ik ga morgen 3.5 uur heen en 3.5 uur terug rijden met een volvo uit 1997 (diesel). Mits ik natuurlijk geen files tegenkom want dan gaan het nog langer duren. De distributieriem is 3 maanden geleden nog vervangen en ook de olie. Wat raden jullie aan om de reis zo veilig mogelijk te laten verlopen en vooral geen panne te krijgen? Waar moet ik tijdens de reis opletten? Eventuele geluiden, bewegingen e.d.? Mijn auto was te oud om aan te melden voor pechhulp dus daar kan ik niet op terugvallen.
Check voor vertrek de bandenspanning, en of je genoeg koelvloeistof hebt. Maarre... ik zou me ook niet al te druk maken. Een rit van 3,5 uur is geen wereld reis en een Volvo van 14 jaar oud is toch nog niet zo'n oud beestje? Of heeft-ie wel vaker kuren?
nee totaal geen kuren maar hij heeft er al 385.000 gelopen. Verder als een uur rijden per keer kom ik niet, dus 7 uur in totaal met een tussenstop van een uur vind ik best wel behoorlijk wat. Ok temperatuur, koelvloeistof en bandenspanning dus. Verder nog dingen? Het is overigens een turbo. Kennis van ons zn turbo was laatst kapot gegaan na 1.5 uur. Dat was dan wel een vw touran uit 2004 maar toch.
@Suzetje: Was je auto ook te oud om aan te melden bij de Wegenwacht? Wij hebben als tweede auto een Ford uit 1987 en daar heb ik gewoon Wegenwachtservice op (wel al een aantal jaar). Ik zou de olie even checken en de koelvloeistof. Als de auto motorisch goed is en zijn beurten krijgt is een lange afstand meestal geen probleem.
Het is een buitenlandse auto, ik woon in het buitenland en hier is hij na het 10e jaar te oud om aan te melden. Hij moet wel nog een grote beurt krijgen, staat gepland over 2 maanden. Maar de olie is onlangs wel vervangen toen ze de distributieriem deden.
Idd bandenspanning, koelvloeistof, remvloeistof en motorolie. Neem voor jezelf vooral wat te drinken en een snack mee met dat warme weer. Je wilt niet dat je je niet lekker gaat voelen onderweg door de warmte! Onze auto vorig jaar (19 jaar) heeft nog een hele rondreis door duitsland doorstaan dus dit valt wel mee hoor qua tijd en kilometers.
Warm zal ik het niet hebben, ik heb een heel koele airco . Dan zal ik straks de garage eens in moeten duiken om alles te controleren. HELP!!!!!!! Hahaha! Drinken en boterhammen neem ik sowieso mee, ook wat lekkers. Ook nog tips voor een 2.5 jarig neefje in de auto?
Op zich hoef je niks extra's te doen omdat het een oude auto is. Bandenspanning, olie, koelvloeistof is ook handig om te controleren bij nieuwe auto's. Wat je zou kunnen doen is even een fles olie kopen en die in de kofferbak bewaren en een anderhalve literfles water meenemen voor het geval je motor oververhit raakt. Wat ik belangrijker vind is om spullen voor jezelf mee te nemen. Zorg dat je voldoende water bij je hebt voor het geval je met pech komt te staan. Het is vakantie, dus de wegenwacht heeft het vaak erg druk. En zelfs als het warm weer is toch een jas meenemen en een deken, ook weer voor als je pech krijgt. Langs de kant van de weg kan het een stuk koeler zijn. En mocht je in de volle zon staan dat kun je met het kleed/deken een soort zonnescherm maken. In je kofferbak zorgen voor startkabels, gevarendriehoek, reserveband, sleutel om de band te vervangen, krik, autolampjes en een geel hesje. (maar dit hoort standaard in iedere auto vind ik.)
Oh jee, dat heb ik allemaal niet. Enkel een gevarendriehoek en een reservere band en een geel hesje (meerdere). Ik zou ook niet weten wat ik moet doen als mn band klapt.
Voordat je weg gaat : - Bandenspanning - Niveau koelvloeistof - Oliepijl Het meest ideale is even een klein beurtje voordat je gaat, dan zijn de filters en de olie enzo weer lekker vers. Tijdens de reis : Temperatuur van de motor!! Dit is meestal de eerste indicatie dat er iets mis is.. Ik zou een extra fles koelvloeistof meenemen en een klein kannetje olie..
je kan gewoon lid worden van de anwb hoor, en dan krijg je automatisch pechhulp bij panne. Kost 50 euro per jaar..ze kijken niet naar hoe oud je auto is. Ik denk dat je gewoon kunt rijden hoor, als je nieuwe distrubitieriem hebt en je olie is bijgevuld en hij heeft gewoon zijn beurten gehad dan krijg je vast geen panne. Mss een lekke band...
mijn god als je al zo druk maakt zal het een leuke rit worden... oh ik hoor wat.. zal het mijn band zijn.. oh ik ruik wat zal het mijn koppakking zijn etc etc al gebeurt er wat kun je er toch weinig aan doen.. lekker op pad gaan en je niet zo druk maken...
Dat heb ik al bij 80 km!!! Ben niet zo'n held, autorijden vind ik niet eng maar de techniek erachter wel haha! Zo ben ik bij hard fietsen altijd bang dat mijn wiel eraf valt... Nee ik ben bang met panne te komen staan en niemand die mij dan kan helpen en ik niet naar huis kan.
Zorg er in elk geval voor dat je je telefoon bij je hebt, een telefoonnummer dat je in nood kunt bellen, en dat je batterij opgeladen is. En dan relaxen, gewoon je rit rijden, keertje stoppen onderweg (3,5 uur nonstop is voor jezelf ook een beetje lang) en dan zal het vast reuze meevallen.
Hahaha Ik bedoel eigenlijk als ik 80 km lang stuk moet rijden. Met die auto van mij rij je ongemerkt te hard, mijn vorige auto begon dan te brommen en te trillen en dan was ik bang dat ik verder kon als Wilma Flinstone.. Maar deze blijft zo heerlijk rustig dat ik regelmatig even denk van oei gas terug.
Telefoon opgeladen, erg handig idd! Een telefoonnummer voor nood? Uhh iemand met kennis van auto's in de omgeving: Belgie, eindhoven, nijmegen, zwolle, drachten, dokkum? Voor het geval ik stil kom te staan? Dan graag uw telefoonnummer hier deponeren