Voor welke anticonceptie koos jij?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door dame82, 2 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik ben vandaag bij de huisarts geweest om het over andere anticonceptie te hebben. Ik heb daar ook de ballerine spiraal genoemd, maar daar had ze nog nooit van gehoord. Ze gaat het met collega’s en de gynaecoloog bespreken. Mocht dat niet kunnen oid dan ga ik denk ik voor het koperspiraal. Ik wil echt van de hormonen af namelijk.

    Ben benieuwd waar ze mee komt binnenkort aan informatie.
     
  2. Blomma

    Blomma Bekend lid

    18 jun 2013
    525
    571
    93
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wat slecht zeg dat ze nog nooit van de Ballerine hebben gehoord? Het bestaat al zeker een jaar..!

    Hier ook veel twijfel, ik bloed ook hevig, zeker na mn 2 ma's en na mijn eerste zoontje. Maar iedere maand de 1e 3 dagen hevig. Maar van hormonen word ik bijna manisch en is mn libido nul... Twijfel nu tussen de Ballerine of Kyleena (minder hormonen dan de Mirena). Dames met ervaring met een van deze twee? :)
     
  3. capo

    capo Fanatiek lid

    16 nov 2020
    1.422
    1.943
    113
    Vrouw
    Ik heb een mirenaspiraal gehad, snel na mijn bevalling laten zetten, voor een periode van 2 jaar ongeveer. Beviel prima, maar alles was wat vlakker. Weinig PMS, lichte menstruatie, maar (dus) ook geen fijne pieken.

    Toen ik die (impulsief) liet verwijderen toen ik toch bij de huisarts was, heb ik een korte periode de nuvaring gehad. Maar binnen een maand of 3 merkte ik aan alles: ERUIT DAT DING. Had het gevoel dat mijn hormonale balans een rommeltje was. Voelde me gewoon niet mezelf. Bovendien voelde ik hem soms zitten (je draagt hem 3 weken en haalt hem er dan 1 week, net als bij de pil, eruit als stopweek).

    Toen zonder hormonen doorgegaan, met de Caya (een soort pessarium) en een zaaddodende gel. Breng je voor de seks in (dat went heel snel, bovendien kun je hem ook eventjes van tevoren in doen als je seks 'verwacht'). Ik vond dit echt super fijn, aangezien die zaaddodende gel ook je pH-waarde wat in balans houdt (lijkt op het milieu van je vagina). En met het uitdoen van de Caya (6 uur minimaal laten zitten) haal je toch ook het restant van het sperma er mee uit (sorry voor de details haha!). Waar ik voorheen in tijden van veel seks (dus veel verstoring van mijn milieu) behoorlijke klachten kon ervaren (geurtjes, afscheiding), is dit met de Caya helemaal weggegaan.

    Echt een aanrader! Bij sommige standjes kon mijn vriend hem wel voelen trouwens, soms. Maar dat was prima te doen met alternatieven.
     
  4. capo

    capo Fanatiek lid

    16 nov 2020
    1.422
    1.943
    113
    Vrouw
    Naast mijn verhaal hier boven, ik ben gewoon ontzettend voorstander van hormoonloze anticonceptie. Het verbaast me vaak als ik hoor dat vrouwen bijv aan zwaardere pillen gaan om PMS of zwaarte van de menstruatie te controleren. Ik ben voorvechter van het in ieder geval een kans geven, ervaren wat je lijf doet, zonder die hormonen. En kijken wat je met stress(management), goede voeding, beweging, goed slapen en eventueel supplementen kunt bereiken. Het vrouwenlijf hoort te 'golven' op hormonen, je hebt hierop mee te bewegen. Meer rust tijdens PMS/menstruatie, lekker actief rondom eisprong. Je kunt er echt de vruchten van plukken als je het niet onder een laagje 'onderdrukking' van ingenomen hormonen doet. (Helloooo libido!!!)
     
    CrazyMom en Mila1988 vinden dit leuk.
  5. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Gesproken als iemand die zelf geen (echt) zware menstruatie heeft.
    Als naar de wc gaan voelt als een perswee (serieus, dat was elke menstruatie 2 dagen zo bij mij de laatste jaren) en de pijn zelfs niet met diclofenac te onderdrukken is, dan zijn dit soort opmerkingen echt belachelijk natuurlijk. En ik reageer echt superslecht op hormonale anticonceptie, dus ik had het liever anders gezien. Het was bij mij of een mirena of een baarmoederverwijdering, ik heb toch maar voor de mirena gekozen. :rolleyes:
     
  6. capo

    capo Fanatiek lid

    16 nov 2020
    1.422
    1.943
    113
    Vrouw
    Hè, sorry, oprechte excuses want ik lees nu terug hoe kort door de bocht ik mijn opmerking gaf. Is niet de bedoeling, want het klopt, ik spreek als iemand die weinig klachten ervaart. Dus dat is gewoon makkelijk praten.

    Wat rot voor je, hoeveel last je altijd hebt.

    Heb je je wel eens gestort op de wat meer alternatieve route? Vanuit de Chinese geneeswijze bijvoorbeeld, je hebt mooie boeken over endometriosediëten; wat je in welke fase het beste kunt eten, hoe je het best voor je lijf zorgt. Of accupunctuur, of supplementen.

