Ik heb vanavond 10-minuten gesprek gehad op school van mijn 5-jarige zoontje. Hij werd onlangs gescreend en het blijkt dat zijn grove motoriek niet zo goed is. Hij heeft moeite met klimmen, hinkelen enz. Hij valt heel vaak. Ik moet zeggen dat ik hem altijd onhandig en heel vorzichtig vond. Hij liep los vrij laat (met 16 maanden, denk ik). Tijdens gym les als ze mogen zelf een toestel kiezen, dan kiest hij altijd hetzelfde (lees: vertrouwen en veilig). Met zwemles gaat het redelijk. Hij kan ook niet fietsen zonder zijwieltjes. Ik maak me echt zorgen...met name dat hij later gepest zal worden ivm zijn onhandigheid Ik denkt dat ik even naar de HA ga om over zijn problemen met motoriek te praten. Misschien zou fysiotherapie een idee zijn... Zijn hier misschien mama's met kleuters met soortgelijke problemen? Graag ervaringen
Goed dat je gaat zwemmen! Goed dat je er bewust mee bezig bent! Je kunt thuis al een heleboel doen en op straat ook. Maak gewoon overal een spelletje van. Het is belangrijk dat hij plezier heeft in bewegen. Oefenen, oefenen, oefenen... - Loop op de stoep volgens een patroon, sla steeds een tegel over e.d. - Zie je een muurtje of paaltjes? Loop er eens overheen - traplopen, 1 tree naar voren, 1 tree naar achteren, 1 tree overslaan - ga lekker vaak naar buiten en naar de speeltuin - blaas eens een ballon op - overrollen en gooien met de bal (bij angst een zachte grote bal nemen) - lekker dansen op muziek - enz.
hier ook zo'n on handig gevalletje. Voor fysio hoef je niet eerst naar je huisarts je kunt zo contact opnemen met een fysiopraktijk. Zou wel even informeren of ze er een kinderfysiotherapeute hebben. Hier een jongentje die dus dubbel uitgedaagd wordt op dit gebied (papa en mama zijn ook niet zo sportief hoor) Een "slechte" grove motoriek hoort bij de Asperger die hij heeft + bij de fysio is gebleken dat hij hypermobiel is.
Hier geen kleuter maar een peuter met een lagere spierspanning. Bij hem zien we het al sinds hij baby is. Hij valt veel. Heeft moeite met een stoeprand op te stappen. Op zacht zand lopen zonder hand kan hij niet. Als je je zorgen maakt ga dan eens langs een kinderfysio, zij kan je vast tips geven. Inmiddels hebben wij geen fysio meer. Maar we hebben wel veel onderzoeken achter de rug.
Kinderen lopen gemiddeld tussen de 10 en 18 maanden, dus 16 maanden is hartstikke goed! Als je je zorgen maakt, kun je eens een gesprek met een fysiotherapeut aanvragen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze soms problemen zien waar ze niet zijn. Jelle is ook wat onhandig en voorzichtig en volgens haar had hij problemen met zijn evenwicht. Ok, hij kon bij de therapie niet op 1 been staan en is wat klunzig, maar ik kon gewoon aan hem zien dat het baldadigheid was. En daar kreeg ik de fysio niet van overtuigd. Zij vond echt dat hij het slechter deed dan gemiddeld. Hij heeft een uiteindelijk toch paar maanden therapie gehad, je wil ook niet dat je kind achter gaat lopen, maar thuis de evenwichtsoefeningen doen... Echt niet! Nou ja, dan maar zonder oefeningen. Het moet leuk blijven, ik ga hem niet pushen. In februari zijn we nog een keer terug geweest, de laatste afspraak was een half jaar geleden en toen had ze een test bij hem afgenomen waar bij hij helemaal niet zo goed scoorde. En nu scoorde hij prima, zelfs bovengemiddeld. Ik wijt dat aan het feit dat hij naar school is gegaan en daar gewoon meer gestimuleerd word en ook dingen van andere kinderen ziet die hij dan ook wil doen. Hier is het dus redelijk vanzelf geod gekomen, ik denk eerlijk gezegd dat het niet anders was gegaan als hij geen therapie had gehad. Een ene kind is heel onbezonnen en loopt aan de afgrond gewoon door (Jitte, die in het gat van de nieuwe zandbak kukelde omdat ze dacht dat ze iets zag op de bodem) en het andere denkt na over hoe hij een situatie het beste aan kan pakken. (Jelle die al remt als hij een kuiltje in de weg ziet om te bedenken hoe hij daar zonder kleerscheuren overheen gaat komen...)
Meiden, bedankt voor reacties en tips Ik ga even rondkijken voor een kinderfysiotherapeut. Morgen ga ik ook contact opnemen met de schoolarts. Ik kijk even wat ze daarvan vindt.
Ik heb dezelfde zorgen, hoewel mijn zoon nog maar 3 is. Hij liep pas met 21 maanden los, en nog steeds zie ik dat hij dingen later doet/kan dan andere kinderen. Zoals bijv. de ladder naar de glijbaan opklimmen (van die ronde metalen buisjes als treden). Dat durft hij pas sinds een paar weken (hij is nu net 3). Traplopen doet hij nog maar sinds een paar maanden. Andere dingen kan hij nog helemaal niet, zoals op een loopfiets (probleem met evenwicht en bang om te vallen), en op de driewieler (komt niet vooruit met de trappers). Rennen, springen, gooien en voetballen kan hij dan wel weer heel goed, en met zijn fijne motoriek is ook niks mis. Ik wil geen hysterische moeder zijn die problemen ziet die er niet zijn, maar ik heb vorige week toch een afspraak met de fysio gemaakt, voor de zekerheid. Mijn eigen grove motoriek was als kind ook erg slecht, en ik heb daar vreselijk last van gehad o.a. op school. Ik was heel onzeker daardoor, en dat wil ik hem besparen. Hij hoeft van mij geen topatleet te zijn, ik wil alleen niet dat hij gepest zal worden. Er bestaat ook zoiets als motorisch remedial teaching... volgens mij gaat dat ook via school, of kun je je zoon zelf aanmelden. Dat is speciaal gericht op basisschoolkinderen, misschien is dat iets?
