1000 euro voor ouderlijk gezag ??? nee hoor je krijgt op het gemeente huis papieren als het goed is, die kan je invullen en moet je wel een paar documenten mee nemen die je ook bij het gemeentehuis moet halen maar die kosten maar een paar euro per stuk.....
Bij de oudste hebben we rond de 20 weken de erkenning geregeld.... en het gazag... heel slecht, pas een maand of drie na de geboorte van de jongste (dus na dik 2 jaar) Bij de jongste was de erkenning vrij laat, volgens mij had ik al bijna verlof... maar dat kwam omdat we de erkenning nu in Duitsland moesten regelen en daarvoor zijn wat aanvullende documenten nodig. Gezag hebben we met ongeveer drie maanden geregeld. Kosten voor gezag: omdat we in D wonen en onze oudste in NL is geboren, hadden we wat extra kosten ivm legalisatie van documenten... uiteindelijk inclusief aangetekend verzenden ongeveer 50 euro kwijt (aantekenen, uittreksel geboorte-akte, legalisatie van ons eigen uittreksel)
Wij hebben een testament waar alles vast in staat. Over een paar maanden kan mijn man eindelijk de kids gaan erkennen! Momenteel heeft hij geen nationaliteit. Dit omdat ze niet geloofde dat hij uit Sudan kwam (sprak de stamtaal niet van zijn ouders, die het zelf niet eens spreken!). We hebben toen besloten om te wachten totdat hij de NLdse nationaliteit mag aanvragen aangezien we toch al een testament hadden. De aanvraag voor de NLdse nationaliteit is gedaan, dus ik hoop dat het volgend jaar allemaal geregeld is.
Bij de gemeente kun je wel de erkenning regelen, maar de rest moet via de notaris... Wij gaan nu ons partnerschap registreren, dat vinden wij veel leuker en past beter bij ons, dan dit bij de notaris te laten regelen
Wij hebben het ook direct geregeld. Na de 12 weken echo, kloppend hartje meteen door naar het gemeentehuis om het te "vieren" dit bij alle 3 gedaan. Mocht er iets tijdens de zwangerschap gebeuren stond hij in ieder geval geregistreerd als vader. Na de bevalling hebben we meteen het gezag geregeld. Het gezag aanvragen kost GEEN geld. Dit heeft niks met gemeentes te maken. Mocht jouw partner geen gezag hebben en jij komt te overlijden, is er een gezagsvacuüm wat inhoudt dat er op dat moment geen gezag is over jouw kindje. Er zal een onderzoek worden gedaan wie het gezag zou kunnen krijgen. In eerste instantie wordt natuurlijk Nasr je vriend gekeken maar het zou (afhankelijk van zijn situatie) ook kunnen dat hij niet krijgt en het bijv. Nasr opa en oma gaat. Zijn er verder geen opties dan komt je kindje onder voogdij bij Bureau Jeugdzorg te staan en krijgt hij/zij een voogd aangewezen.
wij hebben meteen alles geregeld samen met 2 testamenten. vond dit ook erg belangrijk. vind dat dit echt wel nodig is en zal hie rniet op bezuinigen. uitstellen zo ik nooit doen want je zal het maar te laat regelen dan ben je misschien wel de lul. wil trouwens even zeggen dat volgens mijn alleen erkenning niet genoeg is. dit is niet meteen het recht dat de vader de kinderen krijgt na overlijden moeder bijv. hiervoor moet je meer regelen en wat als er wat met jullie bijde gebeurd (auto ongeluk ofzo) waar gaan je kinderen dan heen? ruzzie in de familie wie de kinderen gaat groot brengen of misschien wel een pleeggezin omdat de juiste voogd niet gevonden kan worden?? nee wij hebben alles geregeld. Ik wil absoluut niet dat er met mijn kinderen gesleurd wordt mocht er iets gebeuren. een stabiele omgeving zou dan mijn nummer een wens zijn
Het klopt dat erkennen niet voldoende is. Een vader moet het gezag hebben omdat er iemand moet zijn die officiële beslissingen mag nemen over bijv. Schoolkeuze, operatie enz. Ook wij hebben geregeld waar onze kids naartoe gaan mochten we tegelijk komen te overlijden. Wij hebben zelfs een tweede keus in ons testament staan.
