Tja, de titel zegt het al. Mijn eigenwijze mannetje vindt liggen maar voor baby's Alleen als hij rechtop mag zitten, is hij tevreden. Met name ''s avonds is geen enkele andere houding goed. Hij wil niet in de box liggen, hij wil niet op schoot liggen, hij wil niet op de ligstoel liggen. Maar zet ik de leuning van de ligstoel wat meer rechtop, dan is het goed. Als hij op schoot met een beetje steun rechtop mag zitten, is hij volmaakt tevreden. Als hij op zijn rug bij ons op schoot ligt, is hij ook constant aan het proberen rechtop te komen. Hij gebruikt zijn buikspieren om een beetje overeind te komen (en kermt en kreunt daarbij als een echte bodybuilder). Is dit "normaal" voor een kindje van zijn leeftijd. Het lijkt me nog zo vroeg? Hij is wel erg sterk en beweeglijk; hij kan vanaf de eerste week op zijn buik al z'n hoofje optillen. Vanaf vier weken maakt bij in buikligging al kruipbewegingen, al komt hij nog niet vooruit. Maar ja: "hoort" een baby niet gewoon te liggen, ook al wil hij zelf liever rechtop?
Mijn zoontje was ook geen lig kind. Zong altijd Arun wil alleen maar staan staan staan. Of zitten En ik gaf maar mee. Anders was het brullen. Hij was wel snel in zijn ontwikkeling, Zo te lezen jouw kindje ook. Dat word een vlot kereltje echt goed is het niet maar wat je er aan kunt doen. Lastig he? succes ermee.
Misschien wil hij alles wel goed kunnen zien? En als je bijv. hem in de wipstoel legt en een activity boog ding er boven hangt, of een spiegeltje, wil hij dan ook niet rustig blijven? Misschien heeft hij last van iets waardoor iets rechterop een fijnere houding is?
@Liselot: Ik denk inderdaad dat hij om zich heen wil kunnen kijken. Ik geloof niet dat hij last heeft van reflux ofzo. Voordat hij het rechtop zitten "ontdekte" heeft hij nooit last gehad van plat liggen. En in de box op z'n rug liggen is ook geen ramp, zolang er maar minstens één hoofd boven de box hangt en tegen hem kletst en gekke bekken trekt. Ook als hij slaapt is liggen geen probleem. Hij slaapt trouwen ivm zijn verkoudheid niet helemaal plat, het hoofdeinde is iets verhoogd. Maar als hij wakker is wil hij meestal echt helemaal rechtop. De speelboog van de wipstoel boeit hem totaal niet. We hebben niks boven de box hangen. We hebben alleen een boxspiraal en wat knuffels / speeltjes die ik afwissel. Hij ligt nu weer even te slapen, wat wel even erg fijn is. Dan kan ik nog even beneden opruimen zonder gehuil op de achtergrond. Overdag kan hij zichzelf nog wel vermaken, maar 's avonds wil hij constant geëntertaind worden, anders is het brullen.
Mijn zoontje wilde ook alleen maar rechtop zitten. En als wij het niet deden dan probeerde die het zelf ook wel en lag ie ook zo te kreunen. Wij zeiden dan altijd voor de grap tegen de tijd dat ie 1 is heeft ie sixpack waar papa jaloers op is. Zijn ontwikkeling gaat ook best wel snel volgens het Cb. Maar ze zeiden ook zolang je kindje het zelf doet of aangeeft is het geen probleem. Hij heeft nu de fase bereikt dat zitten niet goed genoeg meer is, meneertje wil staan en stappen. En denk maar niet dat je hem dan in zithouding krijgt als ie eenmaal staat. Dus ik zou me er niet te veel zorgen om maken, gewoon een gezonde nieuwschierigheid.
Mijn dochter had dit ook. Kreeg wel van de kinderarts te horen dit niet te vaak toe te laten. Iets met de heupjes ofzo.
ons zoontje had dit ook en in het ziekenhuis zeiden ze ook die heeft dadelijk een sixpack er is weinig aan te doen denk ik ik liet hem gewoon veel rechtop zitten ze willen gewoon heel veel en lekker nieuwschierig de wereld is ook zoooo wonderbaarlijk! en die kruipligging deed meneer hier ook zo vroeg ze zijn gewoon erg nieuwschierig en willen heel veel ik zou zeggen maak je niet druk ieder kindje is anders!
heel herkenbaar. Onze man was er ook zo vroeg bij. vooral staan dat is het mooiste wat er is! wij hebben het gewoon toegelaten en in de gaten gehouden dat hij wel vaak genoeg plat ligt. als ik even speeltijd met hem nam. dan ging ik op de bank zitten en dat hij plat voor me ligt. zolang ik maar boven hem hang met gekke geluiden en gezichten vind hij het prima op zijn rug. dat zijn dan ook weer goede momenten. Wil hij ook niet in de wipstoel? Die van ons vind dat wel prima en dat is al minder belastend voor rus en heupen. Nu hij ouder wordt probeert hij ook in de wipstoel helemaal rechtop te komen. bij het cb hebben ze gezien dat hij zo actief is, maar hebben er niets van gezegt. ik denk ook dat kinderen die dit doen, ook al wel snel goede spieren ontwikkelen om het één en ander op te vangen, zolang het niet te lang is.
