Voor het eerst naar school!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emma86, 14 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilsev85

    Ilsev85 Bekend lid

    19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Wat ik leuk vind
    AadR
    Hier is zoon vorig jaar na de zomervakantie gestart. Gelijk 5 dagen(continurooster), ze hebben 3 lange dagen en zijn woensdag en vrijdag middag vrij. Hij gaat 3 middagen naar de bso en 1 of 2 dagen naar de vso. Veel van zijn school gaan daarheen dat scheelt ook, en hij vind het leuk. En daarbij heb ik geen ouders/vrienden of wat dan ook waar ik op terug kan vallen, alleen in uiterste nood.

    School vond hij vanaf dag 1 erg leuk, moest alleen even wennen met afscheid want op kdv bleef mama in zelfde gebouwj en toen niet meer.

    Ik heb hem heel erg zien veranderen, van peuter naar kleuter en nu zo wijs en bijdehand. Na afgelopen zomer is hij gestart in groep 2. Kleinere klas en heel gezellig. Ze leren zoveel! Lezen, schrijven, Engels. Van alles komt er mee naar huis.
     
  2. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Ik lees/klets mee! Leuk! Mijn oudste gaat 19/11 voor het eerst naar school en de week ervoor gaat ze 2 ochtenden wennen.
     
  3. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Sorry voor de late reactie! Afgelopen week was druk met de verjaardag van de oudste en zelf ben ik ontzettend verkouden.
    Inmiddels afscheid gehad op de psz. Toch een raar idee dat je daar niet meer komt. Straks de jongste waarschijnlijk wel weer maar zij niet meer.


    @Lumiere
    Ja dat is ook een dingetje. Wat geef je ze mee en wat niet. Maandag mag ze de hele dag en ik was van plan om haar 1 beker mee te geven en die volledig te vullen met water. En dat ze meer krijgt als ze wil. Weet nog niet of dat handig is. Pakjes meegeven hebben ze liever niet, al heb ik ook niet zo'n zin om nog een beker erbij te moeten kopen.
    Jeetje wat slecht van een BSO zeg! Zo kan dat inderdaad niet.
    Zwemles was ik ook niet van plan voorlopig. Geloof dat mijn schoonouders het daar niet mee eens zijn, die hebben het al een paar keer over zwemles gehad terwijl ik aangaf dat het voorlopig nog niet gaat gebeuren. Probeer me er niks van aan te trekken maar vind het wel irritant. 5 jaar is vroeg zat!

    @MrsBucket
    Ik weet ook niet of die van mij het direct trekt hoor. In principe kan ze drukte prima aan, ze neemt alleen heel veel in zich op en is daardoor compleet afgedraaid na een drukke dag.
    Was van plan om haar aanstaande week de volledige week naar school te doen en te kijken hoe dat gaat. Kan ze het niet aan doen we een stapje terug. Er zijn meer kinderen die eerst een wenperiode nodig hebben en niet direct een volle week met hele dagen aankunnen. Maak je er in elk geval niet druk om, uiteindelijk draaien ze allemaal mee.

    @beertje22
    Mooi dat hij wel vooruit gaat.
    Geen idee hoe dat zit met dat jochie. In principe hoef je voor je 5e niet naar school. Helemaal precies weet ik het niet. Als ik ze weer eens zie zal ik het vragen.

    @Ilsev85
    Ja dat lijkt me zo leuk om ze zo te zien groeien in alles! Ben ook heel benieuwd hoe ze de lesstof straks in zich opneemt en wat ze ervan vindt. Nu eerst een paar weekjes verder wennen.

    @Elmyra
    Leuk! Gezellig dat je meekletst.
    Ik vond de eerste ochtend echt spannend (voor haar) en heb de hele tijd met een knoop in mijn maag rondgelopen. 2e keer was ook nog spannend en daarna was het over. Het voelt nog wat onwennig allemaal (hebben meer daar last van?) al zal dat na een paar weekjes weg zijn denk ik.
    Is ze er aan toe om naar school te gaan? Heeft ze er zin in? Gaat ze nu naar de opvang of psz?
     
    Ilsev85 vindt dit leuk.
  4. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Hé hallo, zit toevallig net ook even op ZP te neuzen dus snelle reactie terug ;).

    Ik denk dat ik het ook wel even moeilijk ga vinden. Al hebben ze hier geen continu rooster dus komt ze ‘s middags thuis om te lunchen. Ik ben thuis bij de kindjes dus ben het zo gewend om ze alledrie om me heen te hebben dat het echt leeg voelt als er een van de drie mist. De meiden gaan nu beide twee ochtenden naar de psz. Nog 3 weekjes en dan gaat de oudste naar school, zal voor haar zusje ook er wennen zijn. Twee handen op een buik ... ze kunnen niet met, maar zeker ook niet zonder elkaar.

