Die verplichting maken die moeilijke moeders er zelf van. Er zit nog steeds een knop op de TV, je kan nog steeds om de bakken met snoepgoed in de winkels heen lopen, je kan de speelgoed winkels gewoon voorbij lopen. Niemand verplicht jou om mee te doen.
Omdat ik vind dat mijn kind niet uit zijn fantasie wereld gehaald hoeft te worden. Nogmaals, dat jij verteld dat Sinterklaas niet bestaat vind ik geen enkel probleem maar ik zou het niet netjes vinden als andere kinderen tegen hem gaan zeggen dat het niet bestaat. Ik verplicht jouw kind toch ook niet om er wel in te geloven? Laat iedereen toch gewoon.
Wanneer je kind jankend thuis zal komen wanneer het hoort dat Sinterklaas niet bestaat vraag ik me serieus af waarom je haar laat geloven. Mijn zoontje is net 4 en heeft al vragen gesteld maar zeg gewoon dat het een verklede man is met cadeautjes maar dat wij dat niet vieren. Of dat mag ik zeker ook niet zeggen dat wij het niet vieren want stel dat mijn zoontje dat zegt gaan die andere kinderen weer vragen stellen?! Hoe verklaren de sint vierders dat de sint niet overal langs gaat?
@Debaky Hahaah ja maar jij doet toch precies datgene wat ik ook doe? Jij vertelt je kind dat hij wel bestaat en jou kind "dringt" mijn kind dit toch ook op? Mijn kind komt thuis en vraagt zich af hoe het nu zit want wij vertellen wat anders thuis over Sinterklaas.. En dan zou ik gewoon uitleggen dat sommige kindjes er wel in geloven. Ipv hoe jij zou reageren... Het is toch dubbel wat jij allemaal roept?
Omdat ik weet dat als ik later vertel hoe het zit hij mij het zal vergeven dat we dit altijd voor hem hebben verborgen. Ik ben ook nooit boos geweest op mijn ouders dat ze nooit eerlijk hebben verteld hoe het echt zit. Ik ben ze juist dankbaar want ik heb echt geweldige tijden beleefd rond Sinterklaas. En als de tijd rijp is dat hij niet meer zal geloven dan wil ik het zelf uit kunnen leggen en niet dat hij het van een klasgenootje hoort.
Precies dit, debaky kan ook tegen haar kind zeggen: "tja, er zijn ook kindjes die niet geloven, dat kan" en dan gewoon lekker verder gaan met wel geloven en vieren? Dat pak ik of mijn dochter je echt niet af hoor...
tja.... success met het goede moment bepalen want ik gok dat de kans groter is dat je te laat gaat zijn, de meeste kinderen horen het uiteindelijk van andere kinderen....
Mijn kind dringt jouw kind helemaal niets op. Hij gelooft in Sinterklaas, wat dringt hij daarmee jouw kind dan op? Het is toch jouw goed recht om te zeggen hoe het met Sinterklaas zit? Maar waarom moet hij dat dan tegen mijn kind zeggen? Mijn kind zit toch ook niet de hele dag te verkondigen waarom die WEL bestaat ( in zijn ogen )
Gelukkig zijn de klasgenootjes van mijn zoontje niet zo. Er zijn er al een aantal die niet meer geloven en er is er nog geen 1 die gerept hebben over dat hij niet bestaat. Gelukkig zijn dit netjes opgevoede kinderen die respect hebben voor elkaar.
En wat maakt het dan dat je denkt dat mijn dochter dit andersom wel gaat doen? Dat ze de hele dag gaat roepen dat het nep is? Waar haal je dat vandaan... of heb je een glazen bol? Je maakt je nu al druk over iets waarvan je niet eens weet of het wel gaat gebeuren en wat voor impact dat dan heeft. en je gaat er nu al van uit dat mijn dochter straks een gemeen rotkind wordt. Dank je wel.
Ik heb mijn kinderen van kleins af aan verteld dat sint en piet verkleed zijn, gewoon omdat ik hen niet voor wil liegen. Maar dat doet voor hen niets af aan de pret. Wij hebben ook gewoon pakjesavond en ze mogen gewoon hun schoen zetten en gaan mee in het feestgebeuren op school. Naast dat doen we er verder niet veel aan, maar het is nou eenmaal prachtig voor die kids, dus laat ik ze er lekker van genieten, maar vertel ze wel de waarheid.
Aanpassen klinkt direct zo streng.. Gewoon een klein beetje respect naar de mensen toe die het wél vieren, en andersom precies hetzelfde. En niemand stelt dat sinterklaas vieren verplicht is, dat is je eigen keuze. Het is ook helemaal geen kwestie van wie er wel of niet gelijk heeft in deze discussie, voor beide kanten valt er wat te zeggen, vind ik dan Als een kindje aan mijn dochter zou vertellen dat het niet echt is... So be it, ik denk niet dat ze daar wakker van zou liggen.. Toen mijn ouders vertelden dat het niet echt was, was ik er ook al een beetje uitgegroeid omdat je om je heen ook steeds meer dingen oppikt. Ik vond het ook geen drama, heb het mn ouders direct vergeven maar wél een tijdje tegen ze gebruikt wat liegen betreft
Nou, zo kan het toch ook! Ik snap niet waarom debaky mijn kind dan beschouwd als een lopende tijdbom of een of ander risico. Dat vind ik zo jammer, en is niet mijn intentie met het graag niet willen vieren van sinterklaas.
Nog een kleine toevoeging aan bovenstaande discussie: Ik heb ervaren dat het voor de meeste kinderen helemaal niet uitmaakt of ze wel of niet geloven in Sinterklaas, ze kunnen er toch lol aan hebben, het is toch gewoon een feest! Of hij nou echt is of niet... Mijn kinderen WETEN dat het niet echt is, maar als de beste man er is, GELOVEN ze er toch wel weer in. Dat is het mooie van kinderen.
Ik denk niet dat men verwacht dat jouw kind een rotkind wordt. Maar in woon bv in een zeer multiculturele buurt waar veel kinderen geen sint vieren ivm geloofsovertuiging en zodra wij in de sint tijd de deur uitstappen zijn er een aantal die net als prem gelijk roepen: sinterklaas bestaat niet. Dat vind ik erg kwalijk en ik vind dat ouders zich daar bewust van moeten zijn. Zij doen het gewoon uit pesterij en nee ik bedoel helemaal niet dat jouw kindje dat gaat doen. Maar wees je er bewust van wat kinderen kunnen doen. Over je gulden middenweg, jouw kindje mist niks als jij dat sint journaal niet opzet. Meer wel sint gelovende kinderen in de klas keken er niet naar en liepen niks achter op leeftijdsgenootjes. Thuis kun je de gekte beperken. Ik ken genoeg kids die "gechanteerd" worden met als je dit of dat niet doet krijg je niks van de sint. Ik doe daar ook niet aan mee. Sint is gewoon een lieve man die alle kindjes aardig vindt ook al luister je een keer niet goed naar papa en mama. Maar als je heel vaak niet goed luistert kunnen papa en mama wel beslissen dat je überhaupt geen schoen mag zetten Het is voor kindjes een hele leuke tijd als papa en mama normaal blijven doen en als jij je eigrn grenzen aangeeft kun jij je kindje met een gerust hart in de sint laten geloven zonder hysterisch gedoe er omheen.
Wij hebben altijd onze kinderen voorgehouden dat het een verkleedpartij is. Sowieso hebben we helemaal niks met dat sintenpietengedoe, maar sinds we tijdens een vakantie begin december járen geleden in België waren en we meerdere keren mensen een kruisje zagen slaan als er een `sinterklaas`over de weg liep. Zelfs bij een `sinterklaas`met overduidelijke borsten en damesschoenen! Onze kinderen krijgen geen kadootjes met sinterklaas (maar dat is ook geen probleem voor ze, ze zijn nl. ook alle drie rond deze periode jarig) en ze zijn blijkbaar zó door ons `geindoctrineerd' dat ze het heel normaal vinden. Inmiddels zijn ze een stukje groter, dus is de kwestie al helemaal uit de lucht, maar we laten een ander vrij in wel vieren, maar willen zelf ook graag vrijgelaten worden om dit niet te doen. Zo vieren we bijvoorbeeld wel kerst e.d., maar ook zonder kadootjes, omdat dit helemaal niets met het kerstfeest te maken heeft. De kinderen hebben daar ook nooit moeilijk over gedaan. Sowieso zijn wij niet heel scheutig met allerlei kadootjes. Wat ze nodig hebben krijgen ze, wat ze héél leuk vinden met een verjaardag of ze sparen ervoor. We gaan nl ook niet zelf voor sinterklaas spelen.
Het lijkt me heerlijk als het leven zo ongecompliceerd is dat je je zo op kunt fokken over sint en piet. Dat je werkelijkwaar dáár heel boos om kunt worden als men er een (in jouw!) Ogen verkeerde opmerking over maakt naar je kinderen.
Ik heb het topic maar half gelezen, maar hier valt me echt de `bek`van open! Wát een onzin! Is sinterklaas ook al van levensbelang??? Je kinderen zullen in hun leven wel vaker wat horen, hoor, wat ze niet leuk vinden, anders beleven, of anders geloven! Worden ze sterk van!