Voor welke anticonceptie koos jij?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door dame82, 2 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Hier altijd aan de pil geweest, toen een merena spiraaltje met het idee dat ik niet hoefde te ontpillen als ik zwanger wilde worden.

    Toen ik zwanger wilde worden en stopte met anticonceptie kwam ik er pas achter dat ik me veel fijner voel zonder hormonen. Na mn bevalling de minipil en erna weer een Merena spiraal, maar dat was toch niet fijn: libido verlies en wat minder happy.
    Toen na een maand of 5 een koppersiraaltje laten zetten, veel beter! Geen hormonen, maar ben wel ongesteld. Niet enorm heftig ofzo gelukkig, en regelmatig dus ik weet wanneer t komt.
    Ik ben pro koperspiraal. Als je echt veel last hebt van menstruatiekrampen zou ik idd voor de balerina gaan trouwens.
     
  2. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Dat vond ik ook het beste, maar nu onze kinderwens vervuld is, zie ik het nu er niet meer van in zeg maar ;) Ik heb geen eisprong meer nodig. Misschien is dit wat naïef gedacht?!
     
  3. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Oei, dat lijkt me schrikken. Het is bijna een beetje gek dat ik daar zo bang voor ben...van de eerste was ik niet zwanger te krijgen. Dat kostte een lang medisch traject. Kon me niet voorstellen dat ik ooit 'zelf' zwanger kon worden, totdat nummer 2 spontaan kwam!
    Mijn vriend grapt altijd: de eerste met moeite, de tweede spontaan en de derde per ongeluk :eek: dus ja.
    Maar moet het maar eens proberen, want de pil is ook niet echt fijn.
     
  4. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Is de balerina goed tegen buikkrampen? Ik had voor mijn zwangerschappen altijd veel krampen. Na de eerste niet meer of minder, maar wel meer bloedverlies. En nu geen idee. Door de minipil nog geen echte eigen cyclus gehad.
     
  5. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ze zeggen van wel. Omdat de ballerine rond is ipv Tvormig.

    Ik kan er zelf nog niks over zeggen. K heb hem deze pas een klein maandje en had voorheen nooit heel veel last van krampen
     
    dame82 vindt dit leuk.
  6. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Misschien een domme vraag hoor, maar hoe merk je dat je spiraal moet worden vervangen? Omdat ik altijd lees 5 tot 10 jaar?
     
  7. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    5 jaar is hormoonspiraal
    10 jaar is koper

    Het is dus niet 5 tot 10 jaar. Maar 5 OF 10 jaar.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  8. Krisjee

    Krisjee Bekend lid

    19 feb 2013
    719
    1.245
    93
    NULL
    NULL
    Voor dat ik zwanger wilde worden, heb ik een implanon gehad. Heel erg tevreden over, niet meer ongesteld geworden destijds.
    Inmiddels eruit en na 7 weken weer een nette cyclus en na 2x ongesteld zwanger geworden. Al met al erg tevreden.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  9. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Ik heb nu sinds 2 jaar een koperspiraal en bevalt prima, wel iets meer bloedverlies maar dat is te overzien. Al heb ik wel last van een pijnlijke eisprong en pijnlijke borsten tijdens menstruatie maar verder geen ongemakken.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben nu met m'n tweede mirena bezig. Het plan was om 5 jaar mirena te doen en dan zou mijn man zich latere steriliseren. Maar de mirena bevalt goed. Het eerste half jaar (ongeveer) was gedoe. Kort samengevat: bruine drab. Maar daarna ben ik 4,5 jaar niet ongesteld geweest. En dat bevalt prima!
    Dus toen de eerste 'op' was, heb ik er nog één genomen. Even een bloeding rond her plaatsen en daarna weer geen menstruatie.

    Bij het gebruik van de pil (microgynon30 en stediril30) had ik vaak last van hoofdpijn. Daar heb ik met mirena geen last van.
     
    dame82 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.248
    19.009
    113
    Ik ben aan de pil, tot ik me eindelijk eens laat helpen :rolleyes: (stel dat steeds maar uit... :oops:). Een spiraaltje mag ik niet volgens de artsen, en van de pil merk ik amper iets. Ontpillen hoefde ik eigenlijk ook nooit. Ik merk geen verschil tussen wel of geen hormonen.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik merk wel heel veel van hormonen helaas, maar heb nu toch een mirena. En ja, ik merk eigenlijk wel dat ik er iets minder van in mijn vel zit, maar wel veel minder erg dan van de pil (en daar word ik ook erg misselijk van), en ik moest iets hormonaals vanwege heftige menstruaties die niet meer op te vangen waren met pijnstillers. In het verleden heb ik ook een keer een koperspiraal gehad en dat zou mijn voorkeur hebben als ik niet met mijn menstruatieprobleem zou zitten (of eigenlijk had mijn man zich dan wel laten helpen denk ik en ik helemaal niets). Ik heb nu een beetje de insteek dat ik nu zo oud ben dat ik het met de mirena wel uit kan zingen tot aan de overgang.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  13. Orchidea

    Orchidea Bekend lid

    1 jun 2018
    857
    516
    93
    Vrouw
    Na de bevalling van mijn dochter ben ik aan de mini pil gegaan, helaas kreeg ik daar continu doorbraak bloedingen door dus ben ik daar na een maand of twee mee gestopt. Daarna zijn wij overgegaan op condooms en drie maanden later besloten om voor een tweede kindje te gaan. Helaas heeft dit 20 maand op zich laten wachten, maar goed. :thumup:

