Sta voor een moeilijke keuze ivm mijn hondjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Spitsmuis, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Ik had pas geleden een topic geopend waar in stond dat onze hondjes steeds vaker vechten.
    Nu is het achteraf niet omdat ze willen bepalen wie de roedelleider gaat worden maar echt omdat ze elkaar soms niet kunnen uit staan blijkbaar:(
    Ik heb een chihuahua en die heb ik van pup af aan (hij is nu 7) en een border collie gekruist met jack russel (ook 7 jaar)
    De collie hebben we genomen na het overlijden van onze herder omdat we merkten dat onze chihuahua zich echt heel eenzaam voelde en toen de collie in huis kwam leefde de chihuahua echt helemaal op en was weer vrolijk,at weer en ging weer met plezier naar buiten.
    En het gaat eigenlijk met beide honden zelf persoonlijk heel erg goed.
    Maar zo'n 5x per dag is het echt oorlog tussen die twee.
    Het begint met grommen en uiteindelijk duikt de collie op de chihuahua en enige wat ik kan doen is ze uit elkaar halen en ze apart zetten.
    Dat gaat dan even goed maar kort daarna beginnen ze weer naar elkaar.
    Er word niet door gebeten maar mijn chihuahua die een stuk kleiner is dan de collie heeft wel een zeik natte nek van het kwijl van de collie.
    Wat zou er gebeuren als ik niet in grijp of als ik niet thuis ben en de hondjes niet apart heb gezet?
    De chihuahua stuur ik naar boven en gaat dan daar op onze slaapkamer in zijn mandje liggen en de collie blijft beneden.
    Chihuahua vind het overigens prima dat hij lekker naar boven mag,hij zoekt altijd wat rust op.
    Maar het geruzie word echt erger en erger en ik weet niet meer wat ik moet doen.
    Met mijn vriend uitgebreid gesproken wat ik moet doen,of eigenlijk wel WE moeten doen hiermee.
    Hij denkt dat het beter is dat de collie weg gaat naar een gezin waar hij alle aandacht voor zichzelf heeft.
    Hij houdt ook vreselijk veel van de collie maar hij ziet aan mij dat ik het gewoon zo niet aan kan.
    Daarbij lopen hier natuurlijk ook 2 kinderen rond van 6 en 2 jaar en is de volgende op komst.
    Ik ben steeds bang dat tijdens een ruzie tussen de hondjes perongeluk een van de kinderen gebeten word of iets.
    Maar ik vind het ook weer zo verschrikkelijk moeilijk om de collie weg te doen.
    De ene kant zegt: Ja het is beter,met name voor de collie ondanks dat hij heel gelukkig en super lief is voor de kinderen enzo.
    De andere kant zegt weer: Je moet het gewoon blijven proberen,het ze afleren en daar een goede manier in vinden.
    Maar wat ik ook doe,niks heeft tot nu toe geholpen :(
    Ze krijgen beide evenveel aandacht,ik wandel graag met ze maar ik merk dat de collie behoefte heeft aan een grotere ronde lopen dan de chihuahua.
    De chihuahua vind zoals nu de kou 3x niks en die poept en plast en wil weer naar binnen in principe maar de collie wil rennen en zich uitleven in de polder.
    Maar sinds ik zwanger ben is de collie ontzettend beschermend naar mij toe en er kan geen hond voorbij lopen of hij begint hij te grommen en uit te dagen.
    Hij zit natuurlijk vast aan de riem maar echt,dat beestje is behoorlijk sterk en als ik dan met 2 kinderen loop,zwanger en 2 honden waarvan 1 vreselijk trekt zodra er een hond in zicht komt dan is er bijna geen houden aan.
    Maar echt,ik kan gewoon amper een keuze maken.
    Ik wil hem niet naar een asiel doen,en ook niet zo maar even op marktplaats zetten.
    Marktplaats en dieren vind ik gewoon geen fijn idee want ik heb geen idee bij wat voor type mensen hij komt en hij heeft al zoveel mee gemaakt (vandaar ook zo beschermend denk ik omdat hij hier gewoon echt hond kan zijn zeg maar.
    En het asiel hier zit vol maar ik moet ook 100,- Euro dokken als we hem daar heen zouden brengen en dat vind ik zo raar.
    Stel ik zou onze collie daar heen brengen (wat ik echt niet doe,het asiel) dan moet ik dus voor een plaatsje in het asiel 100,- Euro betalen :(
    Ik vroeg toen ik belde (wou toch info inwinnen....ondanks dat ik het niet wil dat de collie er heen gaat maar stel,uiterste noodgeval...) of dat ook zo bij katten was dat je geld moet betalen bij het daar achter moeten laten.
    Nee bij katten hoeft dat weer niet....
    Dus ik vind dat gewoon raar en voelt niet oke voor mij.
    Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.
    De kindjes zijn stapel gek op beide honden,ik ben gek op beide honden,ze horen er allebei gewoon bij en de gedachte dat de collie weg zou moeten gaan vind ik vreselijk...
    Maar ik weet dat ik ook naar de veiligheid van mijn meisjes moet kijken.
    Ongeluk zit in een klein hoekje en met ruzieënde honden moet ik er toch niet aan denken dat het een keer fout gaat.
    Het gevoel is ZO dubbel,zo moeilijk....
    Wat zouden jullie doen?
    Of heeft iemand goede tips.
    Tips zoals een honden therapeut of iets gaat m niet worden want dat is gewoon stervensduur en ik heb helaas geen vet inkomen...
    Ik hoop zo dat iemand mij de doorslag kan geven wat ik zou moeten of kunnen doen.
    Voel me er echt rot onder....