Ik heb toendertijd ook een Bumbo seat gekocht. Een stoeltje wat een beetje op een plaspotje lijkt. daarin kunnen ze zitten zonder dat ze het zelfstandig kunnen. Doordat het kontje lager zit als de beentjes zit er weinig tot geen druk op de heupkommetjes waardoor het geen kwaad kan. Ze worden zelfs aangeraden door Fysiotherapeuten. Dit bedoel ik:
die bumbo seat werkt mega! buuf gebruikte die ook. Alleen he...hoe gaat verschonen? Lukt dat nog? Ik denk dat dit best een strijd gaat worden.
Dan laat ik hem maar gewoon lekker begaan. Hij is er blijkbaar aan toe. Hij wil vaak dingen die hij eigenlijk nog niet kan, merk ik wel. Hier kunnen we hem dan in ieder geval een beetje z'n zin in geven. Ik begon te twijfelen doordat er in de handleding van de wipstoel stond dat het nog niet mocht. Maar hij is gewoon wat groter en sterker dan de meeste andere kindjes van zijn leeftijd. Op dit moment loopt hij op lichamelijk gebied gewoon wat voor.
oja stt tegen CB over het zitten. Je moet het niet de hele dag doen maarre als je het ze verteld hoe en wat kunnen ze belachelijk stom reageren. Het is ook eigenlijk niet goed maar aan de andere kant denk ik als je kindje al groter is en sterk uit en je hebt een blijer kind. Wat maakt het uit.
Mijn zoontje is ook zo, het liefste zit hij wat omhoog of anders ligt hij op z'n buik in de box en kan zo ook overzicht houden.
Mijn dochtertje wil ook vooral zitten. In de box en op haar buikje vind ze het niet erg om te liggen, maar zodra ze op schoot ligt, dan is het een ander verhaal. Als ik haar de fles geeft, dan vind ze het niet erg om wat platter te liggen, maar zodra de fles op is, dan wilt ze zitten. Als je haar dan niet helpt dan wordt haar hoofdje rood van de kracht die ze zet om omhoog te komen. Op het consultatieburea vonden ze het trouwens geen probleem, voornamelijk omdat ze het zelf wil. Het lijkt mij wel logisch dat ze geen hele dagen moet zitten, maar dat is zelfs voor ons niet goed.
mijn zoontje wilt ook al heel lang niet meer als baby gedragen worden...alleen maar rechtop...dus zoals je baby draagt voor een boertje... zitten laat ik niet toe hoor...ik ga wel vaak op de bank zitten met opgetrokken knieen, zodat hij met zn gezicht naar mij toe zit en leunt tegen mn dijen...vind is geweldig
Mijn dochtertje had dit ook heel erg toen ze nog maar een paar maanden was. Eerst dacht ik ook dat het misschien te maken had met Reflux, uiteindelijk weet ik dat niet want ik heb er geen onderzoek naar laten doen. Ik heb het ook nooit tegen gehouden. Het ene kindje ontwikkeld zich nou eenmaal sneller dan het andere kindje. Volgens de cb arts en een kinderfysio is zij gewoon erg snel in haar ontwikkeling. En wil ze gewoon geen baby zijn. Na herhaaldelijk onderzoek is er helemaal niks mis met haar heupjes en rug. Alleen een beetje vreemd, een baby met een sixpack hahaha @ Tupp, ik zou me geen zorgen maken hoor. Zolang jij merkt dat je kindje het verder goed doet en tevreden is zou je het gewoon kunnen laten gaan. Alleen misschien niet teveel stimuleren dan
@Fafje: Zo zit ons zoontje ook geregeld. Dan kunnen we lekker 'kletsen' en gekke bekken trekken naar elkaar. Vind ie prachtig! Zoals alles zal ook voor rechtop zitten wel gelden "met mate". We wisselen het gewoon zoveel mogelijk af. Kijken jullie kindjes ook zoveel tv trouwens? Als de tv aanstaat, wil hij zo zitten dat hij het scherm kan zien. Hij wil er niks van missen. Nu al!!
Mijn zoontje heeft altijd een hekel gehad aan plat liggen op de rug, buik ging wel, kwam door oa reflux en kiss. 's Avonds lag/zat/sliep hij rechtop op mijn schoot. Toen hij 4 maanden was, trok hij zichzelf op en wou graag staan op schoot. Dit verdween ook weer, hier was het meer het overstrekken door de reflux. Zo'n bumbaseat lijkt me ideaal voor jouw zoontje!
@tupp, ja dat is echt leuk heh, hij kan uren kijken naar mn gezicht...staren naar mn mond heel grappig... 'sochtends laat ik em altijd in zn wipstoel zitten, dan geef ik zn medicijntjes voor de reflux...en dat moet even inwerken..dan zet ik em even voor de tv....en vergeet ie even dat ie al honger heeft hihi...btj gemeen...maar zo werken de medicijnen beter... Hij vind het idd ehct fantastisch zitten met zn rug tegen mn buik vind ie ook heerlijk...zoalng hij maar kan kijken
Tv kijken is hier ook helemaal leuk. Vooral babytv is dolle pret. Zodra die dat vlindertje ziet wordt ie helemaal gek.