Voor ouders die bewust geen sinterklaas vieren

Discussie in 'De lounge' gestart door Deerne85, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Debaky, wat een logica.......;)

Algemeen,
    Ik ben nu al een paar dagen met verbazing de pieten topics aan het lezen.
    De ene na de andere extreme pro mening vliegt je om de oren.....oke op andere sites is het nog extremer.....maar jeetje wat zijn veel mensen, kortzichtig, hard en onredelijk.

Het een logische reactie vinden dat donkere mensen worden aangesproken, uitgescholden en bedreigd alsof ze allemaal anti zwarte piet zijn.....really. Hoe is dat ooit een logische reactie:(

Echt ik schaam me diep voor het gros van de uitspraken die gedaan worden. En dan die boehoehoe ons Nederland verdwijnt langzaam aan.....uhm jullie Nederland(en ook de mijne) heeft zelf heel veel "buitenlanders" hierheen gehaald. En doet dit nog steeds! Lekker ervan profiteren en dan zeuren dat deze mensen dit als thuis zijn gaan zien. Nederland is multicultureel, met andere woorden veel culturen in 1 land. Rekening houden met elkaars cultuur en bijbehorende feesten, gewoonte enz. Maar zeker ook het aanpassen hier van. Dat wordt ook al jaren gedaan en nee niet alleen de Nederlandse cultuur. Sterker nog.....juist niet de Nederlandse cultuur.....ben de voorbeelden iig nog niet tegen gekomen;)

En dan die onzinnige opmerkingen als de Chinezen die gediscrimineerd worden als er gele pieten komen.......serieus Chinezen geel......hun ondertoon is inderdaad geel, maar hun huidskleur komt bij lange na niet in de buurt van echt geel;) in tegenstelling tot honderdduizenden nee wacht miljoenen mensen die echt dezelfde huidskleur hebben als de zwarte pieten.
    Of iemand in een rolstoel....newsflash deze mensen voelen zich gediscrimineerd en weet je wat we daar mee doen? Aanpassingen maken!
    Hoe zouden we het met zijn alle vinden als we deze mensen in rolstoel als karikatuur gaan gebruiken? Precies dat zou not done zijn! Maakt niet uit wat de bedoeling erachter is....of dat er mensen in een rolstoel zijn die er geen probleem mee hebben. We vinden het allemaal(mag ik hopen) logisch dat er een groep is die dit als zeer kwetsend ervaren en dus zouden we deze karikatuur niet accepteren.

De extremen anti pieten vindt ik net zo erg! Het hele feest of de pieten helemaal weg is zware onzin!
    Net als dat de pieten zwart moeten blijven.

Echt niet te geloven dat dit zogenoemde volwassenen met kinderen zijn.....lekker voorbeeld;)

Andere newsflash "buitenlanders" worden met regelmaat wel degelijk anders(in negatieve zin) behandeld. EN dus gediscrimineerd!
    Andersom gebeurt het ook en dat is net zo fout.

Open je ogen, bagataliseren niet zo en doe er wat mee. Iig voor onze (toekomstige) kinderen, kleinkinderen enz.

Te beginnen bij....wees zelf niet een oorzaak van een mogelijk verpest Sinterklaas feest, door zo extreem te doen. Beweeg mee en geef er een positieve draai aan. Verandering hoeft niet erg te zijn, maar dat is afhankelijk van hoe je er mee om gaat.

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik beschouw jouw kind niet als tikkende tijdbom. Ik zeg alleen dat ik het niet fijn zou vinden als jouw kind mijn kind gaat vertellen hoe het werkelijk zit.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113

Worden ze sterk van? ;)

Mijn hemel, over onzin gesproken.

4. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

En hier valt mijn bek van open!
    Als ik er voor kies om Sinterklaas wel als traditie met mijn kinderen te vieren, dan hoop ik op respect van mijn mede-mens, net zo goed als dat dat andersom wordt verwacht.
    Sinterklaas is niet van levensbelang, dat wordt nergens verkondigd.
    Maar in mijn ogen is Sinterklaas, het allermooiste en puurste feest wat er is, en het idee dat jij roept, dat mijn kinderen er sterk van worden als ze horen dat deze goede kindervriend niet bestaat, schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
    Ik bepaal namelijk zelf wel waar mijn kinderen sterk van worden!
    Even goede vrienden, dat jij er een andere opvoeding op na houdt, maar ik zou ook echt woedend worden, als er kindjes rondlopen die mijn kinderen wel eens eventjes de waarheid gaan vertellen, het is een kleine moeite om het je kinderen voor zichzelf te laten houden, dat zou ik en velen andere ouders met mij, zeer op prijs stellen!

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dit dus!

6. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Goed, ik heb lang niet alles gelezen. Even reactie op TS. Wij vieren hier gewoon Sinterklaas. Ik noem het 'het Sinterklazenfeest' en daar horen cadeautjes bij. Op school en overal wordt verteld dat Sinterklaas en Zwarte Piet die cadeautjes regelen. Ik vertel thuis gewoon dat Sinterklaas een verklede man is die 's avonds zijn gewone spijkerbroek weer aan trekt. En dat de Zwarte Pieten hun schmink 's avonds ook weer gewoon van hun gezicht afhalen. En dat wij de cadeautjes kopen, want ja, dat hoor wel bij het feest. Dus wij vieren hier Sinterklaas met de familie. Neefjes/nichtjes 'geloven' wel in Sinterklaas, maar ik/wij zullen nooit tegen onze kinderen voorhouden dat je in Sinterklaas 'moet' 'geloven'. En dat gaat verder prima. Geen stress over die enge Zwarte Pieten, want ze zijn toch 'nep'. En wel leuke cadeautjes. :)

7. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Leuk, dat klinkt gezellig! :)

8. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ja, zo dus! :)

9. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Waar doen jullie zo moeilijk over? Als jullie er dan geen problemen mee hebben om je kinderen voor te liegen, dan doe je gewoon zo:
    Wanneer je kind huilend bij je komt, omdat Pietje hen heeft verteld dat Sinterklaas niet bestaat... Dan zeg je gewoon: Wat een domme Pietje! Hij weet er helemaal niks van, hoor, want Sinterklaas bestaat echt! Je hebt hem vorige week toch zien lopen? Nou dan, dan bestaat ie toch? Probleem opgelost!;)
    Ben wel benieuwd hoe lang je dit gaat volhouden. Wanneer zijn de kinderen groot genoeg om de waarheid te horen? Of moeten ze er op een andere manier achterkomen dat hun ouders ze voorliegen? Het lijkt me tenminste niet de bedoeling dat ze in groep 6,7,8 nog geloven dat Sint bestaat?

10. Jolina

Jolina Niet meer actief

Zeker je hebt gelijk... Respect naar beide kanten toe;) dat is ook precies wat ik zeg toch? Alleen reageerde ik op debaky die dingen roept en eist van anderen die ik totaal belachelijk vindt. Ik vertel natuurlijk tegen mijn kind dat andere kindjes wel in Sinterklaas geloven en dat ze dit niet mag verpesten;) ik heb dat respect en probeer dit ook aan mijn kinderen te leren.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Er zijn ook genoeg etterbakken bij die ook nog even fijntjes vertellen dat papa en mama de cadeau's kopen en ik vind het totaal niet nodig dat een kind dit verkondigd.

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Neen sinterklaas is zeker niet van levensbelang, kerst ook niet, verjaardagen ook niet, nieuwjaar ook niet, lekker s'avonds een film of serie kijken ook niet, chocolade ook niet. Bijna niks is van levensbelang maar al die dingen die niet van levensbelang zijn maken het leven wel heel leuk, gezellig en heerlijk en dat is wel van levensbelang!

