Beste, Mijn vriend en ik hebben besloten om binnenkort te stoppen met de pil. We hopen natuurlijk dat ik snel zwanger wordt, maar realiseren ons goed dat het een hele tijd kan duren. Concrete vraag die we hebben: kan het kwaad om voorafgaand aan een zwangerschap zo nu en dan nog een glaasje wijn of een biertje te drinken? Wij vinden het vanzelfsprekend om geen alcohol te drinken tijdens de zwangerschap, maar op het moment van testen ben je natuurlijk al een aantal weken zwanger. Is het schadelijk voor het kindje als je bijvoorbeeld tijdens een feestje een glas wijn drinkt? Laten we zeggen 1 of 2 glazen wijn in de week. Ik vind het idee dat mensen in de gaten hebben dat we proberen zwanger te worden heel vervelend. Ik weet zeker dat het mijn omgeving op zou vallen als ik van het een op andere moment niets meer drink. Daarbij kan het natuurlijk een hele tijd duren voor je aantelt. Wat adviseren jullie stellen die graag een kindje willen, zoals wij? Uiteraard gaat de gezondheid van het kind voor alles, maar we willen onszelf ook niet onnodig gek maken. Alvast heel erg bedankt voor de reactie!!
Hoi, Vanuit mijn professie moet ik je adviseren om geen alcohol te drinken omdat je ook vroeg in de zwangerschap een miskraam kan veroorzaken. Echter is het inderdaad lastig om maanden niets te drinken als je probeert zwanger te worden. In de praktijk gaat het vaak dus ook zo dat men drinkt tot men weet dat ze zwanger is. Ik zou er gewoon goed op letten als je denkt dat je zwanger kan zijn en inderdaad niet te veel drinken. Groeten Evelien