Ik noem cervelaat altijd sisi, schijnbaar noemen ze dat ook niet overal zo. Sjors, wat toevallig jij ook uit Etten-Leur. Ellen27, de grens van Etten en Leur bij de oude snelweg? Nog nooit gehoord. Ben nu eigenlijk wel benieuwd geworden waar die grens dan nou echt ligt.
ik zeg ook altijd sisi inplaats van cervelaat. En drek, inplaats van direct. en ook juin inplaats van ui haha.. typisch brabants denk ik..hihi grappig om te lezen allemaal.
Ik en mijn vriend komen beide uit Noord-Holland, alleen ik kom uit 't Gooi en hij uit Hoorn. Bij ons is t dan niet het accent of dialect, maar ik spreek normaal NL alsmijn vriend niet in me buurt is hahaha , want hij praat dus straattaal !!! In het begin verstond ik er niets van ( had nooit straattaal gehoord of gesproken) VB zijn: Hij: patta's, ik: schoenen HIj: waggie, ik: auto Hij: scotoe, ik: politie Hij: attie, iket Hij: osso, ik: huis En zo kan ik hele waslijst benoemen hahaha. Hij noemt mij dan ook zijn chick, meid in plaats van vriendin. Zijn zoon noemt hij zijn boy. Als hij geen geld heeft zegt ie dat ie skere is( blut) Ik stop maar, want alles is hier in straattaal hahaha, hij praat ook wel gewoon nederlands hoor, maar vaak dus straattaal en komt in elke zin of verhaal wel voor woorden...Hj is het zo gewend, ik begirjp en versta t nu allemaal wel na 3jr, maar voorheen....
haha echt een leuke toppic.. en zoveel dingen zijn herkenbaar... en van die juin vind ik wel lachen zeg hoeveel zijn er dan 3 haha nooit overnagedacht maar idd gewoon hetzelfde.... wij hebben van thuis uit ook echt eigen woordjes hoor. zo noemen we van kleins af aan al als je bijv. iemand opbelt en de phone doet tuut , tuut , tuut zeggen we dat we oma luup aan de lijn hadden ... duh onze familie is nogal fantasie rijk volgens mij hihi zo hebben we veel dingen inmiddels noemt heel onze kennissen kring het zo... en iedereen zegt ook altijd onee he weer typisch fam. ... haha ik zelf zeg ook altijd dat ik mijn vriend heb gepepen ipv gepijpt ik vind dat gewoon zoveel logischer klinken...
Mijn vriend gebruikt vaak van die aparte woorden. Eerdaags. Zeg dan gewoon 'binnenkort' of zo. De kraak komt langs. Dat is dus gewoon de vuilniswagen.. De winkel is los. Volgens mij is die meestal vast hoor Ik heb ... gebeld gehad. Mijn moeder komt uit de achterhoek en toen zij op zichzelf ging wonen, had ze gewoon problemen met 'gewoon' Nederlands. Dat zit in tesse van mien box. Tja.. broekzak, je moet er maar op komen.
Maar dat zeggen wij hier in Brabant ook hoor. Toen ik klein was vroeg ik een snoepje aan opa. Ja hoor zei hij, dat mag, die heb ik nog wel een paar in mijn tes (schrijf je dat zo?). Heb het hele huis afgezocht kon geen snoep vinden...
mijn vriend komt uit Barneveld en vervangt dus bij heel veel woorden de ui in uu bijvoorbeeld; suiker is bij hem suuker huis is bij hem huus buiten is bij hem buuten tijd is bij hem tiet koffie is bij hem bakkie prut markt is bij hem mart werk is bij hem wark en zo kan ik nog wel ff doorgaan