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het gaat mij er niet om dat anderen kinderen niet in Sinterklaas geloven. Wat mensen doen moeten mensen zelf weten. Maar om niet even mee te geven dat de rest van de kinderen wel gelooft en je dan niet even mee wilt geven aan het kind dat het niet de bedoeling is om het dan voor andere kinderen te verstieren dat snap ik dan niet.

Prima dus om niet met de hype mee te gaan, jammer dus als je daar dan niet even rekening mee wilt houden ten opzichte van andere kinderen.

14. Jolina

Jolina Niet meer actief

Hoe wil je het allemaal gaan tegenhouden dan als er kinderen iets gaan roepen naar jouw'n kinderen? Snap dat het niet leuk is voor je eigen kind zeker... Maar is dat niet gewoon het leven? Soms zijn dingen niet zo leuk.

Net zoals je een snoepje wilt wat je buurmeisje ook heeft, of die dure chocolade pasta want dat heeft dat kindje ook.

En dat er wel eens ruzies zijn op school...of dat er dingen geroepen gaan worden naar jouw'n kinderen... Hoe wil je dat gaan tegenhouden?
    Dat het niet leuk is snap ik...

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hear hear!

Ik heb ook 0,0 problemen met mensen die geen sinterklaas vieren. Maar als ik hier dan lees dat mensen hun kinderen niet gaan verzoeken om het een beetje stil proberen te houden.... kom op zeg.
    Wij geloven niet in god, allah of weetikveel. Daar hebben we het thuis wel eens over, omdat veel kindjes op school wel geloven. Als wij dan zeggen dat het voor ons een verzonnen verhaal is, zeggen wij er ook bij dat het voor die kindjes niet als verzonnen voelt maar echt is. En dat wij daarom ook niet gaan zeggen dat het voor ons niet echt is.
    Dat heeft met respect te maken.
    En ja, voor ons is Sinterklaas 100 x belangrijker dan een geloof. En dan verwacht ik inderdaad datzelfde respect terug.

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Stel je niet zo aan zeg ... ik maak zelf wel uit waar mijn kind sterk van wordt ... daar heb ik anderen totaal niet bij nodig!

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zo denk ik ook. Wij geloven niet in een god maar dat wil niet zeggen dat mijn zoontje mag rond roepen dat god niet bestaat.
    Dan zal ik hem uitleggen dat wij in wetenschap geloven en andere kindjes in god. Het is allemaal hetzelfde maar toch iets anders

18. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    Wat een onzin sorry, alsof alle ouders ook tegen de kinderen zeggen niet tegen ahmet zeggen dat Allah niet bestaat of niet tegen Jozef zeggen dat jezus nooit geleefd heeft hoor. Want dat is zielig.

Ik zeg toch ook tegen mijn kind de juf/school of vriendjes geloof niet in God en houden zich daarom ook niet aan zijn regels maar wij wel. Klaar.

Een ouder hoeft echt niet met een grote mond naar mij of mijn kind toe te komen als hij zou zeggen dat Sint niet bestaat. Die opdringerigheid van dat hele feest is al erg genoeg, daar worden uren van school in gestopt. Weken van te voren al.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn kind zal moeten leren dat andere kinderen schelden en dergelijke daar wordt ze wijzer van om daarmee om te gaan. Het sinterklaasgeloof is maar een aantal jaar en wanneer dat wegvalt kun je het niet meer terug draaien...ik vind dat dus 2 totaal verschillende dingen.

20. Logan

Logan Niet meer actief

Wij vierden altijd Sinterklaas en vonden dat allemaal fantastisch.
    Ik had op de basisschool iemand die openlijk verkondigde dat Sinterklaas nep was en dus inderdaad de ouders alles kochten, dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat mij, tijdens Sinterklaas notabene verteld moest worden dat dat kindje dus gelijk had.
    Mij echt op het hart gedrukt dat we absoluut niet met andere kindjes hierover mochten praten.

De keus om het niet te vieren is prima. Ieder moet doen wat hij wil, maar ik vind wel dat je de kindjes uit moet leggen dat er kindjes zijn die dit geloven en dat je er niet over moet spreken.

Deel Deze Pagina