Ja héhé.. dat snap ik zelf ook nog wel. Jij reageert op mij dat ik jouw stukje niet goed heb gelezen, dat is dus niet het geval.
Wij vieren altijd Sinterklaas en ik ben uiteraard bekend met het verhaal. Ik heb echter nooit geloofd in Sinterklaas. Geen idee hoe mijn ouders dat hebben gebracht. Ik weet gewoon niet anders, er werden eigenlijk geen woorden aan vuil gemaakt. Heb het maar één keer verklapt, en dat was op een leeftijd dat al wel meer kinderen weten dat hij niet bestaat. Ik ben er nog niet over uit wat wij gaan doen. In ieder geval wel vieren. Maar hoeveel we er omheen vertellen? Ik weet het echt niet. Ik heb altijd ontzettend genoten van Sinterklaas. Het is zo leuk, ook als je niet gelooft. Het heeft toch iets magisch.
Ik snap je gedachtengang helemaal ts. Ik heb er ook echt moeite mee om openlijk te liegen tegen de kinderen over zoiets. Maar ik zie geen andere mogelijkheid, vind echt dat je zo goed als verplicht word mee te doen. Dus wij doen mee.. Een enkele keer de schoen zetten met een klein ding erin. En pakjesavond is ook met kleine kado's. Daarbij is onze zoon paar dagen voor sint ook nog eens jarig.........!
Voor deze ook dicht gaat was er al bang voor. We mogen geen sint topic.s meer openen deze gaat zo ook dicht. Even mijn persoonlijke mening jammer dat het tot zo ver is gekomen. Dit hebben we niet gewild. Maar de kans was aanwezig.
Vind het wel apart om te zien dat mensen het om religieuze redenen de kinderen niet laten meevieren, omdat ze de kinderen geen "leugens" willen voorschotelen. Religie is iets dat je aanneemt, voor anderen misschien ook een verzinsel op niets gebaseerd. Maar je kiest ervoor om te geloven, kinderen wordt dit ook al op jonge leeftijd aangepraat of ze nu zelf wel of niet kunnen realiseren of dit voor hun echt is of niet. Ik heb echt niets tegen religie óf Sinterklaas (vind het een reuze gezellige traditie) maar vind de gedachtegang van verschillende mensen wel interessant. Ik zie Sinterklaas gewoon als een gezellig feest, er zijn wel meer dingen die kindjes geloven op de jonge leeftijd dat ze ook in Sinterklaas geloven (kijk maar naar alle verhaaltjes in de boekjes voor hun leeftijd) maar dat zou betekenen dat je ze in feite met van alles bent aan het "voorliegen".
Ondanks dat ik niet echt geloofde, denk ik dat ik ook zo keek hoor Het is toch iets magisch. Net zoals wanneer je verklede Disney figuren ziet en eigenlijk weet dat ze niet echt zijn. Voor mij was het ook gewoon heel spannend en bijzonder.
Als e. Oud genoeg is om het te verklappen is ze dat al lang vergeten.. Tja call me a bad mommy maar ik lieg wel vaker, als ze 5 strepen op papier heeft gezet zeg ik ook dat het mooi is.. ze vieren het op haar school heel erg uitbundig & ik heb er nou al zin in!
Mijn reactie op de openingspost: Wij 'vieren' het niet echt. Vind vieren echt het overal aan mee doen, vanaf de optocht, en tv programma's volgen etc. Als we buiten lopen en we zien toevallig zwarte piet of sinterklaas. Dan zeg ik wel; hee, kijk sinterklaas. Dan kijkt zoonlief even die kant op, maar dat is het. Sinterklaas en zwarte piet boeien hem voor geen meter vanaf het begin af aan niet. Hij krijgt 1 keer een zak met kado's. En die zijn dan wel van 'sinterklaas'. Maar dat gaat het ene oor in, andere weer uit. Programma's over sinterklaas ziet hij nooit omdat hij (op de ochtend na) geen tv kijkt. Ik geloofde zelf heel erg in sinterklaas en vond het dus ook rampzalig dat mijn vader me op mijn 7e vertelde dat de beste man niet bestond. Dus wil mijn kinderen ook niet heel bewust een leugen aansmeren. Maar er helemaal onderuit komen is ook lastig.
Weet je, je kunt ze nog zo vertellen dat iets niet echt is. Maar jonge kinderen zeker t/m kleuterleeftijd geloven gewoon wat ze zien, ook al is ze verteld dat iets niet bestaat/echt is.
Dat zijn 2 aparte redenen. Ik, en velen met mij, vieren het niet het niet uit religieuze redenen maar dan omdat ik enkel feesten vanuit mijn religie vier. Ik vier dus ook geen moederdag, valentijnsdag, verjaardagen etc.
Dat klopt, maar ik vroeg toch echt toen ik 4 was of het wel echt was. Ik zou het mijn ouders echt nooit hebben vergeven als ze dan hadden gelogen.
Tja, en ook dat doe ik inderdaad niet. Dat lijkt me erg raar, dat je moeder altijd zegt dat iets mooi is, zelfs als je daar je best niet op hebt gedaan, hoe geloofwaardig ben je dan als moeder?
Off-topic maar dat zou je ook tegen een kindje van een jaar of 4 zeggen? Die in principe altijd keihard hun best doen voor hun kunstwerkje, en mamma vindt het eeeeigenlijk helemaal niet zo mooi? Vind ik wel hard hoor, mijn kind van 3 glundert van zelfvertrouwen als ik positief aanmoedig als hij creatief bezig is. En wat is "mooi", in hun ogen is het allemaal prachtig.
Maar ik zal niets af doen aan hun creativiteit. En ik vind best snel iets mooi. Maar 5 krassen op papier niet nee. Je kunt ook benadrukken welke kleuren zijn gebruikt, dat ze zo hard heeft gewerkt en weet ik veel wat meer.
Thuis vierden we het ook nooit. Mijn dochter is nu nog te klein om het te begrijpen. Misschien later zal ik er verder niets mee thuis doen, maar wel op de creché? Dan ga ik er gewoon in mee.
Met geloof bedoelen ze dat ze enkel het suikerfeest en offerfeest vieren. ( daarnaast ook geboorte / bruiloften etc) Ieder zijn eigen ding. Niemand dwingt je om eraan mee te doen. Het is en blijft een vrij land Ik vind carnaval VER-SCHRIKKELIJK, toch respecteer ik diegene die het wel leuk vinden. Ik dwing ook niemand om het offerfeest mee te vieren en alle rituelen mee te doen
Hier was het te doen. School is niet zo van de TV gelukkig. Als school Sintjournaal in klas zou vertonen dan had ik daar denk ik flink bezwaar tegen gemaakt. Kinderen zitten niet op school om naar onzinprogramma's te kijken.