie anders is en je vaak naast een gyn staat. In nl werk je veel zelfstandig.

Of heb je al uitzicht op een baan?

19. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Ik zou echt gaan voor mbo v op niveau 4.

De kans dat je vwo haalt is niet zo groot. Ooit een vwo advies zegt weinig over je huidige mogelijkheden. En leren is lastiger als je ouder bent. Daarnaast heb je aan alleen een vwo diploma niets. En moet je heel hard leren op algemene vakken waar je totaal geen interesse in hebt. Terwijl je met mbo 4 gewoon aan het werk kunt. Volgens mij krijg je zelfs bepaalde vrijstellingen bij oa verloskunde. Stel verloskunde lukt niet dan heb je een hele goede opleiding om op terug te vallen. En je blijft je medische vaardigheden behouden in de praktijk. Die gaan anders toch wat verloren.

citroenrasp, Kraamzuster, Roos12 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Kan ook met havo.

Er staat trouwens ook dit:

Let op! Met een mbo-diploma (niveau 4) ben je toelaatbaar. ECHTER: De opleiding is van mening dat een vooropleiding van minimaal havo met biologie, scheikunde en een goede beheersing van de Engelse taal (in verband met Engelse literatuur) een belangrijke voorwaarde is voor het tot een goed einde brengen van de opleiding.

Deel Deze Pagina