Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele toelichting hierop! Wat is een 'mooie' minimale leeftijd om sigaretten, drank en drugs ( coffeeshop ) te kopen? Ik heb er namelijk eindeloze discussies over met mijn vrienden en ben benieuwd hoe jullie erover denken. Licht ook je antwoord toe a.u.b. Momenteel is : 16 jaar voor sigaretten. 18 jaar voor coffeeshop. 16 jaar voor lichte alchohol dranken ( breezer, smirnof, wijn en bier ). 18 jaar voor sterke alchohol dranken ( gall & gall etc ) Groetjes, Sill
Ik vind het moeilijk! Zelf was ik vroeger geen haar beter. Ik dronk al vroeg en rookte nog vroeger. Als ik het zelf niet mee kreeg dan liet ik het een vriend of mijn broer doen. Ik weet het niet, vind dat de leeftijden wel mooi zijn zo. Als kinderen drank of rookwaren willen krijgen ze dat heus wel.
Ik zeg voor de leeftijd waar nu 16 jaar voor staat dus 18 jaar. En de leeftijd van 18 jaar naar de 21 jaar ! MOet wel zeggen dat het eigenlijk niet veel nut heeft soms die leeftijden aangezien je er toch wel aan kan komen. Oudere vrienden halen sigaretten enz enz
weet je wat het is. ik had ook een mooi plaatje in mijn hoofd. en ik had het er ook ingestampd bij mijn kids. waarom je beter niet rookt, drinkt en drugs gebruikt. zeker niet als je nog jong bent. mijn moeder is zelfs aan longkanker gestorven. toch vond mijn zoon van 14 het nodig om op zijn 13e te gaan roken en me keihard in me gezicht uit te lachen toen ik er een jaar later achter kwam. omdat ik degene was die het moeilijkste zou doen wist iedereen het ondertussen al behalve ik. ik was én ben er nog steeds kapot van eerlijk gezegd. je kan dus nog zoveel willen. ze doen uiteindelijk hun eigen ding al dan niet stiekem achter je rug om, vergis je daar vooral niet in. je kunt vanalles willen, maar de werkelijkheid is vaak anders.
14 - 16 jaar alcohol onder toezicht in huis! 14 jaar voor bijvoorbeeld verjaardagen o.i.d. 18 coffeeshop (eerst keer met een van ons) 16 sigaretten (mjah als ze eerder roken is dat toch stiekem) Ik weet hoe ik zelf was vroeger. Als ze het echt willen doen ze het toch wel.
Jaa, als ze het willen hebben - krijgen ze het inderdaad wel. Had ik vroeger ook! Maar omdat ze er nu allemaal mee bezig zijn en mijn vriendgroep hevige discussies erover heeft! Soms tot diep in de nacht.. Ik moet zeggen, sinds ik een kleintje heb, dat ik er toch anders over nadenk. Dat ik zoiets heb van.. Alles lekker tot 18.. Want toen ik 16 was, deed ik gewoon mee met de rest. Vond drank en sigaretten niet eens lekker... En dan het comazuipen.. geen grens hebben.. Een jaartje of 18, dan rek je het toch weer!
roken 18 jaar Bier en wijn 18 jaar Drugs 21 jaar sterke drank 21 jaar tot 18 jaar ontwikkelen de hersenen van jonge mensen zich sterk. Die moet je niet verpesten met drank en drugs. Maar ik werk zelf in het voorgezet onderwijs. Jongeren zijn hier vanaf 13-14 al echt mee bezig. Sommige drinken al vanaf hun 12 de regelmatig bier, breezers en mixdrankjes.
Ja, ik ken het! Ik deed het vroeger ook stiekem. Ik zal ook nooit van jongs af aan zeggen dat ze het niet mogen. Als kinderen/pubers iets niet mogen - doen ze het juist wel! Zo was ik ook en mijn vriend ook. Dus ik kan er maar beter wat van leren. Ik zal ook proberen een open band op te bouwen met mijn kleine man. Want ik heb liever wel dat hij hier in huis de eerste keer drinkt en wat dan ook, dan ergens buiten.. Dadelijk gaat het mis, ligt meneertje in de sloot of ergens - godmagwetenwaar! - Maar ik hou mijn hart nu al vast.. Ik deed ook alles wat niet mocht, maar mijn moeder hield me ook ontzettend kort met alles. ( Met ook haar eigen redenen )..
