heeft mijn zoontje (2 weken) honger?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Daantje57, Aug 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hallo meiden,

Mijn kindje van 2 weken oud huilt de laatste week erg veel. Ik was al een paar dagen bang dat hij honger heeft. Vanmorgen kwamen ze hem wegen van het consultatiebureau om hem te wegen en hij was sinds vorige week donderdag 40 gram afgevallen. De dame maakte zich er niet zo druk over maar ik maak me toch erg veel zorgen, ook omdat hij zoveel huilt.

Mijn man en ik hem daarom een kolf apparaat gekocht. Net heb ik gekolfd aan beide borsten en ik kreeg er ongeveer 40 ml. uit. Hij dronk dit echt in een minuut op, daarna heb ik hem nog aan de borst gehad maar ik had het gevoel dat die bijna leeg waren.

Ik wil eigenlijk geen gewoonte maken van het kolfen als het niet nodig is, ook omdat ik graag borstvoeding wil blijven geven en ik bang ben voor tepel/speen verwarring. Maar ik maak me erg druk over zijn gewicht en gezondheid.

zijn er mensen met ervaring op dit gebied en/of met tips en adviezen?

erg bedankt.

groetjes, Daantje57

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Onze jongste groeide ook weinig in de eerste 2 weken. Het maakt echt heel onzeker... Maar het zegt nog niks. Er is nu ook een andere weegschaal gebruikt hè?

Het is in elk geval zaak je productie op te krikken. Probeer hem de komende dagen elke 2 uur aan te leggen.
    Evt kun je wegen voor en na de voeding. Heel veel drinken ze nu nog niet. Volgens mij moest onze dochter toen zo'n 50 ml per voeding drinken. Ik heb haar gewogen voor en na de voedingen en 50 gram was genoeg.

Onze dochter huilde ook veel en ik dacht ook aan honger. Of althans, de huisarts dacht aan honger. Er is 1 manier (een beetje controversieel wellicht) om dit echt uit te sluiten: geef 1 keer een flesje kunstvoeding aanvullend op een borstvoeding en kijk of hij dan niet meer huilt. Als hij tevreden oogt, weet je in elk geval wat het is en dan kun je met volle overtuiging je productie opkrikken door veel aan te leggen.
    Blijft je kleintje huilen, is het waarschijnlijk iets anders. Onze jongste begon na een week te huilen. Ontroostbaar krijsen en overstrekken. Dit bleek geen honger, maar verschoven nekwerveltjes o.i.d. Na 1 behandeling bij de osteopaat en ze huilde al een stuk minder. Na de 2e behandeling hadden we een ander kind!

Leg in elk geval veel aan en weeg extra tijdens CB inloopspreekuur.

3. miss geul

miss geul Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,587
    0
    0
    wat voor signalen zie je nog meer behalve huilen?
    hoe vaak drinkt je zoon?

als het huilen is vaak aanleggen, misschien 1 clustermoment per dag, ik doe dit vaak door de weeks in de ochtend in het weekend in de avond.

wat doen zijn benen en armen tijdens het huilen?

4. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

Aug 30, 2011
    3,707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    baby's vallen sowieso de eerste weken af..

40 cc kolven is heel netjes!! zo heel veel drinken ze nog niet en je lichaam moet wennen aan het kolven.. owieso haal je er met kolven minder uit dan de kleine eruit haalt simpelweg omdat een baby meer zuigkracht heeft en een kolf dat niet perfect kan nabootsen..

het kan zijn dat je kindje last heeft van krampjes (overstrekken tijdens het drinken)

spruw? veel los laten tijdens drinken..

maak je geen zorgen over het gewicht dat kan dus echt wel kloppen..
    je productie hoef je je ook nog niet echt zorgen over te maken dat regelt je kindje wel.. gewoon aanleggen zodra hij honger signalen vertoont (smakken, slikken, ogen draaien, handjes maaien) misschien wacht je te lang waardoor hij al overstuur is eer je hem de borst aan bied..

succes!!

5. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

Jun 27, 2007
    1,711
    0
    36
    Eerst aan de borst, daarna kolven. Zo weet je of hij je borsten goed leegdrinkt. Vaak aanleggen, eventueel tussendoor nog eens kolven. Zo krik je de productie wel op. Het is belangrijk dat hij de achtermelk krijgt. De eerste melk is wat waterig, na een paar minuten is de voeding rijker aan voedingsstoffen. Kan ook kraampjes zijn. Daar doe je weinig aan. Zijn darmen moeten wennen aan melk. Hopelijk is hij snel een tevreden mannetje. Succes!

6. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties!

@babyproject:
    We hebben vanmiddag geprobeerd wat flesvoeding aan hem bij te geven. Hierna werd hij wel rustiger, maar slapen deed hij nog niet.

