Voor iedereen die nog twijfelt....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Anna27, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Haar kind. Zie; ik kan heel goed lezen.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat geeft wel aan dat er ergens iets goed mis gaat in de voorlichting en hulp aan moeders over borstvoeding.

3. Sjors22

Sjors22 Bekend lid

17 nov 2010
    875
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Maar niet iedere verloskundige heeft gelijk toch..ik heb heel veel onderzoeken gehad etc en ben hierbij vele verschillende vk's (5 stuks )en gyneacologen ( 4 maal )tegen gekomen en het gebeurt vaak dat ze allemaal wat anders zeiden en wat is dan waar ? Om maar even een voorbeeld te noemen die hier niks mee te maken heeft. Vind dat ze wel een goed punt heeft er is misschien 2 % die het niet kan..maar hoeveel procent die het niet mag ? en die het dus wel zouden kunnen.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij start ongeveer 80% van de vrouwen met borstvoeding.
    Volgens mij zijn er nog best wel veel moeders die wel in staat zijn om borstvoeding te geven maar dat niet willen.
    Dus ik vermoed dat het percentage niet enorm groot zal zijn.

5. zogelukkig

Dat komt omdat het alternatief kunstvoeding voorhanden is, ik vind dat niet zo gek. Kv wordt ook enorm geplugged; op tv, in bladen, blijde dozen, etc.
    Mijn moeder was een van de eerste pilgebruiksters. Die had haar huisarts haar aangesmeerd, want dat was zoiets moois! Die pil bevatte echter veel hormonen en kon niet samen met borstvoeding, maar omdat er een alternatief voorhanden was in de vorm van kunstvoeding, was de keuze snel gemaakt.

6. will39

will39 Lid

3 jan 2011
    90
    0
    6

Oh wat ben ik super blij met jou reactie... het voelt inderdaad als zout in de wond..!!
    Ook ik ben vol goede moed begonnen met een voorlichtingsavond over borstvoeding tijdens mijn zwangerschap.. want ik wou graag borstvoeding geven... heel graag zelf..!! Toen werd mij al verteld... 'iedere vrouw kan borstvoeding geven'.. als ze maar willen..
    Het greep me naar de keel... oke als ze het zegt zal het wel zo wezen..

Nu is het verhaal alsvolgt... 6 weken terug ben ik bevallen van een super gezonde zoon... had een gewicht van 3960..!! Hij hapte gelijk goed aan, een kwartier na de geboorte... wat een prachtig moment.!! Maar na twee dagen begonnen de problemen.. De kleine viel super veel af.. zat op een gegeven moment nog maar op 3600... het aanleggen bleef super gaan.. alleen maakte hij alleen maar stimulerende bewegingen met z'n mondje.. niet die lange 'tuigen'... Het lukte hem niet om voldoende uit m'n borst te drinken... met als gevolg hele dagen schreeuwen/huilen van de honger... we zijn toen bij gaan voeden met jawel 'kunstvoeding' (verschikkelijk woord trouwens)..!! Toen zijn we gaan kolven.. om te kijken wat er nou daadwerkelijk aan melk uit mijn borsten kwam... jawel jongens.. 40 cc in totaal. Veelste weinig voor onze zoon..!! Na veel kolven, aanleggen en stimuleren, kwam het maar niet op gang..!! Het liep zelfs terug.. ook de kleine groeide maar niet genoeg.. toen heb ik op dag 7 besloten om alles volledig met de fles te gaan geven.. zowel de KV als de borstvoeding wat ik kolfde.. Toen de kleine 2 weken oud was, ben ik hiermee gestopt.. dit omdat ik de hele dag alleen maar bezig was met kolven en voeden.. dit was gewoon slopend..!! Nu is de kleine 6 weken oud en hij groeit super goed.. het is een super tevreden kereltje van al meer dan 5 kilo...!!

Nu kan ik mij er dus zeer aan storen dat iedereen zo pleit voor borstvoeding.. het is mooi als het lukt.. maar zo niet.. jammer dan..!! Ook zou het handig zijn als er wat meer informatie beschikbaar was over KV, als dat er informatie is over borstvoeding... jullie zeggen dat borstvoedingen geven een taboe is... Nou naar mijn mening begint het een beetje door te slaan naar de andere kant.. Je moet je bijna een SLECHTE moeder gaan voelen als je geen borstvoeding geeft... JAMMER..!!

Ik kan er nog steeds veel verdriet van hebben dat het niet gelukt is.. maar naar mijn idee heb ik er alles aan gedaan, en samen met de kraamverzorgster hebben we alle trucjes uit de kast gehaald.. maar niets mocht helpen..!! Ik heb m'n best gedaan en meer dan je best kun je niet doen... TOCH??

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ik heb geen reclame nodig om kv gewoon handiger, praktischer, fijner etc te vinden... neemt niet weg dat bv de betere voeding is...

8. zogelukkig

Dat het jou niet gelukt is om borstvoeding te geven is heel jammer, maar ik hoop wel dat er gepleit blijft worden voor borstvoeding! Dat kan zelfs nog wel beter!

