Voor het eerst naar school!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emma86, 14 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Mijn dochter houdt het prima vol. Maar het is per kind verschillend. Ik heb haar nog niet thuis hoeven houden. 2 dagen kdv ging over in 2x bso. Ging erg soepel. Dochter was eraan toe. Ze is om de week op vrijdag vrij.
     
  2. beertje22

    beertje22 Fanatiek lid

    6 jan 2014
    1.577
    47
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Mijn zoontje word in januari ook 4.. hij heeft een praat achterstand. Vergeleken bij andere kindjes van zijn leeftijd praat hij nog te weinig. En hij is echt heel erg verlegen, vooral als mensen hem aandacht geven. Hij gaat dan ook naar school, wat zal ik dat ontzettend spannend vinden! Ik ben hem nu al aan het voor bereiden. Hij mag zelf ook een schooltas uitzoeken.
     
  3. marthajonesb

    1 dec 2013
    48
    8
    8
    Mijn dochter is ook met een taalachterstand begonnen op school na de zomervakantie, met arrangement (zij kwam van kentalis af, bij afronden traject daar geregeld). Bespreek, als je zoon een achterstand heeft dit met school. Vraag alvast een gesprek met de ib-er als je denkt dat extra hulp nodig is, zij kunnen je daar bij helpen.
     
  4. marthajonesb

    1 dec 2013
    48
    8
    8
    Mooi om te zien he. Hier hetzelfde, gestart na de zomervakantie. Spreekt nu steeds streng haar jongere broertje toe bij het kleuren dat hij binnen de lijntjes moet kleuren en niet mag krassen :D. Heerlijk. En veel kletsen, letters en cijfers is ze de hele dag mee bezig. Kleine meisjes worden groot.
     
  5. beertje22

    beertje22 Fanatiek lid

    6 jan 2014
    1.577
    47
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Wij krijgen zeer binnenkort een gesprek met de juf van de peuterspeelzaal en de juf van zijn nieuwe school. En daar krijgen we te horen hoe ze ons zoontje gaan helpen
     
  6. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Donderdag mag er hier speelgoed mee naar school. Wat is nou handig om mee te nemen?
     
  7. Roderoosjes

    Roderoosjes Fanatiek lid

    13 apr 2012
    1.118
    111
    63
    Mijn dochter is afgelopen maandag voor het eerst wezen wennen op school. Ze vond het geweldig! Omdat we het vroegen zei ze ons nog gedag maar anders had ze ons niet meer gezien die ochtend. Ze vond ook heel stom dat de andere kindjes wel in de middag naar school mochten en zij niet. De juf zei ook dat het leek alsof ze al maanden naar school ging, zo makkelijk ging het. Ben ik wel heel blij mee Donderdagochtend mag ze weer wennen en na de herfstvakantie gaat ze echt beginnen.

    De eerste schoolweek heb ik vrij genomen zodat ik haar zelf kan opvangen, daarna gaat ze op de dinsdag overblijven en naar de BSO.
     
  8. beertje22

    beertje22 Fanatiek lid

    6 jan 2014
    1.577
    47
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Als mijn zoontje naar de peuterspeelzaal gaat, en hij wil iets mee nemen is het een boekje(schrijf wel haar naam erin)
     
  9. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Naam erop/erin. Geen pistolen/zwaarden. Niks duur. Liefst zonder geluid. Hufter proof
     
  10. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Het is een Barbie geworden waar ze weinig waarde aan hecht...
    We zullen zien of hij morgenmiddag netjes weer terug komt...
     
  11. beertje22

    beertje22 Fanatiek lid

    6 jan 2014
    1.577
    47
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Ook leuk! Vaak gaat het er maar om dat ze ''iets'' mee mogen nemen
     
  12. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Onze dochter start ook na de herfstvakantie op de basisschool. Ze gaat nu elke week 1x naar school om te wennen, ze vindt het echt super leuk. Hier gaan ze 4 dagen naar school van half 9 tot 2 uur, op vrijdag is groep 1 vrij.
    Ze zit in een combiklas groep 1/2 met nu 15 leerlingen, wat doorgroeit naar ongeveer 18-20 kinderen aan het einde van het schooljaar.
     
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    @gitaartje
    Ik geloof dat er 21 kinderen zijn nu in groep 1, het is geen combiklas. Een mooi aantal al ben ik bang dat straks aan het eind van het schooljaar de klas wel erg groot is. Mogelijk dat er begin van het nieuwe jaar een groep 0 bij komt maar dat is allemaal nog niet zeker.

