voor het eerst yoghurt hoe aanpakken

Discussie in 'Voeding' gestart door Ellen291982, 14 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    475cc is het minimum. Of het genoeg is hangt van het kind af en van hoeveel het kind daarnaast eet.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Opvolgmelk is gewoon zuivel en telt daarom gewoon mee voor het totaal aan zuivel op een dag die een kind eet/drinkt. Krijgt een kind yoghurt of kwark, dan moet je het kind minder kunstvoeding geven.
    Niet alle zuivel is hetzelfde, melk is anders dan kwark, maar voor de totalen op een dag bij een normaal etend en drinkend kind maakt het niet veel uit of het kind nou kunstvoeding of aangezuurde zuivel krijgt.

3. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Soms is het wel een heel gepuzzel hoor, hoeveel je geeft.
    Klopt het dat een baby aan volle yoghurt moet wennen? Onze zoon heeft al een paar keer zo'n babytoetje gehad (vanaf 6 maand). Is dat vooral van opvolgmelk gemaakt? Hij vindt ze heerlijk, maar ik vind ze wel wat duur..... 4 voor 2,50 euro ongeveer.
    Vandaag heeft hij dus volle yoghurt met wat diksap gehad, maar kreeg het gevoel dat hem dat een beetje dwars zat.

Hij krijgt trouwens 's ochtends een fles van 180/6, 's middags een fles van 180/6 en voor het slapen 's avonds een papfles van 180 water en 7 schepjes avondpapje. En nu dus na het avondeten een toetje, zo'n 100 ml. Is dat teveel? Wij hebben een grote eter...;)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wordt ook gewoon van koemelk gemaakt hoor. Heb ooit eens bij Danone navraag gedaan, omdat er op de verpakking stond 'van opvolgmelk', en ik had al hele visioenen van een fabriek waar ze dan opvolgpoeder met water stonden te roeren om er toetjes van te maken. En omdat ik mijn kinderen geen opvolgmelk wilde geven. Maar goed, ook die toetjes worden dus gewoon van koemelk gemaakt, maar door het aanzuren zijn, net als bij kunstvoeding, de eiwitten wat makkelijker te verdragen. Maar in een babytoetje zijn de eiwitten dus even gemakkelijk verdraagbaar als in gewone volle yoghurt of kwark. 100-150 ml is een mooie portie. Je kunt dan ook makkelijk de opvolgmelk minderen.

5. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Het consultatiebureau zei dat ik gewoon 3 flessen nu nog moest houden. Hoe bedoel je minderen?

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een fles minder of kleinere flessen maken, al naar gelang wat je kind aangeeft.

7. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Hij drinkt nu gewoon alles op, dus hou het eerst zo denk ik.
    Of kunnen baby's ook teveel zuivel krijgen?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja. Tot 6 maanden mogen ze niet meer dan 1000cc, na 6 maanden niet meer dan 800cc, na 1 jaar niet meer dan 500cc.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat lijkt me niet het geval bij jullie. Je zoontje krijgt nu 3 x 180 =540 ml. opvolgmelk.
    In 700 ml. opvolgmelk (uitgaande van Nutrilon Standaard 2) zit precies het benodigde aantal eiwitten, vitaminen en mineralen dat hij nodig heeft. Meer geven is ivm een te zware belasting voor de nieren niet aan te raden. Als je zoontje goed bijvoeding eet (granen, groente en fruit), kan hij daar de benodigde bouwstoffen uit halen en kan je eventueel flessen gaan minderen en yoghurt gaan geven en ander vocht als water/slappe thee/aangelengd sap. Want ook voldoende vocht is heel belangrijk en een halve liter is zeker niet voldoende! Wat ik al eerder schreef: yoghurt vervangt geen opvolgmelk, het bevat veel meer eiwitten en veel minder vitamines en mineralen dan opvolgmelk.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Yoghurt vervangt WEL opvolgmelk. Het is zuivel, telt gewoon mee voor het zuiveltotaal op een dag. Als een kind naast veel opvolgmelk ook nog eens veel yoghurt krijgt zou het over het dagtotaal van 800cc kunnen komen. En dat is niet goed (i.v.m. teveel koemelkeiwitten, slecht voor de nieren).
    Dus als je kind yoghurt krijgt moet je dat optellen bij het totaal aan zuivel wat je kind op een dag binnenkrijgt. En evt. de hoeveelheid kunstvoeding minderen.

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik geef van die Griekse kwark met stukken vers fruit erin. Vanaf het begin af aan. Vaak een banaantje in stukken, of net wat we voor fruit. Mijn man wil er nog wel eens een scheut sap in doen, die krijgt dan een corrigerende tik :p

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Yoghurt vervangt geen opvolgmelk in die zin dat je het achteloos kan omruilen voor elkaar. Ik val in herhaling, maar yoghurt bevat veel meer eiwitten en dat is slecht voor de nieren. Voor een kind tot 12 maanden is 10 gram eiwit per dag het maximum. 100 gram yoghurt bevat 4 gram eiwit. 100 gram opvolgmelk bevat 1,3 gram eiwit.
    En yoghurt bevat veel meer mineralen; ook belastend voor de nieren. Als je alleen yoghurt zou geven ipv opvolgmelk, dan krijgt het kind teveel eiwitten binnen, teveel mineralen en te weinig van de vitamines en mineralen (bijv. ijzer) die het nog niet uit de bijvoeding haalt. Daarom kan je grote hoeveelheden opvolgmelk niet vervangen voor yoghurt. Je zou wel een grotere portie opvolgmelk kunnen weglaten en een kleinere portie yoghurt kunnen geven, zoals in het eerdere voorbeeld dat ik gaf. En wat ik al zei: nooit de yoghurt bovenop de maximale hoeveelheid van 700 ml. opvolgmelk.

13. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ik geef 3 flessen van in totaal 200 ml opvolgmelk, dus 600 ml opvolgmelk. Daarnaast krijgt hij 's ochtends een potje fruit 200 gr, tussen de middag nu broodkorstjes, maar binnenkort een boterham. 's Middags een liga koekje en 100 cc diksap en 's avonds 200 gr. groente. Krijgt hij zo voldoende vocht en voedingsstoffen binnen?

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

heb maddox laatst een hapje baby yogurt gegeven noouu..trok een gezicht alsof hij in een citroen beet en begon te kokhalzen!!! probeer het over een tijdje weer

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Goed dan zit het hem dus in de formulering en zijn we het gewoon eens.
    Want zoals je het nu schrijft staat er gewoon dat yoghurt de opvolgmelk ten dele kan vervangen. En dat is nou precies wat ik ook de hele tijd zeg. Als je yoghurt geeft, dan telt het mee voor het totaal aan zuivel op een dag (juist i.v.m. die eiwitten en mineralen) en moet je het op de opvolgmelk in mindering brengen.

Na 9 maanden is opvolgmelk overigens gewoon overbodig, als een kmind gevarieerd eet.

Deel Deze Pagina