twijfel over wel/niet naar kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Florida13, 5 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    In principe is bij ons de kdv geen 'must'. Althans, ik werk 3 dagen per week, waarvan ik doordeweek dus 2 dagen oppas nodig heb (man is zaterdag thuis). Maar als ik 1 x in de maand ook de zaterdag vrij ben, werk ik dus 3 dagen door de week.
    Dat betekend dus dat mijn schoonouders 3 x in de week moeten oppassen (schoonouders werken allebeid niet, mijn ouders allebei helaas wel, waardoor ik ze geen vaste oppas dag kan geven).

Nu ben ik vandaag voor het eerst op het 'wen-uurtje' geweest. Natuurlijk weet ik dat ze op het kdv geen 1 op 1 aandacht krijgen, dat vind ik ook een van de vele voordelen, dat ze leren dat ze ook met andere kindjes omgaan e.d.
    Ikzelf heb vanaf dag 1 altijd heel hard geroepen: ik wil dat mijn kind 1 dag in de week naar het kdv gaat! (juist om te leren omgaan met andere e.d) Maar nu slaat de twijfel toe: Bij opa en oma heeft ze het prima, haar vaste ritme, op het kdv is het maar de vraag hoe ze het daar doen, letten ze wel goed op haar? krijgt ze wel genoeg aandacht etc.

Zouden jullie (als het niet echt heel nodig is) tóch voor 1 dag kdv kiezen? Stel ik me aan? denk dat ik als mama misschien moet wennen aan het idee, dat ik haar bij vreemde moet toevertrouwen. dat vind ik best moeilijk...

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Lastig. Ik zou het denk ik niet doen. Opvang bij opa en oma bevalt. Bovendien schijnt wennen vaak moeilijker tot soms zelfs onmogelijk te zijn met maar 1 dag KDV per week. Omdat er simpelweg te weinig contactmomenten zijn in de week. Aan de andere kant is wennen vanaf latere leeftijd ook weer lastiger.

Blijven opa en oma de komende jaren oppassen? Of valt dit na een tijdje sowieso weg?

Ter info: vanaf de kruipleeftijd (9 maanden hier) vond mijn oudste het KDV echt interessant worden en vanaf een jaar of 1,5 begon hij vriendjes te maken. Sindsdien ervaar ik het KDV echt als toegevoegde waarde. Maar mijn jongste van 5 maanden heeft er nu nog niets aan. Verschilt natuurlijk ook heel erg per kind.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Mee eens, zeker 1 dag per week is eigenlijk te weinig voor een jong kind. Onze dochter gaat 2 dagen per week, ondanks dat we opvang genoeg zouden hebben van opa's/oma's, wij hebben bewust gekozen voor een kdv en ik zie echt heel veel voordelen nu.
    Zo praat ons kind heel goed voor haar leeftijd, heeft echt vriendjes op het kdv enz.
    Kijk eens naar je eigen gevoel, dan kom je er vast wel uit ;)

4. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon gaat vanaf 5 maanden ook 1 dag in de week(wel nodig), en hij vond dit vanaf het begin prima, ligt ook heel erg aan wat voor kind je hebt.
    Nu zet ik hem af, hij geeft me een kus, zwaait uit zichzelf en weg ben ik. Ik geloof dus zeker dat die ene dag van jongs af aan nuttig is geweest om te zorgen dat hij zich er nu op zijn plek voelt.

Maar de keuze wel of geen kdv moet je echt zelf maken. Ik vind het echt fijn dat hij 1 keer per week(en straks 2) ergens anders is dan opa en oma, maar mijn beste vriendin is er mee gestopt na 3 weken omdat ze het te moeilijk vond en dat kindje gaat dus ook 3 dagen naar oma's..

Succes met de keuze!

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bij veel kinderdagverblijven is de minimale afname 1,5 dag, dus soms is slechts 1 dag niet eens mogelijk...

Ik vind drie dagen bij opa en oma bizar veel, dus ik zou altijd voor een kdv erbij gaan, maar dat is mijn mening.
    Zo worden opa en oma bijna de halve week opvoeders.
    En wat als je schoonouders eens op vakantie willen of ziek zijn?
    Wel dingen om over na te denken.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier adviseren ze liever 2 dagdelen, dan 1 hele dag. Ook ivm met het wennen.
    Je zou ook kunnen kiezen voor 2 of 3 ochtenden/middagen..

2a3 dagen vind ik zelf een vrij grote belasting voor de (schoon)ouders. Ik gebruik ze alleen als ik in nood zit, en het kdv geen extra dag kan aanbieden. Maar dat is weer persoonlijk.

Ik zou wel kiezen om het of nu, of na 2 jaar te doen. Daartussenin hebben kindjes vaak meer problemen met wennen. Onder de 9 maand hebben ze vaak nog geen verlatingsangst, en boven de 2 kun je het beter vertellen. Is het besef dat mama terugkomt er wel.