2. Apenijn

Apenijn Bekend lid

17 dec 2012
    741
    0
    0
    Wat naar zeg. Hoe weet je dat het komt omdat ze elkaar niet kunnen uitstaan ipv rang in de roedel?
    Misschien kun je op het hondenforum je situatie uitleggen en kijken of iemand de collie zou willen opvangen? Kijken of dat een goede optie is? Of misschien hebben ze wel goede tips voor je, wil er iemand wel met je mee kijken? Ik denk dat je niet perse voor een dure gedragstherapeut hoeft te gaan. Mensen die veel ervaring hebben met honden kunnen soms ook dingetjes zien die je zelf niet ziet.

Wat ik geleerd heb is dat als honden elkaar ' niet kunnen uitstaan ' dat ze elkaar dan volledig uit de weg gaan. Maar niet dat ze continue vechten. Vandaar mijn eerste vraag!

Hoe dan ook wens ik je veel succes en sterkte met dit probleem!

3. Ganzje

Ganzje Actief lid

5 nov 2012
    264
    1
    18
    NULL
    NULL
    Jeetje lastig zeg , ik zou in elk geval stoppen met je chihuahua naar boven te sturen (je plaatst hem/haar daarmee in een hogere rang dan de collie) ... Ik hoop dat iemand je hier verder kan helpen' want volgens mij is hier best iets aan te doen!

Sucses met je hondjes

4. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Je moet je er niet mee bemoeien en de een of ander wegsturen ofzo.Het zijn 2 reuen die komen er wel aan uit.
    Hier een hondje van 5 kilo en een van 35kilo,net nog een flinke vechtpartij gehad en dat gaat nog vaker gebeuren want Meneer van 35kilo wil proberen de baas te gaan spelen wat ons kleine meneertje echt niet toestaat hoor!

Wat ik doe? NIKS...Ja zorg dat mijn zoontje er niet bij gaat staan of mee bemoeien.

5. Spitsmuis

Ik had al wat opgezocht op internet en daar stond precies het gedrag van mijn hondjes en daar stond dat het geen roedelgedrag is om het zo even te zeggen.
    De collie is ontzettend beschermend en de chihuahua gromt en daagt uit om niks,echt om helemaal niks.
    En dat is vandaag echt en toppunt want ze blijven aan de gang...
    Het is echt frustrerend want ik kom er maar niet achter wat het kan zijn.
    Zal eens gaan kijken op een honden forum,misschien weten die wat het kan zijn en wat we er aan kunnen doen.
    Hoop echt dat het gewoon goed komt want ik ga echt heel verdrietig zijn als de collie weg moet...
    Hij is zo lief tegen anderen en hij komt altijd bij me kroelen,luistert goed,noem maar op...
    Hoop echt dat het goed komt!!

6. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Heb je al een gedragsdeskundige mee laten kijken? Je kunt nl als leek niet zo maar zeggen waarom een bepaald gedrag bestaat en hetgeen je aangeeft, zijn menselijke gevoelens en geen honds gedrag. Honden hebben geen hekel aan elkaar. Er kan bv wel een situatie zijn waarin het gedrag van de honden botst, dus is er iets aan te doen.

Als jullie geruster zijn op herplaatsing zijn er genoeg organisaties die jullie erbij kunnen helpen.

7. Smnee

Smnee Niet meer actief

Jeetje wat vervelend zeg. Ikzelf heb geen tips, maar op het hondenforum misschien wel?
    Sterkte

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik ben gedragstherapeut voor honden.
    mijn ervaring is dat ALS je het al 'goed' krijgt, het nooit echt meer gezellig tussen beide wordt. Ze tolereren elkaar alleen maar, dus of je daar genoegen mee moet nemen? Lijkt mij nog steeds twee niet zo gelukkige honden geven.

Net zoals mensen kunnen honden elkaar gewoon niet mogen, of dat er iets gebeurd waardoor de relatie stuk gaat. Wil je echt weten wat het precies tussen jou honden is,is er toch maar echt 1 mogelijkheid: gedragstherapeut inschakelen. Want elke situatie is anders, dus men moet zien hoe jullie met je honden omgaan en hoe ze in elkaars nabijheid zijn.

@ ganzje
    Dit: "ik zou in elk geval stoppen met je chihuahua naar boven te sturen (je plaatst hem/haar daarmee in een hogere rang dan de collie) ... "
    is echt helemaal niet waar! Heeft niets met rangorde te maken. geef de chi juist wel die mogelijkheid, ze moeten afstand kunnen nemen als ze daar behoefte aan hebben.
    Rangorde is sowieso iets dat eigenlijk overboord moet, er is eindelijk goed onderzoek gedaan naar wolven en daar blijkt dat er geen rangorde is, maar meer een familierelatie zoals bij ons mensen.

9. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Heb je de dierenarts hier al over gebeld, misschie dar hij n tip heeft. Zijn de honden gecastereerd?

10. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

30 okt 2012
    1.027
    0
    0
    Als het 2 reuen zijn zijn ze dan gecastereerd??? Dat kan er ook mee te maken hebben. Onze jackrussel kon ook niet met andere reuen tot hij geholpen was en nu kan hij goed met andere honden...

11. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Gedragsdeskundige inschakelen en naar de situatie en de honden apart laten kijken.

Persoonlijk vind ik het makkelijk om te zeggen dat je de hond eerder weg zal doen (als het maar gratis is) dan dat je er aan wil werken omdat dit (te) veel geld kost.
    Mijn honden zijn deel van mij en zal ik dus nooit weg doen als ik niet alles heb geprobeerd.

En dat ze bij het asiel 100 euro vragen vind ik niet meer dan logisch.
    Tegenwoordig zijn honden niet meer zo sn geplaatst en ze hebben er wel kosten aan.

12. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    Gedrags therapeut inschakelen!! Weet niet waar je woont maar er zijn genoeg goed opgeleide tgerapeuten. Heb me zelf het meest verdiept in een die werkt met kalmerende signalen en wat die vrouw voor elkaar krijgt met honden daar sta ik nog regelmatig versteld van. De lastigste dingen kunnen soms zo makkelijk op te lossen zijn. Honden denken en communiceren anders als mensen en daardoor kan bepaald gedrag van honden helemaal verkeerd gezien worden door de mens.

Denk nog steeds dat het niet hopeloos is. Zeker niet als er nog geen gedragstherapeut bij is geweest

13. chila

chila Niet meer actief

Ik ga ook mee met een gedragstherapeut inschakelen. Misschien is de oplossing veel makkelijker en is het niet nodig 1 van beiden weg te doen. Ik zelf heb eerder ook 2 honden gehad, die vlogen mekaar ook steeds in de haren. Bij ons was de oplossing dus wel uit laten vechten. Hier ging het wel om rangorde. Een paar flinke vechtpartijtjes en het was over. Voorheen haalden we ze uit mekaar maar dat was dus fout want zo vechtten ze het nooit uit. Maar dit hoeft natuurlijk bij jou niet het geval te zijn.

