Zo praat mijn schoonfamilie ( komen uit zwolle ) en die slikken idd ook altijd de e'tjes in ... Geweldig ...
Noorderling toevallig? Hier een Zeeuws geboren/Gronings opgegroeide meid met een Zuid Afrikaan als vent. Hmmm... Probeer hem ABN bij te brengen, maar wil niet echt lukken... hahaha... Lieveheersbeestje noemen we wel allebei pimpampoentje
wij zijn allebei brabo''s het enige is dat ik zeg peejen ( ipv hij wortels) verder kan je mij niet verstaan als ik plat praat bet ie ak em aai? ( bijt hij als ik hem aai) erepelscheller ( aardappelschilmesje) senspaal ( lantaarnpaal) juin ( ui) witte wel ( weet je wel) hedde gij de gezeet? ( heb jij dat gezegd) lukkut een bietje ( gaat het een beetje) schufke ( een laatje) appelesien ( sinaasappel) krek wak wou ( dat is nou net wat ik wilde hebben) das kei wijt weg ( dat is heel ver weg) ge moe nie mauwe ( je moet niet zeuren) munnen auto rijt sgaailijk ( mn auto rijdt niet zuinig) kan nog wel even doorgaan als het moet hahaha
Mirell toch .. Nee stoot je elleboog maar eens tegen het puntje van bv een kastje, dan krijg ie echt zo'n tintel gevoel ... Vandaar de benaming tinteldoosje
Hij zegt gootsteen en ik zeg zink Hij zegt container en ik zeg kliko Hij zegt augurken en ik zeg pickels Hij zegt een film uitzien en ik zeg een film afkijken
Hahaha zo heeft m'n vriend (Vlaming) ook heel veel uitdrukkingen! Ik moest ook het ABN niet lezen om te snappen wat je bedoelde.
Wij hebben altijd maar een km of 15 van elkaar gewoond, maar toch zeggen we heel veel dingen anders.(Brabant) griezel- hark toeptafel- statafel tut- speen paars- perz kar-ker En zo kan ik nog even doorgaan.
Ask da almoal op moe gan skrijvuh benk merege nog bezig! Euh... Vanalles dus. Ik ga bij iemand langs hij gaat er aan. (en als ik dat zeg dan zegtie wel even zwaaien heh als je langs komt ) Hier neffe=hier naast bekant=bijna mee= meteen nouja zo kan ik dus n hele lijst maken met Brabants vs amsterdams ZEKER als mn moeder hier geweest is of ik daar dan ben ik weer een en al Brabo. Dus dat word morgen weer leuk. Dan zit mn vriend weer bij ons en ik en mn moeder beginnen dan redelijk in het abn voor hem maar al snel wordt het abb (algemeen beschaaft Brabants ) Kannie hepeleh...zit in t bloed. OJA! Grote oorlog hier om hoe de fiep (speen) heet. Maar ik win denk ik want Wendy zegt vaker fiep (iep) als speen (peen)
ik kom uit west-friesland en probeer altijd goed ABN te praten. maar het lukt het niet altijd de chips is bol-> de chips is oud ik ga te werk-> ik ga naar mn werk ben je al op stel?-> ben je al gesetteld in je huis etc etc of overal 'denk' achter zetten.. mn schoonouders zij het toppunt van west-fries hoor! die hebben soms ondertiteling nodig noh, woar ben jij den weest? nou, waar ben jij dan geweest? LOL
haha zelfs zonder vertaling wik wa ge bedoel. ik noem 1 frietje een pinnetje friet, vriend snapt me nog steeds niet. ik zeg blik en veger, hij stoffer en blik. ik zeg wortelstamp (of peejestoamp), hij hutspot. ik zeg: we komen zo laat aanrijden, hij zegt we rijden zo laat weg. en natuurlijk slaaj mee juin mee jaaj mee erepol. (sla met ui met ei met aardappel) normaal gesproken gaat het redelijk, maar zodra ik moe ben, gedronken heb of rond carnaval heeft vriend (rasechte amsterdammer) een tolk nodig..
idd hier ook peejenstaamp, gruun meej witte, zurkolstaamp, nun bal gehak, nun vurk ( vork) un spaai, botten ( laarzen, rubberlaarzen) ik zij dr bekaant ( ben er bijna) ik zij dieje tut van dieje klene kwijt ( ik ben de speen van plurk kwijt)
hahaha leuk topic... mijn man is hagenees, ik ben een geboren en getogen achterhoeker hahahahah hier dus vaak ook dingen onduidelijk voor elkaar... doeken = knuffelen moekje= kusje luts= speen verder weet is zo snel niets maar sowiezo is het achterhoekse dialect voor hem erg lastig...
Hier ook ene bosschenaar....maar moest ff nadenken bij strutje! Dacht; wa zeet ze daar? Stom, als je t zo leest komt t toch anders over. Ik ben eigenlijk een gelders en bij ons is alles los....de winkel, t raam, de deur. De eerste keer dat ik tegen mijn man zei; doe t raam ff los...keek hij me wel heel raar aan en vroeg; moet ik ff een schroevendraaier pakken dan
Dat is hier dus net zo! Toen ik dat voor het eerst zei, keek mijn vriend mij aan alsof hij het in Keulen hoorde donderen. Hij begreep mij niet. Wij zijn trouwens allebei geboren en getogen in Drenthe, dus daar ligt het niet aan.