Onze dochter is van 11-6, ze wilde zo graag naar school en riep al maanden dat als ze 4 was, ze naar school mocht. Voor haar zou het een tegenvaller zijn geweest als ze niet mocht. We hebben haar een maand naar school laten gaan en toen was het vakantie. Ze heeft 3 weken in de vakantie op de vakantieopvang gezeten en vond het super!
Dit dus.... Onze zoonis van 25 juni en is na d ezomervakantie ineens begonnen zonder wendagen vooraf. Aan het einde van het schooljaar zijn klassen vaak groot,de oudste kleuters kunnen heeloverweldigend aanwezig zijn en er is veel onrut vanwege alles afsluiten. Dit geeft ook niet een heel representatief beeld van de basisschool. Als je een kind hebt wat heel makkelijk eergens instapt is het wellicht nog te doen, maar als je een wat angstig aangelgd kind hebt zou ik echt lekker wachten tot na de zomervakantie
Tot vorig jaar lag de grens van instromen op 30 april. Na die dag 4 worden betekende dat ze niet meer naar school mocht dat schooljaar. Laat Jitte nou op 1 mei 4 worden... Gelukkig hebben ze dat dit jaar losgelaten en mag ze gewoon naar school. Ze gaat dan nog 7 weken. Toen Jelle 4 werd (2 juni) mocht hij ook niet naar school. Hier mocht hij wel op het kdv blijven tot het einde van de zomervakantie. Dat namen ze gewoon mee in de planning, want het was al jaren zo met het instromen. Als ik jou was en je wilt je kindje pas na de zomervakantie laten gaan, dan zou ik vragen of hij dan in de vakantie gewoon op het kdv kan blijven. Jelle is dus na de vakantie pas naar school gegaan en de bedoeling was om hem meteen de hele week te laten gaan en maar te kijken hoe het ging. Helaas overleed mij opa op de laatste zaterdag van de vakantie dus hadden wij de eerste week van het schooljaar een begrafenis. Jelle is nog een middag thuis gebleven om mee bij opa te gaan kijken en nog een dag voor de begrafenis. Uiteindelijk is hij die week op maandag, di-ochtend en wo-ochtend op school geweest. Al met al een heel vermoeiende week voor hem. De week daarna is hij gewoon de hele week gegaan en eigenlijk ging dat meteen goed. Wel moe, maar ja het is ineens ook heel veel. Overigens was wennen op school niet aan de orde dat schooljaar. In de grote vakantie zijn ze verhuisd naar een nieuw gebouw en om verwarring bij nieuwe kleutertjes te voorkomen hadden ze besloten om de kinderen voor de zomervakantie niet te laten wennen. Dan zouden ze eerst naar het oude gebouw moeten en na de vakantie naar het nieuwe gebouw.
Vanaf verjaardag tot zomervakantie is nog 4 weken. Als je daarvoor laat wennen, kan hij nog 4 volle weken naar school. Maar je kan hem natuurlijk ook gewoon na de vakantie naar school doen, ze kunnen nog 20 jaar naar school dus die 4 weken kleuteren in een 0-groep maken natuurlijk niet uit.