Hoi, Eva gaat vanaf 2 juni naar de kinderopvang. Ik vind het goed dat ze ook leert bij anderen te zijn, met andere kinderen te spelen (als ze wat groter is) en eigenlijk hebben we het geld ook wel nodig. Maar ze slaapt overdag zo slecht. Als ze slaapt gaat het wel (slaapt dan telkens hooguit een uur, maar is dan ook uitgerust), maar het in slaap vallen gaat vaak heel moeilijk. We moeten vaak een paar keer heen en weer lopen voor haar knuffel en speentje. Laten huilen werkt absoluut niet, dan raakt ze helemaal overstuur. Soms raakt ze gewoon al overstuur, het enige wat dan werkt is aan de borst. Als mijn vriend alleen met haar thuis is, maakt hij dan een klein flesje. Maar zo zijn we soms zeker wel een half uur bezig om haar in slaap te krijgen, vooral mijn vriend kost het erg veel moeite. Dit gaat toch niet werken bij de kinderopvang, of wel? Ik zie het al helemaal voor me dat ze straks alleen maar aan het huilen is daar en dat er niet de tijd wordt genomen om haar in slaap te krijgen. En ik vind het al zo moeilijk om haar straks daar naartoe te brengen en dit maakt het absoluut niet makkelijker... Kan het ook zijn dat als het slapen daar straks helemaal niet gaat, ze Eva niet meer willen opvangen? groetjes, Snoopy
Ik denk niet dat ze daardoor een kind niet meer willen. Ik denk dat ze daar bij een kdv wat harder in zijn,dat ze je kind toch gewoon even laten huilen om te kijken of het vanzelf in slaap valt. Want als ze met elk kind een ritueel moeten volgen dan zijn ze daar de hele dag mee bezig. Mijn dochter gaat niet slapen zonder dat ik of me vriend erbij ligt,dus elke keer als zei moe is dan moeten wij erbij gaan liggen om haar in slaap te krijgen,ik twijfel nog of ik haar naar een kdv ga doen omdat ik niet werk maar eigelijk het wel goed voor haar vind,ik denk dat ze daar ook wel wat met haar te stellen gaan krijgen,maar ik heb zoiets van als ze echt echt echt moe zijn dan vallen ze vanzelf wel in slaap.Ik ga steeds bij haar liggen omdat het gewoon makkelijk is en ze dan binnen 10 minuten slaapt.
Zouden ze dat ook doen als ik aangeef dat ze niet in slaap valt als ze overstuur is? Lijkt me toch niet? Tenminste, ik hoop het niet.... hebben ze zelf uiteindelijk ook helemaal niets aan. Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Kan jij je kind dan niet beter naar een peuterspeelzaal doen? Lijkt me een stuk goedkoper
Ja dat is inderdaad ook nog een optie jah,je zou eens moeten bellen naar een kdv om te vragen hoe ze dat doen met kindjes die moeite hebben om in slaap te komen zonder ouders of omdat ze overstuur zijn. Trek gewoon de stoute schoenen aan en ga langs of bel ze even op en stel je vraag,vertel waar je mee zit en misschien valt het allemaal best wel mee!
Ik zal binnenkort ook een intake gesprek hebben en zal het dan zeker ook daar over hebben. Ik wil Eva ook echt een paar keer laten wennen. Maar ben wel erg benieuwd naar ervaringen van anderen.
Peuterspeelzaal moeten ze volgens mij 2,5 voor zijn. Mijn dochtertje gaat ook 1 dag per week naar het kdv, ik ben zelf werkzoekende en ik vind het wel handig, kom ik ook nog ergens aan toe en ze heeft het wel naar haar zin bij die andere kinderen. Maar ze gaan best wel kijken hoor, als je aangeeft dat ze anders zo'n moeite heeft. Alleen wat minder vaak dan thuis, want er is gewoon geen tijd voor.
Tijdens je intake-gesprek kan je dit soort dingen aangeven. Op het kdv van mijn zoontje laten ze de kindjes niet lang huilen hoor, er liggen namelijk nog andere kindjes op de slaapkamer en anders is iedereen wakker. Mijn zoontje bleef een keer ook enorm huilen op het kdv, toen hebben ze hem in een kinderwagen gelegd en even apart gezet, dit werkte prima. Hij lag heerlijk te slapen toen ik hem kwam ophalen.
ze laten je kindje echt niet huilen joh als jij dat niet wilt.. inderdaad er moeten ook nog andere kindjes slapen. Bij ons hebben ze bijv hangmatten nou nog geen 5 sec en de kindjes zijn vertrokken als ze erin liggen hoor. Vooraf goede afspraken maken,.. keertje proefdraaien komt goed !
