Voorbeeld Cito toetsen M2, E2 en M3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 16 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ze zijn mijn dochter aan het doortoetsen met Cito-toetsen. Het schijnt heel goed te gaan, maar ik krijg van mijn dochter niet duidelijk wat voor vragen ze nu heeft gehad. Het gesprek over de uitslag duurt nog wel even, maar ik ben eigenlijk zo nieuwsgierig.
    Kan iemand mij zeggen wat voor soort vragen ze heeft gekregen? Als ik Google vind ik van alles, behalve ‘echte’ Cito-dingen. Sommige dingen lijken me echt veel te makkelijk (als ik bv op E2 zoek), anderen weer veel te moeilijk (echt woorden lezen).

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #2 amdaa, 16 dec 2017
    Laatst bewerkt: 16 dec 2017
    Je bedoelt voor taal/lezen?

Vanaf M3 zijn ze inderdaad boekjes aan het lezen. Zoek M3 boekjes in de bieb, dan krijg je een indicatie van het leesniveau.
    Qua rekenen waren het geloof ik + en - sommen tot 10, getallenlijn, meer/minder enz.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zie, als ik M2 Google vind ik al opdrachten met lezen. Dat leek me al zo vroeg. Leesboekjes hebben we genoeg, dus dacht al wel dat dat meer M3 zou zijn.
    Ik ben gewoon echt heel nieuwsgierig op welk niveau ze zit. Dus ik heb haar geprobeerd uit te horen wat voor soort vragen het waren, maar ik kwam niet ver. Die dingen voor rekenen die je noemt, is dat groep 2 of 3?

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
  5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Er is best wel verschil tussen de kleutertoetsen (M1, E1, M2 en E2) en de toetsen vanaf groep 3. Deze laatste lopen door tot en met groep 8 en laten een doorgaande lijn zien in een grafiek. De kleutertoetsen staan hier los van.
    Er zijn maar twee kleutertoetsen per vakgebied, midden en eind van een leerjaar krijgen ze dezelfde toets, maar bij de E toets is de normering strenger dan bij de M toets.
    Vanaf groep 3 wordt er specifieker per vakgebied getoetst, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, woordenschat en rekenen.
    Bij de toets voor groep 2 is de taaltoets verdeeld in een aantal domeinen; passieve woordenschat, kritisch luisteren, klank en rijm, auditieve synthese en schriftorientatie. Bij rekenen is dat getalbegrip en meten.
    Echt lezen wordt niet gevraagd, wel herkenning van het begrip letter, woord en zin en leesvoorwaarden zoals rijmen en auditieve synthese.
    Wat amdaa noemt aan rekenopgaven is echt groep 3. Groep 2 is cijferherkenning en getalbegrip tot 20 en bijv opgaven mbt ruimtelijk inzicht.

In welke groep zit je dochter en met welk doel wordt ze doorgetoetst?

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor de uitleg! Ik had zo snel van de juf begrepen dat ze een toets m2 en e2 had gemaakt, maar dat is dus dezelfde? Dan heb ik dat verkeerd begrepen.
    Mijn dochter zit nu een half jaar in groep 1. De juf schat dat ze 1,5 tot 2 jaar voorloopt op zo’n beetje alles. Volgens haar zou ze cognitief al prima mee kunnen in groep drie. Het toetsen is eigenlijk om te kijken waar ze nu precies staat, om zo een plan de campagne te maken.
    Ik ben wat terughoudend. Op zich geloof ik die toetsen wel, maar ik zou graag ook zelf een beeld vormen nav wat ik thuis bij haar zie. En gewoon ook best nieuwsgierig. Op het schoolplein is natuurlijk geen tijd op daar uitgebreid op ik te gaan en het officieel gesprek zal pas ergens in januari zijn...

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    M2 en E2 is inderdaad dezelfde toets, maar je kunt de uitslag dus bekijken volgens verschillende normen.
    Wel een raar moment trouwens om door te roetsen, gaan ze dan straks in januari (regulier toetsmoment) nog een keer deze toets afnemen? En ook wel raar dat ze nu toetsen maar dat je dan als ouder tot januari moet wachten op een gesprek!

