Mijn beide zoon hebben allebei een slechte grove motoriek, en slecht evenwicht. Mijn oudste zoon kon pas op zijn 7e fietsen. Dat gaat opzich nu redelijk. Maar hij kan zijn hand nog niet uitsteken bijvoorbeeld want dan is hij meteen zijn evenwicht kwijt. Mijn jongste zoon kon op zijn 6e fietsen maar is nog steeds 1 groot drama. Hoevaak we ook oefenen, hij blijft met zijn stuur slingeren, en slecht sturen. Fiets tegen een hek etc.. ik begin me er nu wel echt zorgen over te maken. Ik vraag me of iemand ervaring hier in heeft, want als hij volgend jaar met zijn klas ergens heen moet fietsen ben ik denk ik doodsbang. Iemand die weet of daar fysio voor is?
Mijn dochter fietst ook pas een half jaar. Net voor ze 6 werd. Sommige kinderen zijn gewoon water later. Hoe gaat het met zwemmen? Anders idd een kinderfysio.
Mijn oudste was motorisch ook niet zo heel handig...we hebben haar daarom met 3,5 op peuterdans gedaan en daarna is ze doorgegaan met algemene dansvorming. Dat heeft haar heel erg geholpen, zeker omdat ze behalve op dansen op een gegeven moment ook andere sporten is gaan doen (balsport en judo), waardoor het alleen maar beter werd. Inmiddels is ze, geloof ik, niet onhandiger meer dan andere kinderen, hoogstens wat afwezig af en toe. Heeft hij er alleen met fietsen last van of ook met andere dingen (lopen, rennen, steppen, sporten, ...)? En heeft hij er op alle fietsen last van? Als dat laatste het geval is en hij kan bv. wel steppen, kan hij dan als hij met de klas ergens naar toe moet bv. op de step tot het fietsen beter gaat (er van uitgaande dat steppen wel goed gaat natuurlijk)? Is dan nog maar een tijdelijke oplossing natuurlijk, want veel kinderen gaan op een gegeven moment die fiets wel echt nodig hebben om naar school te gaan, naar sport/muziek/..., naar vrienden, enz... Ik zou dus vooral blijven oefenen (bv. dagelijks naar school fietsen), zonder al te veel nadruk op wat niet goed gaat. En daarnaast inderdaad gewoon eens een fysio bellen om advies te vragen. Er zijn vast ook wel dingen die jezelf kunt doen. Als het bv. aan hun balans ligt, dan kan ik me voorstellen dat je met van die skippybaldingen en van die halve ballen waar je op kunt staan ed van alles kunt oefenen, maar daar kan een fysio je vast meer over vertellen.
Herkenbaar: ‘onhandige’ motoriek in combinatie met motorische onzekerheid. Nu 7 jaar en ook nog geen hand uitsteken hoor. En op- en afstappen lukt ook niet zonder hulp. Ik maak me geen zorgen, ik ken hem en weet dat het uiteindelijk wel goed komt. Hij is weer sterker en beter op andere vlakken . Het fietsen gaat wel beter sinds hij een wat grotere fiets heeft. Hij slingert nu een stuk minder maar kan nog altijd goed met zijn voeten op de grond.
Bedankt voor je reactie! Hij is ook stijfjes met gym en met lopen zie je het ook. Lichamelijk is hij ook snel moe, dat werkt ook niet echt mee.
Mijn oudste had dat ook, liep ook laat, onhandig grof motorisch. Heeft als baby wel fysio gehad (cb arts vermoedde een afwijking, die de fysio niet zag). En nu, super sportief, handig, flexibel. Niet heel lenig, maar zeker niet belemmerend. Speelt divisie niveau voetbal en gaat nog kickboksen doen ernaast. Houd het in de gaten, maar maak je vooral nog niet te druk.
