Tsjee, die arme man zal zich flink liggen omdraaien in zijn graf. Ik vind het allemaal prima, niet vieren (geestelijke mishandeling, really? ), het aan de kindjes zelf overlaten of het helemaal vieren. Ik vind het alleen altijd zo 'risicovol' omdat de kindjes nog zo klein zijn en het dan meestal (MEESTAL, niet altijd, dus neem de moeite niet om de mijnkinddoetdatnooit reacties te schrijven ) nog erg moeilijk vinden iets geheim te houden en/of het er onbewust toch uitflapt. En da's gewoon heel rot voor de kindjes die wel in Sinterklaas geloven. Als je me vertelt dat je volgende week naar film X gaat en ik ben laatst geweest, ga ik je toch ook niet vertellen wat er gebeurt en hoe het afloopt? Zelfde idee, maar voor kindjes is het nog moeilijk hem/haar in te houden. En dat het liegen is vind ik dan weer overdreven.. Dan kun je je kind ook beter alleen nog maar autobiografische boeken laten lezen (fijne kost voor het slapengaan ). Maargoed, of het mogelijk is om dit in Nederland te omzeilen.. Ik weet het niet, het is een reusachtig feest die door het grootste deel van de bevolking daar wordt gevierd en nu met al dat zwarte pieten gedoe kun je er al helemaal moeilijk omheen.. Ben blij dat het hier sowieso klein(er) gevierd wordt.
Wij gaan niet liegen. Ik zal dus ook nooit zeggen dat sinterklaas echt bestaat. Kinderen denken magisch en zullen "geloven" wat voor ze staat. Maar ik ga echt niet wijsmaken dat de sint bestaat of chanteren ofzo met geen cadeautje omdat je niet lief bent. Dat past niet bij ons. Wel gaan we het heerlijk vieren. Mijn ouders hebben mij de waarheid ook gewoon verted zodra ik er om vroeg, maar zelfs nu is Bram voor mij sinterklaas . Overigens vind ik het sinterklaas journaal dan wel weer echt leuk en de hele sfeer er omheen ook. Op de mega cadeaus na inderdaad. Eigenlijk precies zoals, volgens mij Adi, het eerder omschreef.
op school (mits islamtisch of gereformeerd wellicht) wordt het ook gevierd, mijn kinderen zijn daar gewoon bij en vinden het net zo spannend om sinterklaas en de pieten te zien als de rest. Zelfs ik krijg nog kriebels als hij komt haha. Maar het wordt thuis niet gevierd, en als sint in de wijk een optocht houdt zijn ze nieuwsgierig en mogen ze heus kijken. Ze weten alleen dat het een spel is. Sint en pieten zijn verkleed om de kinderen te vermaken en namens de ouders de kadootjes te overhandigen. Wij thuis (zeg ik dan) geven de kadootjes zelf en op andere dagen. En ik kan me nog heel goed herinneren dat wanneer kinderen naar het "grote schoolplein gaan" overal rond gebazuind wordt over de waarheid van sint en piet. "Geloof jij nog"? "Mijn broer geloofd niet meer maar ik nog wel en jij"? En daar zaten bij mijn weten geen kinderen tussen die het niet vierde. Een kind vind het hele gebeuren spannend het maakt echt niet uit of een ander kindje eruit floept dat hij of zij er niet in geloofd of het niet viert. Dan zegt de ander gewoon ik wel
Wij hebben er voor gekozen de waarheid te vertellen, eigenlijk gelijk al. Om meerdere redenen. Wel hebben we haar verteld dat het een geheimpje is omdat andere kindjes geloven dat het echt is. Ging prima! Ze vond het feest net zo leuk! Overigensvierden we het dus wel gewoon.
Ik wist al heel vroeg (zo lang ik me kan herinneren) dat sinterklaas niet echt bestond maar ik vond het wel super leuk om samen met mijn familie en op school te vieren. Het was ondanks dat ik wist dat het nep was altijd erg spannend wat voor cadeautjes ik zou krijgen Op school geloofden sommige kinderen wel in sinterklaas en sommige kinderen niet. Is nooit een probleem geweest. Mijn dochtertje is nog te klein om er iets van de snappen maar we zijn wel van plan sinterklaas te gaan vieren en haar ook die leuke momenten mee te geven van cadeautjes in je schoen als je wakker wordt enz. Op de meeste scholen vieren ze het toch gewoon? hoe wil je dat dan gaan doen als je kind wat ouder is en ze surprises gaan maken en noem maar op? mag hij/zij dan niet mee doen?
Christelijke scholen vieren ook gewoon sinterklaas hoor. Heb zelf op een christelijke school gezeten (gereformeerd) en ook ieder jaar werd het gevierd.