Alvast vooruitlopend op de zaken, maar ik zou zeker niet alleen op basis van citoscores overgaan tot versnelling! Je dochter is erg jong... Ze kunnen cognitief toe zijn aan de leerstof van groep 3 maar ze moeten er in hun totale ontwikkeling ook aan toe zijn. Groep 3 is een compleet andere manier van werken dan groep 2.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ze doen hier in groep 1 niet aan toetsen, dus voor haar zal er officieel geen toetsmoment zijn in januari. Het voorstel dat er nu ligt is dat ze begin volgend jaar naar groep 2 gaat en met de zomer naar 3. Mocht ze nu ook al redelijk/goed scoren op de toetsen van groep 3, dan kunnen ze daar nu al op anticiperen door verbreding aan te bieden. Ik vind het een heel lastig vraagstuk. In alles (ook sociaal emotioneel) past ze nu al veel beter bij de kinderen van groep 2, maar wat de toekomst zal brengen... soms zou ik graag een glazen bol hebben.
    Als je kind niet mee kan komen op school is erg, maar ook dit is niet makkelijk.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ze zal trouwens ook nog geobserveerd worden door een orthopedagoog. Het is dus niet alleen de Cito.

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier heeft dochter destijds de groep 2 cito gemaakt na een aantal maanden op school, vrijwel foutloos en is ze geobserveerd door de IB-er; het advies aan de hand daarvan was groep 2. Maar het is inderdaad een lastige keuze en je weet niet waar je goed aan doet. Wij hebben er toen vooral naar gekeken wat voor dat moment het beste was en het advies van school gevolgd.
    Maar jullie dochter is nog weer een stuk jonger; dat lijkt mij nog lastiger kiezen.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #11 merah, 17 dec 2017
    Laatst bewerkt: 17 dec 2017
    Wat ik er ook echt heel lastig aan vind is dat school echt 200% overtuigd is, terwijl ik overal om me heen hoor: niet doen!
    Nu kent school mijn kind natuurlijk beter dan ‘iedereen’, maar toch...
    Daarom wil ik heel graag ook zelf een goed beeld hebben hoe ver ze dan voorloopt. Als het aanzienlijk maar behapbaar is, dan laten we haar volgend jaar groep 2 doen. Als het extreme vormen aanneemt, dan moeten we daar wat mee. Ik weet van m’n eigen jeugd helaas heel goed hoe frustrerend het is om je te vervelen op school en nergens te passen. Dat wil ik niet voor haar.

Naar eigen zeggen had ze bij de groep 2 Cito 1 fout. Maar ik weet niet of dat echt zo is of dat de ib-er haar misschien soms war geholpen heeft (dus officieel fout, maar om het kind niet met een negatief gevoel weg te laten gaan (ze is toetsen immers nog niet gewend), haar war geholpen).

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar stel je kiest nu voor na de kerstvakantie groep 2, dan hoeft dat nog net te betekenen dat ze na de zomer naar groep 3 gaat. Dat is wel het meest logisch, maar staat nog niet vast lijkt me.
    Zo hebben wij toen ook de keuze gemaakt. Groep 2 was voor toen de beste keuze, maar als eind vorig schooljaar had gebleken dat ze beter nog in groep 2 had kunnen blijven, dan was dat ook prima geweest.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies, zo staan wij er ook in en dat is ook zeker het plan. Maar mijn dochter is dus niet van gisteren en die weet heel goed wat er gaande is. Voor haar staat het vast: ze gaat naar groep 3! Ik wil dus wel zo veel mogelijk zekerheid hebben bij deze zet, om de kans op teleurstelling (voor haar, want het zal dan voelen als ‘blijven zitten’) zo klein mogelijk te maken.

14. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Mijn dochter is in groep 1 in t voorjaar (volgens mij maart) ook doorgetoetst.
    In december hadden we dat besproken tijdens een gesprek.
    Na t toetsen bleek dat ze de cito van groep 2 zonder fouten gemaakt had.
    We hebben toen besloten om haar in groep 1 te laten, niet over te plaatsen naar 2, maar haar na de zomervakantie naar 3 te laten gaan.
    School vond het voor mijn dochter te verwarrend om voor zo'n korte periode over te plaatsen. Ik vond dat best jammer, want ze verveelde zich erg in groep 1.
    Gelukkig hebben ze haar wel veel extra werk gegeven de laatste periode. De laatste 4 weken is ze meerdere keren in groep 2 wezen kijken om te wennen aan haar nieuwe klasgenoten.
    De overgang van 1 naar 3 is prima verlopen. Ze scoort nog steeds bovengemiddeld en haalt alleen maar 9 en 10en.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat fijn dat je ook jouw positieve ervaringen wilt delen! Onze dochter zit in een combi-klas 1/2 en doet eigenlijk al 80% mee met groep 2 (ze mag kiezen of ze de groep 2 werkjes ook wil doen en dat is eigenlijk altijd het geval). Ze kent de kinderen en gaat eigenlijk ook al altijd met de groep 2 kinderen op stap. Sociaal gezien zou het eigenlijk een straf zijn als ze volgend jaar niet meer bij hen in de klas zou zitten. Eigenlijk zou de vervroegde stap naar groep 2 een hele natuurlijke voor haar zijn (ze wil zelf ook heel graag, want ze voelt zich graag ‘de slimste’. Zucht), maar ik twijfel toch, omdat je niet weet hoe het straks in de toekomst zal gaan (wat je wel vaker hebt met ‘de toekomst’, hahaha). Ik vind het daarom fijn te horen dat het ook zeker goed kan gaan.

16. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Waarin merk je dat ze voor loopt? Kan ze bijvoorbeeld al lezen? Of rekenen?

Mijn dochter is van februari 2012 en zit in groep 2. Loopt vooral op taalgebied voor, leest nu op avi m3 niveau en maakt sommen tot 15.
    Wij hebben de keuze gehad na de kerstvakantie naar groep 3 maar doen het niet. School heeft genoeg mogelijkheden tot extra werk en uitdaging en ze gaat wel meedoen met het horizontaal lezen 3 middagen in de week.

Stel dat ze echt zover voorloopt wat gaat school doen om te zorgen dat ze zich dan niet gaat vervelen?

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #17 merah, 18 dec 2017
    Laatst bewerkt: 18 dec 2017
    Ze is dus van april 2013 en leest m3, maakt sommen tot 20, maar rekent sommen ‘door’ (dus bv 8+4+5) tot ongeveer 50. Herkent getallen tot 1000tallen. Dus 2846 weet ze hoeveel dat is. Telt tot een paar honderd, tot ze het zat wordt. Ook kent ze een aantal ‘tafels’ (1,2,3,5,10).
    Maar goed, in mijn beleving is vóór lopen méér dan alleen taal en rekenen.
    Voorbeeld: ik zei laatst tegen mijn zoon ‘wil je dat niet meer doen?’. Hij reageerde niet, dus ik zei: ‘Ties, dan zeg je “nee mama”.’
    Waarop zij dus zei: ‘maar mama, Ties moet eigenlijk “ja” zeggen toch? Als hij “nee” zegt dan doet hij het toch nog!’ Ze legde me dus even de dubbele ontkenning uit.
    Of wat ze een half jaar geleden zei: ‘mama, 3 keer ‘o’ is ‘oo’ plus ‘o’. ‘
    Ze wil geen ‘centjes’ ze wil euro’s en meer van dat soort dingen.
    Dat ze ver voorloopt staat vast, maar wat de juiste aanpak is blijft de vraag.
    Met deze testen hopen we wat meer duidelijkheid te krijgen hoe ver ze precies voorloopt, in ieder geval op taal/reken gebied.

18. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    823
    113
    Vrouw
    Je hoeft die Cito-toetsen niet af te wachten om te weten dat ze volgend jaar verrijking nodig gaat hebben in groep 3 hoor ;)
    Je zegt dat het sociaal een straf zou gaan zijn als ze niet meer bij haar vriendinnen uit groep 2 in de klas zou zitten. Dat samen met haar duidelijke cognitieve voorsprong zou de keuze voor mij niet moeilijk maken.
    Mijn oudste dochter heeft ook groep 2 overgeslagen (in de praktijk eigenlijk groep 1 omdat ze net als jouw dochter met groep 2 meedeed). Waar zij in groep 3 tegenaan liep was dat haar schrijfmotoriek er nog niet aan toe was. Na een hoop frustratie is de juf haar schriften vergroot gaan kopiëren. Daarnaast had ze nog veel behoefte aan spelen en had ze nog graag af en toe bij de kleuters gespeeld maar die zaten helaas niet op die locatie.

Mijn jongste dochter wilde zelf graag groep 2 overslaan maar mocht dat niet van school. Ze heeft sinds dit schooljaar (in groep 2) helemaal geen aansluiting meer en voelt zich ongelukkig op school. Na de kerst gaat ze daarom naar het voltijds hb onderwijs naar groep 3 met wel de mogelijkheid af en toe bij de kleuters te spelen.

Madeliefke vindt dit leuk.
  19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor je reactie! Ik denk inderdaad dat ik het zelf stiekem wel weet. Ik vind het alleen echt doodeng! Het is lastig om hier openlijk over te praten, want voor andere ouders met kinderen voelt het snel als opscheppen (daarom heb ik ook even getwijfeld of ik wel zou reageren op de vraag ‘hoe merk je dat ze voorloopt? Wat kan ze dan al?’. Iedereen is zo terughoudend over versnellen. En dat snap ik heel goed hoor! Aan de andere kant weet ik ook hoe vreselijk het is om niet op je plek te zitten op school en overal buiten te vallen (ik ben van begin november en MOEST bijna drie jaar kleuteren! Wat een nachtmerrie!). Het raakt mij van heel dichtbij.

