Vorige week hebben we de 20 weken echo gehad op 20w2d. De echoscopist was volgens mij een beetje chagrijnig/ziekjes/moe, want heel gezellig was ze niet. Maakt toch niet uit, dachten we, want we zijn hier toch niet voor de gezelligheid en ze zal haar werk vast heel goed kunnen. Tijdens de echo viel het mij op dat alle metingen op het scherm een verder termijn aangaven dan ik eigenlijk was. De één een paar dagen, de ander zelfs een ruime week. Maar de echoscopist zei hier verder niks over. Na de echo kregen we de uitslag: alle metingen waren prima volgens haar, en onze kleine meid had lange benen. Dat vonden we wel grappig (straks wordt ze nog model, haha) en we konden er om lachen omdat de echoscopist aangaf geen afwijkingen te hebben gezien. Alles was dus goed. We kregen geen uitdraai mee, maar ze zou alle gegevens doorsturen naar de verloskundige. Gister was ik toevallig bij de verloskundige om wat andere dingen te bespreken. Ik vroeg of ik misschien een uitdraai mocht hebben van de gegevens van de 20wk echo (vind ik prettig om thuis na te kunnen lezen en in het babyboek te plakken). Ze zei dat ze dat niet meer doen, om het milieu te sparen, maar ze wilde wel even samen met mij kijken naar de uitslag (zij was ook wel nieuwsgierig, omdat zij zelf ook vaak de 20wk echo heeft gemaakt). We scande samen over het bestand richting de conclusie, want die was volgens haar het belangrijkste/meest interessant: "geen afwijkingen gevonden". Nou, goed nieuws dus! De verloskundige was ook wel nieuwsgierig naar de percentielen van de metingen, dus daar keek ze ook even snel naar. Maar zodra die in beeld kwamen, glipte uit haar mond: "WOW! Die heeft een groot hoofd!!" en ze glimlachte. Door die glimlach was ik niet bezorgd over haar uitspraak en vertelde haar dat de baby ook lange benen bleek te hebben. "Ja dat klopt, dat staat hier ook inderdaad!". Door al die commotie ben ik helemaal vergeten alsnog een uitdraai van de uitslag te vragen, daar zal ik volgende week nog eens naar vragen bij mijn controle. Maar deze gegevens kan ik mij nog herinneren: HC 100 (hoofdomtrek) FL 95 (lengte van de benen) En alle andere gegevens waren ook allemaal bovengemiddeld; de laagste kwam uit op 56. Ik heb het opgezocht, en deze nummers zeggen iets over de grootte van het kindje: 50 betekent gemiddeld, en bijv. 95 betekent dat maar 5% van de kindjes op deze zwangerschapstermijn een grotere afmeting hebben van dit onderdeel. Onze dochter heeft dus inderdaad lange benen. Maar opvallend is dat het percentiel van de hoofdomtrek nog veel groter is, namelijk 100! Maar daar heeft de echoscopist niks over gezegd. Maar de verloskundige viel het dus wél op. Maar ook zij zag geen reden om hierover door te gaan. Hierdoor maak ik mij nu niet zo'n zorgen (anders hadden ze vast wel iets erover gezegd, toch?), maar ik vind het wel erg opvallend. Dus nu mijn vraag: moet ik mij zorgen maken om het feit dat de hoofdomtrek op het 100 percentiel valt? Is dit namelijk niet belachelijk groot? De echoscopist en verloskundige schijnen zich er niet druk om te maken; komt dit omdat alle andere metingen ook bovengemiddeld uitkwamen, en het hoofdje daardoor wat meer in verhouding is? Volgende week heb ik weer controle (andere verloskundige) en zal ik het nog eens navragen. Maar ik was benieuwd of iemand hier al misschien een antwoord heeft, of hetzelfde heeft meegemaakt.
Bij ons was het precies hetzelfde. Alleen zei de echoschopiste meteen al dat het hoofdje te groot was en we voor verdere onderzoeken werden doorverwezen. Gelukkig bleek tijdens de vervolgonderzoeken dat onze zoon een week voorliep op de termijn die we dachten. Er was dus niks aan de hand. De verhouding van het hoofd klopte prima met de rest nu we wisten dat hij een week ouder was. Grote opluchting dus Maar zeker in jullie geval, als zowel de echoscopiste en de VK er niks over zeggen zal het prima zijn denk ik. Succes he!
Was bij mijn dochter ook zo. Bij mijn zoon nu ook weer een groot hoofd. Bij allebei is het bijgetrokken met de groeiecho rond 33 weken. Geen zorgen! De structuur van de hersenen zal ongetwijfeld goed zijn geweest, als er te veel vocht had gezeten ofzo, dan had ze het zeker gezegd. Het is ook wat je zegt, je kindje is helemaal groot. Als je kindje iets kleiner was, maar met dezelfde verhoudingen als nu, dan was het hoofdje misschien wat lager uitgevallen op de lijn en had je je geen zorgen gemaakt. Maar goed, ik snap je helemaal hoor! Ik denk op dezelfde manier. Het heeft ook even geduurd voordat ik er rust over had.
Hier was dat ook zo! Lange benen en groot hoofd! Het klopt ook beide! Iedereen zegt dat ze zulke lange benen heeft! Niet gek met een papa van 2.02m En ze heeft een heel fijn gezichtje, maar als je van bovenaf kijkt is haar hoofd idd erg breed! Mss niet voor niks uitgescheurd en ingeknipt
Aaaah, wat een popje, Liefkleintje! Echt te schattig Bedankt voor jullie reacties meiden, ik voel me er al een stuk geruster op Als er inderdaad echt iets was, dan zouden we dat al wel te horen hebben gekregen. En volgens de echoscopist zagen alle structuren in de hersentjes er helemaal prima uit (geen tekenen van een waterhoofd bijvoorbeeld, en de kleine hersenen waren ook helemaal prima). Dus waarschijnlijk heeft ze (nu) gewoon een groot hoofd, dat wellicht nog bijtrekt, of niet... Ach, zolang ze maar gezond is, laten we het allemaal gewoon op ons afkomen Het is zeker geruststellend dat de rest van haar lichaampje ook voorloopt op groei, dus waarschijnlijk is alles gewoon groot nu Maar wel heel fijn om te horen dat we niet de enige zijn met een kindje met lange benen en een groot hoofd! Wel apart, aangezien wij beiden niet groot zijn en ook geen grote hoofden hebben. Maar mijn vader en broer zijn wel belachelijk lang, en mijn schoonvader heeft blijkbaar een ontzettend groot hoofd (lastig hoeden te vinden). Dus wellicht heeft baby het van hen Komende week zal ik het toch nog even met de verloskundige overleggen, voor de zekerheid, maar voor nu ben ik weer gerustgesteld