Gewoon zoals het is aangegeven door de overheid nu vind ik prima. Als je met 18 mag stemmen en op 17e mag autorijden omdat je daar wel handelingsbekwaam voor bent dan ook voor deze dingen. Tja wat kinderen doen als je er niet bij bent... Ik denk aan mezelf ook op 14e op zondagmiddag naar de disco ging dansen en dan onder het genot van een sigaretje en een bessen met ijs. Mijn ouders hebben er nooit iets van gezegd. Dus het was thuis ook geen issue. Heb pas alcohol thuis gedronken toen ik 16 was en nooit thuis gerookt terwijl ik tot mijn 25e wel heb gerookt.
Ja maar uiteindelijk zal het vast wel iets schelen wanneer je bij de balie je id moet laten zien, ze zullen er wel aan komen maar het word ze iets moeilijker gemaakt. Overigens zou mijn kind mij niet in mn gezicht ui moeten lachen wanneer ik er achter kwam dat hij of zij rookte.
Mooi aanhouden die regels, niks mis mee. Als ze t willen gebruiken krijgen ze t toch, sigaretten,alcohol, drugs maakt niet uit, al is t dan via via.......
Juist!!! ----------------------------------------------------------------- Daar bij de leeftijd optrekken naar 18 jaar! Dan krijg je de handelaartjes straks die boven de 18 zijn. En als ze willen wil jij het voor me halen ja is goed maar dan moet jij wel dit of dat voor me doen of veel geld geven. Net zo als met Drugs. Ik weet het is geen speciale vergelijking maar dan krijg je ook weer een soort crimineel gedrag. 16 jaar vind ik voor een biertje/wijn een mooie tussen leeftijd! Je kunt je kinderen goed voorlichten dat is wat je kunt doen. Als ze een maal de pubertijd in gaan en je gaat met je hakken in het zand staan gaan ze het achter je rug om doen en dan??
Makkelijk gezegt!! Tot dat je het mee maakt. Weetje ook ik heb nog geen kinderen in de pubertijd maar daarom ben ik wel heel voorzichtig met zeggen van als mijn kind dit of als mijn kind dat.! Als je er midden in zit dan piepen we met z.n allen wel anders! En weetje veel kinderen horen via via opschool van o ben je het niet met je ouders eens loop dan weg dan kan je in een begeleidkamer wonen of iets of in een instelling wat neem van mij aan daar zijn ze ook heel soepel met de regels.
Dat is inderdaad hard, ik kan me ook wel voorstellen dat je er kapot van bent. Ik vind het ook een lastig onderwerp, want puntje bij paaltje komen jongeren er toch wel aan. Ik heb zelf in een slijterij gewerkt en vaak zat meegemaakt dat een volwassen klant uiteindelijk de aankoop deed en het buiten aan de jongeren gaf. Mijn ouders waren wat betreft alcohol wel relaxed. Wilde ik een biertje of een wijntje op mijn 15e, dan was dat geen probleem. Ze benadrukten echter wel dat ze me niet op straat wilde zien rondhangen en dronken worden. Ik heb nooit echt veel gedronken, misschien ook vanwege de manier waarop mijn ouders ermee omgingen? Het coma-zuipen vind ik trouwens wel een verontrustende trend. Roken en drugs is een heel ander verhaal. Roken heb ik stiekem 2 jaar gedaan. Mijn ouders hadden het niet verboden, maar benadrukten wel dat ze me niet wilde zien roken. Wat betreft drugs, dat was echt een 'no go' voor mijn ouders. Zij hebben kennissen en hebben gezien hoe hun zoon helemaal op het verkeerde pad is beland (niet alleen door drugs) en associëren gebruik van drugs daarmee. Ik heb geblowd toen ik tussen de 18 en 21 was, toen een tijd niet. De laatste 2 jaren rookte ik graag jointje in het weekend, voor mij een soort vervanging van een biertje of glas wijn, waar ik helemaal niet naar taal. Ik heb ook zo mijn eigen visie over drugs (welke soort wel of niet, matigheid, reden om te gebruiken enz enz) en over drugs vs alcohol. Mijn visie op de leeftijden voor gebruik? Het liefst alles zo laat mogelijk, of beter, helemaal niet . Het zou een ideaal plaatje zijn. Wat ik zelf wel merkte is dat als iets verboden wordt, het opeens erg interessant is! Even offtopic: @ Gab: Wat een enorm mooi onderschrift heb jij. Mijn oog viel er op en het raakte me!