Dank je.... klinkt heel geruststellend! Het stomme is, toen ik daar ging kijken toen ik zwanger was, had ik echt zoiets van, dat ziet er leuk uit voor de kindjes! Maar nu ik weet hoe mijn baby is, kijk ik er heel anders tegenaan. Ik had er nooit bij stil gestaan dat er ook baby's zijn die gewoon heel moeilijk slapen, heb het in mijn omgeving ook nooit gezien... dus ik wist ook niet beter. Verder maak ik me niet echt zorgen en zal het best goed gaan, maar dat slapen zit ik echt mee. Ik zie er ook zo tegenop... en ik wil wel dat ze naar het kdv gaat, ik vind het goed voor haar en zij vindt het waarschijnlijk erg leuk. En als je je kindje naar een kdv doet, kan je dat beter nu doen, voordat ze echt eenkennig raken (vaak rond de 6-7 maanden).
Jesse had ook wel wat moeite met inslapen maar het was niet overstuur raken maar wel jengelen en echt sinds hij op het KDV zit 2 x per week slaapt ie veel beter in stom he.. Je moet van te voren goed met de leidsters praten vertel waar je mee zit en Eva is echt niet het enige kindje dat moeite heeft met inslapen hoor. Sterkte!
Nee, Eva zal heus niet de enige zijn die moeilijk gaat slapen. Maar ze raakt dus wel erg snel overstuur, dat is thuis al, laat staan ergens anders bij mensen die ze niet kent. Maar wie weet, vindt ze het allemaal zo raar dat ze gewoon gaat slapen! Er waren trouwens wat mensen (familie) die zoiets hadden van, waarom laat je haar niet huilen, zo erg kan het toch niet zijn? Maar toen ze 1x hadden gezien hoe overstuur ze was, zijn ze daar snel op teruggekomen .
Gewoon aangeven meis. Volgens mij laten ze je kindje echt niet overstuur huilen. Als ik zelf op een kinderdagverblijf zou werken, zou ik dat niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Die meiden die daar werken, hebben vast precies hetzelfde. En je mag altijd bellen. Laat haar een keer proefdraaien, zodat je er naar toe kan, op het moment dat het niet gaat. Dikke knuff!
Ze laten je kindje misschien wel even huilen, maar echt niet lang, en ook zeker niet als ze overstuur is. Ze vinden echt wel een manier om haar wel in slaap te krijgen. Ik heb zelf op een kdv gewerkt, en daar hadden wij een jongetje die al overstuur raakte als je hem in bed neer legde. Zo'n jongetje krijgt dan net even wat meer aandacht met het naar bed gaan. Kost misschien wat meer tijd, maarja dat weet je nou eenmaal bij die kleintjes, dus daar word ook echt wel de tijd voor genomen.
Wij hadden het intakegesprek ongeveer 1 maand van te voren. Je kan inderdaad de kinderwagen meegeven, maar hier hebben ze een aantal wagens op het kdv, waarschijnlijk bij jouw kdv ook wel. Het komt vast allemaal goed. Ik herken je onzekere gevoelens wel een beetje, toen mijn zoontje voor het eerst naar het kdv moest had ik dat ook. Ik had een lekker ritme met hem thuis en was bang dat dat allemaal in de soep zou lopen. Ik was bang dat ze zijn signalen niet zouden opvangen etc. Dan heb je nog de omgeving (in mijn geval dan) die het allemaal maar zielig vindt dat zo'n kleintje naar het kdv moet... zucht. Dan voel je je bijna een ontaarde moeder. De eerste paar keer heb ik tussen de middag nog gebeld hoe het ging met mijn zoontje, maar het ging al heel snel zo supergoed dat ik dat al snel niet meer deed. Heb vertrouwen, probeer het los te laten want het gaat echt goedkomen.
