Goedenmorgen Het zit zo. Mijn vriend werkt sinds een paar weken. Hij krijgt een bruto uurloon van 8,97. Daarnaast onregelmatigheidstoeslagen. Het punt is nu, dat hij een paar keer salaris heeft gehad en zijn hoogste salaris tot nu toe was 151 euro. (weeksalaris). Daar heeft hij 34 uur voor gewerkt. Als ik naar de wettelijke minimumlonen kijk zouden de bedragen als volgt moeten zijn: maand: 1424,40 bruto en 1150,57 netto (2011) De weeklonen kon ik van 2011 niet vinden dus die zijn van 2010. Het is omhoog gegaan dus deze vallen ietsje lager uit, maar dat maakt voor het eigenlijke verhaal weinig uit. 324,85 bruto en 264,00 netto dagloon: 64,97 bruto en 52,80 netto uurloon: 8,12 bruto 6,60 netto Let wel: mijn vriend verdient per uur dus meer. 8.97. Dit waren de wettelijke minimumbedragen. Nu heeft hij dus deze week die 151 euro per week gehad. Heeft ook nog een heel weekend gewerkt dus daar zouden dan nog onregelmatigheidstoeslagen bij moeten zitten. En toch 151. Voor 34 uur. Met de beste wil van de wereld als ik daar 6 uur (40 urige week) bij optel kom ik nog niet aan dat minimumloon. Dat netto weekbedrag moge duidelijk zijn, dat halen we bij lange na niet. Het is niet bepaald een lichte baan. Mijn vriend weet heel goed dat hij niet een topsalaris zal verdienen, maar hij zegt wel heel terecht, als ik hiervoor dagen en nachten moet werken dan laat maar. En daar geef ik hem groot gelijk in. Nu als ik dit uitreken kom ik op een maandbedrag van 755 euro uit. Dat is dus bij lange na niet die 1150 euro die hij eigenlijk zou moeten verdienen. Ik wacht nu op een telefoontje van het uitzendbureau maar gezien wat ervaringen hiervoor vinden wij ze soms nogal slordig. Dus ik wil toch ook hier de vraag eens stellen. Iemand van jullie hier verstand van? Bedankt alvast.
Heeft je vriend geen loonstrook gekregen, want ik denk dat hij minder uren uitbetaald heeft gekregen.
als ik zo kijk ik heb bruto loon per uur 9 euro en zou per uur netto 6 euro nog wat over houden als nje dan kijk 34 x 6 euro 12 ofzo dan kom ik al op 208 euro uit voor 34 uur dus 855 euro per 4 weken.
Ik zal idd het loonstrookje eventjes na kijken en dan zien hoeveel uren hij uitbetaald heeft gekregen. Krijgt hij het bruto of netto uitbetaald? Dat kan ook nog een heel verschil maken...Mijn partner heeft ook een tijdje voor een uitzendbureau gewerkt, daar heeft hij toen een contract getekend voor zoveel uur, werkte hij meer uren dan werden dat tijd voor tijd uren. Misschien is dat ook een optie om het contract eventjes door te lezen?
Je kunt toch zelf rekenen? Dit is te weinig. Als je zijn uurloon keer 34 doet, kom je op bruto ongeveer 323 euro uit. Hij heeft minder dan de helft betaald gekregen, maar je weet neem ik aan wel dat je met dat bedrag geen 50 procent belasting betaalt.
Uitbetaling is netto, anders zou je aan het eind van het jaar een gigantische betaling aan de belastingdienst moeten doen. Het zou kunnen dat ze meer inhouden dan nodig is (heeft je vriend bijvoorbeeld nog andere inkomsten?) en dat je uiteindelijk een terugbetaling van de belastingdienst zou krijgen. Zonder loonstrook kun je niet goed zien hoe ze de berekening gemaakt hebben.