Huh??? Met kerst komen de cadeautjes bij veel mensen ook gewoon via de kerstman (verzonnen door Coca Cola, haha) gebracht door rendiertjes van de Noordpool... Wat een ophef om niks eigenlijk, laat iedereen het op zijn manier gewoon vieren. Verschillen blijf je houden (gelukkig). Kinderen gaan daarnaast ook heus niet van voor tot achter met elkaar bespreken op het schoolplein wat ze hebben gehad. In ieder geval niet op de leeftijden waarop ze nog geloven in Sinterklaas. Wanneer ze ouder zijn en echt gaan pochen over hun zak-vol-vanalles-en-nog-wat dan geloven ze toch al niet meer en weten ze allang dat het van de ouders komt en hebben ze ook de leeftijd waarop je ze heel goed uit kunt leggen dat niet alle papa's en mama's evenveel te besteden hebben.... Snap echt het probleem niet helemaal.
Haha, maar hoe moet dat precies gebeuren dan? Jij gaat je kind tot een bepaalde leeftijd overal vanaf schermen?
Moet je wel goed lezen en een compleet stukje quoten, niet alleen één zin uit z'n verband rukken... Ik zeg niet dat niet vieren mishandeling is. En over niet verpesten voor anderen heb ik het niet. Ik schetste een extreme situatie die ik wél zielig vind voor een kind. De andere extreme kant is het rond sinterklaastijd voorhouden dat kinderen lief moeten zijn omdat ze anders in de zak meegaan naar Spanje en daarnaast extreem dure en grote en veel cadeaus geven. Ik gun mijn kind het mooie van deze traditie. Mooie liedjes, lekkernijen, spannende tijd, een mooi verhaal om lekker in op te gaan en blijdschap vanwege mooie, maar bescheiden cadeaus en een gezellige periode op school en thuis. Daarvoor hoef ik niet te liegen, maar ook niet te benadrukken dat het niet echt is. Daar komen ze vanzelf achter. Net zo goed als dat Pino van Sesamstraat niet een echte vogel is en Dora getekend.
Ik ben er wel voor om sinterklaas te vieren met maar een paar cadeautjes. Als ik dat in mijn omgeving zie worden ze overladen met allemaal troep. Het gaat dan meer om de hoeveelheid dan om de sfeer van sinterklaas en samen zijn met de familie.
Nee hoor, je schrijft het volgende: Nou, zo ben ik dus opgevoed. Mij is altijd verteld dat sinterklaas niet bestaat en jij zegt dus dat ik geestelijk mishandeld ben, dat vind ik echt te bekrompen voor woorden. Ik heb ook altijd een hartstikke leuk feestje gevierd met cadeautjes, schoen zetten, snoepgoed en noem het maar op, ik ben totaal niks te kort gekomen en zal dit dus ook zo bij mijn dochter doen.
Tja, wat iedereen doet moet hij zelf weten.. E. Gelooft er echt in en ik praat gewoon met haar mee.. Dat iemand anders zijn kind verteld dat het niet waar is, dat is een eigen keuze. Maar mocht dat kind he verpesten voor mijn dochter, dus door te zeggen dat het niet bestaat etc. Etc. Zeg ik gewoon tegen E. Dat dat kindje waarschijnlijk niks krijgt en jaloers is.. Niet netjes van mij, maar ook ik ben dan niet blij met die reactie van het andere kindje.
maar als de ene 5 jarige nog gelooft en de zn vriendje zegt "ja maar sinterklaas bestaat niet" dan valt dat kindje echt niet ineens van zn geloof af hoor... Mijn zoontje van 4 heeft regelmatig verhitte discussie met vriendjes over of dinosaurussen/piraten/heksen wel of niet bestaan of bestaan hebben... en hij verandert echt niet van mening door wat een vriendje zegt.
Inderdaad, kinderen geloven ook vaak wat ze willen geloven. Maar daarom hoef je je als ouder niet in allerlei bochten te wringen om je kindje maar te laten geloven.
Naja... Dan zit je toch gewoon te liegen tegen je kind? En dan heb ik het over het laatste stukje. En hoe ga je dat dan weer rechtbreien dat ze net gehoord heeft dat hij niet bestaat, het kind jaloers is en niks krijgt, en zij vervolgens wel wat krijgt? Lijkt me een soap te worden? Over scholen. Onze dochter zit op een school waar geen sinterklaas wordt gevierd, maar een surprise dag. Ze weet hoe het zit en is niet van slag als iemand anders anders beweert. In principe houdt ze haar mond, maar ze verbaast zich wel over sommige dingen. Ze hebben overigens gezien dat netflix sintfilms heeft, dus de sinterklaasstemming zal er hier al snel in zitten