    @sabagirl
    Leuk dat het gelijk zo goed ging! Niet alle kindjes hebben dat.

    @Wenda
    Leuk om je weer tegen te komen! Ja jullie oudste gaat nu natuurlijk ook naar school. 4 ochtenden in de week om te beginnen is ook wel lekker!
    Dat naar de wc gaan komt vast wel. Ze zien en leren ook van andere kinderen. Hier zal het vast ook nog eens mis gaan.
    Hier bekijken ze ook per kind van hoe of wat hoor.
    Op de school waar dochter nu op zit zaten vorig schooljaar ook een aantal in groep 0 maar ik weet zeker dat minstens 1 kindje naar groep 2 is gegaan. Ze doen eigenlijk dezelfde dingen als in de 'gewone' groep 1 alleen dan in een kleinere klas. Het overgrote deel zit nu wel in groep 1 maar die hebben ook geen volledig schooljaar gehad natuurlijk.

    @Patty86
    Wauw de eerste letters al en vriendinnetjes. Klinkt alsof ze vrij snel haar plekje had gevonden.

    @MrsBucket
    Ik weet niet of die van mij het direct allemaal vol gaat houden. We zullen het na de vakantie zien. Ze vindt het erg leuk maar ze is ook een meisje dat heel veel ziet en in zich opneemt. Als ik (of juf) merk dat ze het niet aan kan hou ik haar een dagje thuis of gaat ze een keer een halve dag.

    @Miepiemoos
    Ja dat vind ik ook zo raar! Op het kdv krijg je meestal wel (kort) te horen hoe de dag was, of er nog iets bijzonders is gebeurd. En nu haal je je kind op en verder niks! Daar moet ik zeker aan wennen. Wat ik wel heel leuk vind is dat we elke week een mail krijgen van wat ze de afgelopen week hebben gedaan.

    @beertje22
    Oh dat is ook vervelend zeg dat hij nog onvoldoende praat. Snap dat het dan extra spannend is! Ik hoop dat ze goed met jullie meedenken en dat er een mooie (tussen)oplossing gevonden wordt zodat hij wel mee kan draaien.
    Ken zelf een jongetje van die leeftijd dat nog helemaal niet praat en hij kan nog niet naar school, geloof dat ze hem een jaar extra op de peuterspeelzaal (met indicatie) laten. Dat is natuurlijk wel echt een uitzondering.

    @marthajonesb
    Hoe gaat het qua taal met je dochter op school nu? Kan ze helemaal meekomen of heeft ze extra begeleiding? Wat fijn dat ze het er naar haar zin heeft.

    @Roderoosjes
    Haha die heeft straks binnen een maand de klas overgenomen, wat heerlijk dat ze het er zo leuk vindt.

    @Love1990
    Je naam komt me bekend voor, zat jij destijds niet in het oktober 2014 afteltopic?
    4 dagen dezelfde tijd is ook wel lekker. 18-20 leerlingen is echt een fijn aantal! Hier ben ik bang (als er geen groep 0 komt) dat ze straks met 30 in de klas zit. Dat vind ik echt wat veel al weet ik dat het geen uitzondering is.


    Morgen de laatste wendag op school, als ze tenminste niet ziek is. We lopen de hele week al te kwakkelen. Anders even doorzetten, volgende week een rustig weekje. Alleen dinsdag nog naar de psz en dan gelijk trakteren en afscheid. Sluiten we die fase definitief af.
     
  14. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon is na de zomervakantie begonnen. Onze school heeft als regel dat alle juni-julikindjes pas na de vakantie beginnen, ongeacht hoe de vakantie valt.
    Ik wist de avond vooraf even niet hoe ik het moest doen met drinken meegeven, 1 beker leek me zo weinig van 7.30 tot 14.45. Ik heb uiteindelijk maar een pakje + beker meegegeven en zoon op hart hart gedrukt dat hij die mocht gaan vullen met kraanwater als hij nog dorst had. Zo zijn we het blijven doen. Hij heeft continurooster van 8.30-14.45. Ene week VSO, andere week 2 middagen NSO.
    Met de BSO hebben wij helaas nu al een klachtenprocedure lopen, dat valt ontzettend tegen! 1x zat mijn zoon in zijn uppie in de wijd-openstaande schoolpoort te spelen (schoolplein grenst aan drukke parkeerplaats, plus dat iedere kwaadwillenden heb zo mee had kunnen nemen) en 1x is de VSO-leidster gewoon niet komen opdagen en stond de bereikbaarheids-telefoon ook uit. Er kwam gewoon niemand en ik kreeg ook nul tekst of uitleg daarover, uur is gewoon in rekening gebracht.

