dochter van 3 moet een brilletje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mama33, 29 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama33

mama33 Actief lid

11 sep 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    Hallo allemaal,

Moet even mijn verhaal kwijt. Niet dat het drama is maar het herinnert me aan mijn eigen jeugdtrauma laat ik maar zeggen.

Na 2 slechte oogtesten op het CB en een bevestiging van de oogarts hebben we nu dus te horen gekregen dat ze een brilletje moet.
    Dit heeft me toch wel aangegrepen. Ik ben zelf vroeger heel erg gepest met mijn bril. Was 7 toen ik m kreeg. Ik weet wel dat je tegenwoordig hele leuke brillen hebt enzo maar toch. Ik kan mijn eigen gevoelens niet loslaten. Dat is toch stom. Ik wil dat absoluut niet overbrengen op haar en doe heel positief over hele leuke roze brilletjes zenzo, hi hi Maar het blijft wel een bril.

Misschien moet ik het wat tijd geven maar een bril is voor mij zo'n negatief onderwerp. Zo erg zelfs dat als ik mijn lenzen niet in kan ik me niet vertoon met bril. Ik neem dan vrije dag van werk. Erg he.

Nouja, misschien vinden jullie het gezeur. Kunnen ook de hormomen zijn :D

2. jacoba

jacoba Fanatiek lid

6 mrt 2006
    3.436
    0
    0
    tollebeek
    Ik kan je heel goed begrijpen hoor.
    Mijn dochter was ook drie toen ze een bril kreeg .
    ik was ook bang dat ze geplaagd zou worden
    maar niets is minder waar in de klas word ze gewoon geacepteert met haar bril.
    En ik denk dat de ouders het erger vinden dan het kind zelf want mn dochter is dolblij met haar bril.

3. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Mijn dochter heeft zelf geen bril maar een vriendinnetje van haar wel. Maar ze wordt er nooit om gepest en wordt net zo opgenomen in de groep als de andere. Kan me wel voorstellen dat het heel vervelend is!

4. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hoi

Het klinkt mij bekend in de oren dit verhaal! Mijn dochter is ook drie jaar en heeft na twee oogtesten bij het CB en een test bij de oogarts in het ziekenhuis een brilletje gekregen! Vond het zelf eigenlijk helemaal niks in heb begin. Maar geloof me dat duurt hoog uit een week en dan ben je er aan gewend! Vind haar nou mooier met bril dan zonder :D Als ik het goed begrijp moet je er nog eentje aanschaffen! Even een tip ga gewoon een aantal winkels af en laat je goed adviseren. Want mijn dochter heeft sinds vorige week haar tweede brilletje al en dat nog net binnen een half jaar! Ben nou naar een wat luxere brillenzaak overgestapt omdat daar de service veel beter is en de glazen zijn mooier staat ook gelijk veel beter!
    Wat mij verbaasde dat de prijs niet veel uitmaakte!
    Ben wel benieuwd welke sterkte je dochter heeft? Hebben ze nog gezegd of het nog over ga, bij mijn dochtertje zeiden ze gelijk dat ze er nooit meer vanaf komt!
    En het voordeel van onze dochters is dat ze straks met bril naar de kleuterschool gaan! De andere kinderen weten dan niet beter dat dat ze een bril hebben, dat is mijn hoop hahaha! :)
    Als je nog vragen heb stel ze gerust zou ik zeggen!

Groetjes Mineke

5. sabrina27

sabrina27 Actief lid

21 aug 2006
    279
    0
    0
    ook mijn meisje heeft een bril sinds september ook na 2 negatieve testen bij het cb toch doorverwezen naar de oogarts we dachten in de 1ste instantie dat ze een concentratieprobleem had maar ze bleek toch slecht tezien ze is verziend 1 kant -0.75 andere -1.25 14 februarie hebben we een controle omtekijken of de sterkte van haar bril goed is ook zij komt er niet meer vanaf.
    ik schok ook flink in e 1ste instantie is toch niet niks vind ik maar idd wat mineke zegt na een weekje wisten we niet meer beter ze is er nog steeds erg blij mee en ik vergeet soms nog wel eens haar bril maar dan denkt ze er zelf aan ze heeft ook zelf de bril uitgekozen een rode die vond ze het mooist
    en de kids op school zeggen er ook niks over daar was ik in het begin ook bang voor dat ze gepest zou worden.
    er staat een foto van haar in me map vind haar er erg wijs uit zien met brilletje haha

groetjes sabrina..