    De oudste is er wel echt aan toe om naar school te gaan. Deze herfstvakantie merk ik dat ook weer heel erg aan haar gedrag. Ze is dwars, brutaal, vervelend en huilerig. Het is wel een kind dat de kat uit de boom kijkt, ze is niet supersociaal dus ik denk dat ze het ook wel even moeilijk gaat hebben hoor. Ze houd er absoluut niet van het middelpunt te zijn en (volwassen) mensen mogen meestal niet naar haar kijken. Ben benieuwd hoe het zal gaan want ze leeft er wel echt naar toe en heeft het vaak over de ‘grote school’ en dat ze straks echt een grote meid is.

    Het zal inderdaad vanzelf allemaal wennen. Dat heeft even tijd nodig!
     
  5. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Vandaag een verdrietig meisje, dat ze maandag niet naar school weer, na doorvragen gaat het niet om school maar om 'de reis' naar de BSO (één x is er een meester met haar meegegaan, en op één of andere manier vind ze dat eng).
    Ze was echt intens verdrietig/bang, k moest gewoon zelf ook een traantje weg pikken.
    Gelukkig contact kunnen hebben met BSO, maandag werkt de meester niet en voor daarna gaan we kijken of k een x met haar kan gaan spelen bij de meester (hij werkt in principe op een andere locatie, dus behalve de reis komt ze hem niet tegen) hopelijk kunnen we de angst zo wegnemen.
    M'n dochter was zichtbaar opgelucht na dit alles. Hopelijk maandag gewoon met goede zin naar school.
     
  6. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Wat sneu voor haar! Hopelijk helpt de kennismaking met de meester en voelt ze zich wat beter vertrouwd met hem. Logisch ook wel dat ze zich er niet zo fijn bij voelt, vanuit haar oogpunt bekeken is het een ‘vreemde meneer’ natuurlijk.
     
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier had zoon weer een goede week op school en de bso gehad. Op de bso heerlijk gespeeld en op school hoor ik hem ook over klasgenootjes. Vanaf woensdag was hij in de middagen wel moe. Maar thuis rustig spelen lukte goed, hij wilde alleen niet op pad.

    Ik geef 1 stuk fruit met water in een dopper mee. 3 boterhammen en een pakje melk maar het pakje wil die niet meer dus nu ook maar melk in een dopper. Dat ging dan wel op. Water meer slokjes werk maar dat is thuis ook wel.
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Noordeling
    Wat sneu zeg! Soms kunnen ze inderdaad van slag raken omdat een ander persoon ineens voor de klas staat of ze weg brengt.
    Dochter heeft maandag een andere juf, ben benieuwd hoe ze dat vindt, ze heeft haar 1x gezien.

    @sabagirl
    Bij jullie deze week geen herfstvakantie?
    Dat hij moe is snap ik, eigenlijk best veel wat ze op zo'n jonge leeftijd al moeten. Mooi dat hij een goede week had gehad.


    Pfff vanaf morgen wintertijd. Hoop dat we snel in het ritme zitten. Drukke tijd komt er weer aan. Volgens mij gaan ze komende week beginnen met lampions maken. Is erg leuk, dochter houdt van knutselen, toch weer extra spanning (denk ik) dat ze Sint Maarten mag lopen.
     
  9. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Nee hadden al een week eerder herfstvakantie. Hier beginnen de Sint en kerst spanningen ook wel te komen, ze gaan een grote stoomboot op
    de gang bouwen , zal blij zijn als we in januari weer in wat rustiger vaarwater zitten;) (leuke tijd voor maar alle spanningen maken zoon niet altijd leuker)
     
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Vandaag tranen bij het afscheid en toen ik buiten nog even zwaaide ( ze zag me lopen) barstte ze weer in tranen uit. Dat vindt ze toch een spannend moment. Ze heeft nog geen aansluiting in de klas gevonden en ze weet nog niet zo goed waar ze alles kan vinden en wat wel en niet mag.
    Ze beginnen met een half uur vrij spelen en daarna in de kring. In dat half uur is de juf bezig met kinderen die extra aandacht nodig hebben op gebied van taal en tellen en mogen ze de juf niet storen. Ze moeten zelf opstarten. Persoonlijk denk ik dat mijn dochter eerst de kring fijner zou vinden maar ja. Ze vond het wel leuk vandaag en volgens de juf was alles goed gegaan.
    Gisteren was een lange drukke dag en vandaag een korte dag, heb haar op bed gedaan en hoewel ze zeurde dat ze niet wilde slapen was ze direct vertrokken.
     
  11. beertje22

    beertje22 Fanatiek lid

    6 jan 2014
    1.563
    28
    48
    huisvrouw
    Thuis

    We hebben gisteren een gesprek/onderzoek gehad bij auris, en hij krijg toch waarschijnlijk hulp op school. Waar we wel blij mee zijn, omdat hij het toch nodig heb.
     
  12. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ach wat sneu. Hier beginnen ze inderdaad ook in de kring. Is voor mijn zoon wel fijn beginnen.