7. tulip

tulip Niet meer actief

als jij tevreden bent over de opvang van opa en oma dan zou ik het niet doen. Ik zou dan wel straks voor een psz kiezen. Maar ik zou het niet laten om de reden of ze genoeg aandacht krijgt of dat ze genoeg op haar letten, want dat komt wel goed hoor. Het groepsproces is ook wel goed voor kindjes.

8. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Mijn zoontje gaat sinds hij een half jaar is 3 dagen naar het KdV. Ik ben 1 dag thuis en mijn (heel lieve :)) schoonmoeder past 1 dag op.

Het hangt natuurlijk helemaal van het Kdv af en je kind uiteraard maar mijn zoontje heeft het daar zo naar z'n zin! Hij wordt al blij als we binnen komen. Ik had er in het begin een beetje moeite mee om hem min of meer bij vreemden achter te laten maar nu ik zie dat hij het zo leuk heeft en zo veel leert, sta ik er 100% achter en zou ik het iedereen aanraden.

Het groepsproces is leuk, de rituelen zijn schattig en nuttig. Hij heeft er geleerd hoe hij zn fles zelf vast moet houden, hoe hij trappen en afstapjes op en af komt, achteruit de bank af, allerlei gebaren van liedjes, gebarentaal voor eten en slapen etc. Ze wennen hem aan een open beker, een grote stoel, hij mag zelf z'n stukjes brood en fruit uitkiezen.

Er komen muzikanten langs, ze vingerverfen, spelen buiten, hebben routine en contact met andere kindertjes, er zijn seizoenthema's met speciale activiteiten.....Ik weet niet hoe oud jouw schoonouders zijn maar op ons Kdv worden de kinderen echt gestimuleerd en wordt er op hun ontwikkeling gelet.

Nou ja, je hoort het; een enthousiaste moeder!

Succes met de afweging! x

9. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Persoonlijk vind ik 3 dagen opa en oma erg veel. Ze moeten wel opa en oma blijven, in plaats van halve ouders. Ik zou dan kiezen voor 2 dagen kdv en 1 dag opa en oma, maar dat is echt heel persoonlijk. Kan me voorstellen dat je het een fijn gevoel vind dat ze veilig bij opa en oma is hoor.

10. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    bedankt voor jullie reactie's!

Ik ga het eerst gewoon proberen. Ze gaat vanaf 3 mei naar het kdv, en ik kijk het gewoon een paar maanden aan. Ik neem aan dat het dan goed gaat. Mocht het echt niet werken (van mijn/haar kant) dan kan ik altijd nog wat anders overwegen.

En daarbij is het natuurlijk altijd makkelijk om oppas achter de hand te hebben. want vaak als ik boodschappen moet doen, naar een dokter moet of een avondje ga stappen dan passen de opa's en oma's natuurlijk ook al op.

Dus, we gaan het gewoon proberen! haha

11. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik heb allebei de oma's 1 dag en bewust voor 1 dag kdv gekozen.
    Met de redenen die je zelf eigenlijk al noemt. MIjn zoontje heeft het echt super daar. Hij is zo lekker bezig.. En zodra hij zich enthousiast kon uiten, werd hij helemaal wild zodra hij het kdv zag. Hij vind het echt super en daar doe ik het voor. Aandacht verdelen is moeilijk om aan te wennen als moeder, maar voor het kind denk ik alleen maar goed. Ook bij een eventueel 2e kindje, of gewoon als hij/zij even moet wachten. Spelen met leeftijdgenootjes is ook erg belangrijk, ook al wanneer ze nog niet praten. Baby's maken ook veel contact, die zie ik bij vriendinnen ook.. Als antwoord dus als het goed gaat, zou ik het zeker doen.

12. misa

misa Niet meer actief

Begrijpelijk. Ik herken je gevoel wel. Ik wou het liever ook niet tot een maand of 9-12. En dat terwijl ik er zelf werk..! ;)
    Maar vooral op een bepaalde leeftijd vind ik het wel een meerwaarde. Of een kdv of later een psz. Maar omdat we toch opvang nodig hebben en een psz ook niet meer goedkoop is en erg kort, vind ik het onhandig. Ik denk dat kinderen veel leren op een kdv, dus ik ben blij dat we nu ondertussen wel een beetje gewend zijn.
    En over je opmerking 'geen één op één contact': is niet helemaal waar. Het is veel minder natuurlijk, maar met een baby probeer ik vaak toch wel even alleen te zitten en aandacht te geven.

Dus of je het moet doen is heel persoonlijk, maar ik vind het geen vergelijking met een oppas/opa/oma aan huis of bij hen thuis. :)

13. misa

misa Niet meer actief

Oja: en het went..! Echt! :)

Deel Deze Pagina