Voor welke anticonceptie koos jij?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door dame82, 2 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hallo dames,

    Inmiddels alweer 6 maanden geleden bevallen.
    Ik slik nu nog de minipil omdat ik borstvoeding gaf, maar ben daar mee gestopt. Dus tijd voor nieuwe anticonceptie.
    Altijd geroepen dat ik een spiraal zou nemen, maar twijfel toch.
    Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen...waar kozen jullie voor en hoe is dit bevallen?
    Alvast bedankt :)
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Ik heb al van alles gehad.
    Combinatie-pil kreeg ik ernstige bijwerking van en mag ik nu nooit meer hebben.
    Condooms vind ik een gedoe en iets te onbetrouwbaar.
    Minipil beviel mij niet vanwege constante bloedverlies.
    Mirena beviel mij niet vanwege vele bijwerkingen.

    Nu mijn 2e koperspiraal. Ik ben een spiraal fan omdat je dan lekker nergens aan hoeft te denken, jaren lang. Menstruaties zijn met de koperspiraal wel iets heftiger, maar voor mij acceptabel. Zoveel andere opties heb ik overigens ook niet meer (mijn man zou gaan voor sterilisatie, maar nu met corona is het er nog niet van gekomen...).

    Als ik om mij heen kijk, dan hebben bijna alle vriendinnen, schoonzussen etc een spiraal (hormoonhoudend of koper).
     
  3. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ik heb idd ook veel bloedingen nu en ben er klaar mee. Dus vandaar maar eens verder kijken en vooral beslissen ;)
    Misschien moet ik het ook maar gewoon proberen, het is toch persoonlijk wat men ervan vindt. Ben je nooit bang om toch zwanger te raken ondanks spiraal? Je leest het toch geregeld, waardoor ik bang ben dat ik moeite heb met vertrouwen erin....
     
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Ik lees even mee.. moment om weer aan anticonceptie te denken, komt steeds dichterbij.
    Vind het lastig na bijna 2,5 jaar zonder.. liever geen hormonen meer, maar koper spiraal spreekt me ook niet echt aan. Condooms vind ik ook een gedoe. M'n man vindt zich nog te jong voor een sterilisatie (hij is 30) en dat begrijp ik wel..
    Denk toch maar weer kijken naar de pil.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  5. SilverLining

    27 okt 2020
    14
    9
    3
    Vrouw
    Ik lees ook even mee. Ik heb van mezelf geen kindjes maar ben hormonale anticonceptie letterlijk en figuurlijk zo moe :oops:
     
    2littlemonkeys en dame82 vinden dit leuk.
  6. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Kyleena. Heel tevreden mee.
     
  7. Carly89

    Carly89 Actief lid

    20 aug 2020
    209
    212
    43
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb twee jaar een koperspiraal gehad na jarenlang hormonale orale anticonceptie geslikt te hebben waar ik echt slecht op ging. Ik vond het een verademing. Niet nadenken over het slikken van iets. Klein nadeel vond ik wel dat tijdens de seks het draadje soms te voelen was.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  8. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Menstrueer je daar wel gewoon doorheen?
     
  9. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hmmm en dan is er in geval van de spiraal ook nog de keuze tussen hormoonspiraal en koperspiraal...voor de dames met spiraal waar koos jij voor en waarom?
     
  10. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Na de bevalling ga ik, denk ik, eerst weer tijdelijk aan de pil. Wij zijn straks met drie kindjes compleet en mij man gaat zich dan laten steriliseren. Hormonen en ik zijn niet zo'n goede combinatie, dus dit lijkt ons de beste oplossing :)
     
    dame82 vindt dit leuk.
  11. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ik lees graag mee; ik vind niets wat bij me past :( We gebruiken condooms, maar ik vind het niet prettig in gebruik en ik zit toch ook vaak in de rats of het wel veilig genoeg is.

