Hallo allemaal, Ik moet het gewoon even kwijt. Misschien dat jullie weten wat ik moet doen. Mijn dochtertje gaat sinds 5 april naar de basisschool. Dus bijna 3 weken. Ze zit op een christelijk school. Ik zal eerst een korte uitleg geven. Al voordat ik kinderen kreeg heb ik gezegd dat mijn kinderen naar openbare basisschool de Swetten zouden gaan. Dit leek mij echt een super leuke school. Vanaf het moment dat mijn dochtertje naar de peuterschool ging, ben ik aan de ouders gaan navragen waar zij de kinderen heen deden. Het viel mij op dat er toch soms "andere" type kinderen naar de openbare gingen. We zijn 2 keer bij de openbare school wezen kijken en 2 keer bij de christelijke. Bij de openbare school viel mij op dat het redelijk rumoerig was, maar dat was 2 keer op een middag om dezelfde tijd. Dus misschien is dit niet altijd zo. Ik ben echt een ontzettende twijfelkont. Echt, mijn man wordt er gek van. Uiteindelijk heb ik de inschrijfformulieren bij de openbare school ingeleverd en de christelijke school afgebeld. Na een paar weken ging ik toch weer twijfelen en hebben wij ons dochtertje op de christelijke school laten inschrijven. Maar nu ze er een paar weken zit, blijf ik steeds denken.. goh, hoe zou het op de openbare school gaan. Laat ik duidelijk zijn, mijn dochtertje heeft het erg naar haar zin op de christelijke school en daar gaat het natuurlijk om. Het is meer mijn gevoel. Ik voel mij gewoon niet thuis op de christelijke school. Het zijn gewoon kleine dingen, die mij irriteren. Wat zouden jullie doen? Liefs Tumtummetje
kun je een voorbeeld geven van wat je precies irriteert, mij zou mn keuze er vanaf hangen hoe belangrijk ik die dingetjes vind.
Je zegt het eigenlijk zelf al: je dochter heeft het erg naar haar zin, het gaat om jouw gevoel. Zo lang je dochter het er prettig vindt, denk ik (bot geformuleerd) dat jouw gevoel er in dit geval niet zoveel toe doet. De dingen die je irriteren zijn waarschijnlijk de dag beginnen met een gebed e.d.? Groetjes, kvinna
Je moet denk nog wennen aan alle veranderingen. Is het de aansluiting die je niet vind? Me andere ouders is het de communicatie van school naar de ouders toe. En wat irriteert je eigenlijk dat word met niet echt duidelijk in het verhaal. Maar weet wel als het niet goed blijft voelen voor je zelf misschien toch moet over wegen om je dochter naar de andere school te doen. Maar daar bij. Een ding stort mij wel eens, Van wat voor andere soort kinderen?? Dan heb ik altijd het gevoel dat mensen bedoelen achterstandswijken geloof huidskleur. Ik kan het compleet mis hebben maar vind dat er tegenwoordig wel te veel naar gekeken woord wat voor( Soort er op school er zit)
Zet je gevoel even wat meer aan de kant, je gevoel zal ook even tijd nodig hebben om aan de situatie te wennen?? En lijkt mij dat je niet alleen je gevoel achterna gaat, maar dat je ook kijkt naar het bredere plaatje van een school. je dochter heeft het naar haar zin, wat wil je nog meer? Dat is belangrijk. En wat zijn de dingen die je irriteren? Zijn die klein of groot? Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat je daar van tevoren misschien wat beter over na had moeten denken. Ik ben ook een gevoelsmens, maar soms moet je, echt je gevoel even opzij zetten. Ik denk niet dat je nu naar een andere school moet gaan, alleen maar omdat je nu twijfelt. Ik vind zelf dat je dit ook niet kan maken naar je dochtertje toe. Volgens mij moet je het even laten rusten. Daarbij heb je wel gekozen voor de school, en neem dan ook de tijd om de school te leren kennen.
