Handkolf tweedehands aanschaffen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Dot, 15 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Pas een topic/artikel gelezen dat je de elektrische kolf beter niet tweedehands kunt kopen i.v.m. hygiene en dat het motorhuis niet helemaal schoongemaakt kan worden ofzo
    Maar kun je een handkolf wel helemaal uit elkaar halen en steriliseren?
    Of ook beter van niet tweedehands?

2. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    naar mijn weten kun je voor een handkolf gewoon nieuwe onderdelen kopen, zoals de cups die je op je borst zet en de slangetjes...

3. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Bedankt!
    Maar kun je de onderdelen ook zelf steriliseren, is dat ook voldoende?

4. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    sorry, geen ervaring mee nog, maar hier is een kolf een van de weinige dingen die ik écht nieuw wil hebben (naast oa. een matrasje en flesjes/speentjes).
    heb bijna álles tweedehands gekocht, maar dit heeft wel met hygiëne te maken, en het lijkt mij gewoon niet zo fris om dat soort spul van een ander te gebruiken.

maar misschien denk jij er anders over; ik zie ook mensen die positie-ondergoed tweedehands kopen. moet ik persoonlijk ook niet aan denken. maar wellicht suf gemuts van mij? ;)

5. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ik heb wel een 2e hands borstkolf gebruikt.
    Eerst natuurlijk alles 10 keer goed uitgekookt.
    Maar dat had meer met verveling te maken. ;)

We hebben er allebei weinig aan overgehouden hoor. :p

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Hier hetzelfde verhaal, 2e handskolf die nauwlijks gebruikt was... en alles goed uitgekookt ;)

7. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

8. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.817
    4.057
    113
    Ik heb er eentje in de aanbieding die niet gebruikt is, omdat ik uiteindelijk geen borstvoeding heb gegeven. De dagen dat ik het heb geprobeerd lag ik in het ziekenhuis en heb ik hun kolf gebruikt.
    Het is de handkolf van Avent, maar ik heb wel de flesjes gebruikt dus die zitten er niet bij.
    Ik hoef niet veel voor de kolf te hebben.
    Dus mocht iemand interesse hebben.

9. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ja maar 50 euro nieuw of 15 euro tweedehands is wel veel verschil.... :rolleyes:
    Als je het echt uit kunt koken kan ik daar wel mee leven....

10. ramona0309

Dot
    in het stuk staat dat er microscheurtjes in het plastic gaan zitten die niet "uitkookbaar zijn"....
    Vind het toch een smerig idee... (mijn mening)...

Trouwens je kan bijvoorbeeld ook aan flessen zien of ze nieuw zijn... of niet... ik bedoel.. je ziet het verschil aan t plastic... dit is met een kolf ook zo...
    ik bespaar die 35 euro dan liever op iets anders.... iets voor mijzelf ofzo...

over electrische
    Motoren van electrische kolven gaan meestal niet lang mee... (mijn was vorige keer na 4 maanden echt verrrot en die was nieuw gekocht)... en je weet niet hoevaak je "tweedehansie" gebruikt is....
    en natuurlijk zeggen ze altijd...:"zo goed als nieuw"...

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb vande week een kolfset nieuw gekregen deze was van avent 80 euro daar zat echt alles bij extra flesjes een sterilisator spenen enz.

ik wou eerst ook kijken voor een 2 de handse maar dit werd mij door de vk afgeraden (vk is ook lactatiekundige)omdat er in de plastic onderdelen bacterien en schimmels kunnen zitten die niet uit te koken zijn.

12. ramona0309

Kijk dat bedoel ik dus...... GATVER...!
    :sick:

13. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ruben is er toch groot van geworden. ;)

Extra weerstand? Whahaha!

14. ramona0309

Tja..., ze zullen het niet voor niets zeggen....
    Zou het toch erg rot vinden (understatement) als mn kind ziek zou worden omdat ik geen extra geld wilde uitgeven voor een nieuwe (hand)kolf...

Kijk je kind hoeft er niet perse ziek van te worden natuurlijk..... maarja er is dus wel een kans...
    Eigenlijk hetzelfde als dat we (zwangeren) geen filet eten, omdat er een risico aanzit.... terwijl ik ook zwangeren ken die het WEL deden en ook zeggen.. mn kindje is toch gezond, dus het filetverhaal is onzin.....

15. ramona0309

Runner....
    hmmm had ook kunnen antwoorden....

Met een nieuwe kolf was hij misschien NOG GROTER geworden..... :)

(als geintje bedoeld hoor!)

16. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ramona, heb je mijn zoon nog niet gezien zeker. ;)

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.213
    113
    Brabant
    ik heb de medela pump in style 2e hands gekocht met natuurlijk eigen kolfset. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iets via t slangetje bij mijn melk terecht zou komen.. maar goed het staat er wel, maja mamadekoe is blij met dr kolf:)

18. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Pffffff ik weet het even niet meer.
    Ik wil natuurlijk het allerbeste voor mijn babietje, en geen enkel risico lopen.

Ik koop ook wel eens heel af en toe iets van de kringloopwinkel.
    Bijv. een tupperware bakje, grappige beker, of pas fonduevorkjes die was ik goed af met gloeiend water en zeep, als ik daar nu over ga denken, over microscheurtjes, krijg ik nu ook de kriebels.... :rolleyes:

19. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ja dan kun je niets meer doen, want al die materialen zijn de in de fabriek ook in aanraking geweest met wie-weet-wat en stel dat er toen al een microscheurtje in is gekomen en .... (vul zelf maar aan).
    Nee hoor, ik vind het overdreven hygiënisch om daar te paniekerig over te doen.

Ik heb een nieuwe kolf gekocht puur omdat ik er a la minute 1 nodig had om de productie op gang te krijgen en niet kon wachten tot ik een 2ehandse via markplaats had.
    Voor de bevalling was dat namelijk wel mijn plan, ik wilde de Medela Swing na een paar weken via MP kopen als de bv goed zou gaan. Dat liep dus even anders, maar ik vind het niet vies.
    Je kookt het uit, dus als er scheurtjes inzitten dan worden die ook gewoon meegekookt.

(Maar ik vind veel mensen toch al te panisch qua hygiëne. Schoon is goed, te schoon is schadelijk)

20. ramona0309

Fabrieken hebben veiligheidsvoorschriften.... en als ik sommige huishoudens soms zie... wil ik daar nog niet eens gekookt water drinken..! :)

Die microscheurtjes ontstaan trouwens door het GEBRUIK van de kolf.... vandaar dat tweedehands kolven... (ookwel GEBUIKTE KOLVEN genoemd) deze scheurtjes hebben....

Schimmels kun je trouwens niet (alleen) weg koken....! Maar dan moet je ook overal bijkunnen om te reinigen... (in die scheurtjes kom je echt niet)
    ( je kent misschien de vervelende hartnekkige kleine zwarte stipjes wel, )

Wat nu als je vorige eigenaar last heeft gehad van spruw?!
    Dit wordt ook veroorzaakt door een schimmel...
    Fijn als je dit "gratis" bij je tweedehands kolf krijgt.... van spruw kom je zo 1,2,3 niet vanaf en JIJ en de baby kunnen daar goed last van hebben...!

Noem mij dan maar paniekerig..... maar alles voor mn kinderen.... bespaar ik echt wel op iets wat ik voor mezelf koop....!

Deel Deze Pagina