Persen en voeding komt omhoog

Discussie in 'Prematuur' gestart door MommyOwl, 27 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Ons meisje is met 34+4 weken geboren en vertoont typische prematuur kreuntjes en persgedrag. Het lijkt echt alsof ze druk bezig is met een poep, met rood aanlopen en flink persen. We hebben te horen gekregen dat dit verder niks ergs is en dat het vanzelf ooit over gaat. Maar het is ons opgevallen dat ze steeds vaker tijdens het persen hevig begint te slikken en soms ook spuugt. Soms spuit het zelfs een beetje door haar neus naar buiten. Ook moet ze soms een beetje hoesten.

Naar mijn idee komt er dus wat voeding naar boven wanneer ze een tijd lang (of een keer hevig) ligt te persen. Ik vind het heel zielig om dit te zien/horen, want ik kan me voorstellen dat dit heel naar voelt voor haar. We hebben al haar wiegje schuin gezet en houden haar vaker en langer rechtop na een voeding. Maar heel veel lijkt dit allemaal niet echt te helpen.

Wat kunnen we nog meer doen om ervoor te zorgen dat haar voeding niet steeds zo naar boven komt?

2. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Wellicht zou johannesbroodpitmeel helpen. Ik durf het niet aan vanwege krampjes. Maar ik herken het wel heel erg. Mijn zoontje doet het dan met name onder de voeding. Het wordt nu wel iets beter moet ik zeggen. Het houdt vaak 3 maanden na de uitgerekende datum weer op is mij verteld. Wat had ze trouwens een prachtig geboortegewicht!

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik weet niet of dit typisch iets van prematuur zijn is. Mij dochter was een week te lat en had tijdens het poepen/persen dat ze af en toe wat voeding ging spugen gewoon puur door het persen. (Loopt ook rood aan) dit had ze af en toe als baby maar nu nog steeds wel eens... bij harde ontlasting.
    Mocht het erger worden zou ik even de ha bellen of er misschien iets tegen te doen is.

4. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Wat ts omschrijft is typisch prematuurgedrag. Namelijk persen om te persen en niet vanwege ontlasting. Dit ontstaat vanwege de onrijpheid van het zenuwstelsel..

5. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, ik vroeg mij al af waarom mijn zoon (nu 10 weken en geboren met 35weken) zo veel last schijnt te hebben met poepen! Hij moet huilen en trappelt met zijn beentje voordat hij moet poepen. Lijkt hem echt dwars te zitten. Hij krijgt nu nog borstvoeding en de poep is gewoon vloeibaar. Weten jullie wanneer dat beter gaat worden voor hem?
    Ik wil binnenkort afbouwen en borstvoeding werkt laxerend en flesvoeding is het tegenovergestelde. Ik maak mij beetje zorgen dat dit dan dus heel vervelend voor hem is. Of denken jullie dat het gewoon hetzelfde zou zijn?

6. micnick

micnick Actief lid

17 jan 2013
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nutriton gebruiken! (Johannesboordpitmeel) Hielp hier echt tegen het omhoog komen van voeding tijdens het persen.
    Werd ook aangeraden door onze KA.
    Over een tijdje is het persen een stuk minder. Gaat vanzelf over.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Onze uk is geboren met 34.5 en herken dit heel erg. Bij ons kwam er alleen vrij snel huilen / krijsen bij (verborgen reflux).
    Wij zijn ook begonnen met nutriton en sindsdien bleef zijn voeding beter zitten en het poepen werd regelmatiger. Wij houden ons niet aan de hoeveelheid van de verpakking want dan is het heel dik.wij zijn begonnen met half schepje en elke keer een kwart bij tot we de juiste dikte hadden zodat het binnen bleef,hij niet verstopt raakte en het geen pap dikte had

8. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Bedankt voor de tip meiden. Ik ben echter nog wel een beetje huiverig om zoiets al meteen te gaan gebruiken merk ik. Onze meid groeit nu zo goed op mijn borstvoeding en ik wil dit liever niet verstoren door bijvoeding, want wie weet valt dit wel verkeerd ofzo :) Ze schijnt nu niet al te veel last te hebben van het spugen (mama maakt zich er meer druk om dan zijzelf haha), want ze huilt verder niet wanneer er weer wat naar boven komt. Ze maakt alleen enge geluiden (vind ik) wanneer ze zo bezig is net niet in het spuug te stikken en het weer naar beneden te slikken. Papa en mama komen dan aansnellen om te kijken of het wel allemaal goed gaat met haar, terwijl zij ons zo aankijkt van "hallo papa en mama, wat gezellig dat jullie er zijn! Pompiedom, ik lig hier lekker te liggen, tralala...". :D Lijkt me dus dat zij er niet zo veel last van heeft?

Volgende week hebben we onze eerste afspraak bij het CB, ik zal het daar eens aankaarten, kijken welk advies zij geven.

Ik bedenk mij trouwens net, dat het spugen misschien ook wel iets te maken kan hebben met (te) veel drinken? Ik heb namelijk behoorlijke overproductie (gehad) die nu langzaam zich begint aan te passen aan onze meid, die sinds kort volledig zelf uit de borst drinkt. Ze drinkt erg gulzig en zit dan ook tot de rand vol na een voeding. Ze groeit ook echt enorm (zo'n 300gr per week) en de luiers zijn hier niet aan te slepen! Dus misschien is het ook gewoon een simpele kwestie van een overvolle baby? Het prematuur-persen zal dan natuurlijk ook niet meehelpen om de voeding binnen te houden ;)

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Het zou heel goed kunnen dat het teveel was en dat het omhoog komt is dan niet zo raar. Het gulzig drinken kan ook komen door reflux.zo lang ze er geen last van heeft,goed plast en aankomt denk ik dat je wel goed zit.
    Het aan komen rennen omdat ze rare geluiden maken is zeer herkenbaar soms om de 5 min naast zijn bed. In het begin ook vaak snachts tot ik omviel van de slaap en het niet hoorden dus kon slapen.gelukkig neemt het op een gegeven momentor langzaam af.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Heb je ook last van een sterke tsr?
    Wat goed dat je haar aan de borst hebt gekregen...ik weet zelf, het is even een klus,
    maar als het dan lukt, top! :)

Deel Deze Pagina