hallo allemaal, ik heb alle berichten over de 20 wkn echo zitten lezen en ook ik vind het zo dubbel, wij hebben 20 maart de 20 wkn echo, toen vorige week de vk aan me vroeg of ik de echo wilde zat ik te twijfelen maar heb toch ja gezegd en een afspraak gemaakt, maar ben wel heel bang voor ev. afwijkingen, aan de ene kant is het heel goed om te weten waar je aan toe bent als ze wat zien ,maar ik denk ,dat er dan van genieten vd rest vd zwangerschap niet veel meer terecht komt en dat vind ik wel heel jammer. maar doen we het niet en na de bevalling blijkt dat beebje een afwijking heeft die ze gezien zouden kunnen hebben bij die echo dan had ik misschien gewenst dat ik het wel had laten doen. vind het heel moeilijk en hoop natuurlijk dat alles goed is, maar zie er wel heel erg op tegen en als ik er goed over nadenk wordt ik al supernerveus
Hallo kiz, Via googlel komt ik zo op dit forum met jouw verhalen erop. Ik maak op dit moment bijna exact hetzelfde mee.....van de 20 weken echo, tot de vruchtwaterpuctie, de kindercardioloog enz enz. Ik ben Sarah en op dit moment 32 weken zwanger van ook een klein ventje met een hartafwijking, die ernstig is. Het komt niet overeen met de hartafwijking van jou kindje maar ik herken veel in je verhalen. Allereerst wil ik je feleicteren met je zoon! Wat geweldig, tot zover heb ik gelezen dat het goed met hem gaat?Wat zijn jullie ontzettend dapper! Ons kindje heeft een onderontwikkelde linkerhartkamer, een ASD en een VSD....voor zover ze kunnen zien zijn zijn vaten goed ontwikkeld.... Ik zit ook ontzettend in onzeker heid, hoe het straks na de geboorte gaat is onzeker..........als het allemaal "goed"gaat zijn er zeker 3 operaties nodig.... Verder krijg ik volgende week woensdag te horen hoe ik zal gaan bevallen (inleiden of iets dergelijks). Ik ben benieuwd hoe het me tjullie gaat....en hoe jij je op dit alles heb voor bereid.... Ik zie uit naar je reactie! Liefs voor jou en je kleine ventje! Sarah.
Gefeliciteerd dat jullie kleine mannetje lekker thuis is! Super zeg! Echt heel goed! En Sarah, heel veel succes met de bevalling!
Bedankt Fioon.. Janneke, jij zei dat er een forum was speciaal voor kindertjes met en hartafwijking?Waa rkan ik die vinden,?ben nog niet zo handig haha! Liefs en bedankt Sarah
wat een ontroerende verhalen staan hier allemaal... zit echt met tranen in mijn ogen te lezen en besef dat ik ontzettend gelukkig mag zijn met onze gezonde dochter! ik heb gisteren een boekje gekregen met de vraag of we prenatale screening wilde laten doen... ik ben 24 jaar, mijn man is 26, het is ons tweede kindje en er komen geen afwijkingen voor in de familie. we hebben samen besloten om het niet te laten doen. Ik zou nooit niet een kindje weg kunnen laten halen en ik wil het gewoon accepteren wat God ons brengt.... Toch zal ik wel erg nieuwsgierig zijn en ook wel een beetje angstig naar de 20 weken echo.. Ik vind het goed dat hij er is hoor! zoals je al in het verhaal leest dat Turan er waarschijnlijk door gered is! ik heb eens een bericht gelezen dat er ergens twee vrouwen waren die hun zwangerschap hadden afgebroken nadat ze op de 20 weken echo een hazenlip hadden geconstateerd! ik bedoel..... dat meen je toch niet! Hoe kun ja na je kindje 20 weken met je mee te hebben gedragen om zoiets je kindje weg laten halen.... gr...... word er boos van als ik er aan denk......
