Ben het zo zat...... Tijdens zwangerschap al thuis gezeten ivm bekkenpijn vanaf week 20. 3de dag werken ging het mis......rugpijn. Sept 2016 rughernia geconstateerd, zenuw zit bekneld....12 weken afwachten is het niet over dan opereren. Jan 2017 eindelijk geopereerd, zenuwpijn is weg........maar heeft wel schade aangericht, tenen zijn gevoelloos, halve voet is gevoelloos, deel kuit is gevoelloos....lopen gaat moeizaam, is erg vermoeiend. Met de kinderwagen heb ik nog enige steun en loop ik beter maar zonder wankel ik alle kanten op. Smorgens heb ik opstart problemen, hele rug doet zeer en voelt stijf kan echt niet mijn zoontje uit bed tillen dus dit doet mijn man voorlopig.......na een uur kan ik wat meer. Ik wil dus weer leven en doen als voorheen Dus kinderen verzorgen, naar school brengen, tillen, in en uit bed halen, zelfs weer begonnen met werken. Pffff wat is het zwaar, lopen is al heel vermoeiend. Eerst 2x2 uurtjes dit ging redelijk. Vorige week zou ik 2x3 uurtjes werken......Dag 1 had ik na 2,5 uur alweer rugpijn (operatieplek) dus dag 2 afgebeld na paar dagen rusten gaat het weer iets beter. Morgen weer 3 uurtjes proberen. Ik weet dat het herstel 3 tot 6 maanden is en ik zit nu op 2,5 maand dus nog wel ff te gaan. Maar ik wil zo graag!!! Ook de balans tussen werk en gezin is lastig. Als ik 2 a 3 uurtjes heb gewerkt ben ik kapot, val smiddags in slaap en heb verder nergens zin in. Dag erna meer pijn en kan dan dochter niet naar school brengen dus moet ik schoonmoeder regelen. Ik wil ook leuke dingen met mijn kids doen maar als we een dagje weggaan ben ik dagen erna moe of heb veel last van mijn been/rug dus kan ik weer niet werken. Iemand ervaring met herstellen van hernia operatie en balans tussen werk en gezin?
Als ik jou verhaal zo lees ga je veel te snel. En ben je jezelf allang voorbij gelopen. Rust en luisteren naar je lichaam is zo belangrijk nu voor je herstel. Doe je dit niet dan zit je de rest van je leven met deze pijn. Sorry dat ik zo hard ben maar het is echt van belang dat je even voor jezelf kiest ipv man, kinderen en werk. Hoe moeilijk dit ook is. Heb je geen fysio gekregen vanuit het ziekenhuis? Of dagelijkse oefeningen. Want dit helpt mij enorm. En ik heb gemerkt als ik verkeerd slaap, dan krijg ik mijn dochter ook moeizaam uit bed. Sterkte met je herstel.
Jemig wat rot meid. Ik heb zelf een hernia gehad met enorme uitstralende zenuwpijn. Uiteindelijk ben ik niet geopereerd omdat andrre therapie me veel goed heeft gedaan maar ik heb er wel echt meer dan 1.5 jaar mee gezeten. Ik weet dus dat je inderdaad geduldig moet zijn, hoe moeilijk ook. En als reintegreren nog niet gaat, dan gaat het nog niet toch? Eerst ook even je leven hoor. Veel sterkte!
Lieverd, je gaat veel te hard. Heb je geen contact met een revalidatiearts die tips kan geven? Forceren moet je echt niet doen hoor...
Ik ben vorig jaar, na ruim 1.5 jaar rondlopen met zenuwpijnen, geopereerd. Ik heb geen ervaring met nasleep want ik voelde me de dag van de operatie nog top en heb geen rest pijnen meer. Maar nog steeds ben ik smorgens stijf en stram en moet ik eerst mijn basis oefeningen doen om op gang te komen (ene dag meer als anders dag) Volgens mijn arts kan dit ruim een jaar aanhouden. MIjn advies is luister goed naar je lichaam, neem de tijd voor je herstel en beweeg veel (naar kunnen iig) Maar pas heel erg op met tillen ed (ik kan nog steeds niet stofzuigen na bijna een jaar) Ik weet niet wat voor werk je doet? Bij mij hielp het zitten op een balans kussen heel goed. De eerste dagen op dat ding waren een hel en knallende speirpijn maar daarna merkt ik dat ik mezelf goed stabiliseerde. En zoek een goede fysio die je in je herstel begeleid. Is volgens de artsen niet nodig maar ik had echt heel veel aan die begeleiding ( ik deed begeleid sporten bij fysio)
In september geopereerd aan flinke hernia met toen totale uitval linker been. Merk nu, na een half jaar dat t beter gaat. Nog steeds revalidatie fysio en dat helpt goed. Wel nog gevoelsstoornissen kuit en voet en bij meer inspanning tintelingen. Ook nog licht krachtsverlies.
Als ik het zo lees wil je heel snel. Ben zelf toendertijd in feb geopereerd en had een opbouwschema voor 12 weken. Daar stond in hoelang ik op mocht zijn en hoelang ik moest lopen. Na die 12weken rustig aan uitgebreid. Ik voelde me pas ongeveer 7mnd na ok wat beter dan voor de operatie. Toen ben ik ook rustig begonnen met vervangend werk. Eerst 2uur per week, toen 2x 2 uur en dit zo langzaam verder uitgebreid. Ik werk nu nog 24 uur. 36uur zo als voorheen lukt mij niet meer. Ook heb ik mezelf om moeten scholen want mijn baan was veel te zwaar. Ik heb zelf nog rest verschijnselen, dat is niet meer weg getrokken. Pijn in mijn rechter been en tintelingen/dode voeten zowel links als rechts. Stram opstaan is iedere morgen. Moet altijd even op gang komen. Succes met je herstel, luister naar je lichaam.
Heel rustig aan, geef het de tijd. Ik ben te snel gegaan en over elke grens heen. Zo zat ik 5 jaar later alsnog in een revalidatietraject..
Heb je geen fysio en bedrust gekregen dan? Ik ben in juni 2016 geopereerd aan een dubbele rughernia en mocht de eerste 4 weken voornamelijk liggen. Had een bed in de kamer staan. Iedere week kwam de fysio thuis en kreeg ik oefeningen die ik elke dag moest doen. Verder moest ik iedere dag gaan wandelen, 3x per dag 10 minuten zitten (in een tuinstoel) en heel langzaam werd dat opgebouwd. M'n dochter is 4 weken bij m'n zus geweest want ik mocht absoluut 4 weken niets tillen. Dat was niet leuk! Daarna heel langzaam weer gaan opbouwen maar alles heel rustig aan. Denk dat je al teveel wil gaan doen en dat is heel verleidelijk maar helpt niet. Sterkte ermee!
Het klinkt een beetje alsof je een klapvoet hebt. Toevallig had ik het daar gister over met iemand. Mijn vriend heeft namelijk een klapvoet. De eerste vraag die hem gesteld werd was '' heb jij niet een rug hernia?'' De symptomen die jij beschrijft zijn precies de symptomen daarvan. De helft van je voet gevoelloos, je kuit. Als je loopt, hoor je dan ook verschil? Bij je ene voet hoor je dan alleen je afwikkeling en bij de voet waarbij je last heb kan je dat dan niet dus dan '' klapt'' je voet als het waren ongecoördineerd op de grond. Vandaar de term klapvoet. De gene waarmee wij spraken had ook een rug hernia en daarna een klapvoet. Het is vervelend ( als je dat ook daadwerkelijk hebt) maar er is met simpelen oefeningen wat aan te doen! Voor de rest weet ik niks over hernia's maar wilde dit toch even zeggen, misschien heb je er iets aan. Ik wens je heel veel sterkte in je herstel. Een hernia is niet niks!
