Zegt het aantal eicellen iets over het aantal eicellen bij IVF?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door sita90, 8 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sita90

sita90 Niet meer actief

Snappen jullie mijn vraag?
    Ik las dit:
    Elke maand komt normaal één eicel tot ontwikkeling en tot een eisprong. Door een stimulatie worden er dat vaak een tiental. Het is echter belangrijk te beseffen dat al deze eicellen ook zonder stimulatie die maand voorbestemd waren om verloren te gaan. Anders gezegd, elke maand gaan bij elke vrouw verschillende eicellen verloren, slechts één bereikt de eisprong, en het effect van de stimulatie is enkel dat we nu al die eicellen “redden” en kunnen gebruiken. Dit houdt in dat stimulaties het tijdstip van de menopauze niet vervroegen en dat ze ook de eierstokken niet vroegtijdig uitputten. Dit verklaart ook waarom het antwoord op de stimulatie per vrouw zo verschillend kan zijn. Elke vrouw beschikt immers over een bepaalde maandelijkse reserve aan eicellen die we kunnen aanspreken, maar eicellen doen ontwikkelen die niet klaar zitten, is onmogelijk.

Ik heb natuurlijk een aantal echo's gehad om te kijken of alles er goed uit ziet. Ik meen dat ik in een eierstok 8 eicellen had en aan de andere kant iets van 12. Natuurlijk groeit er maar een en gaat de rest verloren. Maar zegt dit aantal iets over het aantal als ik hormonen krijg voor IVF? Of is er ook een kans dat ik bijna niet te stimuleren ben en weinig eicellen heb als we IVF gaan doen? Weet iemand hier iets meer van? Ik ben gewoon benieuwd...

2. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Volgens mij zegt het zeker wat! Bij het VU doen ze onderzoek naar aantal eicellen vooraf en hoeveel je optimaal moet spuiten. Bij minder dan 15 maar meer dan weet ik niet meer precies moetje 150 spuiten, bij minder moet je meer spuiten en bij 16 of meer moet je 100 spuiten. Ik zat Net op het randje en moest 150 spuiten, maar dat bleek te veel, ik had 15 follikels klaarliggen en uiteindelijk zijn er ook 15 aangeprikt en had ik 13 goede eicellen, maar wel overstimulatie waardoor ik even in het ziekenhuis heb gelegen...tweede keer heb ik 125 gespoten, toen had ik er wel weer genoeg klaarliggen, maar zijn ze niet allemaal gaan groeien. Het ligt dus ook aan de dosering hormonen, maar wat je klaar hebt liggen kun je wel halen dus! Succes! Op Google scholar staan Ier ook onderzoeken en resultaten over beschreven. Het heeft een naam, het is namelijk een test die ze vooraf doen, het tellen om in te schatten, maar dit ben ik even kwijt.

3. sita90

sita90 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie doortje81. Doen ze bij iedereen zo'n test dan?
    Hoe meer eitjes hoe beter lijkt me, zeker voor ons omdat wij PGD misschien gaan doen. Het zou wel mooi zijn als het met elkaar te maken heeft.. dan heb ik iig voldoende eitjes... dan alleen nog de juiste hoeveelheid hormonen...
    Ik ga het maandag ook na vragen in het umcu. Ik ben zo benieuwd.....
    Super bedankt voor je info!!! Ik ga nog even googlen:)...

4. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Ik weet niet of ze bij iedereen zo'n test doen... Ik deed mee aan dat onderzoek. Maar ik denk het wel want ze moeten een inschatting maken van de hoeveelheid hormonen die je nodig hebt..

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik denk ook dat het zeker wat zegt. Bij mij zagen ze ook altijd heel veel kleine follikels en dat was één van de redenen waarom ze me liever nog even door lieten gaan met iui en ivf nog even wilde uitstellen. Er is me namelijk meerdere keren verteld dat ik als we voor IVF zouden gaan vast wel een keer overgestimuleerd zou raken met mijn respons.

6. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Is overigens niet waar. De kwaliteit van je eitjes kan namelijk achteruit gaan met de hoeveelheid. Dus hoe meer eitjes, hoe slechter de kwaliteit kan worden. Daarnaast geeft dat ook nog geen garanties voor goede embryo's.