Hallo! Ik ben net als jij nog jong 24, en zelfs ook nog getwijfeld of ik de 20 weken echo wel wou........want inderaad net als jij zegt...het is welkom zoals het komt. Je moet wel weten dat een 20 weken echo niet alleen is om "je kindje weg te halen als er iets neit goed is"! Maar ook om, als er wat aan de hand is.......hem de zorg te kunnen bieden die hij nodig heeft!Misscien is het wel iets wat met een simpel medicijn direct na de geboorte verholpen kan worden.........zou je het jezelf kunnen vergeven als je dat neit voor je kindje hebt gedaan? Bij mijn kindje is een ernstige hartafwijking vastgesteld.......had ik deze echo niet gedaan...dan was ik graag thuisgaan bevallen met mijn Verloskundige............Dan had ons kindje het of niet gehaald.........of we waren met gierende banden in de ambulance naar Groningen afgevoerd..............Nu wordt ik vanaf de 20 weken echo goed begeleid en houden gyneacologen mijn kindje goed in de gaten........ Ik hoop echt dat je er voor je kindje nog eens goed over na denkt.....hoewel het natuurlijk ieder zijn eigen keus is....maar het zou zo ontzettend verdrietig zijn als je achter af zegt: hadden we het maar gedaan.................. Verder wens ik je natuurlijk een hele fijne zwangerschap! Het is zo bijzonder............ Liefs Sarah (32 weken zwanger)
@ princesje83 Ik ga ook even reageren! Mijn eerste reactie toen ik hoorde van de 20 weken echo was ook; die hoef ik niet want dit kindje dat ons gegeven wordt is welkom, hoe dan ook en als er wat mis is wil ik dat niet al 20 weken lang weten! Dat mensen hun kindje laten weghalen om redenen zoals een hazenlip oid vind ik ook te gek voor woorden! Ik ben sowieso tegen abortus maar goed daar gaat het nu niet om... Wij hebben toch de 20-weken echo laten doen en ik heb er lang over getwijfeld maar toen las ik dit verhaal hier en dacht ja zo kan het ook gaan natuurlijk! Ik ben 24 mijn man is 28 en er zijn in onze fam. ook geen afwijkingen maar zoals gezegd hebben wij het wel laten doen. Ik dacht stel dat ons kindje een hartafwijking heeft waardoor hij/zij beter behandeld kan worden of een botafwijking waardoor het beter is om niet op de natuurlijke wijze te bevallen? Dan zou ik het mezelf achteraf nooit hebben vergeven dat ik deze echo niet had laten maken! Het blijft spannend en heel dubbel want je kan ook dingen horen die niet leuk zijn maar ik ben achteraf wel blij dat we het hebben laten doen! Helaas is het nu eenmaal zo dat je een hoop keuzes moet maken als je zwanger bent en door al die onderzoeken die mogelijk zijn krijg je soms een negatief beeld van alles, tenminste dat is mijn ervaring maar ik vond wel dat ik het doen moest voor het belang van het kindje! Toen ik daar eenmaal lag en ze alles ging bekijken kon het me ook niet veel schelen wat ze allemaal vertelde eigenlijk, ik lag alleen maar verwonderd te kijken naar ons wondertje en besefte eens te meer dat het zooooo welkom is! Ik wil je niet overhalen om het wel te doen als jij je goed voelt bij deze beslissing dan is dat prima. Maar dacht ik vertel mijn verhaal, misschien heb je er wat aan? Iedereen een fijne zwangerschap gewenst!
Dit is wat ik ook altijd probeer duidelijk te maken als ik met mensen praat over een 20-weken echo. Bij ons zoontje is een nierafwijking geconstateerd tijdens de 20-wekenecho. En nee, die weken daarna maken je zwangerschap er zeker niet leuker op. Maar ook wij hebben het uiteindelijk als positief ervaren. Na de geboorte hebben ze er perfect op in kunnen spelen en zal verdere beschadigingen van zijn nieren wellicht voorkomen kunnen worden.
ja inderdaad, ik denk wat is nou belangrijker, dat je die 20 weken erna minder geniet of de gezondheid van je kind! Dan maar minder genieten maar dan weet ik dat er meer hoop is voor mn kindje!
Mooi verhaal en wat een prachtig kindje zeg! =P~ Ik ben net geweest voor mijn twintig weken echo en het kindje lag (net als bij 16 weken) niet goed om het hartje in zijn geheel te boeerdeln. Ben denet nog eens terug geweest na een paar uur zodat het misschien wat beter lag. Toen kon ze maar één kant zien dat er goed uitzag en nu ga ik donderdag weer om te kijken of ze het dan beter kan zien. Ze doen er dus alles aan om het zo goed mogelijk te beoordelen dat is wel erg fijn. Brengt wat onzekerheid met zich mee maar daar is volgens niemand verder reden toe...
Ik heb in 2005 gewoon de termijnecho (9w6d) en de screeningsecho (20w3d) gedaan, dit was standaart, gelukkig was bij mij alles goed...we hebben een pretecho gedaan met 21w.