Voor ouders die bewust geen sinterklaas vieren

Discussie in 'De lounge' gestart door Deerne85, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    #61 Zoe123, 8 sep 2014
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
    Tenzij jij gelovig bent, dan is het niet mijn bedoeling om je te beledigen..maar....het vieren van de geboorte van christus, ik
    ben zelf niet gelovig, dus dat is dan toch ook een verzinsel?
    Jezus is toch ook een verzonnen persoon?
    Voor gelovigen heel belangrijk, maar niet om de pakjes, nee, om in de kerk de mis te volgen.

Ik snap de beredenering gewoon niet, dat (tenzij uit religieuze overwegingen) je het ene feest helemaal niets vind, en het andere wel.

Overigens is sinterklaas niet een verzinsel. Maar dat terzijde

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Oke, je was me voor ;)

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik persoonlijk vind sinterklaas het leukste kinderfeest wat er is! Ik vind ook dat alle kindjes dit horen mee te maken in hun jeugd!

En ja het is een verzinse.... Maar dat is het geloof ook dus dat vind ik een beetje een raar excuus om het niet te vieren.

Ieder voor zich hoor. Zolang ze mijn kind maar wel laten geloven

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Praat toch eens met wat meer respect joh.

Dat jij dit nou gelooft is jouw goed recht maar respecteer het dan gewoon dat er andere zijn die het wel willen vieren en die er wel in willen geloven.

En nogmaals, Sinterklaas heeft echt bestaan ;)
    Uiteraard niet zoals wij hem nu kennen ;)

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113

Sinterklaas is geen verzonnen persoon ... misschien even de geschiedenis erop naslaan??

6. tuc

tuc Niet meer actief

dat zei ik dus in het andere topic ook en toen was ik mega beledigend.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Ohw jee
    Ik zet me schrap ;)

8. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Serieus?? Heb ik je beledigd?

Waarom wordt ik hier dan compleet aangevallen als ik vraag hoe ik sinterklaas NIET vier? Waar is dat respect dan? Ik zeg toch nergens dat ik dat sinterklaasfeest van anderen af wil pakken of wil dat andere mensen het niet meer vieren?? Ik geloof ook niet in God, maar dat staat toch compleet los van mijn vraag?? Ik heb alleen aangehaald dat het mij leuk en gezellig lijkt om met mn vriend en zijn kinderen cadeautjes aan elkaar te geven met kerst. Gewoon voor de gezelligheid.

Waarom moet ik mezelf keer op keer uitleggen terwijl de OP toch duidelijk genoeg was? Hoezo zijn daar mensen door beledigd of voelen daardoor mensen zich aangevallen? :( Ik heb toch nergens gezegt dat ik vind dat iedereen cadeautjes aan elkaar MOET geven met kerst? Ik heb echt alleen maar gezegt dat ik dat wel leuk zou vinden, in ieder geval leuker dan rond 5 December a.d.h.v. een verhaal waar ik niet achter sta.

Kan er nou een punt achter de wel of geen sint discussie hier? Want dat was mijn vraag niet, dat jullie het leuk vinden weet ik nou wel.

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Maar ik vind het persoonlijk echt geen probleem als iemand geen sinterklaas wil vieren. Ik hoop wel dat die kinderen op t hart gedrukt krijgen niks te verklappen voor de andere. Ik heb wel wat beters te doen dan me te bemoeien met of iemand wel of geen cadeautjes geeft op 5 december. Gewoon doen waar je je goed bij voelt zolang je het maar niet voor een ander verpest!

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.087
    2.221
    113
    Brabant
    Hier doen we t weer anders.
    we vieren wel sinterklaas(incl schoenzetten etc) , maar ergens hun hoofd weten de kids hoe het echt zit.
    dat wrijven we er niet te pas en te onpas in, maar ze weten het wel.
    ze beleven een hele leuke tijd en wij dus ook.
    Dit is de manier die het beste bij ons past en wat nu blijkt ook het beste bij onze oudste dochter.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar waarom zou je het willen veranderen of afpakken? Zit er iets aanstootgevends aan het kerstfeest?

12. tuc

tuc Niet meer actief

Is er iets aanstootgevends aan het sintfeest??
    En als je daarop antwoord dat de pieten zwart zijn vind ik het beledigend dat de hulpjes van de kerstman lilliputters zijn. Ik ben klein maar kan wel meer dan iemands hulpje zijn hoor.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #73 Debaky, 8 sep 2014
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
    Wie zegt dat ik het wil afpakken?

