Hoe lossen we dit op? Corrigeren dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door madelein, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Onze dochter is ruk 20 maanden, en een heerlijke banjer. Ze is eigenlijk altijd heel goed te corrigeren, ondanks de beginnende peuterpubertijd.
    Met veel geduld, uitleggen, en ook ruimte geven krijgen we eigenlijk alles voor elkaar.
    Maar nu lopen we tegen iets aan; gooien met eten tijdens het eten.
    Ze pakt iets van dr bord, kijkt ( met name mij) ondeugend aan en gooit het op de grond.
    Boos worden, negeren, bord weghalen, het helpt allemaal niet. We dachten het gevonden te hebben met boos worden en zelf op laten ruimen, maar dit lijkt ze nu zelfs leuk te gaan vinden. Ook niet het doel.

Gister heb ik haar 2x een tik op dr vingers gegeven. Het enige wat echt indruk lijkt te maken. Maar ik wil dit eigenlijk helemaal niet :(. Het staat totaal haaks op hoe we haar verder opvoeden...

Iemand tips?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe bedoel je dat het bord weghalen niet helpt? Als het weg is, kan ze toch geen eten weggooien? Of geef je het dan meteen weer terug?

Fuddey en gitaartje vinden dit leuk.
  3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Nou dan eet ze dus niet. Terwijl ze er niet mee gooit omdat ze klaar is, maar uit ondeugendheid lijkt het. Ze gaat dan ook vrolijk zitten kletsen, dus het heeft geen effect.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.686
    113
    Hier gaat het bord dus wel weg. Dan geen eten. Gisteren gooide ze ook met de rode bieten. Teken dat ze niet meer wil. Ik vraag dan of ze klaar is en anders gaat het bord weg.

5. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier meestal een teken dat hij genoeg gegeten heeft of gewoon niet wil eten. En dat is prima, maken we geen woorden aan vuil, dan gaat het bord weg en wordt er niet (meer) gegeten. Tenzij hij stampij maakt als we het bord weghalen, dan mag hij het nog eens proberen.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja. Dan eet ze niet he. Een tijdje later opnieuw proberen. Weer gooien? Weer weg.

7. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier gaat het ook zo. Ze mag het daarna nog één keer proberen en anders gaat ze zonder eten naar bed.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zo deden we dat hier ook en na 2 keer was het klaar, dan maar geen eten.

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dat is dus het lastige, ze is dan echt niet klaar met eten. Ze doet het vaak als ze heel moe is, dan is ze sowieso wat baldadiger.

Bord weghalen en weg laten kunnen we wel proberen. Alleen vind dat wel een ding omdat ze al een achterstand heeft qua groei en allergisch is voor een hoop dingen, en dus haar voeding wel echt nodig heeft...

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik merk dat het hier ook vaak wel helpt om hem dan wat extra aandacht te geven, even specifiek tegen hem kletsen, een handje helpen, ook al kan hij het prima zelf, even weer op gang helpen.

En als hij er klaar mee is, gaat hij ook klieren. Met eten gooien, tafelkleed trekken enzo. Meestal is het dan bord weg en stoel meter achteruit. Vindt hij niet leuk.
    Na een minuut ofzo mag hij weer terug, als hij dan weer niet eet, gaat het bord weer weg

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Het suffe is dat ze tot voor kort haar bordje gewoon netjes op tafel zette als ze klaar was. Zo hebben we het haar ook geleerd, als je niet meer hoeft zet je je bordje op tafel.

We zitten altijd gezellig de dag door te nemen tijdens het eten, ook met haar.
    Gaan vanavond eens proberen haar wat extra aandacht te geven en bord weg te zetten als het weer mis gaat.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou dan weghalen, zelf verder eten, en dan een tijdje later opnieuw proberen. Als ze het opnieuw doet, nogmaals dit riedeltje. Als het dan nog eens gebeurt, einde maaltijd.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dit hebben we idd al eens geprobeerd op die manier. Alleen is geen blijvende oplossing zeg maar. Dan gaat ze gewoon niet eten, ook prima lijkt ze te denken. Maar dan zal ze op dat moment ook niet veel honger hebben waarschijnlijk... dus maakt dat idd geen indruk.
    We gaan het eens proberen vanavond.

14. manonniii

manonniii Actief lid

4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    Als je denkt dat haar vermoeidheid de oorzaak is waarom daar dan niet mee aan de slag gaan en haar eerder laten eten indien mogelijk? Vermoeide kinderen zijn lastig te corrigeren en helemaal als ze iets duidelijk willen maken met hun gedrag... ik ben moe

15. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Tja soms is ze om 17.00 al moe, maar dan moet ik toch echt nog koken. Als we zien dat ze moe is houden we daar wel rekening mee, maar niet alles is zo aan te passen helaas. Helemaal niet als beeb nr 2 er straks is dus ben toch op zoek naar een meer structurele oplossing.
    Ze is trouwens soms ook gewoon moe zonder direct te willen slapen. Gewoon moe van de dag of het spelen.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar je kan haar op dat moment toch al eten geven? Zorgen dat je wat over hebt van de avond tevoren? Die vermoeidheid blijft niet eeuwig, binnenkort kan ze vast weer gewoon met jullie mee aan tafel. Maar nu gewoon even niet. Dat is toch geen ramp?

17. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    #17 madelein, 27 sep 2017
    Laatst bewerkt: 27 sep 2017
    Zeker geen ramp nee. Alleen het is momenteel niet heel makkelijk. Ik zit volledig thuis met veel harde buiken en ben gewoon in veel meer dingen afhankelijk van ml. Die is helaas pas rond 17.00 thuis. Daarbij gaat ze nu 2 dagen id week naar opa en oma.
    Eten blijft hier eigenlijk nooit over, en madam eet geen opgewarmd eten ( heel erg, ik weet het :rolleyes:). Dus het is een beetje lastig daardoor.
    Een ander nadeel is dat als ze vroeger naar bed ze ook vroeger wakker is. En ze is al rond 6.00 wakker :cool:

Edit: met de lunch doe ik dit trouwens wel al bedenk ik me net. Ze gaat rond 12.00 naar bed, soms eerder soms later. Als ze erg moe is geef ik dr rond 11.00 al een broodje idd. Dat gaat dan meestal goed.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier kunnen allebei mijn kinderen meestal net nog wat langer wakker blijven als ze wat gegeten hebben . Dus misschien nog te proberen om wat eerder toch wat rauwkost te geven, of extra fruit of yoghurt?

19. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Meestal krijgt ze rond 16.30 nog wat rozijntjes of een stuk appel. En dan tussen 17.30 en 18.00 eten.

20. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Is een uurtje extra naar bed een idee? Mijn zoontje is een maandje ouder maar slaapt nog regelmatig 2x per dag. Hij vindt het `s morgens moeilijk om langer dan een uur of 10/11 wakker te blijven en gaat dan, afhankelijk van hoelang hij geslapen heeft in de middag nog een poosje plat.

Deel Deze Pagina