    Ik kan zeer slecht tegen hormonen (depressies) en de pil valt daarmee dus af - ook gezien mijn leeftijd ondertussen. Op aanraden van de huisarts een paar maanden de mini pil geprobeerd (alleen progesteron), maar ook dat was vreselijk (agressief, voortdurend doorbraakbloedingen, ongelukkig, aankomen).
    Het spiraaltje durf ik ook niet aan. Mirena en Kyleena niet vanwege de hormonen en een koperspiraal niet vanwege risico op heviger bloedverlies (bloed nu al praktisch leeg elke maand; dat moet echt niet erger worden).
    Ik ben bij mijn vriend voorzichtig sterilisatie ter sprake aan het brengen. Maar hij is nog niet zover om het echt af te sluiten (we hebben samen 1 kindje; ik heb er zelf nog 2 uit een vorige relatie). Realistisch gezien is dit het, maar ik snap zijn gevoel ook wel dat hij er nog niet helemaal aan toe is. Afwachten.
    Heb ook zelf over sterilisatie nagedacht, maar ik ben dus panisch voor narcose...

    Kortom: ik heb echt geen idee! Maar je hebt wel gelijk: het is ook persoonlijk hoe je op wat reageert, dus soms toch maar eens wat proberen. Is het het niet, kun je er ook weer mee stoppen natuurlijk.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  12. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ik heb een paar weken geleden de

    Ballerine spiraal laten zetten. Deze is zonder hormonen en rond ipv een T vorm zoals de meeste spiralen.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  13. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Wij gaan voor sterralisatie van mijn man nadat ons kindje is geboren. Totdat dat rond is gaan we tijdelijk condooms gebruiken
     
    dame82 vindt dit leuk.
  14. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ben benieuwd hoe dat bevalt. Vooral omdat ze zeggen dat bloedverlies daardoor niet meer zou worden, zoals met een gewone koperspiraal.
     
  15. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ja ik ben ook erg benieuwd. Heb nog nooit een spiraal gehad. Had altijd microginon 30 totdat ik 3 jaar geleden de pil in de prullebak gooide.
    Maar wilde geen hormonen meer,en aangezien ik voor de zwangerschap altijd heel licht ongesteld was,stelde ze deze voor
     
  16. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Ik heb hem nu een half jaar en nog geen menstruatie gehad. De eerste drie a vier maanden wel af en toe spotting (bruin/roze verlies) maar dat werd steeds minder. Nu echt nog naar heeeel zelden en kan het dan prima af met een inlegkruisje.

    Maar volgens mij is dit voor iedereen anders. Ik heb gekozen voor de Kyleena omdat die minder hormonen bevat dan de Myrena.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  17. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ik ben benieuwd of je door deze wel gewoon menstrueert? Als ik voor de spiraal ga hoop ik natuurlijk dat de menstruatie weggaat blijven;)
     
  18. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hier dus mini pil en ook continue doorbraakbloedingen :( Ik hoop dat bij een spiraal de menstruatie ook weg gaat blijven, maar dat is een kwestie van uitproberen. Meer bloedverlies zie ik zeker niet zitten.
    Het is een zoektocht he.
     
  19. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ooh nee dat maakt mij niet zoveel uit. Het lijkt mij juist erg ongezond om nooit ongesteld te worden als je een normale eisprong hebt dan.. je lichaam werkt niet voor niks zo.
    Maar dat is natuurlijk ieder voor zich
     
  20. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Euh, dat was ik niet niet, tot het me overkwam :oops:... Mijn 1e koperspiraal is verzakt en daar kwam ik achter door een ongeplande zwangerschap. Later bleek het type koperspiraal die ik toen had bekend te staan om verzakken en wordt nu afgeraden.

    Ik heb nu dus een ander type koperspiraal dat betrouwbaarder is. Toen de mirena een ramp bleek (ik bleef mijn cyclus gewoon houden en 3 van de 4 weken bloedverlies en lichamelijke en psychische klachten), ben ik serieus gaan praten met gyn over sterilisatie (van mezelf), maar daarbij blijft ook een kleine kans bestaan op ongeplande zwangerschap. En die bleek dezelfde te zijn als van die koperspiraal, 1 op 1000 gebruikers. Toen heb ik mezelf de kosten en risico's van ingreep bespaard en heb een nieuwe spiraal laten plaatsen.

    Het is goed om je te realiseren dat een ongeplande zwangerschap bij pilgebruik veel vaker voorkomt, wat dat betreft is een koperspiraal echt wel betrouwbaarder.

    Gyn raadde sterilisatie van de man het meest aan :p, alleen mijn man heeft een tijd nodig gehad om daar open voor te staan.
     

Deel Deze Pagina