@miss:
    hij kan inderdaad tijdens het huilen erg met armen en benen zwaaien maar ook niet altijd. Hij kan zichzelf erg opwinden, hij loopt dan helemaal rood aan en ik moet dan in zijn gezichtje blazen zodat hij weer gaat ademen.. echt heel akelig.

@pricilla + iedereen:
    zelf dachten we inderdaad ook al aan spruw gisteren, de huisarts wuifde het echter weg. Maar omdat ik ook ontzettend veel pijn aan mijn tepels heb en hij witte plekjes in zijn wangen heeft hebben we het onze buurvrouw (die kinderarts is) gevraagd en die zegt dat het wel spruw is. Misschien drinkt hij dus hierdoor minder effectief de laatste week? Of misschien heb ik minder melk omdat het aanleggen zoveel pijn doet?

7. babyproject

Kan je buurvrouw ook medicijnen voorschrijven of moet je nu alsnog naar je huisarts?

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    we hebben voor mij gewoon dactarincreme gehaald voor mijn tepels en voor de kleine moeten we inderdaad een recept hebben, dat is geen probleem. Hoef gelukkig niet terug naar de huisarts, toch een beetje lastig om dan te zeggen, 'het is echt wel spruw'.

9. miss geul

miss geul Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,587
    0
    0
    dan snap ik nu ook dat hevig zwaaien met armen en benen het doet gewoon pijn, viktor zwaait met armen ben bij:
    frustratie iets lukt niet
    frustratie ik wordt niet begrepen
    pijn.

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    we zijn inmiddels begonnen met de behandeling voor de spruw. Maurits huilt echter nog veel en ik denk dat door de spruw (en misschien door de stress van het vele huilen en de pijn) dat mijn melkproductie is teruggelopen. We hebben hem daarom vanavond een flesje nutrilon gegeven, hierna werd hij een stuk rustiger dus misschien is honger naast spruw een onderdeel van het probleem.

wat vinden jullie ervan dat ik een flesje erbij geef? Het wordt eigenlijk afgeraden, maar ik maak me vooral zorgen dat hij te weinig vocht binnen krijgt.

Daarnaast probeer ik de productie weer wat meer op gang te krijgen door na elke voeding te kloven.

11. babyproject

Als je ook je best doet voor de productie, vind ik persoonlijk een flesje erbij prima. Je wilt toch niet dat je kleintje hongeer heeft?

Ik denk dat het alleen beter voor je productie is om wat vaker aan te leggen of te kolven tussen voedingen in. Je aantal voedingen/kolfsessies moeten omhoog. Nakolven heeft dacht ik een veel minder gunstig effect.

12. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Vandaag zijn we weer op het consultatiebureau geweest. Helaas was onze kleine weer 80 gram afgevallen. Nu gaan we dus maar na elke voeding een flesje bijgeven en we hebben contact gezocht met een lactatiekundige.... ik hoop dat t snel weer goed komt :(...

13. FastMotion

Nov 5, 2011
    59
    0
    0
    Met spruw steeds aanleggen om de productie omhoog te krijgen lijkt me ook vreselijk. Dan gaat borstvoeding geven misschien snel tegenstaan en wordt het er niet beter op lijkt me. Er zijn meer baby's die het prima doen met een aanvullend flesje. Dat het niet de voorkeur heeft begrijp ik, maar met een lactatiedeskundige ernaast om je verder te begeleiden kom je vaak een heel eind.

14. babyproject

Goed dat je er zo mee bezig bent. Ik hoop dat de lactatiekundige goeie tips heeft en verstandig om na te voeden met flesje hoor. Je kleintje moet wel groeien! Is hij al wel op z'n geboortegewicht (geweest)?

15. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hij was al op dag 7 op zijn geboortegewicht, op dag 8 woog hij weer 40 gram meer. Die 40 gram waren er afgelopen donderdag dus weer af en nu zit hij er weer 80 gram onder zijn geboortegewicht helaas.

We hebben via de mail gelukkig meteen een heel aantal tips gehad van de lactatiedeskundige waar we mee aan de slag kunnen. Ik moet nu gaan wisselvoeden, steeds een paar minuten aan elke borst... en daarnaast na elke voeding nog een flesje erbij.

16. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Mijn zoontje kwam in het begin ook niet veel aan. Omdat hij goed op gewicht was vlak na de geboorte heb ik hem elke 3 uur aangelegd. Achteraf zou ik hem toch wat vaker hebben aangelegd dan om de 3 uur..

Leuke naam trouwens ;)

17. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Sinds gisterenavond geven we na elke voeding een flesje bij en het gaat al veel beter. Hij huilt minder en slaapt veel meer!

Share This Page