    Vandaag mocht hij trakteren op school. In zijn eigen klas en de klassen van de onderbouw en kleuters. Maar na groep 1 vond hij het wel welletjes en ging snel terug naar zijn eigen klas. Hij vond het veel te eng:D

    Verder gaat het nu eigenlijk heel erg goed.
     
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Vandaag ging het afscheid nemen al beter, het zal per dag verschillen. Maandag was een lange dag voor haar en extra druk omdat oma kwam oppassen. Ze was dinsdag gewoon compleet afgedraaid.

    Haha, ja snap ik dat het veel te eng is. Gauw veilig terug.
    Paar weken meer of minder maakt denk ik een hoop verschil. Mooi dat het nu goed gaat. Straks natuurlijk een spannende en intensieve periode met Sinterklaas en Kerst.

    Moet zeggen dat ik het erg fijn vond om vandaag in alle rust tijd te hebben voor mijn jongste (moesten ook naar cb) en toen hij op bed lag had ik gewoon tijd voor mezelf.

    @beertje22
    Wat fijn dat er hulp komt! Is er al bekend in welke vorm of kijken ze daar nog naar?
     
  14. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Afgelopen week was druk maar het ging heel goed! Ook met afscheid nemen. Nu duidelijke afspraken gemaakt. Ze moet zelf kiezen wat ze wil doen en het zelf pakken. Als de bel gaat moet mama weg. Werkt erg goed, ook voor mij zelf. Dan blijf ik ook niet staan.
    Inmiddels kent ze wat meer namen en ze heeft een vriendinnetje. Ze vindt het echt leuk op school en merk aan alles dat ze er ontzettend van geniet.

    Ik heb meegeholpen bij de sportochtend (luizenmoederalert!) en ben blij dat ik geen juf ben :p
    Valt me wel op dat bij de leukere dingen er gelijk veel meer aanmeldingen zijn dan bij bijvoorbeeld helpen op de sportochtend. Ik wil ook best vaker helpen maar heb een dreumes die overal aanzit en wegloopt. Oppas kan en wil ik niet elke keer regelen. Hoe doen jullie dat?

    @Noordeling
    Hoe ging het de afgelopen week? Weer met goede zin naar school?

    @Elmyra
    Spannend aankomende week! Welke dagen mag ze komen wennen?
     
    Elmyra vindt dit leuk.
  15. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    @Emma86 wat attent dat je eraan denkt! Dinsdag- en donderdagochtend gaat ze wennen. Woensdag- en vrijdagochtend nog psz. Vrijdag haar afscheid. Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat vinden.

    Ze heeft echt onhebbelijke buien momenteel waarbij ze van de ene meltdown in de andere overgaat. Of dat een soort onderhuidse spanning is of dat ze echt toe is aan de basisschool, of wellicht een combinatie van beide weet ik niet. Maar vermoeiend is het wel :oops:.

    Wat mooi dat het goed is gegaan met je dochtertje deze week! Het weggaan zal hier ook we een dingetje zijn vrees ik. We gaan het meemaken ...

    Meehelpen ... gaat hier ook lastig worden. Ik heb de middelste van bijna 3 en de jongste van 1,5 ook nog thuis. Die kan ik dan niet meeslepen. Het is mij ook nog niet duidelijk wat daarin van mij als ouder verwacht gaat worden hoor.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  16. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Hier een meisje dat steeds enthousiaster wordt. Ze begint volgens de juf ook echt los te komen, heerlijk om te horen.

    Qua meehelpen, voor woensdagochtend heb k me op gegeven voor het helpen met schoolfruit klaar maken. Maar nog niet gehoord of k ook ingedeeld ben.
     
    Emma86 en Elmyra vinden dit leuk.
  17. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Klinkt goed! Voor de mama’s ook heel fijn als ze los komen en het naar de zin hebben. I. gaat morgenochtend wennen. Ben echt heel benieuwd, ze is geen held in nieuwe situaties/met veranderingen. Dat vind ze echt lastig. Op de psz heeft het ook wel een paar maanden geduurd voor ze echt meer van zichzelf liet zien en de juffen goed vertrouwde. Ik ben ook best een beetje zenuwachtig voor morgen :rolleyes::oops:.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  18. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Logisch ik vond het ook spannend. M'n dochter is nu 5 weken op school en nu begint ze dus zichzelf te worden daar, sommigen hebben gewoon tijd nodig.
     
    Emma86 en Elmyra vinden dit leuk.
  19. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Nou pfoeh ... haha, dat was niet specifiek leuk zeg :(. Ze heeft niet gehuild maar ze was zooooo bang. Ze zat met haar handen voor haar ogen. Niet fijn om haar zo achter te laten. Hoop dat ze het toch leuk heeft gehad straks.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  20. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    En??
    Kwam ze enthousiast thuis?
     
    Emma86 en Elmyra vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina