Voor ouders die bewust geen sinterklaas vieren

Discussie in 'De lounge' gestart door Deerne85, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat is toch van alle tijden? Dit is juist de manier waarop kinderen leren hoe het echt zit. En als je kindje nog rotsvast in sinterklaas geloofd dan denkt hij dat het onzin is wat die andere kinderen vertellen. Als je kindje al zelf aan het twijfelen is, dan gaat ie wat meer nadenken over hoe het nou zit. Kortom het maakt helemaal niet uit als andere kindjes zoiets zeggen.
    Als ik het aan de hand zou hebben, dan zou ik tegen Thijmen zeggen: en hoe denk je er zelf over? En dan gaan we van daar verder.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik geloof niet in god maar zeg dat nooit zo tegen mijn kind. Ik leg uit dat er mensen geloven in god probeer uit te leggen wat dat inhoudt en zeg dat het heel fijn kan zijn als je dat gelooft maar dat het niet hoeft dat je het zelf mag uitmaken.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oooh als andere mensen dat ook niet doen, nou dan hoeven wij dat ook niet te doen.
    Logisch ;)

4. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Nee, waar doe jij zo moeilijk over!;)
    Het merendeel van de kinderen hier in Nederland gelooft in Sinterklaas, en daar is een reden voor.
    Ik kan nu wel aan jou uit gaan leggen waarom ik het Sinterklaasfeest zo magisch vindt, en waarom ik er als ouder voor kies om mijn kinderen op te voeden met Sinterklaas en daarbij ook andere magische sprookjes, maar dat zul jij waarschijnlijk niet gaan begrijpen.
    Dat maakt ook niet uit, dat respecteer ik, maar andersom hoop ik toch echt van harte dat jij mijn keuze ook respecteert en dat je daarbij uitlegt aan jouw kinderen hoe het Sinterklaasfeest in elkaar zit, namelijk dat veel kindjes hier wel in geloven.
    Kleine moeite toch?
    En inderdaad, als er Pietje aankomt over een paar jaar, die doodleuk loopt te verkondigen dat er helemaal geen Sinterklaas bestaat, dan zal ik zeggen dat Pietje ongelijk heeft want Sinterklaas bestaat wel daarom is het ook geen voorliegen wat ik doe;).
    En als mijn kinderen straks de leeftijd hebben (groep 5 à 6), dan zal ik ze het precies, op de manier zoals mijn moeder dat toen bij mij heeft gedaan, uitleggen hoe het Sinterklaasfeest in elkaar zit.
    Dat is namelijk ook één van de mooie herinneringen die ik heb, ik voelde me onwijs trots en groot dat ik wist hoe het toen allemaal echt in elkaar zat.
    En tsja, ik ben zo'n ouder die nog steeds in Sinterklaas gelooft, met alle magie er om heen, en dat is iets wat ik mijn kinderen mee wil geven:).

5. tuc

tuc Niet meer actief

Dat werkt niet voor alle kinderen zo

6. mumija

mumija Niet meer actief

Helemaal eens met sidneys en Strijkkraal!

Dat je geen Sinterklaas wilt vieren a la. Maar je kunt je kinderen wel leren dat het een Nederlandse traditie is, en dat ze daar respect voor op moeten brengen. Je woont immers in Nederland!
    Een familiefeest dat er zovele jaren is!
    Hier worden toch ook steeds meer buitenlandse tradities gevierd, en respect voor opgebracht? Waarom andersom dan niet?
    En dan vinden sommigen het hier gek dat ze nog steeds niet als Nederlanders behandeld worden ;). Terwijl ze al de zoveelste generatie hier in Nederland zijn.
    Gelukkig kan het ook heel anders..Dat bewijzen mijn Turkse en Indische vriendinnen wel.

7. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    Nee ik vind het gewoon idioot dat het verwacht wordt of zelfs geeist wordt dat je kind niks verteld. Is onzin, ik verwacht als gelovige toch ook niet zoiets. 20 jaar terug ik denk al wel vanaf t begin leren kinderen van anderen kinderen dat sint nep is. "jantje zegt dat Sint niet bestaat is dat zo?"

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#208 Polletjepiek, 9 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2014
    Jéétje waar hebben we het over!

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik eis helemaal niets ;)

Lezen blijft moeilijk zeg.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Over sinterklaas :p

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Precies dit dus!

12. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    Heeft niks te maken met in nederland wonen of van andere afkomst te zijn.

Mijn moeder moet niet komen met een kadootje "kijk eens wat de Sint heeft verstopt in oma's auto" en vervolgens een heel verhaal eromheen liegen omdat t kind niet begrijpt hoe sint in de auto komt.

nee; oma heeft een kadootje gekocht voor jou omdat oma jou lief vind.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het is gewoon eng maar ben het volledig met jou eens.

Wij geloven ook niet in een god, ik heb vooral mijn oudste mee gegeven dat er kindjes zijn die er wel in geloven en dat hij dus wel het respect moet hebben om niet te gaan zeggen dat god niet bestaat omdat hij dat gelooft. Dat is een kleine moeite van onze kant en ik vind inderdaad ook dat ik dat respect terug mag verwachten wat betreft het geloof van Sinterklaas.

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hoe erg is het of je kind in Sinterklaas geloofd. Dus als je je kind er in "laat" geloven lieg je je kind voor?

Mijn ouders hebben mijn zus en mij ook altijd in Sint "laten"geloven. Ben er zélf achter gekomen dat alles "nep" is doordat ik een zwarte piet(of mag ik dat ook niet zeggen)herkende aan zijn stem.
    Ja, ik ben er even verdrietig om geweest, maar hé, ik leef nog steeds, heb daar geen trauma's aan overgehouden.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Sinterklaas brengt vrouwen op zwangerschapspagina soms nader tot elkaar :$

16. tuc

tuc Niet meer actief

:D:D tinateenslipper had gister ook al zo'n openbaring..als het maar over de sint gaat vinden we elkaar best lief;)

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113

Hahaha zie je, Sinterklaas brengt niets anders dan goeds met zich mee :D

18. tuc

tuc Niet meer actief

Whaaaa ik plaats net zoiets;)

19. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik verbaas me er soms over dat over álles en dan ook werkelijk álles mensen verschillende meningen hebben. Zou er dan NIETS zijn waar iedereen hetzelfde over denkt.. wat vermoeiend en onzinnig eigenlijk..

OT: Wij doen er niet aan obv geloof. Ooit vroeger weleens een kadootje gehad maar geen gedoe met een zak en piet en sint. Gewoon eigen keuze en laat een ander het lekker wel doen. Maar ik zeg niet tegen mn dochters dat ze nooit mogen vertellen dat Sint niet bestaat.

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Geweldig toch :D

Ben het met jou ook tot nu toe elke keer weer eens wat betreft de Pieten discussie..

I love it :D

Deel Deze Pagina