    Ik ga na de bevalling van ons zoontje weer een mirena spiraal laten zetten. Daar was ik tevreden over, het plaatsen viel mij ontzettend mee. Paracetemol 2 maal ingenomen van tevoren en gaan. Weer beschermd voor 5 jaar. Wij zijn er nog niet aan uit of er een derde komt of dat ons zoontje ons “compleet” maakt. Vandaar
     
    dame82 vindt dit leuk.
  14. HappyJ

    HappyJ Lid

    19 jan 2020
    61
    31
    18
    Vrouw
    Ik heb nu 3 maanden een koper spiraal en ik ben er wel super tevreden over!
    Moet wel zeggen dat ik zowiezo geen zware bloedingen had, dat was een "voorwaarde" Voor mijn gyn. Anders is het miserie volgens hem want ze zijn inderdaad wel heviger nu maar voor mij nog steeds geen probleem eigenlijk.
    Plaatsen viel reuze mee, nog wel wat heviger krampen tijdens menstruatie maar minder bij elke cyclus.
    Je lichaam probeert echt wel dat vreemde lichaam in het begin af te stoten!
    Bovendien dus volledig hormoon vrij!!
     
    2littlemonkeys en dame82 vinden dit leuk.
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Na de geboortje van de jongste gekozen voor een mirena. Ook om op die manier stabiliteit te krijgen in de hormonen (vanwege depressies ook) .
    Inmiddels is dochter 10 ;) . Na een maandje of 3 nooit meer ongesteld geweest.

    Wat voor mij overigens ook een reden is om niet zónder hormonen te willen: M'n man kan zich wel laten steriliseren (vind hij geen probleem) maar menstruatie zonder pil vond ik best heftig. En nu al járen geen menstruatie: Superfijn!
    Enig nadeel is dat ik de nieuwe menstruatie dingetjes (cup, ondergoed, welk maandverband etc) niet 'kan' testen voor m'n dochters nu ze op die leeftijd komen :p . Maar ik mis het zéker niet verder.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  16. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Oooh, ik ben zoooooo jaloers!!! :p
    (ik hoopte ook heel erg dat mirena bij mij zo zou werken, maar dat was zeer teleurstellend.... Ik 'steun en kreun' regelmatig bij de maandelijkse ongemakken en kwaaltjes, niet alleen van menstruatie maar ook van PMS/hormoonschommelingen :rolleyes:)
     
  17. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Jaren de pil gehad. Van mijn 13 tot 27.( Met ruim jaar pauze om zwanger te worden en 2x zwangerschap ) . Zoon kwam door pil heen maar daarna toch nog met succes gebruikt . Op den duur echter geen menstruatie meer in stopweek, extreem acne en echt last van de hormonen. Wilde sterilisatie. Maar gyn vond met te jong.
    Advies spiraal. Deze gebruikt tot mijn 32 . Had veel migraine aanvallen en buikpijn. Geen menstruatie maar wel elke maand krom van de pijn :(. Ook metaal smaak ik me mond ( die niet van spiraal kwam volgens gyn). Depressief etc :(. Mirena spiraal

    Uiteindelijk sterilisatie op mijn 32 en zo blij mee. Pas 5 maanden na verwijderen spiraal kwam mijn menstratie weer op gang ( en dan zeggen ze dat het dusdanig weinig hormoon heeft dat je er geen last van Kunt hebben ). Migraine verdween. In afgelopen 2,5 jaar 1 migraine aanval gehad en met spiraal en pil 1/2x per maand . Ook metaal smaak is weg, huid rustig en geen stemmingswisselingen meer. Zit zo lekker in me vel.
     
    dame82 vindt dit leuk.
  18. HappyJ

    HappyJ Lid

    19 jan 2020
    61
    31
    18
    Vrouw
    Hier heb ik nu 4 maanden een koper spiraal en wat ben ik er blij mee!!!
    Anticonceptie is echt iets persoonlijk en wat voor de één werkt, werkt niet persé voor de ander.
    Eerste 2 cyclussen wreed ongesteld, hevigere bloeding, veel krampen ook tussendoor omdat je lichaam "dat ding" Nu eenmaal uit je lichaam wil maar nu een heel normale ongesteldheid, niet meer dan vroeger in men niet hormonale cyclussen want daarvoor aan de pil geweest gedurende jaren.
    Krampen zijn weg en vooral, geen hormonen meer!!!
     
    2littlemonkeys en dame82 vinden dit leuk.
  19. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Had je bij de mirena last van doorbraakbloedingen? Bleef je menstruatie weg? Na wikken en wegen besloten voor de mirena te gaan.

    Oja en gefeliciteerd met je zwangerschap:)
     
  20. Orchidea

    Orchidea Bekend lid

    1 jun 2018
    857
    516
    93
    Vrouw
    Nee, blij de mirena geen last van doorbraak bloedingen. Wel gewoon een menstruatie. De HA gaf aan dat het ook kan dat tevens de menstruatie elke maand wegbleef maar dat “geluk” had ik dus niet, maar vond ik verder geen groot probleem.

    Spannend. Wanneer word hij geplaatst?
    Dankjewel!
     

Deel Deze Pagina