Voor ouders die bewust geen sinterklaas vieren

Discussie in 'De lounge' gestart door Deerne85, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

dat ligt dan meer aan hoe jouw stiefzoon is en hoe hij opgevoed is denk ik. Wij vinden sinterklaas fantastisch maar geven ook niet zulke over the top cadeau's. Afgelopen jaar kreeg dochter een knutselboek van prinsessen waar ze helemaal door het dolle heen van was, terwijl zij ook nog wel iets duurdere cadeau's had gekregen en een ander meisje in de klas bracht een ds mee die zij gekregen had. Mijn dochter is wat dat betreft een open boek en als zij dat erg had gevonden had ik dat geweten, maar het interesseerde haar helemaal niks, zo blij was ze met het knutselboek van 3 euro, het was haar allermooiste cadeau zei ze (terwijl er ook playmobile bij lag)

2. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Wij vieren wel Sinterklaas maar ik erger me ook mateloos aan het 'groter, mooier, duurder'. Vooral de 'schoencadeautjes' die he voorbij ziet komen op bijvoorbeeld Facebook. Het past niet eens meer in de schoen!!!! Wat is er mis met een paar pepernoten en verder cadeautjes op pakjesavond. 1 x een avond ook graag en niet en bij papa en bij mama en bij oma die en bij opa daar..... Maar goed...dat blije moppie als zwarte piet pepernoten in haar schoen heeft achter gelaten, onweerstaanbaar! Xxx

3. tuc

tuc Niet meer actief

maar daar ben je toch zelf bij;) Hier gewoon zoals jij het beschrijft, 2x in de week een schoen en lekkers erin. Soms iets van een stickervelletje erbij en verder cadeautjes op pakjesavond en echt niet over the top. Pyama, knutselspul, leesboekje e.d.

4. lydian

lydian Niet meer actief

Wij doen niet aan sinterklaas. En ik vind het hele gedoe ook heel erg overdreven. Ik wil mijn kind niet in een verzonnen verhaal laten geloven en ook doen we het niet om religieuze redenen. Wel hebben we een gezellige avond met ons gezin en maken we voor elkaar een suprise, maar verder hebben we het niet over sinterklaas en ik vertel ook dat het onzin is, maar dat het wel leuk is om gezellig wat met elkaar te doen

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Serieus? Ook geen sprookjes? Waarom niet als ik mag vragen?

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Mijn man heeft ook niets met het Sint gebeuren, ik daarin tegen wel. Onze zoon is op 7 december jarig dus Sinterklaas zullen niet groots vieren zoals ik dat gewend ben. Ik vind het onnodig dat hij op 5 dec een berg cadeaus te krijgt en op 7 dec nogmaals omdat hij jarig is.
    Het hoeft allemaal niet zo groot en duur.

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Mijn dochter is 2 dagen voor Sinterklaas geboren, dus ik denk dat ik het op zo'n sneaky manier over ga slaan wat betreft het feestje en de cadeautjes

8. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    202
    63
    Wij vertellen onze kids de waarheid, dat Sinterklaas niet bestaat en wijzelf de schoentjes vullen en cadeautjes kopen.
    Toch blijft het een feest voor ze! Ze geloven er zelfs in!
    Maar ik voel me niet bezwaard dat ik ze iets voorhoudt wat nep is!

9. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik heb zelf ook de nodige bezwaren ontwikkeld tegen sinterklaas en het hele gebeuren eromheen, waarom? ik vind kerst gewoon veel gezelliger met alle lichtjes en de boom en daar dan cadeautjes onder.
    1 avond/dag feest met cadeautjes en verder geen gekmakerij (hier in NL dan).

sinterklaas begint onderhand in augustus al ;) wat mij betreft hoeft dat pas half november, dan wordt t een beetje relevant.

maar eerlijk is eerlijk, ik vond het vroeger als kind ook geweldig! schoen zetten, liedjes zingen, brief schrijven voor sinterklaas, pakjesavond dat de buurman op de achterdeur bonsde en de zak met cadeautjes achterliet ;) en natuurlijk de intocht, wat was dat prachtig.

ik ga het onze dochter niet ontnemen, ookal heb ik zelf meer met kerst. we zullen sinterklaas alleen niet zo uitgebreid vieren omdat we met kerst gewoon meer hebben wat dat betreft.
    maar ik ga wel proberen om die gekte een beetje bij haar weg te houden.

tips heb ik niet voor je, ik denk niet dat je van kinderen tot een bepaalde leeftijd kan verlangen/verwachten dat ze hun mond niet voorbij praten. andere kant kan je je ook afvragen of het wel binnen zou komen bij kinderen die wel erin geloven.

of we het spelletje mee gaan spelen zodat ze "gelooft" in sinterklaas, geen idee. dat zien we wel als ze wat ouder wordt.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ieder zijn keus natuurlijk maar je kind een sprookje vertellen en vervolgens vertellen dat het allemaal nep is en niet bestaat is toch zonde? Dan valt toch de magie weg?