Zelf rekenen kan ik wel . Als ik alles wist van lonen en belastingen had ik de vraag natuurlijk niet hier neergezet. Hij heeft nog geen strookje gehad. Deze uren hebben we van het uitzendbureau doorgekregen. Alle uren worden betaald. Van werk voor tijd is in zijn geval geen sprake. Het bedrag wordt netto uitbetaald. Anders had ie nog meer op zijn rekening gestort moeten krijgen. Hij heeft geen andere inkomsten. Dit is het enige. Ook geen voorgeschiedenis want dit is zijn eerste baan in Nederland. Ben in ieder geval blij dat wij niet de enigen zijn die het te weinig vinden. Nu kijken of we dat het UZB ook duidelijk gemaakt krijgen. Ze zitten om mensen te springen want ze hadden mijn vriend zelfs al gebeld met de vraag of hij vrienden had die wilden werken. Lijkt me dat je dan eerst de boel eens goed op orde moet krijgen. Tot zover alvast iedereen bedankt voor de reacties. Wij werden er nogal onzeker van
Hoezo deze uren heb je van het UZB doorgekregen? Je vriend houdt toch zeker zelf ook wel bij hoeveel uren hij per week werkt. Als ik een ding wel weet.... dan is het dat je zelf donders goed je uren moet bij houden wanneer je voor een UZB werkt! De genoemde minimumlonen zijn idd voor 40 uur. En dan is het raar dat je daar niet op uitkomt, ook niet naar rato. Wat nog wel zou kunnen is, dat ze de onregelmatigheidstoeslagen pas volgende maand betalen, omdat hij wisselende uren werkt. maar ook dat lijkt me raar want mijn partner werkte als buschauffeur en kreeg ook gewoon wekelijks zn onregelmatigheidstoeslagen uitgekeerd.
Heb je helemaal gelijk in. Alleen mijn vriend komt uit Griekenland, woont hier nu een jaartje en heeft geen kaas gegeten van hoe dat hier werkt. Ik heb geprobeerd het bij te houden maar omdat het de ene keer 2 uur en de andere keer 4 uur was ben ik de afgelopen week ook de tel kwijtgeraakt. Vorige week is ie gewisseld van het ene bedrijf naar het andere bedrijf. Nu heeft hij stabiele uren. Elke dag minimaal 8 uur of meer. Nooit minder. Nu kunnen we het iets beter bijhouden. Net gesproken met het UZB. Zij betalen van zondag tot en met zaterdag. Dus zo/ma zit hier nog niet bij. Vorige week heeft ie 17 uur gewerkt (vraag me niet hoe hij aan 34 uur komt want als ik het nareken klopt dat wel zo ongeveer). Plus dat zo/ma dus nog niet erbij zitten. Al met al zou hij volgende week dinsdag een stabiel salaris moeten krijgen en dat zou dan idd uit moeten komen op zo'n 380 bruto en dat zal dan ong. 260 netto zijn. Klinkt al iets beter . Dank allemaal voor de reacties .
Ik heb ook gewerkt voor een uitzendbureau en ik kreeg wekelijks betaald en wekelijks een loonstrook. Deze kon ik online vinden (tegenwoordig gaat dat niet meer via de post). Je geeft aan dat je vriend uit Griekenland komt en dat dit zijn eerste baan hier is. Heb je enig idee hoe hij zijn loonbelastingsverklering heeft ingevuld ? Het kan zijn dat hij dit verkeerd heeft ingevuld waardoor het uitzendbureau nu dus geen loonheffingskorting geeft. Dus ik zou dat in ieder geval even goed uitkomen (dit scheelt nogal in bruto/netto). Daarnaast blijft het belangrijk om zelf je uren bij te houden.
Voor zover ik weet heeft hij geen loonbelastingverklaring ingevuld. Belasting wordt wel afgedragen. Volgens wat ik met het UZB berekend heb gister moet hij volgende week normaal uitkomen. Dus even afwachten.
Maar wanneer hij geen loonbelastingsverklaring heeft ingevuld, dan wordt er dus geen rekening gehouden met de heffingskorting. Dus betaald hij nu per saldo te veel belasting en moet je dat aan het einde van het jaar weer gaan terugvragen bij de Belastingdienst. Dus toch nog even goed navragen bij UZB of ze wel/niet rekening houden met de heffingskorting! Dat scheelt dus ook nog eens in het nettobedrag (dat je meer ontvangt)
Hoe oud is je vriend? Als je onder de 23 bent val je onder het jeugdloon! Lijkt me dan nog dat de bedragen niet kloppen, maar het zou wat kunnen schelen.