Wie heeft er ervaring met EMDR

Discussie in 'De lounge' gestart door mommy1983, 21 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik heb de afgelopen 2 jaar verschikkelijk veel meegemaakt. Ik heb daar nog veel klachten van. Nu loop ik al een geruime tijd bij een pratijk ondersteuner van de HA. Maar die rade EMDR aan.

Wie heeft er ervaring mee en heb je nu minder klachten door de behandeling?

2. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.959
    126
    63
    zuid holland
    Ikzelf niet, maar mijn buurvrouw krijgt EMDR therapie van een bekende van haar, en zij heeft er echt heel veel baat bij. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar zij kan alles nu beter een plekje geven en er met een heel neutraal gevoel tegenaankijken.

Heel even over gedacht om het ook te proberen ivm het overlijden van mijn eerste kindje waar ik het nog steeds heel erg moeilijk mee heb. Toch besloten om dit niet te doen omdat het voor mij niet goed voelt als ik er te neutraal in word. Het verdriet hoort er voor mij bij, en ben er nog niet aan toe om dit (soort van ) af te vlakken ( hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel).

3. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Ik heb een aantal EMDR behandelingen gehad (3 sessies). Maar voor mij werkte het niet echt. De bedoeling is dat je een beeld voor ogen neemt. De kern van het probleem. Aan de hand daarvan ga je met je ogen een vinger volgen of klikjes via een koptelefoon die links en rechts in je oren klinken. Na een minuut of wat stopt het, en moet je zeggen wat er in je opkomt (gevoel, gedachte, alles mag) Dan hou je dat weer vast, en ga je het opnieuw doen. Je komt dus in een soort achtbaan terecht. Kan totaal afwijken van het probleem waar je voor komt... Maar dat is het idee. Een soort achtbaan. Uiteindelijk zal het steeds moeilijker zijn om de kern van het probleem op te roepen. Het vervaagt en zal uiteindelijk gedeeltelijk of helemaal verdwijnen.

Ik kon me prima blijven concentreren op de kern van het probleem, en had geen moeite met de afleiding van klikjes en handbewegingen. Dus ja op een gegeven moment was ik alleen maar bezig met: O wat zal ik nu weer eens associëren :)

Maar dat is dus heel persoonlijk! Ik heb begrepen dat wel degelijk effect heeft. Of kan hebben. Alleen is het wel erg intensief, kan je je erg moe voelen na een sessie.

Wens je eigenlijk veel succes en dat je er iets aan zult hebben, als je er voor kiest! :)

4. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Bij mij heeft het helaas niets geholpen, maar ik hoor wel eens positievere verhalen.

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38

ik snap wat je bedoelt ik z,n situatie zou ik het ook niet doen. Dan is verdriet ook verwerking..

6. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik heb veel ziekenhuis opname,s gehad. Ik werd ook nooit geloofd vaak pas als het te laat was en ik doodziek opgenomen moest worden.

Als ik nu een ziekenhuis zie of een ambulance ruik ik de geur weer enz krijg ik vaak last van hyperventilatie enz.

Ik ga het gewoon doen ik ben nu al zo lang bezig ik wil er gewoon vanaf..

dit is nog maar een stukje hierbij komt nog veel meer zoals een PND,ontslag,overlijden enz.. is gewoon allemaal teveel.

Ik hoop dat ik 1 stukje kan afsluiten en niet steeds meer z,n nare beelden bij heb

7. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik :)

Heb voor 2 verschillende PTSS deze EMDR behandelingen gehad.
    Sta op de wachtlijst voor meer EMDR behandelingen omdat het afgelopen jaar nog een (onbehandelde) PTSS aan het licht kwam.

Ik heb er héél veel aan gehad!

Je mag me altijd bellen, appen, of een keer langskomen.
    Dacht dat je wel wist dat ik ervaring heb met EMDR. ;)

Liefs!

8. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38

o meid dat is me denk ontgaan of ben het alweer vergeten:) sorry..
    Ik ga je appen xx

9. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik kan overigens wel iets zeggen over hoe het werkt;

Wanneer je een trauma oploopt wordt dat vaak in een verkeerd deel van je hersenen opgeslagen.
    Dit deel geeft je herinneringen niet weer als een soort fotoboek in je hoofd zoals normale herinneringen, maar geeft ze te pas en te onpas gewoon weer.
    Daardoor krijg je flashbacks, herbelevingen en/of nachtmerries.
    Ook kan het zijn dat je de situatie hoe deze nu is niet meer ziet maar terug geslingerd wordt naar de traumatische ervaring.

EMDR zorgt ervoor dat je tijdens de sessie dat moment opnieuw beleefd, maar je hersenen verplaatsen het ter plekke naar het juiste gedeelte, daar waar je herinneringen wel thuishoren.

Op die manier is de herinnering nog wel verdrieitig of vervelend, maar niet meer zo vreselijk beladen.

Dat is het in een notendop.

10. Naomi86

Naomi86 Bekend lid

28 nov 2011
    805
    0
    16
    fulltime mama en huisvrouw
    gemeente Buren
    werkt voor geen meter, das mijn ervaring!
    je moest idd een beeld voor je houden, en na de sessie zou je dat beeld niet meer voor ogen kunnen halen of er geen slecht gevoel meer bij krijgen, beide gebeurt nog steeds.

vond het echt een flut behandeling.

11. Wietje79

Wietje79 Actief lid

7 feb 2009
    384
    0
    0
    Ikzelf niet maar ik ken iemand die het wel heeft gehad. Bij haar heeft het heel goed geholpen.
    Veel succes met alles wat je te verwerken hebt!

12. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    Ik heb het ook gekregen voor mijn traumatisch ervaring van mijn keizersnede.
    Eerst aantal malen bij een psycholoog geweest en toen bij haar zo´n EMDR behandeling gekregen en ik moet zeggen het heeft enigszins geholpen gelukkig. Gewoon doen bedoel doe je het niet weet je ook niet of het helpt alleen het is of ik zal het zo zeggen voor mij was het zoo confronterend.
    Had ook nooit gedacht dat het enigzins zou helpen maar het kan toch wel!

Succes en sterkte!

13. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ik heb er ervaring mee en het heeft zo goed geholpen!
    Ik heb dit gedaan nav meerdere sterfgevallen en nog t een en ander.
    Lilalief heeft het mooi verwoord.
    Ik voel me sindsdien echt opgelucht, het hoort nog wel bij mij maar het voelt zo anders!
    Mocht je willen mag je me altijd een pb sturen.
    Liefs

14. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Voor jou.

Wel vervelend dat het voor jou niet werkte, voor mij heeft het mijn leven veranderd in positieve zin..

15. Baby80

Baby80 Actief lid

21 nov 2009
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor mij heeft t ook super geholpen en daardoor mijn leven in positieve zin veranderd.
    Ik zou het ook zo weer doen als t nodig zou zijn.
    Succes!

16. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb een aantal cliënten gehad die het hebben gehad. Bij de ene werkte het enorm goed en bij de ander totaal niet. Maar dat geldt voor alle therapieën. Overigens is het wel zo dat ze niet weten wat het op langere termijn doet want het is een vrij jonge therapie.

17. babyloutattoo

babyloutattoo Niet meer actief

Ik heb vanwege complexe PTSS een langdurige EMDR behandeling gehad maar het heeft me helaas weinig opgeleverd. Mijn moeder en zusje hebben er wel veel baat bij gehad dus het verschilt echt per persoon. :)

18. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

2x gehad en mij heeft het totaal niet geholpen.

19. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier gehad nav een heftige auto ongeluk en het heeft zeker geholpen! Gewoon proberen, je kan er van te voren niks over zeggen. Bij de een helpt het goed en bij de ander doet het niks.... baat het niet schaadt het niet toch?

20. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    dank je voor de ervaringen ik ga ma even een afspraak maken voor in het nieuwe jaar. Hopelijk heb ik er baat bij

Deel Deze Pagina