Voor ouders die bewust geen sinterklaas vieren

Discussie in 'De lounge' gestart door Deerne85, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

je hoeft helemaal niet zo lelijk te doen ik zeg niks over rijtjes en haar dochters tekening in begin een nieuwe alinea en merk iets op. Ik zeg helemaal niet dat je bij elke streep een gqt in de lucht moet springen...ik geef aan welke ontwikkeling/opvoedstijl ik echt not done vindt. En er zijn mensen die daar heel ver in gaan en dat is zeker niet goed voor een kind.

2. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Jeetje wat een discussie levert een simple vraag van mij op zeg... Bedankt voor alle nuttige antwoorden, ik heb al een aardig beeld gekregen voor hoe we het gaan aanpakken straks eind November. Ik ga mn dochter niks wijsmaken. Ik ga haar ook niet zeggen dat ze het "geheim" moet houden, dat vind ik zo'n onzin en totaal niet realistisch om van een kind te vragen. Ze zal er op haar niveau wel een draai aan geven. Ik ga toch ook niet van kinderen die wel geloven verwachten dat ze er niks over zullen zeggen tegen mijn dochter? "Prima dat mensen wel sinterklaas willen vieren, maar val daar mijn kinderen niet mee lastig", kan ik dus ook zeggen.... Ik ga mn dochter echt niet stimuleren om het van de daken te schreeuwen dat alles nep is, maar als ze op school zou zeggen dat wij hebben verteld dat het niet echt is, is heus niet de hele klas opeens om hoor.

Ik heb niet gevraagd om argumenten waarom ik het wel zou moeten vieren, ik heb gevraagd om tips hoe er mee om te gaan als ik het niet zou willen vieren... Moeilijk is het toch voor sommige mensen, lezen. En dat ik niet verplicht ben om het te vieren... tjee er zitten wel duidelijke regels kennelijk aan het niet vieren, dus wel onder voorwaarden van de wel-vierders. Ik vind het spontaan nog minder leuk, dat hele sinterklaas, bah!

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik vind dit wel een beetje jammer ... het hangt van het kind af of het "om is". Is het dan zo moeilijk om daar dan een klein beetje rekening mee te houden? Maar goed, ik begrijp dat je dat niet echt kan interesseren ... ook goed. Niet gek opkijken dan he, als er een moeder verhaal komt halen.

4. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Helemaal met je eens!

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Gelukkig weten rijtjes en ik wel ;)

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik snap de drama niet zo. Zat kinderen van bijv andere afkomsten die niet in Sinterklaas geloven en weten dat hij niet bestaat maar die doen gewoon mee hoor. Alsof het overal drama is met boze ouders ed.

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Er zal vast een groep ouders zijn die de fakkels en hooivorken van stal haalt hoor.

Maar ik zie het probleem niet zo. Als zoon hier nu thuis zo komen met het bericht dat het niet echt is ga ik ook verder ook niet liegen. Dan zeg ik ook eerlijk dat hij gelijk heeft. En wat hij daar zelf mee doet is dan aan hem. Ik ga hem niet een geheim laten bewaren.

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik denk ook hoe krampachtiger ouders doen over dat het een geheim is, hoe moeilijker het is voor kinderen. Het gewoon laten zijn is volgens mij veel handiger.

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Als Emma er vragen over gaat stellen ga ik er ook niet over liegen idd. Maar ik vind het wel een verschil of ze niet meer geloofd omdat een ander kind dat haar verteld heeft en ze er zo achter moet komen of dat ze er zelf achter komt.
    Als Emma straks niet meer geloofd (of dat ze oud genoeg is dat wij het vertellen of dat ze er zelf achter komt) zeggen we haar ook dat ze dat niet tegen andere kindjes mag zeggen. Ook niet tegen haar zusje.
    Waarom moet een ander kind het afpakken van kindjes die wel geloven? Wat is nou de moeite om tegen je kind te zeggen dat hij het niet door mag vertellen?
    En ja als een kindje het per ongeluk zou zeggen kan gebeuren, vind ik het nog heel sneu maar is anders als je kind maar gewoon te laten en dan zegt hij het maar.
    Jij als ouder maakt dan niet alleen de keuze om je eigen kind niet te laten geloven maar ook een kindje die het wel heel erg leuk vind.

Ouders moeten zelf weten of ze het vieren of niet, hun kinderen laten geloven of niet.

10. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Toch is het wel handig om je dochter te vertellen dat de meeste kinderen er wel in geloven, anders krijgt ze straks de rest van de klas over haar heen als die allemaal wel geloven en zij zegt dat het niet zo is. Dan krijg je zo'n welles-nietes en kan voor jouw dochter heel vervelend zijn.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Een jong kind kan helemaal nog geen geheim bewaren, zeker niet wanneer de ouders er zo'n druk op leggen. Natuurlijk zijn er bij die het misschien niet zeggen maar de druk is wel erg groot.

Wat al werd gezegd, maak er niet zo'n heisa over. Als ouders zich niet opwinden, doet een kind dat ook niet.