Marita, mijn zoon ( 8 jaar) is precies zo, valt altijd, fietsen gaat nog niet heel erg goed, veters strikken is not done, hij is gewoon heel erg onhandig. hij word nu getest op DCD. google maar eens.. als je vragen hebt pb me maar
@hulkie, ik denk ook aan DCD, daarom ga ik even met de schoolarts praten. @Mikki ik zal even vragen over motorisch remedial teaching. Misschien is dat een goede idee. De juffen van mijn zoontje zien iig geen grote probleem. Hij is gewoon onhandig, zeggen ze, maar ja... Zelf als kind had ik ook problemen met grove motoriek. Gymles vond ik heel erg. Ben bang dat mijn zoontje het van mij heeft "geërfd"
Thijmen is eigenlijk het tegenovergestelde van wat jij beschrijft, bij hem gaat dit eigenlijk vanzelf. Ik moet zeggen dat ik er ook heel relaxed in ben, als hij bijvoorbeeld in een boom wil klimmen dan mag hij dat proberen. Net als klimrekken of andere dingen. Als hij het zelf kan, dan mag het van mij. Ik ga hem er alleen niet bovenop zetten, dan ben ik bang dat hij niet meer weet hoe hij terug moet. Ik denk dat mamavanmeisje goede punten heeft, door te oefenen met dingen doen (spelenderwijs natuurlijk) en hem te stimuleren om dingen te proberen kun je hem misschien wat zekerder maken. Wat betreft "erven" van jouw moeite met gym. Kan zijn dat er een bepaald motorieksprobleem aan ten grondslag ligt, maar ik denk dat de houding ten opzichte van dit soort dingen wel aangeleerd kan worden. Dus proberen om dingen als een uitdaging te zien en niet als eng, proberen om de eigen grenzen te verkennen en proberen te vertrouwen in de eigen mogelijkheden. Misschien kan hij beginnen met wat hij wel kan en dat proberen uit te bouwen. Misschien kan hij niet hinkelen maar kan hij wel op 1 been staan etc.
Wij hebben voor kylian lacies aangeschaft (www.lacies.nl) zodat het schoenenstrikprobleem in ieder geval tijdelijk is opgelost
Hoi Marita, Mijn zoontje heeft DCD, ook een slechte grove en fijne motoriek. Op het gebied van spraak/taal loopt hij ook achter. Hij heeft op een therapeutische peutergroep gezeten en zit nu met een "rugzakje" op school. Als je vragen hebt mag je me gerust een pb'tje sturen. Er is niks mis met zijn fijne motoriek? Hoe is het met zijn spraak/taal ontwikkeling?
@beertje bedankt voor je bericht Met spraak/taalontwikkeling van mijn zoontje gaat helemaal goed. Zijn fijne motoriek is ook in orde (nou ja, hij moet nog aan zijn pengreep beetje werken). Hij kan goed bouwen met die piepkleine Lego's, knoopjes dichtmaken enz. Ik heb iig afspraak gemaakt bij de schoolarts (morgenmiddag). Ik ben benieuwd wat zij daarvan vindt.
Wel fijn dat de fijne motoriek en de spraak taal in orde zijn. De pengreep hoeft volgens mij ook niet perfect als je 5 bent.. Ik ben benieuwd wat de schoolarts ervan zegt. Hou ons op de hoogte!
We zijn dus vanmiddag bij de schoolarts geweest Ze heeft fijne en grove motoriek van mijn zoontje gecheckt. Volgens haar is de fijne motoriek van hem helemaal goed en de grove motoriek is ook voldoende. Ze heeft wel gemerkt dat hij heel onzeker is wat de grove motoriek betreft. Hij moest wat oefeningen doen bv. op een beentje staan, een stukje hinkelen, langs een lijn voetje voor voetje lopen. In het begin had hij wat moeite mee maar de arts ging hem rustig aanmoedigen en opeens lukte het wel. We hebben een verwijzing gekregen naar de kinderfysiotherapeut want ze was van mening dat die onzekerheid toch zijn motorische ontwikkeling kan belemmeren. Verder lijkt judo idd een goede idee te zijn voor mij zoontje.
fijn dat de grove motoriek in ieder geval voldoende is. Kylian vond het bij de fysio altijd heel leuk en deed daar al snel dingen die hij thuis niet deed. We hebben toen ook een trampoline aangeschaft omdat hij gewoon niet durfde te springen omdat hij bang was om te vallen. Dat was een schot in de roos en vorig jaar begon hij er ook op te hinkelen.
Hoi Marita, Wat goed van de schoolarts dat ze je naar judo verwees. Mijn fysio raadde dat ook aan en mijn zoontje is sindsdien ook niet meer onzeker. Mijn zoontje zit op een tuimeljudocursus. Als hij 6 is gaat hij naar de volgende groep, maar dat duurt nog even. Zeker een aanrader dus!