Ik word overigens helemaal gestoord van mensen die hun glas drinken op een filtertje zetten!! Lieve mensen, filters daar gooi je iets doorheen om het te filteren....een glas zet je op een VILTJE!!
Hi hi kom zelf uit Arnhem en mijn vriend in een Brabander. Ik moest erg wennen aan: - Ik ben afgewerkt (ik zeg ik ben klaar met werken) - Ik rij nu aan (wij zeggen we rijden nu weg)
Hier andersom, vriend is een Arnhemmer en ik kom uit Eindhoven. Ik ben ook altijd afgewerkt en aangereden
Haha vroeger had ik een vriendinnetje op de camping, ze kwam uit cullenborg. Ik zeg altijd ONS mam. Lig er nog helemaaal dubbel van toen dat meisje dus een keer zei: Zullen we dat even aan JOUW ONSMAM vragen! Verder zeg ik altijd dat iemand nie zo moet heuen (gehaast doen) toen ik dat voor de eerste keer tegen mijn vriend zei dacht hij dat ik wartaal sprak! Als ik een puist heb noem ik het altijd pokkel. Er is vast nog meer maar ik kom er zo niet op. XXX
Ik zeg sebiet, mijn man zegt meteen Ik zeg juun, hij zegt ui, Een kauwgom noem ik een tsjuwie (van chewy denk ik). Verder kan ik er zo even niet opkomen
@ Plurkie, kom je uit Bergen op Zoom uit de buurt of meer naar het noorden? Ik kom van Tholen en zeeuwen gebruiken heel veel dezelfde uitdrukkingen maar spreken het net iets anders uit
gister weer in wolluk gewist bij ons pap, viel mij nog meer op daar: wij zeggen rechtendeur ipv rechtdoor idd ons mam, ons pap, ons nollie/smam, spap, snollie is vriend trouwens de enige van boven de rivieren die friet zegt? of heb ik m gewoon goed getraind?
Mijn vriend komt uit West Brabant (Oosterhout) en ik uit Oost-Brabant (omgeving Helmond), maar zelfs dat levert af en toe al vreemde blikken op. Leukste vind ik nog altijd dat hij met de boodschappen "gesneden" mee moest nemen van me (stond op het lijstje). Hij belde me op wat hij nu in hemelsnaam mee moest nemen.... (= snijwaren) En hij kan er niet tegen als ik "weiter" zeg ipv "verder". Hij zegt ook rechtendeur trouwens, haha
Hier een typische Brabantse... Dus ontbijtkoek is natuurlijk peperkoek Verder nog Juffrouw Allema-worst... Dat is snijworst. Vroeger kwam de juffrouw van de eerste klas een keertje bij ons thuis eten en nam ze snijworst op brood. Ik vroeg toen wat voor worst dat was en zij maakte een grapje dat het haar worst was. Dus tot ik 10 of 11 was ofzo, heb ik altijd gedacht dat dat Juffrouw Allema-worst was... Heb er zelfs een keer om gevraagd bij de slager Stond ik even voor gek... Ben met een rood gezicht afgedropen naar ons pap toen...
koffie = bakkie zusje = zussie koekje = koekie Hier is het dus echt afkorten op zijn Rotterdams en verder geen rare benamingen voor woorden.
hihi, dat brabants daar moet je echt aan wennen, maar kan het ondertussen best goed verstaan, schoonouders staan op een camping in brabant en mijn schoonzus woont ook in brabant. Ik kom uit Rotterdam en mijn vriend uit den haag, en daar moest ik in het begin ook erg aan wennen hoor ,toch wel anders Hij zegt tul ik speen Hij zegt asbak ik prullenbak Hij zegt lieveheersbeestje en ik kapoentje Er zijn nog wel wat dingen maar kom er ff niet op, komt ook omdat we in Rotterdam wonen en hij gewoon steeds meer Rotterdams gaat praten in plaats van haags
Ik zeg kietelen, hij kriebelen(zó'n irritant woord) Verder zijn er vast nog een aantal, maar kan ik nu niet opkomen
Whahaha Die is leuk ! Mijn oma had vroeger oma-kaas... dat was minder leuk... Vanuit de oorlog liet ze dingen altijd liggen als ze al over datum waren (jakkie), op een feestje had ze eens een blok oude kaas liggen, waar je bijna doorheen kon kijken, zo glazig was die... Dat was dus oma-kaas... (gruwel ).
Yep ! Heb ooit een vriendje gehad van "boven de rivieren" en zijn hele familie keek me vreemd aan toen ik uitlegde wat peperkoek was... Toen ineens: "Oh, je bedoelt gewoon ontbijtkoek".... Ikke: "Wat ?".
wahaha, grappig allemaal! Ten eerste, het is echt PATAT van de snackbar (snekbar) . Friet komt van Frites en is dus niet Nederlands ! Met mijn dochter heb ik wel spraakverwarringen, met mannetje niet: Wat is de bloeding? - wat is de bedoeling? Vorruk (en kerruk, melluk etc) - vork Felicitatie - placenta Appelsapslang - navelstreng Mijn vader zei vroeger altijd "tuut"voor een kusje.
Ohja, vergeet er eentje... Wij zeiden vroeger thuis altijd: "Husse !" i.p.v. welterusten. Geen idee waar het vandaan komt, maar ik zeg het nu ook tegen mijn dochtertje...
Hij heeft het altijd over 'gerolen' ipv 'geruild' 'piepers' ipv 'aardappelen' 'kroelen' ipv 'vrijen' (kroelen is voor mij 'knuffelen', heel irritant als hij vraagt wat ik aan het doen ben en ik antwoord dat ik even met de katten aan het kroelen ben :S) 'trekker' ipv 'zeem' (vroeg ik of hij de zeem wilde pakken, kon hij hem niet vinden. Was hij opzoek naar de zemelap! (zemelap is voor hem dan weer een 'lapdoek')