Ik ben een controlefreak, vind het eng om blind te vertrouwen op school. Want is het wel een goede school? Zelf heb ik er echter geen verstand van. Wat moeten kinderen in groep 2/3 kunnen? Je zou denken dat je dat weet met een ouder kind, maar fiene is mijn oudste al voorbij. Sterker nog: ik dacht dat mijn oudste achterliep! Heb tot nu toe de snelheid van fiene als ‘normaal’ gezien...
    Daar schaam ik me best wel voor.
    Ik hoop door wat voorbeelden van Cito opgaven ook een beter beeld te krijgen van wat ‘gemiddeld’ is voor een bepaalde leeftijd.

Ik ben erg analytisch ingesteld. Bij mij moet alles meetbaar zijn, dat geeft me houvast. Misschien dat ik daarom zo bezig ben met die testen. Die zijn meetbaar. Er komt een getal uit waar ik iets mee kan. Al weet ik heel goed dat een mens niet te vangen is in getallen. Zucht.
    Tot zo ver mijn hart op de tong.

Wat betreft spelen. Hier was de juf in een gesprek onlangs zelf heel duidelijk over. Ze zei uit zichzelf dat als Fiene straks in groep 3 prima mee kan komen dat het dan geen enkel probleem was om een middag in de poppenhoek te komen spelen. Ik wil dat nog wel bevestigd hebben door de juf van groep 3, maar als het idd geen probleem is dan geeft dat ook wel weer een stukje rust.

Hoe gaat het nu met je oudste? Merk je dat ze ‘schade’ heeft opgelopen door haar verkorte speeltijd op school? En stabiliseert haar voorsprong nu, of blijf je na zo’n versnelling achter de feiten aan lopen?
    En je jongste, hoe werkt dat op een hb school. Werkt zo’n school meer in versnelling of juist ik verdieping/verbreding?

20. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    823
    113
    Vrouw
    Je moet het niet als opscheppen zien. Het is een hele uitdaging om zulke slimme kinderen op te voeden!

Ik ben zelf van eind oktober, heb ook bijna tot mijn zevende moeten kleuteren! :confused:

Die toetsen, pin je daar niet zo heel erg op vast. Het kan best zijn dat ze daarmee al snel vastloopt omdat ze de manier van werken nog niet gehad heeft, ze hiaten heeft etc terwijl ze toch qua begrip al veel verder is. Mijn oudste werd toen ook in de kleuterklas doorgetoetst en viel al bij de dmt bij M3 uit terwijl ze prentenboeken kon lezen. Maar ze heeft op een heel andere manier leren lezen, nl dmv beeldherkenning. Ze had houvast aan langere woorden en aan de context van de tekst. Toen ze in groep 3 startte zat ze met avi al op beheersingsniveau M5. Met rekenen haalde ze een B meen ik op rekenen M3 en hebben ze niet verder doorgetoetst. Maar het is juist belangrijk tot een lage C door te toetsen, juist omdat er hiaten zijn en een kind bij een B nog niet op het punt zit waar er niks meer te leren valt. Bij haar eerste rekencito in groep 3 haalde ze een vaardigheidsscore E5!

Mijn oudste heeft helaas enorm veel schade opgelopen op school maar ze had de pech een juf Bullstronk te treffen. Ze heeft daardoor een chronische PTSS gehad en heeft héél veel school gemist. Alsnog heeft ze in die tijd ook nog groep 5 overgeslagen. Ze heeft een hartsgrondige hekel gekregen aan leren en het is elke dag weer een uitdaging haar aan het werk te krijgen op school. Ze is nu 9 en zit in groep 8 maar is er daardoor emotioneel nog helemaal niet aan toe om naar het VO te gaan. Ze zit nu weer op het voltijds hb onderwijs en kan daar gelukkig nog een jaar verlenging doen. Ik hoop dat ze haar weer een werkhouding kunnen aanleren maar ik ben er niet zo zeker van.

Verbreding en verdieping om versnelling tegen te gaan is inderdaad het idee van het voltijds hb onderwijs. Daarbij vind ik het wel heel belangrijk dat er ook op het hb onderwijs wordt versneld indien dat nodig is. Bij mijn oudste (die zat eerst op een ander voltijds hb school) deden ze dat niet. Ja ze kwam versneld binnen dat mocht dan nog net maar daarna pasten ze de lesstof dus niet meer aan ondanks dat de vaardigheidsscores na versnelling nog een voorsprong van 2,5 jaar aangaven.

Deel Deze Pagina