Ik kan mij best wel mensen voorstellen die er aanstoot aan kan worden gegeven. Denk aan de te dikke kerstman, voor obesitas patiënten kan dat ook misschien aanstootgevend zijn.

EDIT: En wat dacht je van de Elfjes? Zouden de liliputters daar geen aanstoot aan kunnen hebben? ( schoot mij ineens binnen )

Klinkt natuurlijk erg kinderachtig en mij zal je nooit horen klagen over het afschaffen van andermans feesten maar ik vind dat andere dat ook niet horen te doen bij het Sinterklaas feest. Zulke kinderachtige dingen ga je straks echt krijgen.

Waar wij nu mee bezig zijn wat betreft het Sinterklaas feest slaat kant nog wal, respecteer en accepteer gewoon dat er mensen zijn die het WEL willen vieren, er is werkelijk waar niemand ( dat weet ik bijna zeker ) die dit feest viert met de intentie de slavernij van vroeger toe te juichen. Ik ken geen enkel gezin die zegt dat de zwarte pieten slaven zijn en we ze maar belachelijk moeten maken. Ik vind niets aanstootgevends aan het Sinterklaas feest.

Maar nogmaals even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen het kerstfeest of andere feesten. Iedereen moet gewoon vieren wat hij/zij wilt en zoals hij/zij dat wilt.

14. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    wij vieren het ook niet, ik zeg gewoon tegen de kinderen dat ieder hun eigen feest heeft zo ook wij. Daarbij wordt er niet gelogen thuis, ik ga niet zeggen dat iemand in huis is geweest en een schoentje gevuld heeft, want dat is niet zo. Ook niet dat sint alles weet, want die weet geen drol wanneer de ouders niks opschrijven etc etc.

Ze vinden het prima

15. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    bedankt voor je bijdrage, kunnen we nu gewoon weer ontopic?

16. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Wij hebben altijd Sinterklaas gevierd. Het ging bij ons niet om Sinterklaas en de pieten, maar om de cadeautjes en familie-tijd.

Mijn moeder zei altijd als wij vroegen of Sinterklaas bestond: "Wat denk je zelf?"
    Mijn moeder heeft dus nooit beweerd dat Sinterklaas niet of wel bestond, maar liet ons zelf nadenken.
    Een zeer goede manier ... :)

17. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

2 apr 2014
    879
    1
    18
    Bij ons was het heel simpel, mijn ouders wilden niet tegen ons liegen... Want was hun redenatie als je ouders over zoiets als Sinterklaas al liegen, waar liegen ze dan nog meer over?? Ik vind dat een hele goede redenatie... Ze hebben het ons niet bewust verteld, maar ik was 2 toen ik vroeg of sinterklaas wel echt was, toen hebben zij geantwoord dat het niet zo was. Vervolgens elke keer als Sinterklaas in de buurt was geloofde ik zeker weten dat hij echt was!!

Mijn stiefzoontje van toen 7 weet ook dat Sinterklaas niet echt is... maar op het werk van mijn man was hij ervan overtuigd dat het toch echt was!

Wij hebben ook afgesproken niet te liegen tegen onze kinderen, dus als ze vragen om uitleg vertellen we ze de waarheid... maar ze helemaal de mythe ontzeggen zou ik niet kunnen.... ik vond het vroeger zo heerlijk om verlanglijstjes te maken en de hele spanning rondom het sinterklaasgebeuren heerlijk kan ik nu nog van genieten :).

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En dat zeg jij?

Hahaha Ik ben gewoon vrij om mijn mening te geven hoor.

Duik jij maar weer lekker je geschiedenis boeken in ;)

19. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik weet nog niet wat we gaan doen.
    Ik vind het op zich een leuk feest voor de kinderen...echter ben ik er niet zo van om kids voor te liegen.
    Maar met alle discussies van de laatste tijd weet ik niet of ik me er uberhaupt zorgen om moet maken wat ik ga doen :)

20. Prinsessa

Prinsessa Niet meer actief

Hahah are you kidding me? Echt, wat is dit voor een uitspraak joh?

Het niet vieren en het dus niet verpesten voor andere kindjes door niks te zeggen is ook niet goed? Dus is iedereen verplicht sinterklaas te vieren ongeacht je eigen gevoel hierbij, gewoon omdat het nou eenmaal zo hoort? Ik ben heel blij dat ik dat altijd nog zelf mag bepalen.

Deel Deze Pagina