mijn eerste idee als rugpatient van de afgelopen 22 jaar, waarom!! ben jij alweer aan het werk??? eerst voldoende thuis kunnen dan pas weer werken
10 jaar geleden geopereerd, gelukkig geen kinderen (was 19). Is niet goed gegaan, ontsteking erbij gekregen. Uitval vooral linker been. Alles overnieuw geleerd d.m.v fysio. Dus lopen, fietsen, stabiliteit. Als ik moe ben kunnen mensen die mij goed kennen zien dat ik weer iets sleep met mijn li been. Pijn in de rug is met vlagen terug. Maar nu, ik werk zelfs in de zorg! Voornamelijk super goed op je grenzen letten en je niet overvragen. 1 stap vooruit en 3 terug is verre van goed. Niet te snel willen er staat niet voor niets zolang de tijd voor herstel
Bedankt voor al jullie reacties. Wat vele van jullie aangeven is dat ik te snel ga en dat is misschien ook wel zo maar als de bedrijfsarts vraagt wanneer denk je weer te kunnen beginnen dan denk ik dat het normaal is om nu weer aan de slag te gaan. Klapvoet? Nooit bij stil gestaan heb toch voor verschillende artsen een stukje gelopen maar daar is niets over gezegd. Maar inderdaad die voet komt heel anders op de grond dan mijn andere voet alsof ik er geen controle over heb. Fysio mocht ik juist niet van mijn behandelende arts.......rug moest tot rust komen en zeker geen fysio. Wat wel mocht was de eerste weken fysio om te leren bewegen met de pijn na de operatie. Ik heb ook niet het advies gekregen om veel te rusten na de operatie maar juist te bewegen tot zover het ging......afwisselen met rusten. Ik doe administratief werk en zit de hele dag. ik werk 32/24 om de week. Vorige week begon de rugpijn op het werk na 2,5 uur zitten ben toen gaan lopen maar zodra ik zat begon het weer. Ik heb net me werk gebeld dat ik het weer rustig aan ga doen en deze week contact met mijn arts opneem. Als ik toch advies krijg om het rustiger aan te doen dan stop ik maar weer ff met werken. Mijn bedrijfsarts had mijn werkgever ook aanbevolen om mij aan te melden bij oca......Iemand bekend daarmee? Had het vorige week aan mijn werkgever gevraagd of er al meer bekend was, ligt nu bij het bestuur.......kan dus nog wel ff duren.
Mijn herstelschema was ook zeker niet rust maar juist rust en beweging afwisselen. Dus wandelen en liggen afwisselen de eerste week, daarna wandelen, liggen en zitten afwisselen. Verder dagelijks 2 a 3 keer oefeningen voor mijn rug. De beweging wel doseren in datgene dat je aankunt dus vnml veel wandelen en later misschien wat fietsen maar geen huishouden en intensief sporten. En uiteraard niet tillen. Ik liep de eerste 6 weken iedere dag minimaal 3x per dag 1 uur om soepel te blijven. Na 6 weken ging ik op vakantie (3 weken frankrijk) en na mijn vakantie ben ik gaan opbouwen met werk. Ook ik doe zittend werk. Ik begon met 2 uur per dag, toen 4 uur, toen 6 uur en na 4 weken gewoon 8 uur per dag. In begin liep ik wel na iedere uur een ommetje en inderdaad op de balanskussen. Als je pas gaat lopen als je rugpijn voelt ben je al te laat. Fysio direct na de operatie was niet nodig echter na 10 weken ben ik wel naar de fysio gegaan, eerst wat inidviduele hele kleine oefeningen om mijn rug en buik te sterken en weer 4 weken later (dus 14 weken na operatie) in een ruggroep trainen gericht op core. Vooral goed luisteren naar mijn lijf, veel tijd voor mezelf en mijn herstel nemen en goed dagelijks trainen hebben mij enorm geholpen. Ik heb sinds mijn operatie (vorig jaar juni) echt geen dag meer last gehad zolang ik mijn oefeningen doe, laat ik dit versloffen voel ik mijn rug weer. Succes, het werkt heel frustrerend als het niet loopt zoals je wil
Zitten is een enorme belasting voor je rug. Misschien kan je werk hierin nog iets betekenen. Er bestaan modules waardoor je zowel kan zitten als staan achter je pc. Vanuit mijn werk veel ervaring met het oca. Je moet er wel 100% achter staan. Zeker een aanrader.