Hallo Dames, Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die worstelen met het feit of ze het allemaal wel kunnen combineren... En hoe gaan jullie daar mee om? Eerst wat achtergrond info... Ik heb een baan voor 18 uur en dit wordt waarschijnlijk op korte termijn 24 uur. Dit is verspreid over 3 dagen van 6 uur (straks 8 uur). Daarnaast heb ik een eigen zaak waar ik per week ook gemiddeld zo'n 20 uur werkzaam in ben (ook in het weekend!!) en dan heb ik het nog niet over de administratieve handelingen die vaak in de avonduurtjes gebeuren. Ook heb ik een eigen paard (eigenlijk 2 maar de shet wordt volledig voor gezorgd en heb ik eigenlijk geen omkijken naar). Mijn paard staat op een particuliere pensionstal zo'n 10 minuutjes van huis. Ik sta hier samen met mijn beste vriendin en haar man met totaal 3 paarden. Op deze stal moeten we alles zelf doen (voeren, mesten, binnen-buiten zetten, enz.) en dit regelen mijn vriendin en ik onderling. Op de dagen dat ik werk voert zij 'sochtends en zet de paarden buiten en de andere dagen doe ik dat en 's avonds zijn we er meestal samen om de boel binnen te halen, te voeren en eventueel te rijden/wandelen/longeren. Wat het huishouden betreft mag ik in mijn handjes knijpen met een heeeele lieve man die dit eigenlijk volledig voor mij uit handen neemt (werkt ook 40 uur p/wk) Hij zorgt eigenlijk iedere avond dat het eten op tafel staat als ik thuis kom van de zaak of paard. Hij ruimt de keuken op, stofzuigt, dweilt, enz... Het enige wat ik hoef te doen is de katten en wassen/strijken... Ik heb al heel lang een kinderwens en nu we in september getrouwd zijn willen we niet heel erg lang meer wachten om deze wens werkelijkheid te laten worden (binnen nu en een half jaar). Maar nu het dichterbij komt ga ik me steeds meer afvragen of het allemaal wel te doen is... Ik krijg vaak te horen "Nou, als je kinderen krijgt kan je je paard wel verkopen" of "je stopt toch zeker wel met de zaak"... Ook "je gaat je zaak of je paard toch niet opgeven voor een kind??" Ik vind het vooruitzicht dat ik keuzes zou moeten gaan maken niet echt prettig... Paard verkopen is absoluut geen optie, die blijft! ALS er gekozen moet worden zou dat tussen mijn werk (mwah... maar verdiend ok) of mijn eigen bedrijf (superleuk, maar verdient (nog) crap...) zijn. Ik ben sinds maart dit jaar serieus bezig met mijn bedrijf en sinds een maand of 2 begint het echt storm te lopen... Hoe zien jullie dit? Is mijn drukke leven echt no way te doen met een kleintje... of valt het allemaal wel mee en zie ik leeuwen en beren? En als er dan keuzes gemaakt moeten worden, welke keuze zouden jullie dan maken? Wat is leidend in het maken van zo'n keuze, emotie of ratio? (sorry voor het lange verhaal)
Tsja..je moet denk ik toch keuzes maken.. Je wilt een kindje of je wilt het niet... Ik zou zelf 1 van de 2 banen opgeven. En het paard mss naar een pensionstal waar wordt gevoerd en paarden binnen/buiten worden gezet? Scheeld een hoop tijd! Of je man wil minder gaan werken en voor het kindje zorgen..