En qua geld: als je even goed zoekt en een gedragstherapeut je situatie uitlegt, dan kun je misschien afspreken om in delen te betalen.

14. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Tja het nadeel is dat als je situaties van internet vergelijkt met het gedrag wat zich bij jou thuis afspeelt en er zo een verklaring voor probeert te vinden is toch wel dat je dan alleen naar het direct zichtbare mee telt. Maar de grotendeels kleine signalen die ze misschien afgeven wel helemaal mist.

Als je geen geld (over) hebt voor een gedragstherapeut, en zelf niet voldoende kennis hebt over hoe je het moet oplossen dan zeg ik herplaatsen.
    Er zijn genoeg sites die je kunnen helpen met het herplaatsen.
    Dus zoek even goed naar wat van die sites en herplaats een van de twee...
    Dat je trouwens 100 euro moet betalen voor een asiel als je je hond daar brengt vind ik meer dan normaal. Zij hebben de komende tijd dan de zorgen en kosten voor je hond. En daarnaast misschien slijt hij wel de rest van zijn dagen daar.
    Dus dan is 100 euro natuurlijk een schijntje.

15. Spitsmuis

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik kan een gedrags therapeut inschakelen maar ik ben bang dat het al te ver is.
    Ben me net rot geschrokken namelijk!!
    De kinderen zitten rustig op de bank wakker te worden en de hondjes beginnen vreselijk te grommen en nu ook met tanden bloot.
    Opeens vliegt de collie de chihuahua aan en slingerde de chihuahua alle kanten op :$
    Heb ze meteen uit elkaar gehaald natuurlijk maar ze blijven nu aan de gang.
    Grommen,uitdagen,ik moet steeds 1 hond vast houden...
    Ik wil best 100 euro betalen aan het asiel voor plaatsing van de hond maar ik vind het gewoon een fijner idee dat de hond bij lieve baasjes komt ipv een poos eerst in een asiel.
    Ik heb niks tegen een asiel maar ik vind het persoonlijk fijner als er gewoon een nieuw baasje komt die ik kan screenen zeg maar en dat ik eventueel contact kan houden hoe het gaat met de hond enzo.
    Ik heb nog nooit voor een keus gestaan een dier weg te moeten doen,ik vind het verschrikkelijk om voor deze keus te staan.
    Maar net was wel de doorslag dat dit ook niet goed is voor de honden.
    Daarbij zijn de meisjes ook bang geworden voor de gevechten tussen de honden,ze zaten net hartverscheurend te huilen :(
    Belde net mijn vriend op met wat ik nou moet doen en hij zegt dat het gewoon beter is om de collie te laten herplaatsen.
    En ik weet ergens heel goed dat dat gewoon beter is want dit gaat helemaal verkeerd maar ppfff ik vind het zo moeilijk.
    Heb er al heel wat tranen om gelaten :(
    Beide hondjes maken gewoon echt helemaal deel uit van het gezin en horen er gewoon helemaal bij maar ja,ik moet kijken naar wat het beste is.
    En ik weet het antwoord al maar durf er niet aan toe te geven.
    Ik krijg het steeds niet over mijn hart om een advertentie te plaatsen want dan is het zo echt....

16. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Wat een vervelende situatie. Ik heb vorige week een aflevering van Cesar Milan gezien met een soortgelijk verhaal. Dat ging over twee mopshondjes die ook steeds ruzie met elkaar hadden. Misschien kan je dat ergens terug kijken, want er was al heel snel verbetering te zien bij die twee hondjes.

17. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ik heb je een berichtje gestuurd!

18. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Het klinkt misschien raar. Maar zolang je twee honden nog van elkaar af krijgt in je uppie is het absoluut niet te ver.
    Honden die elkaar echt naar het leven staan krijg je niet zo een twee drie van elkaar af en dan was je chihuahua allang dood geweest. Aangezien het een erg ongelijke strijd is bij een echte poging elkaar te vermoorden.
    Honden vliegen elkaar nooit maar dan ook nooit "zomaar" in de haren je mist waarschijnlijk veel signalen die daar aan vooraf gaan.
    Heb je het geld er voor over zou ik echt een gedragstherapeut inschakelen.

Deel Deze Pagina