Voor iedereen die nog twijfelt....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Anna27, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat bv de kans verkleint op bepaalde zaken (lijkt me ook lastig te voorspellen dat alleen de bv daar voor gezorgd heeft) betekent NIET dat kv de kans op diezelfde zaken dus verhoogt!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Inderdaad!

3. trillian

trillian Actief lid

21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Ehh, wel dus. Dat is nu precies wat een correlatie is.

Goed onderzoek compenseert voor eventuele andere omgevingsfactoren.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :$ :$ :$ geloof mn ogen geloof ik op het moment niet :$ :$ :$

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Correlatie is: In de statistiek spreekt men van correlatie als er een min of meer (lineaire) samenhang blijkt te zijn tussen twee reeksen metingen of de mogelijke waarden van twee toevalsvariabelen. Een bepaalde mate van statistische correlatie hoeft echter niet altijd te betekenen dat er inderdaad een oorzakelijk verband tussen de twee variabelen is. Een (significante) correlatie suggereert ook geen oorzakelijk verband. Als er een correlatie wordt gevonden tussen verhoogde agressiviteit bij kinderen en het aantal uren dat ze naar tv kijken is daarmee niet bewezen dat kinderen agressief worden van het televisiekijken. Net zo goed is het mogelijk dat kinderen die in aanleg meer neigen tot agressiviteit ook vaker televisiekijken als vrijetijdsbesteding kiezen, of dat een derde variabele (bijvoorbeeld sociaal milieu) verantwoordelijk is voor de samenhang tussen televisie kijken en agressiviteit. Er is in dit geval dus slechts sprake van een statistisch verband, en niet van een oorzakelijk verband. (zie Correlatie - Wikipedia).
    Wat ik bij correlatie trouwens altijd erg grappig vind is dit: er is een correlatie tussen het aantal ooievaren in nederland en het geboortecijfer... als er meer ooievaren zijn is het geboortecijfer ook hoger. Maar er is toch niemand die zegt dat kinderen van de ooievaar komen :D

Een correlatie tussen het variabele x (bv geven in dit geval) en variabele y (minder kans op ziektes) zegt niets over de correlatie tussen variabele z en variabele y. In basis heb je een 'neutrale' kans om iets te krijgen (al kun je dat ook niet zo zeggen omdat je dan aanleg etc buiten beschouwing laat). Bv verlaagt die kans. Als je dus geen bv geeft, zit je dus weer op het neutrale niveau. Dat bv de kans verlaagt zegt dus niet dat kv de kans verhoogt.

6. zogelukkig

Wat is je doel Trillian? Rellen en aansturen op een slotje?

Kanker en wiegendood valt niet aan te tonen, vanwege het simpele feit dat die niet te voorspellen zijn. Stel dat er meer kanker voorkomt in de kv-groep, dan kan je dat niet simpelweg linken aan het feit dat die persoon kv gekregen heeft. Misschien woonde die persoon wel naast een snelweg of chemische fabriek, komt er erfelijke kanker in de familie voor, heeft het (mee)gerookt, etc.
    Je kan dit pas testen als je een stel klonen met dezelfde kenmerken, eigenschappen en levenswijzen naast elkaar zet.

Wiegendood valt al helemaal niet aan te tonen, want over de oorzaak is de medische wetenschap nog niet uit. Vrienden van ons hebben hun baby verloren aan wiegendood. Die kreeg borstvoeding.

Weet jij wel hoe kwetsend jouw opmerkingen kunnen zijn voor de moeders die kv geven?

Houd je in, houd het netjes en on-topic!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zo, en met dat lesje hogere wiskunde kunnen het allemaal doen (en vooral Trillian!) hahahahaha

8. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ongelooflijk!
    Ik zou ook wel even mijn hart willen luchten maar het is inderdaad verspilde moeite.

Het enige wat ik mij afvraag is waarom sommige bv moeders toch altijd zo graag hun gelijk, een bevestiging, of een schouderklopje willen hebben en waarom kv moeders zich zelf toch altijd moeten verdedigen?

Doe lekker wat je wil allemaal.

9. zogelukkig

Beetje nutteloze opmerking.
    Ik zie nu al tig bv-mama's op rij die tegen deze kv-hetze ageren!

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ach, het gaat twee kanten op naar mijn idee maar als iedereen er nou eens bezwaren tegen zou hebben om iets anders dan gewoon "mama" genoemd te worden.. zou het al een boel schelen ;) De relevantie is namelijk hiet zo groot

11. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Goed lezen!
    Er staat sommige bv moeders.

12. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Precies! En dat elke mama het beste voor heeft voor zijn kind!;)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat daar een eenvoudige reden voor is. De gemiddelde gezonde baby doet het goed genoeg op standaardvoeding. Komen er problemen dan is het beter om de geschikste voeding te overleggen met je zorgverlener, zodat je een advies op maat krijgt i.p.v. een advies uit het boekje.

Hiermee noem je meteen het grote probleem dat denk ik in Nederland speelt. Er wordt steeds wel GEZEGD dat borstvoeding zo goed is. Maar als moeders het niet zien zitten, als het niet loopt zoals gehoopt, dan blijven veel moeders in de kou staan. Problemen stapelen zich op door slechte informatie en begeleiding vanuit de zorg, en zo wordt iets dat klein begint en best opgelost kan worden een groot probleem, dat zo lastig nog op te lossen is dat overstappen naar kunstvoeding (moeder is moe en ziet het ook niet meer) vaak nog de enige oplossing lijkt. En over de emoties waar dat mee gepaard gaat wordt heengewalsd.