helemaal eens met joekie, Ik kan me voorstellen dat je je paard absoluut niet weg wil doen.. maar dat hoeft dat toch ook niet. Ik zou denk ik ook een baan opzeggen en als je bedrijfje goed loopt dan zou ik dat houden denk ik. veel succes met de keuzes die je moet maken
Oh wat klinkt dat bekend. Ik werk 40 uur in het bedrijf van m'n ouders dus voelt ook een beetje als eigen bedrijf. Heb 2 paarden, die staan bij een boer en moet dus ook alles zelf doen, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. En dan heb ik het huishouden er ook nog bij, want ik heb een hele lieve man maar die doet vrijwel niets in het huishouden. Ook wij hebben besloten om voor een kleine te gaan. We zien wel hoe het loopt, komt tijd komt raad. Ik kan de kleine meenemen naar m'n werk, mijn ouders wonen boven de zaak dus dat is voor mij ideaal. En met de paarden zie ik wel. Ze gaan ook zeker niet weg!! Maar ze staan veel buiten en een paar maanden vakantie krijgen ze ook niets van denk ik maar zo. En mijn man kan de paarden ook voeren/buiten zetten. Of moet eventueel op zoek naar een bijrijdster tegen die tijd. Maar ik ben een vrij nuchter persoon dus misschien denk ik er wel te makkelijk over. Groetjes Alleentje
Hihi, de kleine meenemen naar je werk? Daar denk je denk ik wel iets te makkelijk over... Want hoe doe je dat dan als ie wakker is? Tja, ik werk 24 uur, heb geen paard maar nog wel een klein eigen bedrijfje (wat ik helemaal thuis kan doen) en mijn vriend werkt heel veel (denk aan soms wel meer dan 60 uur per week). Dus thuis doe ik dan ook vrijwel alles (koken, schoonmaken, wassen, etc). Mijn ouders passen 1 dag in de week op en die doen ook nog veel in huis. Mijn vriend brengt wel onze dochter twee ochtenden (als ik dus werk) naar het kinderdagverblijf en haalt haar altijd uit bed, kleedt haar aan en geeft haar ontbijt. Als ik het zo lees, wordt het wel heel druk. Een kindje kost gewoon veel tijd en dat vond ik in het begin best wel wennen. Misschien is het 'ergste' nog wel dat je niet meer dingen kunt plannen op tijden zoals jij het wilt, maar dat je kindje (zeker in het eerste jaar) redelijk leidend is daarin. Die bepaalt voor het grootste gedeelte je ritme van de dag. Het is denk ik wel te doen als je man je ook helpt en thuis is als jij naar je paard bent bijvoorbeeld. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij wat veel lijkt... Om een indruk te geven hoe het hier 's avonds gaat op een werkdag: * 16.30 klaar met werk * 17.00 op kinderdagverblijf * 17.15 weg bij kinderdagverblijf * 17.30 thuis * 17.30 Sesamstraat aan en ik ga koken * 18.00 eten * 19.00 speelgoed opruimen * 19.15 bad * 19.30 tandjes poetsen, verhaaltje lezen en naar bed * 19.45 mama-time: met koffie op de bank
En over keuzes maken... Tja, als je echt een kind wilt, zou ik daar gewoon voor gaan. En dan zie je tegen die tijd wel weer hoe alles loopt. Je bent misschien niet zomaar zwanger (hoop het wel voor je, maar bij mij heeft het twee jaar geduurd) en dan nog duurt het negen maanden voor je kindje er is. In die tijd kan er zoveel veranderen... En wie weet krijg je dan hele andere prioriteiten (dat zie ik om me heen ook veel gebeuren hoor!)
Bedankt voor jullie reacties! Gelukkig zijn er meer "lotgenoten". Ik weet dat ik keuzes zal moeten gaan maken en dat is niet echt mijn sterkste kant... Vandaar ook dit topic... Ik wil ook zeker geen mama zijn die de kleine 5 dagen in de week wegbrengt... absoluut niet!! En de keuze is ook niet wel of geen kindje, maar welk werk... Poema, ik hoor ook wel meer dat als het eenmaal zover is je prioriteiten heel anders liggen en de keuze een stuk makkelijker wordt. Mijn partner staat achter me... Hoe dan ook... Toen ik die zaak begon speelde onze kinderwens ook al en toen hebben we gezegd we geven de zaak een jaar de tijd om te groeien, dan beslissen we of ik er wel of niet mee doorga. Nu sinds 2 maanden begint het echt wel te groeien, maar of ik er alles van kan betalen is een tweede... Dat vind ik zo moeilijk. Ik vind dat werk zoveel leuker dan mijn "gewone" baan. Maar ik moet zoveel harder/meer werken om hetzelfde te verdienen... Maar de keuze of ik stop met werken of ik stop met de zaak vindt hij mijn keuze... IK zal die beslissing moeten maken en hij zal hoe dan ook achter me staan... Maar laat ik nu juist niet zo goed zijn in beslissingen nemen 8) edit: Man minder gaan werken is geen optie... Hij verdient het meest en zijn werk laat dat niet toe.
@poema, we hebben een zaak, geen winkel dus van klanten hebben we geen last. De box staat al in ons kantoor voor de kleine van m'n broer. En oma neemt de taak vaak opzich. Als het een keer te druk is dan vind de buurvrouw het erg leuk als ze langs komen. Mijn broer en ik zijn ook zo groot geworden. Maar misschien denk ik er inderdaad wel te makkelijk over. Dat los ik dan wel weer op. Eerst maar eens zwanger zien te worden, want dat is ook nog niet zo heel gemakkelijk haha.
@Alleentje: het lijkt mij niet ideaal, maar als ik het zo lees zijn jullie er aan gewend. Ik weet namelijk dat ik thuis soms al nergens aan toe kom omdat mijn dochter bijvoorbeeld wakker is. Laat staan als ik echt aan het werk zou zijn. Maar goed, iedereen is anders nietwaar?