6. lucie

lucie Actief lid

13 mrt 2007
    335
    0
    0
    Mijn dochter heeft nu precies ene jaar een brilletje (Ze was net 4 toen ze 'm kreeg). Ik schrok ook wel, aangezien wijzelf niet bekend zijn met brildragen. Ze heeft plus 4 en plus 4,5... flink sterk dus. Maar toen ik na een paar dagen zag hoe ze opleefde, was ik alleen maar blij dat er brilletjes bestaan. Er ging een wereld voor haar open en ze werd zekerder en minder verlegen. Ik vind haar inmiddels idd ook mooier met bril dan zonder! het hoort gewoon bij haar. Ze wordt ook helemaal geaccepteerd met brilletje, er heeft nog nooit iemand iets over gezegd in negatief opzicht!
    Wat ook zo leuk was, was dat de opticien ieder kwartaal een wedstrijd uitschrijft... kinderen gaan met hun nieuwe bril op de foto en moeten mensen aanzetten om op de website van de opticien op hun te stemmen. Degene met de meeste stemmen wordt brillenkampioen van dat kwartaal. Echt heel leuk, aangezien kinderen met hun nieuwe bril in het zonnetje komen te staan! Mijn dochter is uiteindelijk kampioen geworden en kreeg kinderchampagne en een kadobon van een juwelier! Zo leuk!
    Dus, ik kan me voorstellen dat je het even schrikken vindt, maar echt dat hoeft niet. het is niet meer zoals vroeger... Ook zie ik veel oudere kinderen met hele hippe brillen en ik kan nu al niet wachten om een nieuwe voor mijn dochter uit te gaan zoeken!

7. Sahara

Sahara Niet meer actief

hoihoi,

vandaag moet ik met me zoontje van bijna 4 ook naar het ziekenhuis toe om zijn ogen nader te bekijken de laatste test bij het cb was niet goed dus zei ze ga maar naar je dokter toe of hij je door wil sturen naar het zh hij zou trekken met 1 oog?wat het allemaal betekend daar ben ik nu nog niet uit.ik heb ook nooit gemerkt dat hij iets niet kon zien... hadden jullie dat ook?

het is even afwachten op vanmiddag ben wel erg benieuwd wat er uitkomt hoor hihi is meestal zo he dat moeders zenuwachtiger zijn als de kindjes ;)

liefss

8. sabrina27

sabrina27 Actief lid

21 aug 2006
    279
    0
    0
    bij phoebe hadden we het ook totaal niet door ze zag een klein tipje in de lucht en zei ze kijk mama een vliegtuig dus daarom dachten we ook dat ze een concentratie probleem had maar toen ze eenmaal een bril had ging er een nieuwe wereld voor har open en daar is ze echt 2 dagen van onderste boven van geweest.

heel veel succes vanmiddag en idd de ouders zijn meestal zenuwachtiger als de kids

9. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hier inmiddels een kleuter aan de bril, bij ca 3,5 jaar moest ze er een op en ik moet zeggen, het staat haar zo wijs he (zie ook album)

Op school wordt ze er echt niet mee gepest want van de 22 kindjes zijn er inmiddels 5 met een brilletje en nog een paar die een oog afplakken ook.
    Toen ik nog een kleutertje was (ja, heeeeeeel vroeger) waren de brilletjes lang zo leuk niet, vaak van die ronde met van die achter-de-oren-buig-pootjes. Kan me wel herinneren dat ik het toen sneu vond voor de brillekindjes, dat is nu helemaal niet meer zo.

