Voor & nadelen kindjes met weinig leeftijdsverschil

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Loetje88, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Hier is er 16 mnd leeftijdsverschil. Ik denk dat het optimaler is om er iets minder verschil tussen te hebben of juist 2 jaar of meer.

De eerste zwangerschap was zo zwaar dat ik er niet aan moest denken om weer zwanger te zijn op het moment dat er veel van me gevraagd zou worden. Had bloedarmoede, ben bijna de hele zs zwaar misselijk geweest, mn bekken had er geen zin in, ik vond het allemaal maar eng....

Tweede zwangerschap was veel milder. Ik was voornamelijk erg moe, maar dat was alles. De oudste sliep al erg snel na de bevalling de nachten door. En hij was een erg makkelijk kindje.

Toen ik weer zwanger werd sliep de oudste nog veel. Dat scheelde erg in het eerste trimester. Ik had veel slaap nodig en kreeg deze daardoor ook.

Het derde trimester was echt pittig. Vooral het tillen. En de laatste twee weken was dat eigenlijk niet meer te doen. Toen heeft mn vriend vrij genomen om het over te nemen. En ook een beetje machteloos omdat je niet de aandacht en activiteiten aan de oudste kan geven die je zou willen.

De eerste 10 dagen na de geboorte waren echt pittig. Maar mijn oudste begon al vrij snel over te geven bij thuiskomst vanuit het ziekenhuis. En die is even goed ziek geweest. Het was dweilen met de kraan open. En een ziek kindje wil vaak het liefst de hele dag bij mama op schoot liggen. Maar daar lag ineens een andere baby veel te zijn. Dat viel ook niet echt in goede aarde.

Maar nu 2 weken later is de jaloezie al veel minder en begint hij interesse te krijgen in de kleine. Er is inmiddels alweer grotendeels een structuur in de dag en daardoor is de rust er weer. Alleen het huishouden is wel veel zwaarder om te doen in de drukte...

Verder praktische voordelen:
    - De kleding kan voor beiden gebruikt worden en is ook snel weer de deur uit.
    - Speelgoed zal al vrij snel voor beiden leuk zijn wat de hoeveelheid beperkt.
    - Het is nog ingericht voor baby's. Handelingen gaan sneller omdat je ze gewoon direct achter elkaar doet.
    - De jongste kan van de oudste leren.

Praktische nadeel:
    - Je hebt een grote auto nodig als je nog makkelijk verder op pad wil. Al helemaal als je nog op vakantie wil in de periode waarin ze nog een kinderwagen, campingbed etc nodig hebben.

Verder moeten we het zelf nog gaan ervaren hoe het is.

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bij ons zit er 18 maanden tussen de kinderen. Ik vind het eigenlijk heel fijn. Het is wel druk maar ik denk dat het eigenlijk niet veel uitmaakt of er meer leeftijdverschil tussen zit. Want dan heb je het ook druk maar op een andere manier.

Voordelen:
    -Tijdens de zwangerschap sliep de oudste nog in de middag en hij ging nog niet naar de psz/school dus dat vond ik heel fijn de eerste tijd na de bevalling.
    -ze groeien vrijwel tegelijk op. Dus straks met uitjes/vakantie dan zijn ze nooit alleen en hebben altidj elkaar en we hoeven geen rekening te houden met dat 1 kind ergens te oud of te jong voor is.
    -ze zijn ook echt dol op elkaar. Alleen vlak na de geboorte was er wat jaloezie maar dat is nu helemaal weg. Zo leuk om te zien hoe ze nu al met elkaar omgaan.

Nadelen:
    -Ze zijn allebei nog niet zelfstandig. Al kan mijn zoontje wel steeds meer.
    -ik woon 4 hoog zonder lift, erg onhandig :D
    -als we ergens heen gaan bijv. een ballebak/monkeytown dan vind ik het wel lastig. Vooral als ik zonder mijn man ben. Want dan moet ik mijn zoon in de gaten houden dat hij niet naar het grote gedeelte gaat en of alles goed gaat met spelen en ondertussen heb ik dan mijn dochter nog. Maar straks als ze 3-4 jaar zijn ben ik daar gelukkig doorheen.

Ik vind het dus echt ideaal om er niet al te lang tussen te hebben!

3. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik moet er zelf niet aan denken, maar heb er verder geen ervaring mee, dus kan er niet over oordelen. ik ben zelf geen fan van zwanger zijn en hoe schattig ik een baby ook vind, dat 1e jaar vind ik verschrikkelijk zwaar. Nou moet ik ook zeggen dat wij een dochter hebben die vanaf haar geboorte ontzettend temperamentvol is. Ik heb er mijn handen vol aan. Ze is nu 2,5 en zit vol in de peuterpuberteit, ik moet er niet aan denken om er nu ook nog een baby bij te hebben die heel veel aandacht nodig heeft. We zouden wel een 2e willen maar laten het nog op z'n beloop, als het komt, dan komt het, als het nog even duurt vind ik dat ook helemaal niet zo erg. Ik wil een goeie moeder zijn voor mijn dochter, en niet 1 die de boel niet aan kan omdat er ook nog een baby is. Ik heb zelf ook de 3 R's nodig, anders flip ik. Heb liever dat mijn dochter later tegen me zegt; "mam, je was er helemaal voor me" dan;"mam, ik heb een vreselijke jeugd gehad omdat mijn broertje/zusje zoveel energie van jou vroeg dat je het gewoonweg niet aan kon".
    Maar goed, dit is mijn mening, elke moeder is anders. Ik neem wel mijn petje af voor moeders die de kids snel achter elkaar hebben gekregen. Het is echt meer dan een fulltime job!!

Veel suc6 met je beslissing, volg je gevoel, als dat goed is, komt het ook wel goed!!

Deel Deze Pagina