Je moet echt keuzes gaan maken.. en als je werk niet zoveel opbrengt en niet super is dan ga je toch lekker met je eigen bedrijfje verder? En wat paard betreft, zoek een bijrijder er zijn echt hele leuke meiden die geen tijd of geld hebben voor een eigen paard. Die willen wel 1 a 2 x per week rijden en poetse, voeren en mesten. Omdat ik zelf veel werk en mijn vriend ook heb ik zo ook een tijd bij een ander op stal gereden, het is echt leuk en gezellig, ook als je een keer een weekend weg wil heb je iemand aan wie je de zorg van je paard over kan laten. En als je zwanger bent ga je een tijd toch niet rijden en het is handig dat je ook dan een bijrijder hebt!
Ik zou het niet ideaal vinden om thuiswerk met een klein kindje te combineren. Mijn man heeft sinds de geboorte van ons zoontje één dag in de week een thuiswerk-dag. Nu zit ik nog in mijn verlof, maar het komt er dus echt op neer dat ik op zijn thuiswerkdag de volledige zorg voor onze jongen op me neem. De kleine man is steeds langer wakker. En een paar minuten alleen in de box liggen is nog wel aardig, maar langer dan een minuut of 10 (meestal korter) houdt hij het echt niet vol. Dan ben je dus echt afhankelijk van de momenten dat hij slaapt. Om je een idee te geven: onze baby van 2 maanden slaapt onder werktijd (dus tussen 8 en 5) ongeveer 2 uur per dag. En dat is vaak nog opgedeeld in tukjes van een half uur of drie kwartier. Voordat je "in" je werk zit, kun je dus alweer een baby uit bed halen. Het komt er straks waarschijnlijk op neer dat mijn man zijn thuiswerk in het weekend en 's avonds gaat doen, omdat ik dan thuis ben. Maar ik zie de bui al hangen dat we op die manier weinig tijd overhouden voor elkaar. Maar ik denk inderdaad dat de keuze voor jou een stuk makkelijker wordt als je eenmaal zwanger bent. Echt waar, dan is die kleine ineens het belangrijkste en kun je veel makkelijker prioriteiten stellen.
Ik denk dat men vaak te rationeel denkt over kinderen krijgen. Je kan het vantevoren toch niet helemaal inplannen. Het komt zoals het komt! Die baby wordt -als het goed is- toch het belangrijkste in je leven. Ik ben bewust gestopt met werken en fulltime moeder van heel druk dreumesje. Dat is pittig (maar zou met niemand willen ruilen), helemaal omdat ik zelf ook nog eea mankeer (deels opgelopen zwangerschap). Dan heb ik hier ook nog een halve kinderboerderij en twee honden die aandacht nodig hebben en in de weekenden werk ik aan huis (kost alleen maar geld, is voor de leuk). We hebben wel minder tijd voor elkaar en gaan vrijwel nooit samen meer weg, maar dat komt wel weer. Wij genieten enorm van ons gezinnetje en doen ook graag dingen met z'n drieen.
Je zal toch echt zelf een keus moeten maken, maar als je moet kiezen tussen werk van huis of werk thuis, dan zou voor mij de keus snel gemaakt zijn. Wat je paarden betreft ik zou ook geen paard weg kunnen doen, maar wat de andere meiden ook zeggen een leuke bijrijder is ook een goede optie, je kan altijd goede afspraken met elkaar maken en klikt het niet dan is en blijft het jou paard dus de keus is aan jou. Succes en ik hoop voor je dat je een keus kan maken en snel zwanger bent
Even voor de duidelijkheid, mijn eigen bedrijf is niet aan huis! Ik heb bedrijfsruimte een dorp verderop.ik zou het werk eventueel wel thuis kunnen doen, maar op de zaak heb ik alle benodigde materialen en apparatuur. En alle rust en ruimte want ik heb bij dit werk wel de volledige aandacht nodig. En het is de minder leuke baan waar ik het meeste mee verdien
Hoi Noeska, het is absoluut te doen! Je moet gewoon prioriteiten stellen en je zegt het zelf al, je hebt een man die goed mee helpt! Ik werk 4 dagen (maar moet veel reizen in de file dus vroeg weg en pas half 7 thuis) soms ga ik direct uit werk al na paard en ben ik laat thuis of ik ga laat naar paard. Je kind kan ook met papa eten of op de creche/bij oma. Het is echt in te passen! Soms is het misschien iets moeilijker als ze ziek zijn etc. maar een man die begrip heeft voor je hobby en je dan ook helpt is al het halve (hele ) werk! Succes
You can't have it all ! .. Ik denk ook dat je keuzes moet gaan maken. Je kan niet alles tegelijk.. Er gaat zoveel tijd zitten in je kindje, je baan en daarbij ook een nog paard. Ik vind het knap als je dat allemaal tegelijk kan combineren. Maar goed, het is jou leven, en jou keuze