Het zou zo fijn zijn als er in Nederland op het gebied van borstvoeding wat minder gezegd werd en wat meer gedaan. Wat heb je eraan om te HOREN dat iets goed is (en leuk he, in de kv-reclame zeggen ze het nog eens, als zout in de wond), als er vervolgens niet gezegd wordt HOE je dat bereikt?

Het is net zoiets als zeggen dat het erg goed voor je hersenactiviteit is om dagelijks een tiental differentiaalberekeningen te doen. Zonder te zeggen hoe je zo'n berekening maakt.
    Ja, dan schiet je toch niets op? Dan is het een wonder als er mensen zijn die inderdaad die berekeningen maken.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Grappig, ik ervaar het precies omgekeerd.

Kunstvoeding is in Nederland de norm hoor.
    Als iemand zegt 'ik geef gewoon een fles' kijkt niemand raar op.
    Als iemand zegt 'ik geef gewoon borst' wordt er vaak vreemd opgekeken. Dat zegt al genoeg over wat norm is en wat 'extra' is.

Niemand zal tegen je zeggen 'wat knap dat je een fles geeft', terwijl je wel krijgt te horen 'wat knap dat je borstvoeding volhoudt' (alsof het een soort marteling is of zo). Je bent alleen maar 'knap' als je iets doet wat mensen apart vinden. Niet als je iets doet wat mensen gewoon vinden.

Maar als je een complimentje wilt, meid, hier is ie: je bent een knappe mama!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Moeder worden gaat al met zat emoties gepaard. Het is al moeilijk zat. Wat heb je er dan aan om voor ontaarde moeder uitgemaakt te worden of iemand daarvoor uit te maken?

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nederland is niet groot maar wel iets groter dan een postzegel. Ik denk dat het erg afhangt van waar je woont en je sociale omgeving. In mijn omgeving is bv heel gewoon... Dit is dus ook wat generaliserend

maar ook jij bent een knappe moeder hoor! ;)

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal gelijk, regionaal zijn er in Nederland enorme verschillen. De regio Amsterdam bijvoorbeeld heeft historisch gezien het altijd heel goed gedaan op borstvoedingsgebied (melkbanken draaiden daar ook het beste), terwijl de regio Rotterdam-Gouda-Dordrecht (mijn streek) juist altijd al laag scoorde op bv gebied.
    Hoger opgeleiden en moeders die werken in wat hogere posities voeden vaker en langer dan moeders in bijvoorbeeld achterstandswijken (waar ik jaren gewerkt heb).
    Maar als je puur naar de cijfers kijkt, en naar bijvoorbeeld het overheidsbeleid, en je vergelijkt dat met andere Europese landen (Zweden, Noorwegen, Denemarken) dan komt Nederland er over de hele linie bekaaid af. Troost is dat ze het in Ierland nog veel slechter doen...

18. Sjors22

Sjors22 Bekend lid

17 nov 2010
    875
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    @Dirksmama, Ik ben het voor een deel met je eens, maar niet met dat je zegt dat het andersom is, ik weet dat er in mijn omgeving veel mensen zijn die bv geven en dit vind ik heel normaal en ditzelfde geld voor kv..want als het niet kan om wat voor reden dan ook is dit een alternatief..vind het een beetje vreemd wat je zegt dat mensen in je omgeving zeggen knap hoor als je bv geeft..dit is het ook best wel vind ik zelf, want je hoort vaak horror verhalen hierover ( ik wel in ieder geval ) en als het jouw dan wel lukt is dat toch heel fijn en snap ik wel dat mensen zeggen knap dat je het kan/volhoud. Ook denk ik als je er helemaal door heen zit en alle emoties erbij hebt dat je sneller opgeeft..hier ben ik dus bang voor. Ik wil mijn kindje graag borstvoeding geven maar ben bang om te falen voor hem ik heb al problemen met mijn borsten op dit moment dus dat maakt het voor mij nog anders. Daarom twijfel ik zelf nog best. en om de reden die ik al eerder aangaf.
    Ik hoop goede hulp te krijgen, maar dit gebeurt ook niet bij iedereen en dat is erg jammer.

@Trillian, Jeetje wat een opmerking zeg..vergif pff jij bent niet goed..ze hebben overal een theorie voor maar dit zegt niet dat het ook werkelijk zo is.
    Ook voor ontaarde moeder uitgemaakt worden vind ik ronduit belachelijk, het is inderdaad al moeilijk genoeg om moeder te worden en ik weet daar alles van en als ik dan geen bv geef ben ik maar een ontaarde moeder ? als ik dit niet doe heb ik daar wel een goede reden voor en ookal had ik dat niet, het is mijn keuze en ik heb alles voor mijn kindje over !!

19. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Zit niet te echt te wachten op een compliment hoor, maar toch bedankt!
    Ik woon overigens niet in NL en in Spanje is borstvoeding de norm en flesvoeding bijna niet bespreekbaar.
    Ik heb beide gegeven, borst- en kunst, en vind het niet nodig om mezelf te verdedigen.
    Een ieder moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om mijn verloskundige te citeren: 2% van de vrouwen kan geen borstvoeding geven en 33% van de Nederlandse vrouwen zegt dat ze bij die 2% horen...

Deel Deze Pagina