Bedankt voor jullie reacties! Het is niet zo dat ik mij niet verdiept heb in de scholen tevoren hoor. Juist misschien wel teveel! Ik heb alle onderwijsrapporten gelezen, ouders gevraagd wat ze van de scholen vonden. Advies gevraagd aan familie en vrienden. Ik was ( en ben) er gewoon teveel mee bezig. Ben steeds bang dat ik de verkeerde beslissing neem of heb genomen. Het is niet zo dat ik problemen heb met het bidden of bijbelverhalen, helemaal niet! Het is idd de aansluiting die ik (nog) niet vind met de andere ouders. Je moet er echt proberen tussen te komen misschien. En daar ben ik misschien niet echt goed in. En de irritaties zijn op zich wel klein. Het is meer de communicatie van de school naar mij. Voorbeeld: Ik ben helemaal nergens over ingelicht. Wist niet wanneer er schoolbibliotheek was, wanneer er gym is, Wat ze mee moeten in de pauzes. Helemaal niks. Ik stond vorige week vrijdag voor half 9 voor niets op school, omdat de juffrouw vergeten was te vertellen tegen mij dat de kinderen vrij waren. Misschien zoek ik ook wel naar fouten en maak ik mij er veel te druk om. Geen 1 school is perfect, dat begrijp ik. Ik denk dat ik eerst idd de school moet leren kennen en dat ik te snel oordeel. Liefs tumtummetje
nou die problemen heb ik ook hier op school. maar weet dat ze het niet doelbewust doen. Mijn advies ga een gesprekje aan met de directie. lucht je hart. je zult zien dat dat goed doet. ik had ook een gesprek gehad alvorens mijn zoon op te geven. uiteindelijk toen hij ging kwam er door omstandigheden weinig van de beloofde woorden terecht. ik was ook verdrietig door bepaalde dingen. uiteindelijk mijn stoute schoenen aangetrokken en een gesprek aan gevraagd. hier is heel goed op gereageerd. en ook gezegd dat dingen anders hadden moeten gaan. verder doen ze enorm hun best en is het gewoon lastig voor leraren om en met ouders en met kinderen en met leerplannen en alles rekening te houden. zolang het niks ernstigs is en ik dan helaas een keer ergens voor niks sta. tja so be it. hier krijgen we aan t begin van de maand trouwens een blad met roosters en activiteiten en zo wordt je ingelicht. dus.. nogmaals.. ga een gesprek aan. voel het dan nog niet goed. dan kan je altijd verder kijken. wat betreft klik met de moeders. je komt er pas een paar weken. geef het tijd. men moet je ook leren kennen. en op ten duur ga je vanzelf babbelen. succes
Je moet jezelf afvragen wat JIJ (JULLIE) belangrijk vindt van een school......Geloof, zorgbeleid, buitenschoolse activiteiten, veel taal en rekenen enz. enz. Dat je (nog) niet past tussen de ouders vind ik geen reden om een school te kiezen of af te wijzen. En communicatie is in het begin lastig maar dit is waarschijnlijk zo omdat jou kind halvewege het jaar begint, meestal wordt een schoolkalender en andere belangrijke zaken aan het begin van het schooljaar besproken en uitgedeeld. Twijfelkont????? Dat herken ik....je wilt het beste voor jou kind(eren) maar besef wel dat geen enkele school perfect is want daar werken mensen!
Hmmm... Dat is inderdaad niet leuk. Ik heb dat wel vaker gehoord. Bijvoorbeeld dat tegen de ouders was gezegd dat het kind meteen hele dagen moest komen, maar vervolgens bleek op de eerste dag dat zij/hij eerst alleen halve dagen moest komen. Lekker handig als je helemaal geen opvang hebt. Lijkt me heel vervelend zulke miscommunicatie... (Zacht gezegd.) Helemaal omdat jij ook eerst nog moet wennen en de eerste indruk is zo niet echt goed. Heb je er al iets van gezegd? Ik zou er toch maar even over klagen... (Ik snap je trouwens wel hoor, wat betreft die twijfel. Wij zijn ook bij alle scholen geweest in de buurt en uiteindelijk maar een knoop doorgehakt, maar ik vond het zo moeilijk. Het is ook appels met peren vergelijken. Bovendien weet je pas echt hoe het is als je kind echt naars school gaat.)
Ja, precies. Je krijgt 2 x een zeer korte indruk van een school, maar verder weet je eigenlijk niets. Het zijn 2 totaal verschillende scholen die je idd niet met elkaar kunt vergelijken. De openbare doet heel veel aan drama en toneel en zijn erg sociaal gericht. Daar hebben ze ook al vanaf groep 1 "boekbesprekingen" en op donderdagmiddag mag iemand van de klas op koekjes trakteren. Vanaf groep 5 hebben ze weekafsluitingen, dus dat vind ik gewoon erg leuk allemaal. De christelijke school is allemaal wat strenger (niets mis mee) en daar hebben wij voor gekozen, omdat wij denken dat er meer stuctuur is en we hebben gewoon ons gevoel maar gevolgd anders kwam ik er echt niet uit gewoon.
ik denk dat je in deze gewoon moet kijken wat er echt belangrijk is. hoe vind je dochter het. zo te lezen heeft ze het goed naar haar zin. dan zou ik alles zo laten. wat als??? daar heb je niet zoveel aan. ze doet het goed en vind het leuk, dat moet voor jou als ouder toch heel fijn zijn? dan zit ze dus op een prima plek. het zou een beetje sneu zijn als ze van school moet omdat jij wil weten hoe het elders is. straks valt het tegen en dan?