    Maar ik begrijp heel goed dat je met die helse pijnen en die opties (baarmoederverwijdering, omg...) voor hormonen kiest.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Behalve de gangbare supplementen zoals magnesium, zink en vitamine d (wat overigens wel een heel klein beetje helpt, maar niet voldoende), heb ik niet echt de energie om me daarop te richten, ik denk dat sommige dingen wel kunnen helpen, maar waarschijnlijk niet voldoende en met 2 kinderen met beperking, lukt me dat gewoon niet om daar ook nog mee aan de slag te gaan.
    Maar, mijn insteek is ook wel een beetje dat ik met deze mirena klaar ben, ik ben al 45, dus met een beetje geluk laat de overgang niet te lang op zich wachten.

    Ik ben het overigens wel met je eens hoor, dat hormonale anticonceptie beter de laatste keuze is en niet de eerste. Bij mij zeker wel de laatste keuze en in de periode dat ik een beter te hanteren menstruatie had, had ik een koperspiraal. Vind ik ook best een aanrader.
     
  8. capo

    capo Fanatiek lid

    16 nov 2020
    1.422
    1.943
    113
    Vrouw
    Dat snap ik. Klinkt intensief <3 xx

    Ik gun het andere dames om (als het acceptabel is wat je aan klachten of dipjes krijgt) te ervaren wat je lijf echt doet en hoe het golft met de hormonale ontwikkelingen in een cyclus, en hoe je er soms 'meer jezelf' door kan voelen. Met ook die fijne pieken die er dan kunnen zijn. Ik denk dat ik daarom zo stellig schreef.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  9. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    En dat snap ik ook, want ik voel me ook beter zonder hormonen. Met de mirena voel ik me vele malen beter dan met de pil, maar als ik geen hevige menstruatieklachten had gehad, dan was ik daar zeker niet voor gegaan.
     
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.984
    5.816
    113
    Na allerlei hormonale anticonceptie (pil, nuvaring, mirena)en alle ellende die daaruit volgde (doorbraak bloedingen, maandenlang ongesteld) was ik het gerommel met mijn lijf zat en zijn we overgestapt op VHZDKU.
    Werkt voor ons heel goed, maar is niet voor iedereen de beste keus, dat begrijp ik.
     
  11. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    @capo

    Interessant stukje uitleg.

    Ik zou ook het liefst iets willen wat vrij is van hormonen. Kan er absoluut niet tegen. Ik gebruik al heel lang geen pil meer.

    We hebben het altijd via "schema" gedaan. Ging jaren goed tot vorig jaar. Nu wil ik dat risico niet meer nemen maar zit ook niet te wachten op iets onnatuurlijk. Voor nu doen we niks want de borstvoeding is belangrijker.
     
    capo vindt dit leuk.
  12. CrazyMom

    CrazyMom Niet meer actief

    Ik heb van mijn 15e tm mijn 22e de pil geslikt en toen ik een tijdje gestopt was met de pil wist ik niet wat ik mee maakte. Ik was een ander mens zónder al die hormonen. En nu zou ik nooit meer iets van AC slikken waar wel hormonen in zitten. Mijn libido ging omhoog, ik kon opeens veel beter met mijn emoties om gaan. Ik ben nu 29 en net bevallen van ons derde kindje, maar persoonlijk zie ik niet veel andere keuzes dan condooms gebruiken of laten steriliseren (maar dat laatste willen we nog niet). AC met hormonen vallen af en de pil en spiraaltjes kunnen een abortieve werking hebben. De kans is maar heel klein, dat weet ik, maar dat staat haaks op wat wij geloven en daarom is dat voor ons geen keuze.
     
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    En een pessarium? Heb ik verder geen ervaring mee, maar heb daar wel positieve ervaringen over gelezen.
     
  14. CrazyMom

    CrazyMom Niet meer actief

    Ja ook over na gedacht maar ik plan echt niet altijd 3 uur van te voren seks.. of ik moet t elke dag in gaan doen. Het leek mij wat onhandig
     
  15. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Oh, ik wist niet dat dat 3 uur vantevoren moest. Dat lijkt mij ook niet zo handig dan.
     
  16. capo

    capo Fanatiek lid

    16 nov 2020
    1.422
    1.943
    113
    Vrouw
    Pessarium zoals de caya kan vlak voor de seks of inderdaad al een paar uur van tevoren ingebracht worden. Even wennen en daarna net zo’n makkelijk klusje als een condoom omdoen!

    ik ga er na mijn zwangerschap zeker weer naar over!
     
  17. capo

    capo Fanatiek lid

    16 nov 2020
    1.422
    1.943
    113
    Vrouw
    dit! @CrazyMom
     
  18. CrazyMom

    CrazyMom Niet meer actief

    Thanks!

    Misschien toch maar eens naar kijken inderdaad. En wat vindt je hier t voordeel aan t.o. condooms?
     
  19. capo

    capo Fanatiek lid

    16 nov 2020
    1.422
    1.943
    113
    Vrouw
    Het gevoel! Condoom voelt voor mij minder fijn dan zonder, maar voor man is dat verschil nog groter natuurlijk. En ik vind de rubbergeur niet fijn.

    De caya is eigenlijk helemaal geen onderdeel van de seks omdat je hem van tevoren in doet en naderhand dus moet laten zitten.

    En ik vind het fijn dat door die zaaddodende pasta het vaginale milieu wat op peil blijft!
     
  20. CrazyMom

    CrazyMom Niet meer actief

    Even kijken of mijn zorgverzekeraar het toevallig vergoed :D
     
    capo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina