Goedemiddag, Ons dochtertje is 4 maanden oud en weegt 6600 gram. Op het CB hebben ze ons geadviseerd om nu al te beginnen met bijvoeding. Zelf hadden we het idee om met 6 maanden te beginnen (rapley methode). I.v.m. allergieën zou het beter zijn om nu al wat te introduceren. Kunnen we ons in vinden, dus we gaan het proberen. De vraag is alleen hoe dit het beste te doen. Vind overal schema's voor introductie bij 6 maanden en dan staat er ook pap of broodkorst bij. Dit is nu nog te vroeg voor haar. Heeft u een advies hoe en wat te introduceren. Verder krijgt ze BV (5 voedingen) en op het KDV krijgt ze 1 keer BV in de fles 180/200 cc en 1 keer kunstvoeding 180/200 cc, omdat ik niet voldoende gekolf krijg. De bijvoeding kan ik dan tussen de voedingen door geven toch?
Beste Kaat1984, Bij 4 maanden kan je inderdaad beginnen met de introductie van bijvoeding. Dit wil zeggen een fruithapje of een groentehapje. Tussen 2 voedingen in kan je die aanbieden. Begin met enkelvoudige soorten zodat je kindje kan kennismaken met de nieuwe smaken. Fruitsoorten die geschikt zijn: banaan, appel, peer. Groentesoorten die geschikt zijn: wortel, broccoli, spinazie, sperzieboontjes. De Rapley methode wordt meestal toegepast vanaf 6 maanden omdat dan het kindje zelfstandig moet kunnen eten. Ik denk dat deze methode nog niet geschikt is voor baby's vanaf 4 maanden. Groet, saskia