Het regelen waar de kinderen naar toe gaan wanneer wij onverhoopt beide overlijden is hier nog niet gebeurd. En dat is iets wat we toch wel willen/moeten regelen. We zijn hier helaas twee maanden geleden keihard met de neus op de feiten gedrukt, toen een goede vriend van ons is omgekomen bij een ongeval.... laat 2 jonge kinderen en een vrouw achter Toen we alleen nog stiefje hadden, hebben we "alleen" geregeld dat een zus van E de financiële kant zou moeten regelen, omdat ze toch al fulltime bij haar moeder woonde (bezoekregeling iedere 14 dagen) Maar ja, dat staat nu nog wel in ons testament, maar we zullen de boel nu toch eens moeten gaan herzien.
Nee, gezag laat je vastleggen bij de rechtbank, dat mag een notaris niet eens "regelen". Wel kun je bij de notaris laten vastleggen wie na jullie beider overlijden de zeggenschap en zorg krijgt voor je minderjarige kindje(s)
Nee, gezag laat je vastleggen bij de rechtbank, dat mag een notaris niet eens "regelen". Wel kun je bij de notaris laten vastleggen wie na jullie beider overlijden de zeggenschap en zorg krijgt over/voor je minderjarige kindje(s)
Ik zat dit te lezen en dacht HUH?! Heb ik iets gemist?! Maar als ik het, na snel doorgelezen te hebben, goed begrijp hoef je niks te regelen wbt gezag als je kindje is geboren terwijl je gereg.partner bent of getrouwd bent???
Oh wat stommmmmm! Ik zie nu pas in de titel staan... Voor niet getrouwde stellen! Oepssss Sorryyyy haha!
Wat raar dat sommigen denken dat het gezag regelen geld kost! Het enige wat je betaald zijn de uitreksels van het bevolkingsregister. De reden dat je het binnen 3 (of 6) maanden "moet" regelen is dat je geboorteverklaring van het kind maar zolang geldig is. Is dat verlopen, moet je weer een nieuwe aanvragen en dat kost dan weer geld. Verder haal je een formuliertje op, vul je je gegevens in, uitreksels erbij, geboorteverklaring, handtekening en opsturen maar. Hier bij beide erkenning van de ongeboren vrucht bij 12 weken, gezag aangevraagd en goedgekeurd door de rechter en bij de koop van ons huis zijn eventuele kinderen ook in onze testamenten meegenomen. (uit voorzorg dus al gedaan. Er was toen helemaal geen sprake van kinderen, maar zou ons dus een ritje notaris schelen ).
Dat heb je idd slim geregeld. Wij hebben voordat ik bevallen ben gereg.partnerschap gedaan en de vrucht is tijdens de zwangerschap erkent. Het gezag is dus goed geregeld. We hebben alleen geen testament. Hebben hier veel over gesproken, maar de kosten hiervan houden ons tegen ( absoluut geen reden, ik weet het, maar zo werkt het wel in de praktijk)
mag ik in de poll optie 4 aankruisen: "ik weet het niet"? 6 maanden geleden hebben we de papieren op de bus gedaan, en tot nu toe nog niks gehoord dus dat betekent: 1 - dat de papieren nooit bij de rechtbank zijn aangekomen, of 2 - dat ze nog ergens op een to-do stapeltje liggen bij de griffie, of 3 - dat de bevestiging van de verwerking nooit hier is aangekomen... wordt wel eens tijd dat ik daar achteraan ga bellen, he... of duurt dat altijd zo lang?
Het is dat wij een koophuis hebben en dan moet je toch naar de notaris. En aangezien die lui per consult een flinke som geld vragen, hebben we alles maar in 1x gedaan: Koop van het huis, samenlevingscontract en testament. @Fafa: Wat raar...volgens mij hier binnen 1 maand een reactie