Wees creatief, maak lol, en vier lekker wat je zelf wilt vieren. De fantasie van een kind is groot, doe er je voordeel mee.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Pfffft nog meer moeilijk gedoe om zoiets simpels als een kinderfeest.
    Onze kinderen geloven het toch nog niet als iemand anders tegen ze zegt dat Sint en Piet niet bestaan, want je ziet ze toch lopen? Tsjah. Ik zal die van mij wel leren dat het een geheim is als ze niet meer geloven en andere kinderen wel. Omdat sommige kinderen makkelijker te beïnvloeden zijn.
    Dus gaat uw gang met dat gedoe ' om maar niet te liegen '. Ieder z'n ding.
    *eet pepernoten*

13. honeybee1983

22 jul 2008
    60
    1
    8
    hier ook een middenweg, vieren wel sinterklaas maar zal niet zeggen dat het allemaal echt is, maar goed mijn dochter gelooft er wel een beetje in denk ik. En hier nooit een probleem geweets met wel of niet geheim houden ze viert het gewoon lekker mee nergens problemen mee gehad. Vindt het dan ook een beetje over the top met verhaal halen en geestlijke mishandeling wat ik ergens voorbij zie komen, waar hebben we het over?? het is een feest niks meer of minder....

Vind het allemaal wel zo vroeg beginnen met dat journaal elke dag erbij wordt het gewoon heel veel voor kinderen, op m''n werk worden de kinderen er niet leuker op met al die spanning die dat met zich meebrengt. Vind de spanningsboog voor sommige kinderen dan veel te lang.

14. Jolina

Jolina Niet meer actief

Dit gaat toch twee kanten op?

15. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    als alle ouders dat nou ook met de zwarte pieten discussie zouden doen
    dan maakt het de kinderen ook geen bal uit

16. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Dus jullie gaan er van uit dat ik mijn dochter geen normen en waarden mee geef, en haar niet leer dat ze anderen in hun waarde moet laten? Natuurlijk vertel ik dat er kinderen zijn die het wel geloven, en dat ze die kinderen in hun waarde moet laten. Net zoals er kinderen zijn die in God, Boedha of Allah geloven, die moet ze ook in hun waarde laten en daar bij geeft het toch ook niet als ze tegen zo'n kindje zegt dat zij niet in God, Boedha of Allah geloofd? Waarom is het zo'n drama als mijn dochter zou zeggen dat zij niet in sinterklaas geloofd omdat ik haar niet heb wijsgemaakt dat het allemaal waar is? Is die leugen dan zo wankel? Ze hoeft toch niet te gaan zeggen dat het nep en niet waar is, ze kan toch ook zeggen dat zij het niet geloofd. Jeetje zeg, waar hebben we het over?? Ik kan ook boos worden op moeders waarvan hun kinderen mijn dochter iets hebben wijsgemaakt wat niet waar is, maar dat zou toch nergens op slaan?

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dan ben ik blij dat jouw dochter hier niet op school zit. Als jouw kind tegen mijn kind zou gaan verkondigen dat het allemaal nep is en dat ik een jankend kind thuis zou hebben dan heb je aan mij een goeie hoor.

Dat jij je kind wilt vertellen dat Sinterklaas niet bestaat is jouw goed recht maar waarom zou mijn kind ( of een ander kind wat niet weet hoe het echt in elkaar zit ) daar de dupe van moeten zijn? Je kan toch ook afspreken met je kind dat er nog andere kindjes zijn die wel geloven in Sinterklaas en dat het een groot grote mensen geheimpje is en dat ze het beter niet tegen andere kindjes kan zeggen? Kleine moeite toch?

Vier het wel of vier het niet, even goeden vrienden maar ga niet andere jouw eerlijkheid opdringen. Niemand verplicht jou ook om Sinterklaas wel te vieren. ;)

18. Jolina

Jolina Niet meer actief

Ja maar we hebben het over Sinterklaas ;) je weet toch dat je daar gewoon verlicht bent aan mee te doen;)..;)..:cool:

Maar je hebt helemaal gelijk en genoeg mama's hier die het met jou eens zijn hoor. Laat je niet gek maken

19. Jolina

Jolina Niet meer actief

En toch snap ik het probleem niet? Waarom heb jij meer recht dan ts? Waarom moet ts en haar kind zich aan jou aanpassen?

Er zal wel vaker iets tegen je kind gezegd gaan worden in haar leven wat ze niet leuk gaat vinden, ga jij als mama zo reageren? Beetje overdreven

20. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Nou, voor deze middenweg ben ik dus een beetje zoekende, en ik vind het erg moeilijk, ook door alle harde reacties hier en het gevoel dat het je zo opgedrongen wordt. Je verwoord het mooi vind ik, en ook met jouw stukje tekst zal ik mn voordeel doen. Je slaat voor mij de spijker op zn kop, ik vind het gewoon te veel en te lang allemaal... :(

Deel Deze Pagina