Groet van Kiki

10. Sahara

Sahara Niet meer actief

hoihoi.
    gister dan naar het ziekenhuis geweest en we hebben 3 testen gehad de test dat hij op afstand de openingen van een voorwerp moest zeggen aan welke kan het open was, de drupels in het oog(om de pupillen groter te maken) en hij heeft bruine ogen en dat zijn 2 druppels per oog maar er moet tussen de druppels een kwartier zitten(blauwe ogen is 1 druppel heb ikme laten vertellen) en als laatste test het kijken met een app voor achter het oog te kijken en de testen waren allemaal goed dus hij hoefte geen bril(in totaal waren we wel een uurtje zoet in het zh)maar nu weet je wat eraan de hand is en dat is voor kindje wel belangrijk en voor de ouders.

ik vind het een goede topic fijn dat het geopend is.

liefss

11. sabrina27

sabrina27 Actief lid

21 aug 2006
    279
    0
    0
    djannah wat fijn om tehoren dat de oogjes van je zoontje goed zijn wel weer een hele geruststelling

phoebe moest ook meerdere druppels zij heeft hele donkere bruine ogen maar omdat ze haar ogen heel strak dichtknijpte moesten we haar echt in de houdgreep houden en er gingen geloof ik wel 10 druppels per oog in alleen maar om zeker teweten dat er ook echt wat in het oog terecht kwam en een kwartier later nog een keer een heel gevecht was wel heel zielig volgende week moet ze voor de 1ste controle dan hoeft ze gelukkig geen druppels meer

12. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Djannah fijn zeg dat je zoontjes oogjes goed zijn!
    Volgens mij klopt dat van die druppels wel, mijn dochtertje heeft hele blauwe ogen en die hoefde maar een keer te druppelen en dan na een half uur meten. Ze huilde er niet om maar heeft daarna er twee dagen last van gehad. Hele grote puppillen zat met haar handen voor haar ogen naar huis op de fiets want de zon scheen :cry: .
    Even een vraagje over oog afplakken. Mijn dochtertje moet zeven dagen per week drie uur per dag haar oog afplakken! Nou was ik terug geweest na drie maanden, maar haar luie oog was niet echt vooruit gegaan helaas. :confused: Moet nou gewoon nog drie maanden voorlopig doorgaan. Haar oog kijkt maar voor dertig procent mee en nou ik vroeg ik me af heeft iemand ervaring met afplakken wat toch resultaat gaf op langer termijn. Ze heeft er een hekel aan en ik maar positief doen haha maar was me bar tegen gevallen dat het zo weinig geholpen had! Maar ik ben misschien wel vreselijk ongeduldig :) Mijn dochtertje heeft plusglazen +7 en +5.5.

Groetjes Mineke

13. lucie

lucie Actief lid

13 mrt 2007
    335
    0
    0
    Ik heb me een tijdje een hele slechte moeder gevoeld. iedereen vond dat mijn dochter behoorlijke sterkte had en iedereen vroeg direct: heb je dan helemaal niets gemerkt? dan had je toch al eerder iets moeten merken?
    Ten eerste had ik wel al vaker aangegeven dat haar oogjes niet helemaal recht stonden. De CB-arts ontkende dat en zei dat ze alle testen goed deed, dus dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
    Daarnaast hebben wij als ouders geen oogproblemen en ook onze oudste zoon niet. Wel viel me op dat haar oogjes vaa moe stonden, maar heb dit nooit aan slechtzien gelinkt. Ik kan het wel allemaal verklaren, maar desondanks-vooral toe ze zo met sprongen vooruit ging met bril- heb ik me flink schuldig gevoeld.... en als ik dan nog opmerkingen kreeg: op het laatst snauwde ik tegen iedereen die er wat over zei: ik ben idd een hele slechte moeder en heb dat kind expres stekeblind laten rondlopen!
    De oogarts zei later dat kindjes het slechtzien vaak corrigeren, waardoor ze toch bijna alles kunnen zien, maar dat kost hen wel veel moeute en energie. Het was dus helemaal niet zo gek dat het me niet opviel. Ook zijn die kleintjes slim en slagen dan voor de ogentest op het CB terwijl ze het eigenlijk niet helemaal goed kunnen zien...

