Hallo, Ik heb n vraag: Ik heb een kolf gekocht, een medela electric swing. Nou wil ik daar binnenkort mee beginnen omdat ik dan wat meer uit kan gaan. N middagje weg zonder dat ik terug moet om te voeden. Ook met werken strax wil ik gaan kolven. Mijn zoontje is vandaag 2 weken oud en drinkt goed en groeit goed. Is het al verstandig om met kolven te beginnen? Wanneer moet je kolven? na het voeden of voor het voeden? Ik heb wel eens gehoord dat je melk in ijsklontjeszakjes kunt bewaren en dat dat 15 cc is. Hoe lang kun je afgekolfde melk bewaren? Hoe weet ik wat mijn zoontje aan hoeveelheid afgekolfde melk moet krijgen? is er een schema voor ofzo waar in staat met hoeveel weken hoeveel cc een baby krijgt? Hoe kun je een voorraadje opbouwen? wanneer moet je dan gaan kolven en hoevaak per dag? Als ik een middag of avond wegga, moet ik dan de kolf altijd meenemen en daar waar ik ben dan kolven? of kunnen je borsten dat ook wel houden? Sorry veel vragen.... Alvast bedankt voor t antwoord groetjes cb
Hallo CB, Met de Swing heb je een goed kolfje gekocht! Als het niet anders kan, en je moet weg dan kan je al wel beginnen met kolven. Het is echter netter om tot een week of 4 te wachten. Dit heeft te maken met het instellen van het vraag en aanbod systeem. Rond de 4-6 weken is dat goed afgestemd en maakt jou lichaam zoveel melk als je kindje nodig heeft. Wanneer kolf je. In het begin zal het tussen de voedingen door zijn. Je bouwt dan langzaam een voorraadje op. Als je later weg gaat of gaat werken dan wordt het een ander verhaal. Dan kolf je in plaats van een voeding en kolf je dus op het moment dat je kindje normaal zou drinken. Bij het tussendoor kolven moet je niet ineens flesjes vol verwachten. Omdat rond de 4 weken de vraag en aanbod op elkaar is afgestemd zal je niet ineens een hele voeding extra kolven. Je kan tussen twee voedingen in kolven (ongeveer 1 -1,5 uur na het voeden. Je kolft dan beide borsten af. Ze zijn dan voor het volgende voedingsmoment al wel weer gevuld. De meeste moeders hebben in de ochtend het meeste melk. ALs je kolft na de ochtendvoeding heb je de beste kans. Laat in de middag.begin avond is vaak minder succesvol omdat je dan minder ruim in je melk zit. Bewaren. In principe in alles waar je levensmiddelen in kan bewaren. Liever niet in ijsklontjes zakjes omdat die bij het uitdrukken van de blokjes vaak plastic schilfertjes in de melk achter laat. Niet goed voor je kindje en het verstopt de speen. Vuistregel voor volume: lichaampsgewicht in kg * 150 ml = volume per 24 uur. Dat deel je door het aantal voedingen. Dat is bij benadering hoeveel je kindje per voeding drinkt. Als je weg bent en in die tijd zit normaal een voedingstijd. Neem dan je kolf mee en kijk of er ergens rond die tijd (iets later kan natuurlijk wel) een plekje is waar je even kan kolven. Doe je dat niet dan krijg je daar spijt van want je krijgt echt grote stuwing en waarschijnlijk gaat ineens de melk spontaan lopen....... Jel ichaam is niet voor niets aangepast op de voedingen die je kindje normaal drinkt! Bewaren. BIj kamertemp 8-10 uur. In de koelkast max 5 dagen. In een -20 vrieskast 3-6 maanden (hangt af van hoe vaak hij open gaat) Tijden niet bij elkaar optellen. Eenmaal verwarmde MM max 1 uur bewaren! Opwarmen niet in de magnetron. Als jemeer wilt lezen download dan de folder van de VBN over kolven. (nr 8) op de site van www.borstvoedingnatuurlijk.nl Succes Ilse