voor niet getrouwde stellen: hebben jullie gezamelijk gezag?

Discussie in 'De lounge' gestart door debby82, 4 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hebben jullie gezamelijk gezag

1. ja

2. nee

3. dat willen we nog regelen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    yes, en 6 februari maken we het helemaal af door na 12 jaar maar eens te gaan trouwen :D

2. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hier moeten we dit nogsteeds regelen....

Maar kost veel geld toch?? Dit vertelde ze ons bij de Gemeente.
    Of ja, je moet op maandagochtend 'snel' gratis trouwen.
    Maar vriend wilt (nog) niet trouwen...!

Maar wil het toch snel gaan regelen hoor!
    Kleine man is ondertussen ook alweer 8,5 maand!

3. tulip

tulip Niet meer actief

klopt, ik hoor het hier ook vaak. Dat mensen denken dat het erkennen van de ongeboren vrucht hetzelfde is als gezag. Dat is dus niet zo!!

Wij hebben wel erkend toen, maar geen gezag, omdat we wisten dat we binnen afzienbare tijd zouden gaan trouwen.

4. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    een officieel testement kost geld maar volgens mij is gezamelijk gezag aanvragen gewoon gratis hoor.

realiseer je je dat als jij morgen dood gaat de kinderen in principe naar jouw familie gaan en niet naar je partner?

5. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Oke ik ga dit even uitzoeken!!
    Want geld voor een testament hebben wij gewoon niet...

Ik had idd zelfs gehoord dat t kindje eerst naar jeugdzorg gaat,
    en dat ze dan gaan bepalen naar wie hij gaat!
    Hier schrok ik heel erg van!!

Ik ga meteen google'n

6. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
  7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik kan zo wel ja en als nee invullen.

Oudste is in het huwelijk geboren' drie weken na zijn geboorte'.
    En tijdens de scheiding krijg je automatisch gezamenlijke voogdij. Met als hoofd bewoning moeder ik dus.

Maar wij hebben buiten het huwelijk om nog een kindje gekregen onze jongste. Hij heeft haar wel erkend maar we hebben nooit gezamenlijke voogdij aan gevraagd voor haar en dat gaat wat mij betreft ook niet gebeuren.

Beiden kinderen zijn van de zelfde vader maar in verschillende situatie.s

Met oudste dus getrouwd geweest en gescheiden. Met jongste een soort van Lat en dus niet samenwonend.

8. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    hier dus hetzelfde als @Tulip,

Wij zijn ook getrouwd nadat de 2e geboren is, wel ongebore vrucht aangegeven, maar geen gezag aangevraagd omdat we gingen trouwen....

maar zal morgen is even bellen voor de zekerheid of het nu inderdaad geregeld is ;)

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik lees net trouwens dat in 99% van de gevallen bij alleen gezag van de moeder, als de moeder overlijdt, de rechter het kind aan de vader zal toewijzen... maar goed dan heb je er wel een hoop rompslomp aan...

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had ook mijn handtekening van tevoren al gezet, maar ik denk niet dat het rechtsgeldig is als je tijdens de geboorte van je kind zou overlijden.
    Bij de geboorte aangifte heeft mijn man de uittreksels die we bij de aanvraag voor het gezag nodig hadden meteen aangevraagd en kon alles een paar dagen na de geboorte dus op de bus. Bij Eva hadden we de bevestiging na een paar weken al in de bus, bij Lisa na een paar maanden.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Had net gegoogled en op rijksoverheid.nl vond ik dit:

Gezamenlijk ouderlijk gezag bij huwelijk

Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens het huwelijk krijgen of adopteren. De man is ook automatisch de wettelijke vader, hij hoeft hiervoor het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind. Als ouders na de geboorte van hun kind trouwen, krijgen zij ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de vader het kind heeft erkend.

12. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    @Snoopy1979 dat zeiden ze hier op het gemeentehuis dus ook toen we het huwelijk gingen aanvragen,

dat het automatische zou gaan! Maar na een reactie van iemand anders ging ik toch weer twijfelen...maar het zou dus gewoon geregeld moeten zijn, aangezien manlief wel de kindjes erkend heeft....:)

13. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wij hebben een geregistreerd partnerschap, en mijn vriend heeft onze zoon tijdens de zwangerschap erkend...en daardoor kregen we automatisch het gezamenlijk gezag na de geboorte.

14. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Wat wel belangrijk is om te weten is dat het kindje BINNEN het huwelijk of partnerschap geboren moet zijn. Dan hoef je geen gezamelijk gezag aan te vragen, maar wordt het allemaal automatisch geregeld. Ook al gaan je 2 weken na de geboorte trouwen, moet het gezamelijk gezag wel aangevraagd worden.

15. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    @Sjaam waarom staat er dan bij www.rijksoverheid.nl het volgende

Als ouders na de geboorte van hun kind trouwen, krijgen zij ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de vader het kind heeft erkend.

16. dushi85

dushi85 Actief lid

23 aug 2009
    354
    0
    0
    Yep ook hier goed geregeld. Gelijk na de geboorte gezamelijk gezag aangevraagd

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bij ons is het niet geregeld, in eerste instantie omdat het er (heel slecht) gewoon niet van gekomen is, in tweede instantie omdat wij bepaalde redenen hadden het uit te stellen die ik hier niet ga beschrijven.

Maar inmiddels gaan we binnen nu en 2 maanden trouwen, dus dan is het meteen geregeld :).

18. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Wij zijn toevallig afgelopen vrijdag naar het gemeentehuis geweest zodat mijn vriend de kleine kon erkennen. Direct daarbij de papieren meegekregen voor het ouderlijk gezag, want dat kan je pas aanvragen als de kleine geboren is. Dus als vriendlief de kleine aan gaat geven op het gemeentehuis, kan hij meteen de papieren voor ouderlijk gezag inleveren, en dan is het allemaal geregeld.

Hier in de gemeente Eindhoven zijn er nergens kosten aan verbonden!

19. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    nee hoor als je het kind hebt erkent en de moeder overleid gaat het kind naar de vader

alleen de moeder mag over dingen beslissen die de vader niet mag bijv schoolkeuzes etc

20. A2CA

A2CA Niet meer actief

Mijn vriend heeft alleen erkenning van de ongeboren vrucht gedaan, maar even een vraagje onder ons, mij is verteld geworde dat je 1000 euro moet betalen om het ouderlijk gezag aan te vragen, en als we het niet aanvragen en er gebeurd wat met mij, gaat mijn dochtertje dan na een pleeggezin ondanks dat mijn vriend haar toch erkend heeft?

Deel Deze Pagina