Ik ben ook blij dat hier een topic over is geopend.

Ik vind trouwens dat een bril een dure aangelegenheid is en dat je maar weinig vergoed krijgt. Wat krijgen jullie vergoed van de verzekering?

14. JoyceD

JoyceD Fanatiek lid

6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Hoi hoi .

Onze oudste heeft al ongeveer 4 jaar een brilletje nu .
    Zij kreeg haar eerste brilletje toen zij 2 jaar was en ze wordt inmiddels alweer 6 volgende maand .
    Wij hebben meerdere keren haar ogen moeten afplakken , nu ook weer .
    Bij onze dochter gaf het uiteindelijk zeker een positief resultaat !
    Ze heeft een lui oog en kijkt met haar linker oog in haar rechter broekzak ;)
    Dankzij de bril en de oogpleisters (die er overigens erg vrolijk uitzien ! ) staan haar oogjes al vele malen rechter dan het ooit was .
    Ook haar luie oog is er erg op vooruit gegaan .
    Ze zal waarschijnlijk wel altijd een bril moeten blijven dragen ( zit nu eenmaal in de familie ) , maar het is echt wel een stuk beter .
    En door het afplakken staan hoor oogjes een stuk rechter dan voorheen .
    Al zullen ze nooit met plakkers alleen helemaal recht komen te staan .
    Waarschijnlijk zal ze op latere leeftijd een operatie krijgen om de oogspieren wat in te korten .
    Die zijn te lang (en slap ) en daarom kijkt ze scheel .

Conclusie : een bril en plakkers leveren op den duur echt wel resultaat op .
    Maar geef het de tijd !
    En het staat nog hartstikke schattig ook ;)

En dan misschien nog een tip , als je bij Agis verzekerd bent (weet niet hoe het bij andere verzekeraars zit , maar moeite waard om eens na te vragen ) kun je eens in de zoveel tijd (dacht 3 jaar voor volwassenen en elk jaar voor kinderen ) een gratis bril aanschaffen ;)
    Scheeld toch weer een hoop geld ...

Groetjes Joyce

15. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hoi Lucie

Dat gevoel van slechte moeder zijn herken ik erg! Toen het bij mijn dochtertje ontdekt werd heb ik er een week niet van kunnen slapen.
    Achteraf waren er allemaal kleine dingetjes die op zijn plaats vielen.
    Jou verhaal lijkt erg op de mijne, wij als ouders allebei brilloos en onze oudere zoon ook!
    Achteraf de signalen:

-Altijd overgeven in bed (waarschijnlijk altijd hoofdpijn gehad, werd op een reflex geschoven, medicijnen hielpen altijd half)
    - Wagenziek (nu met bril nooit meer gespuugd in de auto)
    - Rende altijd achter drie meter achter haar broer aan op verjaardagen, feesten !
    - Ging altijd huilen als ik verder als vijf meter weg liep in winkels (dacht dat ze eenkennig was ahum)
    - Op de peuterspeelzaal zeiden ze dat ze zo goed kon fietsen buiten maar dat ze gewoon kinderen aan reed ( waarschijnlijk omdat ze ze te laat zag)

Achteraf zeg ik stom, stom, stom. Maar gelukkig zijn we nog op tijd want in het ziekenhuis zeiden ze dat ze waarschijnlijk op de kleuterschool een achterstand had gekregen zonder bril.
    Mijn grootste troost was dat ze al een jaar op de psz zat en dat die twee juffen ook nooit wat gemerkt hebben.
    Heb het nou wel verwerkt maar blijf het stom vinden van mezelf.

En over brilvergoedingen, ik krijg 50 euro in de twee jaar vergoed. En aangezien ze net haar tweede bril heeft in een half jaar tijd is dat niet echt veel. Kan een aanvullende polis nemen, word de vergoeding hoger maar het blij 1 keer in de twee jaar. En dan betaal in nog meer in die twee jaar dan dat ik vergoed krijg dus niet rendabel voor ons!