Ik had zelf 19 eicellen bij de eerste punctie. Daarvan waren er 11 goed voor een eventuele bevruchting. Wij hielden 3 bevruchtingen over, waarvan 1 embryo nog gesneuveld is, omdat die niet goed doordeelde. Totaal niet verwacht en zwaar teleurgesteld geweest. Er is dus van te voren zo weinig over te zeggen. Het blijft hoe dan ook een bijzonder, zwaar en verrassend proces.

7. Knorretje 85

Knorretje 85 Fanatiek lid

21 nov 2010
    1.268
    0
    36
    NULL
    NULL
    Die test die jullie bedoelen is AMH. Hieraan kunnen ze zien hoe het staat met de eicel vooraad. Dit doen ze in nederland niet standaard. Het verschilt per ziekenhuis.
    Maar wat Aster al zegt, het aantal zegt niet altijd iets over de kwaliteit.
    Sita, ik denk dat je met de juiste dosis hormonen goed te stimuleren bent hoor.
    Maar ik zou zeker vragen stellen aan je arts . Succes.

8. Mieksel

Mieksel Fanatiek lid

15 okt 2013
    1.712
    188
    63
    AMH zegt meer iets over je kans van slagen bij het stimuleren dan AFC (antrale follikel count) --> hoeveel eitjes er op cd 1/2 klaarliggen in je eierstokken.

Bij mij waren dat er namelijk veertien tot zestien, maar mijn AMH was 0.6 (dat is heel laag voor mijn leeftijd).
    Met 225 eh Gonal-F, had ik 'slechts' vier follikels en drie eitjes.

Maar idd, kwantiteit zegt niet zoveel, het gaat om de kwaliteit, want die was bij mij goed!! Zie banner.. :D

Succes tzt!

9. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

29 jan 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Bij mij hebben ze nooit gekeken hoeveel follikels ik had. Volgens mij hebben ze mijn medicatie aan de hand van het protocol vastgesteld. De eitjes die nu zijn geoogst hebben bijvoorbeeld allemaal in één eierstok gezeten, aan de andere kant zat niks. (gek genoeg, komt ook erg weinig voor) Uiteindelijk 9 eitjes, 7 embryo's, van de verse nu zwanger en nog 4 in de vreezer. Als ik zie dat het krijgen van cryo's niet vanzelfsprekend is dan ben ik heel blij met mijn score, en dat alles uit één stokje ;).

Overigens is mijn theorie dat in mijn andere eierstok maar eens in de twee maanden follikels zitten, het is namelijk niet zo dat die eierstok niets doet, ik heb gewoon elke maand een eisprong dus ook daaruit. Bij de IUI's ook wel eens een ei op die eierstok gehad.

10. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik had bij mijn echo net voor mijn menstruatie zo'n 15 follikels zitten die het die ronde niet waren geworden. Uiteindelijk rond de twintig follikels bij mijn eerste ivf poging. Waarvan 13 eicellen, 10 bevruchtingen en maar 3 goede. Dus een teruggeplaatst en 2 cryo's. Dus wel veel follikels, maar uiteindelijk een slechte score, zeg maar.
    Veel is niet altijd beter ;)

11. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Nee, ik bedoel niet AMH, het is gewoon een test waarbij ze heel simpel je klaarliggende follikels tellen, niet echt een test dus...

12. sita90

sita90 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties dames.
    Vanmiddag gesprek gehad, onderzoek en bloed geprikt. Ook mijn amh is geprikt gelukkig is. Ik krijg over 3 weken de uitslag. Ze telden 20 follikels aan ene kant en ongeveer hetzelfde aan de andere kant :$ een beetje pco achtig zei ze tegen haar collega. Maarja ik heb een redelijk regelmatige cyclus:( Verder zag alles er prima uit.
    We kunnen waarschijnlijk over 2-3 maanden al beginnen:$ en in Maastricht gaven ze zo'n 9 maanden tot een jaar aan. Maar er is op dit moment helemaal geen wachttijd. We moeten nou ook veilig vrijen.. Sorry maar dat ga ik dus echt niet doen;)
    Pfff.. Wat een dag zeg. Ik ben ook wel een beetje verdrietig.. Spontaan zit er dus echt niet meer in:(.....
    En ja, te horen gekregen dat afvallen wel verstandig is.

Deel Deze Pagina