Komt wel goed hoor. Mijn oudste dochter was ook zo een kluns met fietsen, Die heeft zulke harde smakken gemaakt en ben toen wel naar de kinderfysio geweest. Ik weet niet meer zo goed wat daar nu uitkwam maar het is allemaal goed gekomen. Ze fietst overal naartoe en is aardig sportief. De jongste is ook onzeker op de fiets maar dat gaat nu steeds beter. Ze is eens hard gevallen met een flink gat in haar kin en is daardoor erg onzeker geworden. We fietsen veel met haar en dat werkt erg goed en vooral niet teveel op en aanmerkingen maken. Komt wel goed.
Hier zelf bekend mee en fietsen gaat nog steeds niet geweldig Ik liep pas met ruim 2, los fietsen pas met 8 jaar, bij zwemmen lig ik schuin in het water en zwem ik scheef, bal angst, etc. Ik heb heel veel kinderfysio gehad. Hebben jou jongens dat ook? Helpen zijwielen meer? En ik zou ze wel een fietshelm op doen.
Ik zou ook de kinderfysio vragen voor advies. Misschien hebben ze tips, of helpen een paar oefeningen. Zo kon mijn oudste niet rennen... Mogelijk had dat te maken met de ontwikkeling die verstoord was hierin (was mijn eigen idee) omdat ze op 2,5 jarige leeftijd haar beentje gebroken had. Mogelijk was ze gewoon stijf . Hoewel ze op andere gewrichten júist weer heel flexibel was. Maar de fysio heeft prima geholpen, meegekeken, meegedacht. Dus dat was erg fijn. Het is erg prettig als er een kundig iemand meekijkt en meedenkt om je kind te helpen.
Hier een dochter die ook redelijk stijf is, ze kan wel fietsen maar slingert ook erg. Zwemmen heeft ze lang over gedaan ( diploma A ) Een invalster bij de zwemles merkte op dat ze een rare slag maakt in het water. Door haar doorverwezen naar een chiropractor, die kwam er achter dat haar bekken vast zat en 1 been langer was dan de ander. Sinds we daar zijn geweest gaat het stukken beter! Ook haar evenwicht is een heel stuk verbetert.
Mijn oudste heeft ook echt heel lang erover gedaan, ik denk dat hij ook tegen de 7 liep toen hij los kon fietsen. Nu is hij 9 en laat ik hem nog steeds niet zelf over de weg fietsen oid, hij slingert gewoon te veel. Zwemmen was zo mogelijk een nog groter drama, hij heeft 3 jaar over z’n A-diploma gedaan. Bij de kinderfysiotherapeut bleek hij hypermobiel en extreem lenig, terwijl hij juist een beetje houterig overkomt soms. Hij vangt de soepelheid in zijn gewrichten op met spierkracht en heeft daardoor juist snel last van spierpijn en wat overbelasting. Wat je schrijft is dus heel herkenbaar. Het gaat verder gewoon goed met hem, hij zal nooit professioneel wielrenner of zwemmer worden, maar allebei lukt nu gewoon zonder problemen.
Hier precies hetzelfde. Mijn dochter zit sinds kort op hockey en wil nu na de training met vriendinnetjes naar huis fietsen. Dat vinden wij nog niet goed. Zeker na een training als ze moe is slingert ze teveel, en valt ze soms met op- en afstappen.
Niet alles gelezen. Maar wat heeft hij voor soort fiets? De gewone kinderfiets is in verhouding met een kinderlichaam echt heel zwaar. Ter vergelijking, wij als volwassenen zouden dan moeten fietsen op een fiets van 30 kg. Er zijn speciale lichtgewicht kinderfietsen. Die kan een kind zelf heel makkelijk ook zelf optillen. Wij hebben het merk 'Woom'. Maar je hebt ook 'frogbike'. Kijk maar eens op de sites hiervan. Wel dure fietsen, maar wij vinden het zo'n ontzettende fijne fiets voor onze dochter. Ik kan me voorstellen dat als een kind al wat moeite heeft met zijn motoriek dat een lichtgewicht fiets wel een goede bijdrage kan leveren aan het leren fietsen