Groetjes Mineke

16. sabrina27

sabrina27 Actief lid

21 aug 2006
    279
    0
    0
    wij krijgen niks vergoed omdat we op het moment een basisverzekering hebben we gaan hem binnen kort wel verhogen maar weet niet of we dan wat vergoed krijgen en hoeveel.
    wij waren bij hans anders maar 60 euro kwijt compleet
    dus dat vond ik heel erg mee vallen maar als je idd meerdere brillen per jaar moet aanschaven word het wel en duur geintje.

ik herken jullie verhaal wel heel erg ook ik voelde me een slechte moeder ik was er zo van overtuigd dat ze alles perfect kon zien ze liet ons de kleinste dingetjes zien zoals een vliegtuig heel in de verte dat het gewoon een stipje was en dat vertelde ik ook steeds bij het cb als ze vroegen of wij het idee hadden dat ze slecht zag en er weer een test niet goed gelukt was dus werd er vanuit gegaan dat ze concentratieproblemen had dus toen we naar de oogarts moesten dacht ik nog steeds dat er niks uit zou komen dus kwam het wel hard aan dat ze dus wel slecht zag heb me constant af gevraagt hoe ik het had kunnen missen maar de oogarts zei al dat de meeste ouders niks in de gaten hebben omdat een kind niet beter weet en zich heel goed kan aanpassen.

mijn vriend heeft wel een bril en voor de rest heeft iedereen in mijn familie een bril vanaf een oudere leeftijd pas alleen ik zelf heb geen bril dus nou vraag ik me constant af of de andere 2 meiden wel goed kunnen zien.

weten jullie hoe dat zit met volgende kids worden die eerder door verwezen naar de oogarts of moeten die ook eerst 2 of 3 keer een test fout doen bij het cb?

17. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hoi Sabrina

Ik weet niet of je ook met je dochtertje bij de orthoptiste loopt, als dat zo is zou ik aan haar vragen of ze je andere dochtertjes ook wil testen.
    Als je daar niet bij loopt dan zou ik het aan je huisarts een keertje vragen als je er toch moet zijn. Of je een verwijsbriefje krijg want die moet je volgens mij hebben, weet alleen niet vanaf welke leeftijd ze oogjes opmeten.

Succes ermee, Mineke

18. sabrina27

sabrina27 Actief lid

21 aug 2006
    279
    0
    0
    ja phoebe loopt bij de oogarts/orthoptist volgende week de 12de moet ze voor haar 1ste controle sinds ze haar brilletje heeft dus zal het gelijk vragen me middelste dochter word over 2 weken 2 dus denk dat zij wel al tetesten is als ik hier lees dat het dochtertje van joyce al vanaf haar 2de een brilletje heeft.
    ik vraag het gewoon wie weet bedankt ;)

19. JoyceD

JoyceD Fanatiek lid

6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik zou niet op het cb rekenen hoor wat betrefd ogen van kindjes !
    Het was hun daar niet eens opgevallen dat mijn dochter scheel keek :confused:
    En geloof me , dat was toen der tijd echt heeeeeeeeel erg .
    Steeds hebben we aangegeven dat ze slecht kon kijken en over een luciferhoutje wist te struikelen (bij wijze van spreken) , maar er werdt niets mee gedaan .
    Tot ik op een gegeven moment heb gezegd tegen die arts of ze zelf soms een bril nodig had !
    Toen ging ze idd eens beter kijken naar de oogjes van mijn dochtertje en zag ze eindelijk dat ze scheel keek ...
    Nou ja , daarna verwijskaart gehaald en door naar de oogarts .
    De rest van het verhaal is je bekend ;)

Het beste lijkt mij ook idd om je andere meiden ook door die oogarts te laten nakijken .
    Kan tenslotte nooit kwaad !

Wel vreemd dat je niets vergoed krijgt voor je dochtertje haar bril hoor :confused:
    Volgens mij maakt dat bij de Agis helemaal niets uit namelijk .
    Je kinderen zijn gratis mee verzekerd en zijn beter verzekerd dan jij ;)
    Ga er trouwens maar vanuit dat je dit jaar nog wel meer brilletjes moet gaan aanschaffen .
    Ten eerste is je dochter nog jong en dan kan het wel eens zijn dat hij stuk gaat of afvalt of zo iets .
    Ten tweede blijft het denk ik niet bij deze sterkte glazen die ze nu heeft .
    Haar oogjes zullen hopenlijk vooruit gaan en dan gaan ze de sterkte verminderen .
    Aan de andere kant kunnen haar oogjes ook achteruit gaan en dan gaan ze de sterkte vermeerderen .
    Mijn dochter heeft vooral in haar eerste jaar met brilletje wel 4x een andere bril gehad om verschillende redenen ;)

Je dochtertje van 2 is zeker wel te testen hoor , trouwens !
    Dat doen ze heel spelenderwijs en is goed uit te testen of ze goed zien of niet .

Aangezien je geen brillen vergoed krijgt via je verzekering is het misschien een idee om een verzekering af te sluiten bij Hans Anders ?
    Daar kun je een verzekering afsluiten voor 3euro per maand en kun je elk jaar 1 gratis bril halen .
    Ongeacht of hij nu wel of niet stuk is , of de sterkte nu wel of niet veranderd .
    En dan ben je in elk geval voor 1 bril per jaar de helft goedkoper uit , want je betaald dan 36 euro per jaar !
    Als je dochter straks weer van brilletje moet veranderen kan dat aardig in de kosten gaan oplopen !
    Je kunt het wellicht eens vragen in de winkel ;)

Overigens halen wij geen brillen meer bij Hans Anders , maar bij Specsavers .
    Bij de brillen van Hans Anders vallen regelmatig de glazen eruit , wat je dus weer een nieuw glas kost .
    De brillen bij Specsavers heb ik daar nog nooit last van gehad !
    Ze hebben daar ook leukere brilletjes voor kinderen vind ik .
    Zo heb ik voor mijn oudste laatst 2 brilletjes van Barbie gekocht voor haar .
    Een leuk model maar alleen met het merk barbie aan de zijkant hahaha
    Voor mijn dochter dè reden om juist dìe brillen te willen .
    Ze hebben daar ook wat meer keus in kleurtjes voor de kinderen ;)
    En ze zijn niet veel duurder als Hans Anders .

Groetjes Joyce

20. sabrina27

sabrina27 Actief lid

21 aug 2006
    279
    0
    0
    hoi joyce

bedankt voor alle tips daar kunnen we echt wat mee
    wij zijn verzekerd bij unive en ze zijn met een hoop dingen makkelijk maar met de brillen niet helaas we kunnen het altijd nog een keer proberen.
    en dat van die verzekering bij hans anders had ik nog nooit van gehoort maar als ik het zo hoor over specsavers gaan we daar maar eens een kijkje nemen 2 weken geleden waren we bij de hans anders omdat de neus dingetje eraf lag dus dat hebben ze gratis gemaakt en gelijk keek ik even of ze nieuwe modellen hadden maar nee en ze heeft ook nog het kleinste brilletje en daar hebben ze er maar 2 van in rood en donker roze.
    en haar bril is al beschadigd ze is een keer gevallen recht op haar gezicht gelukkig had ze die bril op anders had haar gezicht open gelegen.

phoebe is ook de 1ste 2 jaar flink scheel geweest die kon met haar linker oog in de rechter broek zak kijken maar dat is heel langzaam recht getrokken dat was ook wel het eerste waar ik aan dacht toen ze een bril kreeg of het daar mee temaken zou hebben maar idd het cb heb je totaal niks aan en niet alleen op ogen gebied pfff
    ik ga het zeker even vragen aan de oogarts of ze even wil kijken in iedere geval bij angelina denk dat april nog veelste klein is

ben ook wel erg blij met dit topic ik kom op veel fora's maar is de 1ste keer dat ik een topic tegen gekomen ben over brillen bij kleine kindjes ;)

Deel Deze Pagina