Ik zou nu absoluut niet meer veranderen, het is een grote verandering voor je dochter, en ze vind het leuk, juist door te switchen van school kan je dochter wel eens lastig krijgen. ik vind dat je de aansluiting bij de ouders zelf moet vinden, en maken, dat lukt niet in 1 dag, ook bij de andere school zal dat niet vanzelf gaan. ik denk dat je vooral zelf moeilijk hebt, en dat is prima, maar ik denk dat je te veel zoekt daardoor, en te veel bergen tegenkomt, die er eigelijk niet zijn. overgens dat je op goedevrijdag op school staat is vervelend, maar over het algemeen vrij bekend dat dat een vrije dag is, dus wellicht zijn ze er gewoon van uit gegaan dat je dat wist, je had ook kunnen vragen van is er morgen wel school, juist omdat het een vreemde dag was. dat is niet echt een fout van de school vind ik. ik vind overgens elke week koekjes trakteren enzo helemaal niet zo geweldig, en zou zeker niet mijn keus zijn. vind met een verjaardag een traktatie, en met aparte dagen wat leuks meer als genoeg, het is iets om te vieren, niet iets standaarts. succes met wennen, vooral voor je zelf zo te zien.
@ dobbel -> Dit was niet afgelopen vrijdag hoor! Het was vorige week vrijdag. Ik weet dat de kinderen op goede Vrijdag vrij zijn En ik denk dat je gelijk hebt. Dat ik zelf erg moet wennen. Iig bedankt voor jullie reacties!
Wat je het beste kan doen is naar de directie van school te gaan. Gewoon vertellen dat je een twijfelkont bent en dat je het vervelend vind/vond dat er een aantal dingen onduidelijk zijn. Betreft de gym. Dat is in de klas bij de oudste verschillend. Ze hebben 2 tot 3x in de week gym. Vaak op donderdagochtend. Maar het komt ook voor dat het een keer op de woensdagochtend is. Vaak staat in de schoolgids of schoolkalender wel het een en ander aan informatie. Althans hier. Wanneer ze pauze hebben en wat ze liever niet hebben dat de kinderen mee krijgen naar school. Gewoon je onduidelijkheden bespreken en eventueel ook met de docent van je dochter.
En mocht je vlak voor de zomervakantie nog steeds twijfelen of een slecht gevoel te hebben dan kan je altijd nog zeggen dit wil ik niet. Het is ook voor jou een kwestie van wennen en dat duurt ook wel even hoor. Mijn oudste zit ook op een christelijke school en ik heb ook weinig tot geen contact met de andere ouders. Ach het zij zo
Jammer dat je niet goed geïnformeerd bent over bepaalde dingen, dat zou ik gewoon aangeven bij de school, wie weet zijn ze er zich niet eens zo van bewust en kunnen ze daar aan gaan werken. Ik hoop dat je snel wat moeders leert kennen daar, misschien kun je je opgeven als overblijfmoeder, voorleesmoeder, aankleedmoeder of zoiets, dat je wat meer mensen leert kennen. Als het het echt grote fouten zijn, je kind slecht onderwijs krijgt, gepest wordt of zoiets zou ik er overstappen overwegen. Gelukkig heeft je dochtertje het goed naar haar zin daar, dat is ook heel belangrijk.
Zoals ik het lees, zou je hoe dan ook zijn blijven twijfelen, ook als je voor die openbare school gekozen had. 'was die andere school niet tóch beter geweest?' Laat het een beetje los. Niet alles hoeft het beste van het beste te zijn, zolang het maar goed genoeg is, je kind het naar d'r zin heeft en er goed leert.
Ken je gevoel wel een beetje. Wij hebben onze dochter laten inschrijven op drie scholen waarvan 1 school echt gelijk afviel omdat we dat niks vonden. Van de andere school hadden we niks meer gehoord en die waren we ook vergeten. We hadden ons er helemaal op ingesteld dat ze naar de montessorischool ging bij haar creche. Lekker vertrouwd in de buurt en haar vriendinnetje zat ook op de school. (we hadden het haar ook al verteld dat ze daar heen zou gaan) Totdat we opeens gebeld waren voor de andere school en uitgeloot was. De intake was heel fijn, we hadden alle drie een goed gevoel bij deze school en moesten eigenlijk ook gelijk beslissen. (mocht er best een dagje over slapen) Dus uiteindelijk gaat onze dochter toch naar de andere school. Een daltononderwijs waar ze een vreemde taal leren en heel erg internationaal en multicultureel gericht zijn. Precies wat onze wensen zijn. We zijn verliefd op deze school maar de gewenning is er nog steeds en daardoor af en toe een twijfel. We hadden ons namelijk al helemaal ingesteld op de montessorischool. We wilden liever een school die minder uren draaiden en meer zelfstandigheid. Nu kiezen we voor een school waar ze juist meer uren draaien door het leren van een vreemde taal en gewoon klassikaal. Heel gek maar we hebben onze gevoel gevolgd hoewel ik af en toe nog echt aan het idee moet wennen. Als mijn dochter het maar naar haar zin heb, dat vind ik het allerbelangrijkste.