pnirmal, Dan kun je niks doen, maar vind dat de overheid een signaal af moet geven dat zoiets als alchohol gewoon niet voor niet-volwassenen bedoeld is.
sll@ ik heb ook getracht een open band op te bouwen. en ze ook niet gedwongen om dingen niet doen, maar tot in den treuren uitgelegd waarom het slecht en dat je altijd een keuze hebt ondanks dat je vrienden andere dingen doen. umm@ wat zou je doen dan? als hij je wel uitlacht. ik wist eerlijk niet wat ik moest. ik wilde huilen gillen en wegrennen, maar stond aan de grond genageld hem aan te gapen en alles tolde door mijn hoofd, zo gekwetst en geschokt was ik. wat zou jij gedaan hebben dan? ik sloeg compleet dicht.weet je wat erachter aan kwam. nou???, moet je niet gaan janken iedereen zei dat je zou gaan janken. ik heb gejankt ja, s'nachts in bed. ik gunde hem dat pleziertje niet. een puber is niet altijd het toonbeeld van fatsoen hoor, ze kunnen keihard zijn. ik ben heel benieuwd wat jij in mijn schoenen gedaan zou hebben. Ow, en als je hem huisarrest geeft dan loopt ie weg. hij sniekt ook s'nachts het huis uit.
Van mij mogen ze allemaal naar 18 jaar. Als signaal naar de kinderen zelf, naar hun ouders, naar iedereen die deze spullen verkoopt, naar iedereen die te jonge mensen deze spullen ziet of laat gebruiken. Handhaving zal moeilijk zijn, maar dan nog vind ik het belangrijk om te laten weten: het is niet normaal om te roken, drinken of blowen. Pas als je 18 bent, ben je ver genoeg om de gevolgen te overdenken en een beslissing te nemen. Daarvoor, nemen we je in bescherming. Het is ook een signaal naar alle volwassenen: denk 3 keer na, voor je rookt, drinkt of blowt in bijzijn van een minderjarige. Dit is niet voor hen bedoeld. Je hebt je pubers niet in de hand, dat blijkt maar uit het voorbeeld van blup. Het maakt je geen slechte opvoeder in mijn ogen, als je puber zo'n stomme keuze maakt. Maar ik hoop dat het een steuntje in je rug als opvoeder is, als de grens duidelijk is en hoger ligt dan nu.
En nog een off topic: juist door met je te jonge kinderen samen alcohol te gebruiken (onder het motto: dan leer je er op een verantwoorde manier mee omgaan) kun je alcoholmisbruik in de hand werken. Er zijn verschillende onderzoeken die dat uitwijzen, dat comazuipen meer voorkomt onder jongeren die al vroeg thuis wat mochten meedrinken, dan onder jongeren die voor hun 16e nog nooit alcohol hadden gehad. Natúúrlijk geldt dit niet voor iedereen, en er is ook wel verschil op welke leeftijd je dat thuis mocht (12 of 15). Ik kies ervoor om zelden iets alcoholisch te drinken in bijzijn van mijn kinderen. En ik kies ervoor om voor hen de wettelijke limiet te hanteren. Oók thuis.