Als ik s'avonds de kids voorlees uit het grote sprookjesboek dan ga ik niet zeggen dat het hele verhaal van Roodkapje ( bijvoorbeeld ) niet waar is, nee laten ze maar fantaseren over het verhaal en zelf uitzoeken hoe of wat.

En dat je verplicht word om grote kado's te kopen vind ik absoluut niet. Juist als ik hoor dat die of die weer een Nintendo heeft gekregen dan word het voor mij een sport om juist kleine kado's te geven aan mijn kinderen. Wij hebben de kinderen zo opgevoed dat het niet gaat om de grootte of de dure prijs van een kado, ze krijgen een kado en daar moeten ze gewoon blij mee zijn. Wij het kleine niet eert is het grote niet weert. En ik ben zo blij dat mijn kinderen juist met zoiets kleins als een kleurboek en wat kleurpotloodjes zo blij kunnen zijn. En ja die showen ze gewoon in hun klas en zijn er trots op.

Ik vind het dus bullshit om te zeggen dat je verplicht word om dure kado's te kopen, jij bent daar nog steeds zelf bij hoor of je dat wel of niet doet.

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wij vieren het wel, maar om nou te stellen dat je je kind geestelijk mishandeld als je geen Sinterklaas viert vind ik klinklare onzin.
    Mensen moeten zelf weten of en hoe ze het vieren.

En als je er vantevoren voor kiest om het niet te vieren, moet je er heel duidelijk over zijn tegenover je kind. Tot de kleuterleeftijd kun je ze er nog makkelijk bij weghouden, maar op school wordt het moeilijker. Kun je van een vierjarige al verwachten dat hij z'n mondje houd? Per ongeluk kan een kind heel wat verklappen. Mijn zoon zou dat nooit stil kunnen houden tegenover een ander. Die snapt nog niet wat geheim is of wat niet.
    Aan de andere kant denk ik dat veel jonge kinderen ook heel makkelijk zijn. Ze geloven wat ze zien. Je hoeft mijn zoon dus ook niet wijs te maken dat het niet de Sint is, maar een verklede man. Nee hoor, het is gewoon de Sint en niet anders.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Tsja ik doe dat wel, ook bij verhaaltjes. Niet omdat ik dat perse nodig vind maar omdat mijn oudste anders echt bang wordt 'maar als die wolf nu bij mij komt?' en ook gewoon dingen niet begrijpt 'maar wolven kunnen toch niet praten?' etc. Bij dit soort vragen zeg ik altijd dat het een boekje is en dat dingen in een boek niet echt zijn. Spoken bestaan dus ook alleen in boekjes. Ik ga mijn kind niet onnodig angsten aanpraten.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.290
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier sluit ik me bij aan.
    Ik weet nog dat mijn oudste kind in groep 2 zat en hij zo'n klein doosje playmobile in zijn schoen had gekregen en een klein zakje chocolade munten.Kind natuurlijk blij maar tussen de middag komt hij thuis en verteld dat een kindje uit zijn klas een DS met een Ds spel in zijn schoen had gekregen.Hij was er gewoon zo enorm verbolgen en teleurgesteld over.Hoe klein ze ook zijn ze hebben natuurlijk dondersgoed in de gaten wat de waarde van sommige kado's is.Ik heb er toen maar een verhaaltje van gemaakt en dat de sint hem ook lief vind blablabla.
    Voorlopig blijven we nog Sint vieren ivm onze jongste.De middelste van 8 jaar gelooft niet meer en eigenlijk wil ik het dit jaar overslaan.De jongste is 2 jaar en heeft er toch geen benul van maar toch maar besloten om het te vieren.Onze dochter van 8 jaar is één van de oudste in groep 5 en ik vind het dan sneu voor haar als zij dan straks de enige in de klas is die geen tot weinig kadootjes krijgt met pakjesavond omdat het gros van de klas er nog in geloofd.Als straks de jongste naar groep 6 gaat(duurt nog lang haha) dan stoppen we ermee en doen we kadootjes voor elkaar op kerstavond met een vast bedrag pp.
    Ik vind het een leuk feest maar het is allemaal iets teveel over the top moet ik zeggen.Dat gezeur over die Zwarte Pieten doet ook geen goed en zie er nu alweer tegenop om in al die drukke winkels te moeten staan.