Over kunstvoeding krijg ik zat onder ogen, over borstvoeding niet. Er wordt geen reclame voor gemaakt op tv of in bladen, er zit geen leuk borstvoedingshemdje oid in de blijde doos, etc.
    Ik heb welgeteld 1 foldertje gehad over borstvoeding op controle in het ziekenhuis, ik was toen al 35 weken zwanger.

Je zegt dat je veel verdriet hebt dat het borstvoeden niet is gelukt. Dat jij je een slechte moeder voelt, is hoogstwaarschijnlijk je eigen gevoel; je klinkt alsof je er alles aan hebt gedaan en toch gefaald hebt. Maar dat moet je maar uit je hoofd zetten. En die gevoelens van boosheid en jaloezie worden wel erg vaak geprojecteerd op de moeders die wel met succes borstvoeding geven, dat vind ik niet eerlijk.

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sja... ik vind het niet zo schokkend hoor...

Als ik alleen op die lijst van jou afga kan ik geen enkele conclusie trekken. Alleen dat kv anders is dan bv.
    Niet welk van de 2 nou beter is...

Nou weet ik natuurlijk wel dat bv veel beter is. Ik ben zelf ook erg pro bv. Maar alleen zo een lijst zegt me niks.
    Bij mij was het meer dat bv gewoon beter voelde dan kv.

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    verder eens met dirksmama

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hahaha

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wow! Ik vind jou echt een topwijf! Ik wou dat ik iemand als jij in mijn kenissenkring had zitten!

13. will39

will39 Lid

3 jan 2011
    90
    0
    6
    Dit zal dan inderdaad ook voor iedereen persoonlijk zijn en ook per situatie verschillend..!! Tijdens mijn zwangerschap ben ik namelijk overladen met folders over borstvoeding.. Kon een hele verzameling beginnen...:$

en het is inderdaad zo dat er reclame gemaakt word op tv over KV.. maar er word ALTIJD bijgezegd.. BV is beste voeding voor je kind.. (wat ik ook niet ontken ;)).. Maar wat ik zo jammer vind is dat je maar naar google hoeft te gaan en Borstvoeding intypt je heel veel websites voor handen hebt.. wat te doen, hoe je het moet doen, wat te doen als het niet lukt..!! Er is vele malen minder informatie te vinden op internet over KV (veelal ervaringen van moeders die de fles geven)... Ook is het wettelijk bepaald dat zuigelingenvoeding 1 (0 tot 6 maanden) niet gepromoot mag worden en dus ook nooit in de aanbieding is... ook word er NOOIT reclame gemaakt over deze nummer 1 voeding voor zuigelingen.. pas vanaf nummer 2 (vanaf 6 maanden)...

En jaloers ben ik niet.. als het lukt bij jullie gun ik jullie dat ook.!! Onze zoon doet het nu gewoon super goed op de KV... hij heeft geen honger meer en groeit goed.. wat hij helaas niet deed bij de borstvoeding..

Veel geluk en ik hoop dat jullie nog lang mogen genieten van jullie kinderen en het geven van borstvoeding.. maar let alsjeblieft op met opmerkingen over het geven van KV... het is namelijk niet voor iedereen een eigen keuze, soms moet je noodgedwongen omdat je kindje het gewoon niet goed doet...!!

14. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik vind het wel knap dat jullie die PDF snappen. Ik zie alleen 'er zitten meer verschillende dingen in bv dan in kv' Al die termen zeggen mij niks en ik ben echt niet dom :)

Ze zeggen dat onder de hoogopgeleide moeders meer borstvoeders zitten. Dus de mensen die dit wel snappen waren al overtuigd....

Ik heb overigens bijna 15 maanden bv gegeven en nu geef ik nog een beetje kv, gewoon omdat ze het zo flesje lekker vindt en er stiekem nog best wel dingen in zitten die goed voor haar zijn.

kusjes van mij

15. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Het is wel grappig, maar voor mij is het nooit een punt geweest: ik ging gewoon bv geven, omdat ik ervan overtuigd ben dat bv beter is dan kv. Terwijl mijn familie/omgeving ook niet echt pro-bv is. Maar ik heb er eigenlijk nooit over getwijfeld, vond het logisch.
    Nou ben ik gezegend met boobies die 100 procent geschikt zijn voor bv: meer dan genoeg voeding, makkelijk aanleggen en toeschieten, geen kloven, een potje volkolven is met 5 minuutjes gepiept, ed. En met twee kinderen die natuurtalenten zijn met aanhappen en drinken. Dus het was bij mij, afgezien ven vreselijke stuwing de eerste weken en overproductie, echt een makkie.

Maar ik heb me wel altijd voorgenomen: als ik er zelf aan onder door ga (zoals ik bij vriendinnen wel gezien heb, helemaal over de toeren omdat het allemaal niet lukte) dan stop ik! Zover wil ik niet gaan, omdat ik ook geloof dat dan kv een goed alternatief is.
    Wel heb ik er in de kraamtijd al rekening mee gehouden, niet te druk en niet continu visite omdat dat een cruciale tijd is voor het op gang brengen.

16. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Gelukkig maar, dat doet mij vreugd!
    Nu weer even on-topic!

17. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    #97 AnkeM, 18 nov 2011
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
    Wauw wat een fanatisme hier.... Het valt me wel op dat de reclamezucht van een baby/kindervoedingproducent wordt gehekeld, het is een commercieel bedrijf, wat denk je nou. Voor de grootste fanatiekelingen, kijk uit dat je het fantastische effect van bv niet teniet doet door het gemak van een potje Olvarit ;)
    Sorry even wat olie op het vuur want het gaat me wel een beetje te ver.
    Even een andere kant van de zaak, hoe zit het met de promotie van bv? Volgens de WHO kan je het best de eerste 6 maanden exclusief borstvoeding geven en doorgaan tot je kind 2 jaar is. Lijkt me praktisch onhaalbaar, zeker als je werkt en ook als je meerdere kinderen wil. Maar, waarom zegt het WHO dit? Omdat in heel veel landen het drinkwater niet schoon is en borstvoeding dus een hoop ziekte voorkomt! Maar in NL wordt dit dus ook geroepen, zonder nuance en dat vind ik onterecht. Dus wie laat zich nou inpakken door de media...

En ja, ik ben dus zo'n kv mama. Waarom? Omdat ik jaren geleden een borstverkleining heb gehad (willens en wetens hoor, ik wist wat de gevolgen zouden zijn). Ik had het wel kunnen proberen, met het risico op mislukking met mogelijke gevolgen zoals vreselijke frustraties en het gevoel een slechte moeder te zijn. Nogal egoistisch natuurlijk ;) maar op die manier kan ik niet voor mijn kind zorgen. Overigens was reden nummer 1 de kans op stille ondervoeding. Dat wil ik mijn kind niet aandoen, dus noem me een slechte of ontaarde moeder, I don't care.

Maar ik vind ook vooral dat iedereen het zelf moet weten, er van uitgaande dat elke mama de keuze maakt met het doel het beste te kiezen voor je kind.

18. adi

adi Niet meer actief

Ik vind dat je met deze opmerking een beetje verkeerd zit in deze sectie. Hier zitten meer dan genoeg moeders die aan bovenstaande richtlijn voldoen, EN sommige die ook werken EN sommige die ook meerdere kinderen hebben of willen (wat je ook daarmee bedoelt).

19. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Tok tok tok, ik gooi de knuppel even terug naar trillian. Lekker he?!
    Voeding is belangrijk, je kinderen normen, waarden en respect voor een ander leren ook!

Moet eerlijk zeggen dat ik meer dan genoeg info over BV heb gekregen tijdens allebei mijn zwangerschappen. Misschien is dat in de laatste 2 jaar wat toegenomen.

Verder vraag ik me altijd ontzettend af wie er onderzocht heeft, en vooral wie bewezen heeft dat BV voor een goede hechting zorgt? Ik hoor zelden dat BV een makkie is en goed verloopt, waarom zou je een goede hechting krijgen door pijn, stress en "getob"?

Dat mensen zich wat boos maken over reclame voor kv kan ik me indenken. Ik voel de zelfde reactie in me opkomen bij reclame over potjes "je kindje leert alle smaken kennen". Welke smaken? Er zit geen smaak aan potjes. (hopelijk start ik nu geen andere discussie, niemand is ontaard omdat ie een potje geeft hoor ;) )

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zie niet in waarom dat niet haalbaar is. Ik werk gewoon, mijn dochter krijgt bijna 2 jaar borstvoeding en nr 2 is onderweg.
    Al dochter blijft drinken, drinken er straks 2 kindjes bij mij aan de borst.
    Ik zie het probleem niet zo.

Ik vind niks mis met af en toe een potje (olvarit of what ever). Maar die reclames zijn gewoon belachelijk, net of je als moeder een potje moet geven omdat daar alles in zit en dus beter is wat de natuur ons geeft. Dat is toch van de zotte!
    Hoeveel topics zie je niet van moeders waarvan kindjes rond 1 jaar nog een grote voorkeur hebben voor potjes ipv met de pot mee eten. Dat is bij mij o.a. een reden om geen potjes te gebruiken. Buiten dat vind ik het er ook smerig uitzien en vind ik het belangrijk dat mijn kind weet wat ze eet en weet te vertellen wat ze lekker vindt.
    Ik kan me niet herinneren dat ik veel informatie heb gekregen in de zwangerschap over borstvoeding maar zal er deze zwangerschap eens opletten.

@deelight, volgens mij heeft het hier wel geholpen hoor! Ik weet wel dat ik de eerste dagen erg overdonderd was en niet voor kon stellen dat het mijn kindje was en dat zij in mijn buik heeft gezeten. Juist de momenten aan de borst waren erg intiem en dat was ook hetgeen wat ik alleen met mijn eigen kindje kon delen.

Deel Deze Pagina