In Roosendaal is toch ook de Kobergroep? Wij werden ongeveer een maand van te voren gebeld voor de intake. Ze hebben tijdens de intake ook gevraagd hoe ze het liefste gaat slapen, of ze mag huilen en zo ja hoe lang, en als ze niet wil slapen wat kan helpen zodat het wel lukt. Joya slaapt ook moeilijk overdag, en zeker als ze niet thuis is, maar ik moet zeggen dat ze er echt wel de moeite voor doen om haar in slaap te krijgen zonder dat ze overstuur wordt (en bij Joya is het of jengelen/ zeuren, of brullen, een tussenweg is er niet ) Ze gaan lekker wandelen met haar, maar het meest effectieve is nog wel de schommelhangwieg. Van de week is ze zelfs in de box in slaap gevallen. Dat is thuis zelfs nog nooit gebeurd. Bij Joya was het grootste probleem nog wel het eten van de fles, maar ook dat gaat nu goed. De leidsters hebben echt wel de ervaring en het geduld om het goed te laten verlopen. En als het niet zo goed gaat zoeken ze vanzelf contact met je om te vragen hoe verder. Vaak is het voor de kindjes ook even een kwestie van wennen aan de nieuwe omgeving. Het komt allemaal best goed
Bedankt voor jullie lieve reacties! Ik voel me meteen een stuk beter! Prinses, dat lijkt mij ook wel, je gaat ook niet voor niets op een kinderdagverblijf werken denk ik dan. Marijke, even laten huilen vind ik ook niet erg, zolang het niet overstuur brullen is. Laten huilen (meer jengelen) doe ik ook wel, soms heeft ze het even nodig. Je schrijft dat ze wel een manier vinden om haar te laten slapen en dat geloof ik ook wel, maar soms lukt het ons al nauwelijks. Maar inderdaad, dat weten ze ook bij die kleintjes, dat het niet altijd makkelijk gaat. Ik weet eigenlijk ook hoe de verdeling is in de groep. Ze zit in een verticale groep, gelukkig maar eigenlijk, terwijl ik haar had opgegeven voor een hotizontale groep, maar die zat vol. Anakan, ik denk dat bijna iedereen wel zulk soort gevoelens heeft. Maar het is helemaal niet zielig voor een kindje, maar wel voor de moeder . En voor de vader, mijn vriend moet er ook erg aan wennen. Ik voel me zelf ook bijna een ontaarde moeder. Maar loslaten hoort bij het moederschap en dan kan je (vind ik) maar beter nu beginnen dan over 4 jaar als het echt moet. Suuzje, inderdaad, de Kobergroep. Ze zullen dan van de week wel bellen, en anders bel ik zelf even. En fijn te lezen dat ze van alles proberen en er echt moeite voor doen! In de box in slaap vallen doet Eva ook nooit, ben wel benieuwd! Liefs, Snoopy
Mijn dochter ging pas met 10 maanden voor het eerst naar een kdv en ze gaat maar voor 1 dag in de week. Ze had daarvoor nog nooit ergens anders geslapen dan thuis. Bij de oma's en ergens anders op visite lukte het nooit in een campingbedje. Eerste dag op het kdv en het ging gelijk goed. Ze sliep vrij snel in. Geef het gewoon aan en zij hebben wel ervaring hiermee.
Ik hoop dat het hier ook zo zal gaan! Maar goed, Eva heeft dus voorbeeldig geslapen vandaag. Vanochtend was het krijsen, al op het aankleedkussen, in bed ook, maar meteen speen gegeven en toen sliep ze. Wel maar een half uur omdat ze op haar buik was gedraaid . Vanmiddag bij mijn ouders (ik was er ook) 2,5 uur geslapen! Terwijl ze altijd maar 3 kwartier slaapt. En net weer naar bed, zelfde als vanochtend, maar nu heeft ze al 3 kwartier geslapen. Maar goed, ik weet nooit hoe lang het zo goed zal blijven gaan, dit is pas de eerste dag dat het zo gaat . Maar het geeft wel hoop! Liefs, Snoopy
Ik zag er ook zo tegenop, maar wat je schrijft het is over een maand en dan is alles vast weer anders! Amber slaapt overdag ook bijna niet thuis, maar op het kdv wel, soms wel 2 uur achter elkaar, dat heeft ze nog nooit gedaan thuis! (We stoppen wel met het kdv, maar dat is omdat ze niet drinkt daar)