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ja hier ook een kind wat daar heel gevoelig voor is hoor. Die kan daar zelfs nachtmerries van krijgen en huilend wakker worden. Vroeger vertelde ze ons dat als we niet luisterden we in de zak mee moesten naar Spanje. Zoiets zal ik nooit tegen mijn zoontje zeggen, ook niet als grapje.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.290
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Dat van die zak werd bij ons thuis ook verteld en ik geloofde het nog ook haha.
    Ik lees terug dat sommigen zeggen dat je niet mee hoeft te gaan met grote kado's.Wij doen dit niet en hebben het nooit gedaan maar kinderen stellen daar wel vragen over.Waarom krijgt Pietje een Nintendo DS en krijg ik een puzzel van Cars,Kinderen gaan dan echt geloven dat ze minder lief zijn oid.De oudste 2 geloven gelukkig niet meer en hoef ik niet meer die onzin op hun mouw te spelden.
    Vroeger was je blij met een nieuwe pyama of een nieuw dekbedovertrek want het gros van de kinderen kreeg zulke kadootjes.Nu hoef je daar toch niet meer zo snel mee aan te komen.Oke het is leuk maar niet het ultieme kado van wat kinderen tegenwoordig verwachten.
    De oudste 2 geven we dit jaar allebei een bedrag van 25 euro en voor allebei een klein bruikbaar kadootje en wat lekkers.
    Kunnen ze sparen of zelf iets kopen wat ze mooi vinden.

16. moedervan6

moedervan6 Bekend lid

6 apr 2011
    527
    0
    0
    Kinderen weten dat sint niet bestaat,wij vieren het niet.Maar ik leer ze ook dat ze op school niet tegen kindjes moeten zeggen dat de sint niet bestaat.

17. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Mijn ouders hebben altijd gezegd dat het een groot spel is sinterklaas. Mensen gaan verkleed en papa en mama doen kadotjes in de schoen.
    Ik vind het een onwijs leuk feest! En mijn kinderen (ze zijn nog klein) krijgen dit feest ook mee! Maar vooral omdat ik het zelf zo gezellig vind. Ik doe het net als bij mijn ouders, het is een spel en niet meer dan dat. Gewoon gezellig en leuk. Het zelfde idee een beetje wat jij bij kerst heb/vind.

Mijn zus heeft al oudere kinderen en bij haar werkt het prima op die manier. Kinderen geloven er niet in, maar doen wel gezellig en leuk mee in het spel. Kijken elke dag sinterklaas journaal, doen mee op school ect. Ze vinden het geweldig!
    Ik hoop dat mijn kinderen het ook geweldig gaan vinden, met of zonder zwarte piet ;)

Ik denk dat je er niet aan ontkomt als je het niet zo willen.

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hier ook wel een gevoelig kind maar niet zo erg als bij jou denk ik. Ik begrijp dat je dan eerlijk bent als je zulke vragen krijgt.

19. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Precies. Mijn vriendin heeft haar kinderen verteld dat het niet echt is, toch "geloven" ze erin.

20. Jolina

Jolina Niet meer actief

Nou zo bedoelde ik dat niet. Staat er wat gek... Ik laat het in het midden zeg maar... Er gebeuren immers dingen in sprookjes waarvan mijn kinderen wel eens een opmerking hebben hoe dat kan. En dan zeg ik dat het maar een sprookje is;)
    Zo doe ik dat met Sinterklaas ook.... ;) ik ben niet gemeen en verpest alles voor ze, maar ik ga ook geen gekke dingen vertellen. Snap je hoe ik het bedoel?

En verder ben ik het zeker eens met sommige opmerkingen dat het echt aan jezelf ligt hoe duur de kado's zijn. Vraag me ook wel eens af waarom sommige ouders die kados geven, omdat het kind ze leuk vindt of omdat papa en mama ze het liefst zo duur en groot mogelijk willen geven.

Deel Deze Pagina