    School zelf is wel superfijn. Het is een kleine school, alleen maar combinatieklassen waarbij groep 2 soms met groep 1 en soms met groep 3 meedoet. Dit omdat er in groep 4 teveel kindjes waren voor een combinatieklas. Normaal dus 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Dit heeft als voordeel dat er ook maar een paar docenten zijn en de lijnen heel kort zijn, men kent elkaar bij naam en toenaam.

    Na de eerste 2 weken werd onze zoon wel een keer ziek, maar daarna heeft hij weer net zoveel energie en pit als voorheen. Ik merk wel dat hij qua gedrag echt brutaler is geworden sinds hij op school zit, meer schreeuwen, slaan en drammen. Maar dat hoor ik van vriendinnen ook en vaak ook dat het tijdelijk is.

    Speelafspraakjes of zwemles hebben we nog niet, zwemles start hier pas met 5 jaar. Achteraf maar goed, die eerste weken had hij echt zijn handen vol aan school.
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier zelfs vanaf 2,5 jaar volledig naar school, dus vier lange dagen en woensdag een halve dag.

    Waarom denk je dat een vierjarige dat niet kan?
     
  16. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    De jongste is na de zomervakantie begonnen (oudste zit al 6 jaar op school). Ze begint nu haar draai te vinden en wordt wat opener in de klas. De eerste tijd heeft ze echt veel geobserveerd. Ze heeft wel een vriendinnetjr waar ze veel mee speelt, maar ze spelen beide ook met andere kinderen. Gister het eerste 10-minuten gesprek gehad en ze doet het heel goed! Ze vind het leuk op school, alleen gym en muziek niet altijd maar dat komt omdat ze dan niet zo goed weet wat er gaat komen en dat vind ze spannend.
    Ze is wel snel moe, vooral tegen etenstijd merken we dat t klaar is voor die dag. Ze valt elke avond snel in slaap (19:15 ongeveer) en wordt smorgens om 6:45 weer wakker. Maar merk elke dag dat ze het beter volhoud.
    Ze gaat op maandag na school met mijn ouders mee en op dinsdag na school met mn schoonvader, de rest van de week haal ik haar zelf op. Man brengt haar op ma-di-wo en ik op do en vr. Alleen in de vakantie hebben we nog op woensdag oppas nodig omdat ik dan werk.
     
  17. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Ik heb maar 1 referentiekader en dat is mijn kind, die na een hele dag kdv of psz 24 uur moet bijkomen. Ik weet dat er duizenden kinderen wel gewoon 5 dagen naar school gaan, maar hier gaat dat dus niet lukken.

    Je moet dan als 4-jarige (of 2,5-jarige) ineens 5 dagen in de week naar school. Je kunt niet meer naar het bos, naar de speeltuin, lekker rustig aanrommelen, uitslapen, al die dingen die kinderen zo graag doen. Ineens 5 dagen in het gareel, met constant 25 andere kinderen om je heen. Regels volgen, dingen die van je worden verwacht... Dat is zwaar! Als ik een keer met een nieuwe baan begin, dan ben ik na de eerste dagen ook echt bekaf en ben ik blij als ik een dag vrij ben. Maar hier is het de gewoonte om je kind gelijk 5 dagen te sturen die eerste weken (na de paar wen-ochtenden die ze krijgen).
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hmm hier nooit kinderen gehad die uitslapen, en op school wel vrijwel dagelijks naar de speeltuin. Maar ik snap je punt wel. Al valt dat hier ook weer mee, aanzien mijn kinderen steeds van vier dagen onthaalmoeder naar vijf dagen school gingen.
     
  19. beertje22

    beertje22 Fanatiek lid

    6 jan 2014
    1.577
    47
    48
    huisvrouw
    Thuis
     
  20. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Dat scheelt ook natuurlijk. Mijn zoontje gaat 2x een halve dag naar de psz en een dag naar oma. Hij zou dus vanuit daar ineens 5 dagen naar school moeten. Dat gaan we dus niet doen :)
     

Deel Deze Pagina