Degene waar ik het over had heeft bij zijn volle bewustzijn zelfmoord gepleegd. Bij de eerste verschijnselen, omdat hij wist hoe het zou gaan lopen. En euthanasie willen ze niet zo makkelijk doen, denk zeker ook niet als iemand nog zo goed als helemaal gezond is.
De acteur Robin Williams heeft ook om die reden zijn leven beeindigd door zich te verhangen. Heel erg. Vond het ook aangrijpend, triest hoor
De schoonvader van mijn zus heeft ook dementie, hij zit ook in Rosmalen, net als Maarten. Vond hem al erg jong.. maar als ik deze man dan zie, die nog jonger is dan mijn eigen man.. en dat kleine meisje er bij. Dan breekt mijn hart. Heb ontzettend veel respect voor de manier waarop zijn vrouw er mee omgaat!
Pffffff.. Mijn moeder heeft Alzheimer, deze aflevering kwam even keihard binnen. Het is zo oneerlijk, deze ziekte, zo mensonterend..😪
Poeh, dit vond ik toch ook wel een heftige aflevering hoor... Vorige week was heftig omdat hij zo jong was, maar om bij deze vrouw te zien dat haar persoonlijkheid zo veranderde, vond ik toch ook wel erg. Mijn hart zou in elk geval breken als het mijn moeder was. Ze is nu vreselijk warm en liefdevol, maar het idee dat ze ooit zou veranderen in een bitter, boos, negatief persoon vind ik echt onverteerbaar. Respect voor haar dochter, wat moet je hier engelengeduld voor hebben!
Wat vreselijk voor je... Inderdaad oneerlijk en mensonterend. Ik wens en een knuffel voor de momenten dat je er even helemaal doorheen zit!
Dankjewel ❤️ Ik vond het heel confronterend, omdat mijn moeder nog tussen begin-midden fase zit. Ze vergeet namen, dingen die ze een half uur eerder heeft verteld, of die ik heb verteld. Heeft het gevoel dat mijn vader haar betutteld. Koken gaat eigenlijk niet meer, alleen wat koude gerechten of iets in de magnetron. Het voelt alsof de tijd door mijn vingers aan het glijden is. Moeilijk, heel moeilijk.
Wat is het toch een takke ziekte. Mijn oma heeft het ook gehad en ik herkende heel veel van deze vrouw. Het achterdochtige, boze en soms zelf agressieve gedrag. Heel verdrietig.
Ik heb dit een paar mee gemaakt mijn opa was dement in een keer was hij heel anders dat ging zo snel op het einde was het net een baby kon niks meer zelf mijn oma heeft het nu ook alzheimer ik herken zoveel van de dingen in dit programma wel goed dat het gemaakt is maar als je er persoonlijk mee te maken hebt komt het toch extra hard binnen
Zo'n heftige ziekte.. En wat een geduld heeft haar dochter met haar, niks dan respect dat ze haar eigen leven op een laag pitje zet om voor haar moeder te kunnen zorgen.
Heeft iemand de laatste aflevering ook gekeken? Ik vind het zo sneu wat die mensen allemaal doormaken! Ik ken zelf ook een gezin dat mee heeft gedaan aan dit programma, die komen later nog, maar dan zie je pas wat het met mensen doet. Als je dagelijks leven erdoor wordt beheerst. Verschrikkelijk. Ik vind het wel bijzonder dat deze man nog auto rijdt. Als ik heel eerlijk ben zou ik me niet veilig voelen als mijn man met alzheimer auto gaat rijden. Voor hetzelfde geldt is hij ineens even helemaal in de war en weet hij niet waar hij is en dan rijdt hij op zo'n moment iemand aan. Ik denk dan gelijk aan mijn kleine meisje. Als ik met haar naar de supermarkt loop en hem in zn auto tegen kom op een verward moment.. moet er niet aan denken! Ik denk dat ik toch tegen mijn man of vader zou zeggen dat het niet verstandig is om nog te rijden. Het is inderdaad heel naar als dat niet meer kan maar onverantwoord rijden is gewoon gevaarlijk.
Heb het ook gezien Freddel en dat was ook mijn gedachte. Die man zei dat hij op de snelweg gewoon heel rustig aan doet maar veel zachter rijden op de snelweg is ook levensgevaarlijk. Ik vond het ook vreemd dat de mevrouw van cbr vertelde dat de test binnen en buiten de bebouwde kom plaats vond en dat die man na de test zei dat hij de grote weg helemaal niet op was geweest. Was dat echt zo of was hij het vergeten?
Tja terwijl hij daarvoor naar het cbr ging. Al vind ik als hij bij de geriater al aangeeft dat hij het niet heel erg veilig meer vind. Ga dan gewoon aub niet meer de weg op en laat je rijden oid. Laatste tijd zijn er al diverse ongelukken gebeurd door spookrijders.
Dit is mijn vader. Kan je vertellen dat er een jaar lang is aangegeven dat wij het niet prettig vinden dat hij nog rijdt. Je moet je echter ook voorstellen hoe het is als alles je stap voor stap wordt afgenomen. Zo'n instelling als het CBR stuurt mensen eerst naar de neuroloog, dit mag blijkbaar niet je eigen neuroloog zijn wat al heel raar is, deze kent je immers het beste. Je betaald zo'n "onafhankelijke" neuroloog vervolgens tussen de 150,- en 200,- voor een consult van 10 minuten waarin hij je zo'n test afneemt zoals in de uitzending van gister ook te zien was. Hier scoorde hij vorig jaar goed op. Zo'n oordeel van die neuroloog weegt voor iemand als mijn vader zwaar. Vervolgens zou je dus eigenlijk een uur moeten gaan rijden met een instructeur van het CBR. In de praktijk was dit max 15 minuten door een voor hem bekende wijk en ook de instructeur zei dat hij prima kon rijden. 300,- armer heeft hij voor een jaar weer een rijbewijs. Dit jaar is hij weer bij de neuroloog geweest, deze zelfde man zei dat mijn vader "beter" was dan vorig jaar. Totaal achterlijk natuurlijk want iemand met alzheimer wordt niet beter. Maar wederom was mijn vader blij, euforisch zelfs want volgens deze man was hij vooruit gegaan. Vol goede moed heeft hij dus wederom de rijtest aangevraagd. Vorige week is eindelijk de knop omgegaan. Hij was gevallen, zijn arm was uit de kom en hij was goed de weg kwijt door alle extra prikkels e.d. Daarnaast was zijn rijbewijs verlopen en mocht hij pas weer rijden als hij de test had gedaan. Hij heeft nu dus zelf besloten niet meer te rijden. Auto is verkocht. Maar het kromme aan deze hele situatie is dat alle verantwoording bij mijn vader lag en dan zou niet mogen. Wij kunnen hem zijn rijbewijs niet afpakken maar een arts zou die bevoegdheid wel moeten hebben, een arts die hem ook echt kent en de achteruitgang ziet. Want iemand met deze ziekte heeft zoveel goede momenten waardoor je in een momentopname van 2 x een half uur echt niet kan beoordelen of hij wel geschikt is om te rijden. Komt bij dat mijn vader zelf moest aankloppen bij het cbr om te vertellen dat hij alzheimer had en dus getest wilde worden.
@miracle79 Ik heb echt enorm veel respect voor jullie. Dank dat je hier de situatie wilde toelichten. Er zit altijd zoveel meer achter datgene wat getoond wordt op tv. Wens jullie alle sterkte en liefde
Wat een moedige man om te zien zeg. Zo open hoe hij er mee om gaat, ontzettend knap. @Miracle79 heel veel sterkte met deze situatie!
Thanks @Jillzz @rocketscience Op de facebookpagina voor ik het vergeet:de docuserie worden updates gegeven over hoe het nu met iedereen gaat mochten jullie dat interessant vinden.
@Miracle79 , Ik hoop dat je mijn bericht niet als negatief hebt ervaren want zo was het niet bedoelt. Ik snap dat het heel lastig is als langzaamaan alles van je wordt weggenomen, door anderen en door je eigen hersenen. Het lijkt me verschrikkelijk! Mijn bericht was ook inderdaad meer gericht naar dat ik het niet snap dat zo'n moment opname moet bepalen of je nog een jaar mag rijden of niet, terwijl iemand met Alzheimer goede en slechte momenten heeft. Ik snap dat je vader van dit oordeel uit ging, dat doet mijn opa ook (zonder Alzheimer, maar heel angstig na een hersenbloeding) en dat je het rijbewijs niet kunt afpakken. Wij hebben ook meerdere malen tegen mijn opa gezegd dat wij niet meer willen dat hij auto rijdt, om te voorkomen dat hij op een angstig moment iemand aanrijdt. Maar uiteraard kan verbieden niet. Wat naar dat je vader is gevallen. Hopelijk gaat het nu beter na zijn val. Ik wil verder nog zeggen dat ik enorm veel respect voor jullie heb. Ik ken het alleen van verder weg, en kan me niet voorstellen hoe zwaar het is als je eigen vader hieraan lijdt. Ik wens jullie heel veel sterkte, en hopelijk toch nog veel fijne momenten met hem de komende tijd!
Hi @Freddel Begrijp hoe je het bedoelde hoor en ik deel die mening ook volledig met je. Het hele systeem klopt gewoon niet. Als mijn vader geen vrouw en kinderen had gehad dan zou hij nu waarschijnlijk nog gewoon rijden, puur omdat er niemand is die er iets mee doet. Die verantwoording kun je niet bij de patient leggen, net als dat je dat niet zou moeten doen bij een bejaarde. Ben de laatste keer vrij hard geweest, aantal artikelen laten lezen van mensen die tegen het verkeer in reden en daarbij niet alleen zichzelf maar ook andere van het leven beroofde. Want dat was mijn angst, dat hij door zijn onzekerheid een ongeval zou veroorzaken. Lastig als je 62 bent en al vanaf je 18e kan autorijden natuurlijk. Maar het kwam uiteindelijk binnen zei hij achteraf, gelukkig. Het gaat nu best goed, het gaat niet zo snel als bij FTD maar de emotie en angst is wel steeds meer aanwezig bij hemzelf. Het is wat het is en we maken er maar het beste van, we zijn (helaas) wel wat gewend in onze familie...